Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4125 ggr
carrrrrooooo
0

Hagkompis till varmblod?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Om jag och min sambo får som vi vill så blir vi snart med hus:) på tomten finns det en lada som det har varit som stall, med ljuten platta och sadelkammare och sånt:)

Men troligtvis räcker inte betet året runt utan jag tänkte ha min häst där + en till där på vintrarna och sen lämnar jag bort dom ett par månader på sommarbete:) Jag vet redan några som har sommarbete som man skulle kunna hyra in sig i.

Jag tänkte ha det som en lösdrift.. Arean på "ligghallen" är ca 20. Så det borde ju räcka:)

Men nu är frågan vad jag ska skaffa för sällskap till mitt varmblod som jag äger.. Jag har alltid velat ha en liten schettis och det känns bra eftersom dom inte kostar lika mycket per månad och jag vill gärna ha den som en körhäst och trickträning.

Så det lutar åt en liten ponny, men tror ni man kan ha den till ett varmblod på 158 cm? Kommer mitt varmblod tycka att det räcker med en liten ponny som sällskap?

Tänkte höra med er om någon av er kanske har en stor häst tillsammans med en schettis- sällskap?:) och hur det funkar för er?

Tacksam för hjälp och tips:)

Kramar Carro

studs
0

tycker absolut att de räcker, min kompis köpte en shettis till sin travare och sin dotter dom är frälsta i varan , äter ihop,sover tillsammans,kliar varn osv, varför skulle det inte duga tycker du ? :D

Chieko
0

Häst som häst skulle jag säga! Så länge du inte köper en kossa eller get så är nog ditt varmblod nöjt. Shettisar kan ju vara ganska tuffa också!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Alex
0

Storleken brukar sällan ha någon betydelse, så det ska nog inte vara några problem. Dock ska du inte räkna med en lägre kostnad, en shettis äter väl något mindre, men det handlar ju bara om några kronor. Övriga kostnader är ju densamma…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

carrrrrooooo
0

okey tack för alla snabba svar:)

Jo för hon är rätt högrangad, och busar och älskar att jaga sina kompisar när hon känner sig busig och syssolös:) tänkte en schettis kanske inte orkar lika mycket?

Nej jag vet att det är typ samma kostnader jag tänkte framför allt på maten.. för mitt varmblod är väldigt lättfödd och hon får inget kraft utan bara hö /höensilage och jag tänkte att jag skulle slippa att ha kraftfoder hemma.. är ju inte så vanligt att en schettis är svår född och behöver kraft;) och jag tycker schettisar är så gulliga och söta och som sagt skulle jag vilja ha en schettis till körning:)

Måste bara söka efter en passande till min tös, tror jag vill ha en valack som är busig av sig fast ändå snäll:) fast så fall så kommer det blir till vintern eller till nästa vinter som vi tar hästarna till "gården":) Om vi nu vinner budningen:D

Alex
0

En shettis inte skulle orka busa? Det behöver du inte vara ett dugg orolig för, det kan jag lova dig! Flört Det du bör tänka på dock är ju staketen, inte alltid det är lätt att hålla en shettis innanför, om de får för sig nåt annat…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

carrrrrooooo
0

#5 haha tack för all hjälp:) känns bra att höra:D Då har jag bestämt mig för en liten Schettis:)

Åh vad mysigt.. kan man lära den att följa med på korta ridturer sen:D Hoppas vi får Gården:D.. sen är det ju bra att ha schettis sen om några år när man får småttingar;)

Men som sagt Tack för all hjälp och om ni vet någon liten söt krabat får ni gärna höra av er! jag är mest intresserad av en valack!:)

Hoppas, Hoppas det blir som vi vill:) Då kommer min eviga dröm kanske bli verklig: att få ha min häst hemma hos mig, och jag får bestämma och mata själv:) och ta på täcke om jag vill m.m Åh vad underbart!

[Juniette]
0

Glöm inte att shettisar lätt kan få fång och inte alltid kan gå på bete. Nackdelarna är ju att de kanske inte klarar samma hage sommartid.

Chieko
0

Tala gärna om när/om du vinner budgivningen. En sån härlig dröm hoppas jag verkligen går i uppfyllelse!!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Ove-D
0

Jag vet en som hade ett varmblod med en shettis. De var jätteförtjusta i varandra och spran goch lekte/jagade varandra mycket. MEN shettisen fick flera gånger fång. Efter flera år med återkommande avlivades hon då hon fått hovbensförsänkning. Då skaffade de ett varmblod till och den har inte haft det problemet…

Denna kommentar har tagits bort.
CelsiusT
0

#7 Precis.. Eller än värre, inte heller vintertid pga att dom behöver olika grovfoder. Det kanske inte fungerar att ha dom på lösdrift pga fodringar (grovfoder).

Medarbetare på westernridning.ifokus

carrrrrooooo
0

Vi är husägare nu!!:) Vi skrev papprena igår. Jag är super glad!

Det blir en ponny, och om det i inte funkar att ha den på lösdrift så går det att bygga om till boxar:) och det kommer inte bli i år som jag kommer ta hem min häst, utan vi har rätt mycket att pyssla med först med huset så som att röja upp ordenligt på tomten.. sen skulle vi vilja göra om köket så det kommer dra iväg rätt mycket med pengarna i början så vi tänker ligga lite lågt innan vi fixar stallet och stängslet.

Men jag vill verkligen ha en schettis och det vill sambon oxå, så det blir det, och om betet blir för kraftigt kan man ju alltid ha munkorg, men min madam är väldigt lättfödd som sagt så jag kanske släpper dom på magert bete:)