Sadelproblem - ''gropar'' vid manken
Jag är inte helt säker på vad jag ska göra just nu.
Alla sadlar glider fram på Crow, utprovade bomsadlar likväl som bomlösa. Jag misstänker att boven i dramat är att musklerna vid manken inte har utvecklats normalt, de är liksom små gropar som gör det perfekt för sadeln att ligga där. Men det är inte riktigt perfekt för hans rörelsemönster eftersom sadelns framkant ligger för nära bogbladet. Jag misstänker att det är star trekk espaniolan som påbörjade problemet, har haft lite krångel med att få den att passa, olika koppjärns vidd, paddning osv. Har nu en annan bomlös som låg bra ett tag.. chezz iberika. Den har inget järn någonstans och är stabilt byggd med paneler osv. En sadel jag trivs bra med. Men den glider självklart fram till det där ''bekväma'' läget..
Även utprobade bomsadlar glider fram.
Jag har provat svanskappa, vilket inte fungerade och Crow avskydde, och att sätta en baksele för att hålla sadeln på plats. Fungerade inte heller men Crow blev inte lika irriterad på den.
Jag tror att sadeln jag har nu kommer ligga perfekt om de här små urgröpningarna läker ut och kan utvecklas som de ska.
Men hur kan jag göra för att låta dem arbeta utan att ha tryck på dem? Lägger jag en mjuk padd så kommer ju den trycka, och lägger jag ingen alls kommer ju sadeln fortsätta trycka?
Just nu rider jag barbacka, då är ju de musklerna helt fria. Det skule jag kanske kunna fortsätta med.. men i ärlighetens namn är det ganska svårt att rida en travare med oskolad trav barbacka, speciellt som det är just traven och galoppen jag behöver jobba med… å andra sidan lär jag bli jätteduktig på att sitta ner i traven om jag fortsätter x) Jag arbetar honom lite vid hand också men är inte riktigt beredd på att släppa ridningen helt.. fast kanske hålla mig till att rida ut och försöka skola traven och arbeta honom vid hand istället?
Hur hade ni gjort? Finns det något jag kan göra för att ha sadel på utan att den lägger sig och trycker på de här sorgliga groparna utan låter de musklerna utvecklas ändå?
Jag vet inte hur bra de syns på bilden, det var den tydligaste jag kunde hitta.. men ni vet nog ungefär jag jag menar :)
Inga påhopp tack.. skriver tråden för att be om hjälp, inte för att få det ingnuggat i såren att jag orsakat problemet från början genom att ha fel sadel..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Orkade inte läsa hela inlägget just nu, kanske gör det sedan.. Men det är vanligt att hästar får gropar vid manken pga för stor sadel (ibland även pga för liten sadel). I båda fallen är det för att sadeln glider ner där och klämmer åt så att musklerna inte kan utvecklas ordentligt. Det vanligaste är att det är pga för stor sadel och då är det lätt avhjälpt med en filt som man viker så att det blir en bulle/korv framtill vilket gör att sadeln hamnar en bit ifrån och inte klämmer.
Det finns speciella sätt som man kan vika filten på så att bullen blir bra och stannar kvar. Men du kan nog prova dig fram tills du hittar ett sätt som passar er..
Medarbetare på westernridning.ifokus
Tömkörning i form och proteinrik kost gör att problemet går fortare att arbeta bort, i alla fall. Jag har också sett trådar på detta forum om speciella schabrak/mellanlägg som håller sadeln stilla. Vad händer om du använder bakselen och inte drar åt sadelgjorden hårt? Ofta är det sadelgjorden som drar fram sadeln. En bra gelpad kan också "fylla ut" groparna utan att trycka.
Ska bullen hamna framför sadeln eller under sadeln?
#3 Det beror lite på hur sadeln ligger.. Om sadeln glider fram enbart (vilket då ofta beror på avsaknad av manke) så kan man lägga den framför, men om sadeln glider fram och ner eller bara trycks ner så lägger man bullen under. Jag brukar ha som mått att man lägger bullen rakt över där hålorna är på hästen och sedan lägger man sadeln så som man brukar göra (ibland hamnar den då framför och ibland under).
#2 Proteinrik kost får han redan :) (får extra lucern året om). Tömkörning är jag inte så bra på, men det var då jag tänkte på att arbeta honom vid hand istället.
Sadelgjorden är specialköpt för att inte dra fram sadeln, trodde först att det var hela problemet. Bakselen fungerar inte alls, har provat olika inställningar och även spänt sadelgjorden olika hårt…
Jag har en gelpadd, men den ligger inte rätt under min typ av sadel, den täcker inte hela anläggningsytan på panelerna/bossorna så jag är lite rädd för skav och tryck.. :/
Något namn på shabrak/mellanläggen?
#4 Kan prova.. men blir det inte bara så att filten trycker på musklerna istället för att sadeln gör det och hindrar dem från att utvecklas, om den ligger under?
Lucern ger inte så himla mycket protein. Har du testat med Krafft Protein eller motsvarande?
vad menar du med arbete vid hand? Ärlig fråga, alltså, jag undrar vad som menas med det.
#5 Nej då det blir inte att filten trycker istället (blir ungefär som med dyra mellanlägg osv). Pappa, som är sadelmakare, har många kunder som får använda sig av att lägga mellan en filt ett tag tills hästen fått möjlighet att muskla upp sig. Fungerar utmärkt och är det absolut billigate alternativet. Du kan ta vilken filt som helst innefrån, fleece är dock inte att rekkomendera.
#6 vi har också höga proteinvärden i höet som han har fri tillgång på. Har provat proteinfoder förr men de har inte gjort stort mer än kostat pengar.. :3
Arbeta vid hand är att man arbetar hästebn från marken. Ungefär som tömkörning men lite annorlunda.. hmm.. ungefär som spanska ridskolans uppvisningar om du vet vad jag menar? Man har vanliga eller lite halvlånga tyglar och går bredvid hästen.
http://www.youtube.com/watch?v=y8XvHoEY898
vid 1.08 börjar arbetet vid hand :)
#7 Ok, jag ka ju prova. Tack för tipset :)
Min pålla har gropar där till följd av broskbildningar i bogbladen som orsakats av en alldeles för smal sadel som tryckt på. Svårt att se på bild men din häst verkar inte ha lika djupa gropar - problemet är lättare att lösa.
Enligt sadleutprovaren så går det inte att arbeta bort. Hon kommer alltid att ha gropar där. Utan det gäller bara att hitta en sadel som inte ligger på och förvärrar problemet.
Så leta rätt på en vettig sadel är nog det enda du kan göra… Finns ett antal modeller som är utformade för att inte ligga an där, till exempel Röösli Luzern. Det tråkiga är att dessa sadlar kostar en mindre förmögenhet. 
Inte den bästa bilden men man kan skymta broskbildningarna och groparna.
Med vänliga hälsningar
Chess
#10 Vad tråkigt :/
Fast Crows är nog inte lika djupa eller beroende på broskbildningar, så han borde klara av att fylla ut groparna om musklerna får jobba normalt..
Men det är en nyttig varning att det ka bli så ila. Vet ett stall i närheten där alla hästar och ponnier, närmare 30st, har illasittande sadlar, djupa såna här gropar och är tunna och omusklade överlag trots mycket ridning.. Skulle tro att de aldrig omer att bli bra även om de fick det bättre, vilket är sorgligt. :/
#8: Ok, det ser ut som tömkörning med korta tömmar. Fast hästen måste nog kunna samla sig rätt mycket innan den kan trava bredvid en gående människa så där.
En tjej som är mycket duktig på tömkörning kommer till min pålle varje eller varannan vecka. Hon har lärt mig grunderna, så att jag just börjat nosa på öppna/sluta i töm, men hon kan få dem att göra alla möjliga otroliga rörelser och vet precis hur långt hon ska pressa hästen för att den ska få ut maximal träning ur arbetet. Det kanske finns någon sådan person i närheten av dig?
Annars har du ju fått kloka tips om hjälpmedel.
#11 Är innerligt glad över att vi inte fick med sadeln när vi köpte henne. Då skulle vi inte ha tagit ut sadelutprovare såpass snabbt och fått veta att det var en sadel som låg bakom. Har haft henne i fyra år (bilden är från när jag haft henne i 3-4 månader) och groparna blir inte bättre, trots att jag är noggrann med sadeln och att den inte ska trycka på.
Mycket klättring sägs ju vara bra, kanske ta en riktig workout med hästen i grimskaft och ut och klättra i de värsta backarna du kan hitta? ;)
Med vänliga hälsningar
Chess
#12 Man börjar i skritt, det paret har kommit ganska långt :) Sen kan man ju springa lite bredvid om hästen är otränad på at trava långsamt, till en början, men det handlar mycket om att lära hästen samla sig utan att släpa på en ryttare.
#13 Ja, det var ju tur :P
Vi brukar klättra en del, han o jag :P
#14: Ja, det är ju samma syfte med tömkörning - att arbeta med formen utan ryttare. Blir det inte svårt att arbeta en stor häst vid hand? Alltså en som är högre i förhållande till "föraren"? OT, jag vet, men jag är nyfiken.
Det kräver ganska mycket av både häst och förare, men det är nog inte mycket svårare :) Av det jag lärt mig hittils använder man mest tryckpunkter på den sidan man står, till exempel för att flytta in bakdelen kan man trycka på en punkt på halsen, och för att föra in bogen är det istället en punkt vid skänkelläget man trycker på för att böja hästen. Helst ska det räcka med psykiskt tryck men i början får man ju använda händerna och kanske handtaget på spöt.
jag gir Dodson & Horrell muskelbyggane musli 1 liter vär dag det har forandret mine hästar jätte mycke
det ser ut som du har hatt en for trang sadel prova och bare ride i en bomlös sen de klemer inte like mycke och hästen kan jobba muskler selv om den ligger over
har du et kort på din bomlöse sadel?
Jag hade ridit barbacka i en månad eller så. Har haft nästan precis samma problem och gjorde det. Det gick hur bra som helst. Men du skriver ju att det kanske inte är så lätt på din häst och om det inte går att jobba så att han fyller ut groparna är kanske inte barbacka så "effektivt" eller vad man ska säga. Men efter lite sitsträning barbacka för dig kanske det skulle bli super? :D
Jag har fortfarande en sadel som glider fram, men då har vi svanskappa och den sitter. synd att inte svanskappa funkade..
Sen så är den andra sadeln lite för vid, så att han kan "växa i" den. Då har vi fårskinndpadd under. Men den glider inte..
#17 Jag använder ju redan bomlöst :) Däremot gillar jag inte soffkuddemodellerna, de är varken bra för min sits eller min säkerhet.
Googla på chezz iberica så hittar du vad jag har för sadel.
#18 Det får nog bli mycket barbacka :)
Jag kan jobba honom i skritt och flatwalk, traven är lite svår bara eftersom den är oskolad travar-trav och vi har inte kommit till bra galoppfattningar än.. men det går.

"Har inte läst alla inlägg"
Men jag tycker att min häst också har såna gropar, hade en sadelutprovare ute i veckan, min sadel var förstor, så det kan nog stämma som nr #1 skrev, att de får så av en förstor sadel.
kissmekate.blogg.se
hvordan kan en häst få sånne groper av en for stor sadel? undrar jag
jag har sett det der förut och gropene var for at sadele var for trang så den har trykkt så de musklene har inte fått plas til och jobba.
på en for stor sadel så trykker inte sadelen der
19 er det din bomölse sadel som har gjort så hästen har fått groper eller er det en bomsadel?
#21 Jag misstänker att det är min förra bomlösa. Den har ett utbytbart koppjärn som jag haft svårt att få riktigt rätt på.

Jag skulle:
1. Försöka hjälpa hästen att få igång muskulaturen som blivit förtvinad egenom tex massör, akupunktur.
2. Ösa på med mer protein i fodret. Få hästar utav varmblodstyp som kan muskla sig bra på bara hö och lusern enligt mina erfarenheter.
3. Fundera på om sadlarna verkligen ligger bra. Sadel som passar är en fråga om dagsform, de kanske ligger bra när han är i hull och bra muskulatur, men om de rör sig nu pga avsaknad utav muskelmassa så ligger de inte bra NU. Så annan sadel behövs nog om du inte vill vänta med att rida med sadel tills det att han musklat på sig och passar sadeln.
Är det så att sadeln glider fram pga av att den är för bred (den inte har något stöd framtill utav muskulaturen) kan du ju fylla ut med handduk där muskulaturen ska vara. Det ska inte trycka, då är sadeln fel för hästen och kommer ju inte passa när musklerna ligger där heller, eller så har du på tok för mkt handduk ;)
4. Jag skulle nog rida rättså lite på så omusklad häst. Tänk på att han inte är van att röra på ryggen, är klart lättare att få igång ryggswing om han lär sig och stärker sig utav ryttare, är svårt att göra det med tyng på när man inte är van att göra det alls.
Å ok synd du inte bor närmare meg så kunne du få låna och prova min bomlöse et tag
jag froga min häst masör och hon sa at det vill rette seg sen min kompis häst var så der men det kan ta et tag sa hon och kansje du kan kjöpe en sånn padd och legge under sadelen forand så den inte sklider frem och ned i gropen.
og fatting av galoppen er bettre och läre dem i en slak oppoverbakke man har mere styring och de flyger inte så mycke.
det tok 6 monter med min kombis häst för den hadde lagt musker i gropene och hon red i bomlös sen hon orka inte dette med bomsadel noe lengere så passa den så inte fra monte til monte så hun ga opp och nu bruker hon bare sin bomlöse sadel
Jag red barbacka i en månad och han har fyllt ut jättebra. :)
#23 Jag har soja protein hemma men vet inte hur mycket jag vågar ge av det? Han får korn också, inte för protinet men för att korn är det enda foder han håller vikten av.
Sadeln är som sagt bomlös, så den ''passar'' och formar sig efter hästen mer än en bomsadel. Just nu är det kanske mindre bra eftersom det innebär att den formar sig efter groparna också. Den är lite styvare än soffkuddemodellerna och sprider trycket bättre, men det innebär att den även sprider det framåt när den glider fram. Den förra bomlösa har inte legat helt bra, det är den - gissar jag - som orsakat problemet. Den har ett koppjärn som jag försökt anpassa och padda upp och böja till men inte fått helt rätt, det var därför jag bytte till en annan bomlös. (jag trivs inte riktigt i de flesta bomsadlarna och de jag provat på honom - med sadelutprovare - har inte heller legat bra)
Sååå omusklad är han inte, jämfört med när han började ridas har han musklat på sig rejält. Han kan samla sig och gå rätt, men när sadeln trycker jobbar ju inte just de musklerna.. men jag förastår vad du menar. Är också därför jag tänkt arbeta honom vid hand men och även rida ut barbacka mer, där han samlar sig naturligt över stock, sten och backar. Traven har vi inte arbetat mycket med förräns nu på senare tid, utan mest tölten. Så just nu är både töltenoch traven lite ur form innan han fått grepp om de bägge, men med lite jobb och mjukgöring brukar han lossna och gå fint.
#24 Tack för erbjudandet, men jag har som sagt redan en bomös, och om jag inte har fel för mig vet jag vilken modell du har, och det är en som inte passar mig så bra :) Då sitter jag bättre barbacka.
Celsius T: Provade med filt idag men det fungerade inte alls. Hoppade av några gånger och provade olika sätt att lägga den, men det hjälpte inte, antagligen för att sadeln är bomlös och bara breddar sig mer över filten.. :/
Crow gick ok i skritten men sen gled sadeln och han blev så klart stel och orolig. Visade tydligt astt allt inte var som det skulle. Longerade runt honom lite och han började bocka. Det gör han aldrig annars om han inte är helt lös så det är tydligt att sadseln stör även utan min tyngd i den. Litar helt på att den hästen inte ''dummar'' sig för att slippa jobba, han är typen som vänder sig utoch in för att göra rätt.
Arbetade lite vid hand istället - utan sadel -försökte friska upp oss på det. Öppna och söka sig ner-fram gick bra, men vi behöver jobba mer på att flytta sig undan mig och så måste jag komma på hur det var jag skulle göra slutor nu igen :3 Travade lite i öppna och det gick också bra.
Han rör sig fint så länge sadeln är av.. så..
Imorron blir det nog en lång uteritt barbacka. Det var lite väl längesedan vi red ut, har utnyttjat fältet som ska plöjas för att jobba lite på serpentiner och volter nu innan det blir oridbart, men en rejäl uteritt och få springa av sig spänningarna kan nog behövas också.

#27 Börja med någon dl utav soyan och öka sakta, soya är inte den stabilaste protein-källan och just soya är inte bra att ge för mkt utav (rekommenderar som tidigare i tråden Krafft Protein). Jag har lärt mig att man inte ska ge mer än omkring ½l soya till en stor häst per dygn.
Även bomlös sadel måste passas in. Vissa hästar passar inte i vissa bomlösa, vissa bomlösa sadlar lägger sig fel och framvalvet måste ligga korrekt. Så bara för att det är en bomlös betyder det inte att den passar in sig själv.
Att den formar sig efter urholkningarna i muskulaturen är inget underligt, det ska den göra, det är vad det innebära att det är en bomlös sadel. Skulle den inte göra det skulle den glappa och ge ojämnt tryck emot hästen.
Zabbio, inget illa till dig, men utav vad man kan se på bilden så är han fattig på all ryggmuskulatur, dvs viktig muskulatur som visar på att han arbetar korrekt egenom kroppen. Han har bra med muskler på bakbenen som visar på att han är van att trycka ifrån och springa, men de är inte de man vill ha mest på en ridhäst som ska bära sig. Att han är så tom kring manken visar på att han inte använder ryggen korrekt och inte är musklad korrekt i resterande delar utav ryggmuskulaturen (som ser spetsig ut). Så jag är fundersam till hur bra han samlar sig när han inte ser ut att lyfta ryggen och bogbladen? Varför samla en häst som inte har steg nr 1 ännu med sig; att röra sig egenom kroppen (och därigenom lyfta på ryggen)?
I backar ska hästen inte samla sig särskilt mkt utan skjuta på ;)
Tölt är en gångart som inte stärker ryggen då hästen inte ska lyfta på ryggen i en korrekt tölt, utan hålla ryggen stilla. Bättre att fokusera på trav eller galopp på häst som är omusklad då den lättare får swing egenom kroppen och lyfter ryggen. Finns anledning till att små barn lär sig balansera gåendes innan de kan stå stilla utan att hålla i sig i något. Det är lättare när man kommer med fart om man är omusklad och obalanserad.
Det hjälper inte att padda en bomlös sadel med inbygd ryggkanal om det inte är framvalvet som är fel, finns ju inget hårt att padda emot så som på en bomsadel.
#28 Nej, jag vet att soja inte är bra att ge för mycket av, det är därför jag är osäker på hur mycket jag vågar ge. Har inga bra erfarenheter av pelleterat protein foder så undviker helst det. Det har inte fungerat på honom förut.
Jag vet att bomlösa måste passas in. Och jag vet att den formar sig efter groparna, det är ju därför jag inte vill använda den innan han musklat upp sig där, så att den kan ligga bra och inte förvärra.Jag har kollat så att ryggraden går fri, jag har kollat svettmärken så att de är jämna och det fungerade till en början. Efterhand som den blev insutten och mjukare verkar den ha glidit fram mer och svett märkena m.m. visar att den inte längre ligger bra. När musklerna är där de ska kan jag prova den igen, men innan dess är det omöjligt att bedömma om den kommer fungera då ellr inte. Jag hoppas så lart att den kommer fungera för det är en bra och bekväm sadel för övrigt.
Det går att padda upp en espaniola om den är för vid framtill eftersom den har ett koppjärn som går ner ett par dm på varje sida och är ''något hårt att padda emot'', tyvärr hann jag inte med att få det rätt när han ändrades och därför blev det fel. Baktill och i mitten har den inte behövt paddas upp utan har haft en stor anläggningsyta och fri ryggrad.
Jag vet att tölt inte stärker ryggen, därför har han jobbats mest i skritt och galopp, och nu på senare tid har vi fokuserat mest på traven. Men flatwalk tillåter ryggen och magmusklerna att jobba och hästen kan trampa under sig korrekt.
Jag är ingen skicklig ryttare men jag gör så gott jag kan för att få en frisk och hållbar häst. Jag tar lektioner och jag varierar min träning så mycket jag kan. Jag har analys på höet och stödfodrar även under sommarbetet, tar ut veterinärer, låter vargtänder opereras bort även när han inte visat problem med dem, försöker arbeta honom från marken osv. Jag ber mer kunnigt folk om hjälp och jag försöker lära mig. Som sagt har vi nyligen börjat med traven, en av anledningarna är att det var omöjligt att få fram den tidigare men efterhand som tölten stärkts och blivit mer fyrtaktig har även traven under ryttare släppt och nu travar han när han ska. Och han travar bra när vi får rätt på det, vilket är svårt när sadeln inte ligger rätt och barbacka på en travare är svårt att rida rätt när traven inte är riktigt skolad än. Också en av anledningarna till att jag har börjat arbeta från marken.
Lite skillnad tycker jag ändå att vi har fått, och jag hoppas på mer så småningom.
Flatwalk med sänkt bakdel, höjd rygg och undertramp. Jag vet att det inte är en erkänd gångart i sverige, men den är jämn, ryggen svingar och den anses vara den bästa grunden för gaited horses i usa.. I princip är det en samlad skritt som blir snabb pga undertrampet och energin i den.
Som sagt, jag vet att jag inte är en perfekt ryttare, men jag gör så gott jag kan. Mer kan jag inte göra.

En bild på trav också.. som sagt har vi inte kommit så långt. Han lyfter inte benen något vidare, fast gräset döljer lite också.
Rids på hackamore där, rids oftast på rakt tränsbett eller ridkapson.
Arbetar framförallt på att han ska söka sig framåt-neråt i skritt och trav.

orkade inte läsa genom allt för o se om du fått svar men jag har ett tips. bygg upp som låtsas muskler. använd små handdukar. funkar perfekt att vika en teddypadd och rätta till för att fylla ut. min har samma problem framme vid manken och innan jag gjorde så här kunde hon inte röra sig spec bra. för sadeln passar osv. så tipset är fyll ut med hand dukar, teddypad som är vikt, klipp ut små bitar av sitt underlägg och lägg där. det funkar :)
#31 Tack för tipset, fick samma tips innan och har provat, men det fungerar inte för oss :)

#29 Ingen är perfekt, ridning är svårt! Jag får jobba mkt på att få min häst jobba egenom ryggen med, är därför jag köpt en häst som naturligt har lätt för sig att röra sig rätt ;) Du har nog inte sådan tur att din häst är avlad för att göra rätt ridmässigt sett, han är ju avlad för något annat.
Vad är det med pelletering du inte gillar? Dodson & Horrel har en bättre sorts pelletering om du har problem med Kraffts pelletering. De är däremot svårare att få tag på och deras foder med högt protein-värde blir oftast dyrare att köpa än Kraffts.
Du missuppfattar igen med sadeln. En sadel måste alltid passa dagsformen. Nu när han är smal och omusklad över ryggen så ska han ha en sadel som är formad efter det. Så fort han börjar bredda sig så behöver han en bredare sadel, det är det som är problemet för alla som har bomsadlar, att man måste byta sadel när hästen breddar sig. Fördelen med bomlös är at du kan ha den nu när hästen är smal om den passar och sedan bara byta framjärnet till ett bredare när han breddar sig och sadeln passar oftast fortfarande.
Men på allt du säger om att sadeln inte ligger stilla på honom nu, vilket är en sadel som inte passar så jag skulle fundera på om det verkligen är rätt sadel för honom.
Flatwalk är väll en gångart även i Sverige? Vi har väll bara ytterst få raser och individer som rids i den gångarten och inte så mkt kunskap om den.
Eftersom jag liksom de flesta svenskar har dålig koll på vad flatwalk innebär så slog jag på det och hittade detta: "The undulating motion of the back, (experienced in the normal walk) diminishes with increased speed and the back becomes more stable, croup will remain steady with no up and down bob."
Dvs man är ute efter samma sak som i tölten, att ryggen ska hållas stilla. Den beskrivs inte som samlad, tvärtom, överillad? En samlad häst ska vinkla mer och bli kortare, inte skjuta på mer, som beskrivs i de texter jag skummat igenom nu, det är det motsatta ifrån samling.
Jag gillar inte färdigfoder och har testat krafft protein foder tidigare utan att det har blivit bra.
Den bomlösa jag har nu har inget koppjärn och är han är oämnt musklad och har de här groprna glider den så klart ner där. När han väl har fyllt ut finns en stor möjlighet att den passar eftersom musklerna inte inbjuder till at glida fram, men det kan jag inte se nu och det är ju därför jag har slutat rida med sadeln. Det var den gamla bomlösa som orsakade problemen eftersom koppjärnet inte har varit rätt.
På de bilder jag visat på flatwalk, är han inte 'kortare' och mer ''vinklad'' än han är på de andra? Bakbenen skjuter inte långt bakåt innan de lyfts utan läggs in under honom istället, ändå är bakdelen sänkt, ryggen höjd och han går ''på tygel'' (om än i lite bäl hög form). Ryggen är inte stilla i flatwalk som i tölt, rörelsen fortsätter från bakbenen, genom ryggen och ut i den karakteristiska huvudnickningen. Ryggen flyter och blir bekvämare att sitta, rörelsen från sitsen fortplantar sig som vibrationer till bröstet. Självklart kan flatwalk liksom trav och galopp ridas olika och många rider gångartshästar på lättast möjliga sätt - trycka på tills hästen ramlar i gångarten. Eller så sätter man tunga skor på så att de inte kan mycket annat än röra benen individuellt (tänker på TWH big lick).. Ibland går han med mindre huvudnick och ibland med mer, det känns tydligt i ryggen för när huvudet stannar av så blir även ryggen stelare, och han känns mer rusig, på väg in i running walk. Men tar man ner honom i fart så sätter han under sig bättre och ryggen kommer tillbaka.
Men som sagt så sedan vi fick trav har jag jobbat mest med traven. Har även börjat om med gallopen för att få rätt fattning, dvs kunna bestämma om jag vill ha höger eller vänster galopp. Tidigare har vi mest fokuserat på att få galopp från lugn tölt/trav och inte från flängtrav/gisepass.
Men vi kämpar på. Som sagt, just nu blir det uteritter och arbete vid hand. Ska på en clinic om en månad ca, får se hur jag gör då om jag rider barbacka, med lånad bomsadel och paddning eller bara arbete vid hand.

#34 Exakt vad med färdigfoder är det du ogillar? H&D's färdig foder finns nästan alla sorter som müsli istället, men det är ju exakt detsamma om i pelleteringen.
Att den inte har kopparjärn kan även vara anledningen till att den glider fram. Bomlösa helt utan framvalv av något slag ligger inte lika staidigt (är ju därför man har fram och bakvalv på de flesta bomlösa), framvalvet är ju till för att ge sadeln ett stop både från att röra sig framåt och i sidled.
På bilderna som du visar flatwalk på så gör han som töltande hästar, han lyfter inte in benen, utan swingar in dem under kroppen, se på bakbenet som är bakom även, det är inte vinklar och tar vikt, utan hamnar långt bakom kroppen. Bakdelen är sänkt för att han swingar in benet inunder sig och har det andra långt bakom, inte för att han samlar sig genom att vinkla mer och belasta baken med mer vikt. Hurvida ryggen är höjd och han avslappnat går i form kan jag inte säga ifrån bildkvalitén, men med tanke på hur han använder benen så skulle jag inte säga att han är i en bra ändamålsmässig form där han kan höja och sänka ryggen i steget.
Som sagt, jag vet inte allt för mkt om flat walk för att säga hur den ska ridas, kan mkt väll vara möjligt att ridas med swingande rygg, jag vet ej.
Nyfiken på om han hoppas (blev underlig böjning på det där nu…) någonting, antinge uppsuttet eller ifrån marken? Kan vara bra hjälp både för galoppen och att få igång ryggverksamhet.
#35 Jag gillar dem inte, jag har inga bra erfarenheter med dem.Har ökat lucernen istället, fast de sopm sett honom live tycker inte att han är muskelfattig av proteinbrist.
Anledningen till att sadeln glider fram är för att hästen har ''gropar'' vid manken som inbjuder sadeln att glida fram, är det så svårt att se? När hans gropar försvunnit kan jag se om sadeln ungerar eller inte då. Antingen fortsätter den glida fram, eller inte. Och glider den inte fram ligger den bra, formar sig efter ryggen ch har aldrig glidit i sidled eller annat även med lös sadelgjord och tvära kast. Vi kan diskutera det i oändlighet men det är omöjligt att säga att sadeln inte passar eller att den kommer passa förräns hans rygg är bra. En bomlös utan framvalv formar ju sig även efter en sämre rygg, och det är inte bra i alla lägen.
Hoppar stockar i skogen med honom men inte mer. Har inga hinder eller intresse av hoppning annat än ett skutt då och då när det bjuds til det.

#36 Fast jag menar inte på att han är muskelfattig utav proein-brist, utan att han behöver muskla sig rätt mkt på svåra ställen och extra protein gör det enklare.
Ja, det är svårt att se att den skulle glida fram pga att han är tunn kring manken, då passar inte sadeln. Du argumenterar det fel, du argumenterar att din häst inte passar sadeln, istället för att din sadel är fel för hästen. Den bör inte glida fram även om han är tunn över ryggen om den har rätt vid på framvalvet.
Kanske löshoppning, hoppning på töm eller lina skulle vara bra för honom för att lära in rörelsemönstret att lyfta bogbladen och ryggen? Hoppa studs gör att bogarna måste dras upp och då används muskulaturen kring manken.
Vad säger sadelutprovaren? Har du provat med en väl inpassad bomsadel, som inte hamnar i framvikt, och en gelpadd under? En sådan sadel borde inte kunna klämma på "groparna" ens om den glider fram - om den inte glider fram så att den ligger ovanpå manken.
Att kliva en fot i taget över hinder är också nyttigt för att få musklerna strax bakom manken att arbeta,
#37 Du läser argumentationen fel. Just nu passar inte sadeln, men jag tror att den kommer göra det senare och jag hittar ingen sadel som passar bättre. Därför rider jag utan sadel och arbetar från marken för att han ska bli frisk i ryggen.Vad är det som är så fel med det?
Sadeln har ingen vidd på framvalvet alls, det är därför den glider fram just nu.
#38 Har haft utprovare här och provridit ett par sadlar men de har glidit fram de också, känns inte helt optimalt.
Sen funderar jag på hur bra en bomsadel kan passa en häst som både töltar - där det hävdas att de omöjligt kan höja ryggen - och ska kunna trava samlat med höjd rygg.. Jag vill inte att han ska få ont eller känna obehag vid tölten för att sadeln bildar brygga, men inte heller att traven ska bli svårare än den redan är. Så för vår del tror jag att bomlöst av ett eller annat slag nästan är enda alternativet. Passar inte den bomlösa jag har nu, sen heller så får jag hitta något annat.
Men nu har jag bestämt mig för att låta bli sadeln helt enkelt. Jag trycker inte på groparna när jag ridr barbacka och han är avspänd och bekväm at sitta på. Det är bara traven som är lite svår, å andra sidan kommer jag åt den från marken.
jag har hatt sadel provar her ner jag kjöpte min equipe sadel och det går fint och tölta i en så dan sadel och det fungerer fint med min bomlöse sadel med min bomlöse sadel som er er G3 sadel med G4 sete er den beste bomlöse sadelen på market nu tör jag si
men der igjen tölten er en normal gangart for islandshästen men inte for min C ponny hon går bare trav galopp och skritt
ja kansje det hjelper och ride barbakka en stund eller kjöpe en sånn dyne som de kaller det det er en padd med stigbygler har jag sett den hjelper deg i traven med lykke til
Problemet är löst för tillfället. En extra gjord håller sadeln där den ska.
Var lite osker på om Crow skulle acceptera en gjord så långt bak, så jag longerade först. Men det var inga problem, efter en halv minut gick han helt avspänt och jobbade. När jag red var han mjuk och fin och inte ens hälften så mycket tendens till pass som han brukade, både flatwalk och trav kom snabbt och rent när jag bad om det :) Och sadeln gled inte! Svettmärkena var jämna, och gjordarna kunde bägge två spännas löst, den främre ett par hål lösare än jag brukar och den bakre så att den inte kunde glida fram, bara.
Känns som en bra lösning, så får vi se om den behövs senare också.
Sicken idé! Det kom jag aldrig ens att tänka på … Vad bra att det fungerar!
#41 Vi använder ju ofta bukgjord inom western och då är det jätteviktigt att man har en liten rem till vanliga sadelgjorden (mitt under magen) för att inte bukgjorden ska kunna åka upp i jumsken och skrämma hästen (då blir det ju som remmen på rodeohästar). Bara ett litet tips att tänka på =)
Bra att det gick att lösa så enkelt!
så flott at det ordnet seg
oooh! :D