Knabstupper RIKS?
Oj oj, hur ska det här gå? Jag har precis postat min anmälan till Knabstrupper RIKS, tänkte ställa ut Astra i partbred-klassen! 
Dock finns det lite att få ordning på innan jag vet om jag kan åka, men sista anm.dag är på måndag… Och jag kom på i förrgår att det skulle kanske vara lite roligt att vara med (hade först bara tänkt vara publik) men med lite peppning från en kompis så bestämde jag mig för att det kan ju kanske bli en riktigt rolig och lärorik upplevelse.
Jag har aldrig ställt ut häst förut. Varit och kollat på RIKS en gång, 2008, men tänkte väl inte riktigt så mycket på hur allt gick till väga. Har lite att ta reda på med andra ord.
Om någon har några tips på vad man ska tänka på, göra osv, dela MYCKET gärna med er 
Åker inte dit med några stora ambitioner. Astra är inte direkt i sitt bästa skicka, men det kan vara bra träning för henne att komma till en sådan miljö och kul att veta lite om hur hon är i exteriör. Jag menar, i mina ögon är hon självklart vackrast i världen, men vad tycker de som är kunniga? 
Är det någon annan som ska till Knabstrupper RIKS 23-25 i Skara?

Börja träna i tid! Helst redan nu. Det är ju häst vid hand som gäller och hon ska kunna skritta och trava bredvid dig lugnt och sansat men ändå inte slött. Uppställningen brukar vara svårast, ha gärna nåt gott i handen så brukar det vara lättare att få dom att stå stilla.
Skynda långsamt så går det fortare.

Göm inte att anmäla dig till grillkvällen
Knabstrupper RIKS är väldigt avspänt och ett bra sätt att börja gilla att ställa ut.
Det är när det gäller denna ras väldigt avgörande vem som är domare men kul har man
träna att springa och sen så hjälper alla andra knabstrupper ägare dig på plats.
#1 Visa vid hand är inga problem med henne. Uppställning har jag provat en gång och då var det väldigt mycket trixande, så det ska jag träna på.
#2 Nej då, ska inte glömma anmäla mig dit
Det låter som ett väldigt trevligt evenemang med andra ord.
Det enda jag funderar lite på när det gäller anmälningsblanketten till utställningen är om hon ska bedömmas som klassisk typ eller sporthäst typ? Det stod att det gick att ändra på plats, men jag ringade in klassisk. Hon känns som mer som klassisk än sport, men jag vet inte? 

Jag hade satt henne som klassiskt, sport är mer ädel fullblodstyp.
#4 Okej, tänkte att det var nåt sånt. 
Hur gör jag med hennes man? Hon har ju ganska lång. Får den hänga eller ska man knoppa/fläta den?
Spännande!
Hade inte en susning om att det var såpass nära mig, får se om jag kommer dit och tittar :)
Lycka till i vilket fall!
Med vänliga hälsningar
Chess

#5 det är en härlig ras du gör som du vill
många knoppar 
#6 Vore skoj om du kom 
#7 Bara att börja öva igen på knoppandet haha. Längesen nu 
Om någon är intresserad av resultatet så blev det följande:
Trea av tre i partbred/korsningsklassen med bedömningen:
Typ 7 - _För tung
_Huvud, hals, bål, kors 7 - Svag länd, något överbyggd
Extremiteter 7 - Kraftigt inåttåad fram
Skritt 7 - Rörlig god mekanik, något spänd
Trav 7 - Rörlig god mekanik men travar bakom sig
Galopp 6 - Bristande självbärighet, något spänd
41 poäng och Silver
Grattis!

#9 Grattis
Hade du kul, för vist är det kull att träffa så många som älskar dessa hästar samtidigt 
Tackar 
#11 Det var skoj, men pratade inte med så många. Var inte förrän på grillkvällen jag fick lite kontakt med t ex Sanna på Sanvic(?). Hon var mycket nyfiken på mig som nykomling och frågade diverse frågor 
Men utöver det så verkade folk hålla sig till dom som dom kände sen innan.

Sanna är trevlig
tidigare år så har jag uppfattat det som om man söker kontakt med nya för att föra fram rasen, du kanske hamnade på fel stol för vissa är ju blyga hur mycket man än gillar sin ras