Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 1573 ggr
elin
0

KOMMENTERA VIDEO!

Det är såhär att jag ska tävla på lördag!
Vi tränade dressyr idag och ska göra en sista gång på torsdag innan tävlingen. Pappa filmade när jag red igår och jag vill ha kommentarer nu på vad jag ska tänka på till på torsdag vid nästa träning men också såklart till på lördag =)

Det ni ska strunta i att kommentera är mitt överliv, som ser hemskt ut. Men jag har problem med min hållning i största allmänhet och jag jobbar på den. Det har varit mkt värre då jag varit hur kutryggig som helst innan men har tyvärr börjat med att spänna axlarna när jag rider för att räta upp mig =/ Så strunta i det, jag jobbar som sagt på det!

OCH: Nisse kommer ni ibland se gå på dubbla spår, det är för att jag suttit snett innan, men med hjälp av vår underbara padd har de blivit mkt bättre. Så det kan ni skippa att kommentera också. För jag är medveten om att det händer att hon gör det ibland. Jag masserar henne ibland och har ute massör. Så skippa att kommentera det med!
Annars varsogoda att kommentera!
Och snuttan du får gärna kommentera hur mkt du vill!
Jag vill att ni alla är rättvisa men samtididgt kritiska! Då vi vill att det ska gå så bra som möjligt på lördag! :D *nervös*
Tack på förhand! :) Kraaam / Elin o nisälla

Länken till filmen:
http://s64.photobucket.com/albums/h186/_aelin/?action=view¤t=Jagonisse.flv

/Elin

elin
0

Ska också tillägga att Nisälla är född år 2001 !

/Elin

elin
0

många tittar, men ingen säger ngt.. hmm Ledsen

/Elin

Rita-S
0

jag får tyvär inte kika film på jobbet, annars hadde jag kikat och kommenterat, Elin.. Lovar, skall kika när jag kommer hem!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

emmm
0

Kikade och tyckte din pålle var jätte fin!

Föredetta fjordis ägare, Peo e.Toejus och Prins Feodin e.Cheen Femtio!

Men är inte tillräckligt kunnig för att kunna kommentera nått.

Riktigt fin var hon iaf.!

NinaToy
0

Vill bara komma med en liten grej, försök sadla lite längre bak då hon förmodligen kommer att få en mycket mer fri bogrörelse och bättre steg. Annars ser de superfint ut. ;P

elin
0

Rita: Okej :)

emmm: Tack så mkt :D

Ninatoy: Ska tänka på det, lovar. Tack =)

/Elin

elin
0

vad är det här? :O
45 har tittat och 2 ordentliga kommentarer…

/Elin

emsems
0

vet inte rikitigt vad man får kommentera och inte… men gör väl ett försök.. det ser lite ut som tt du "bär" runt lite på henne.. alltså som att du yfter upp hennes huvud.. det gör att du ser spänd ut i armarna som itne får rätt vinkel (rak linje mellan armbåge-hand-bett) och du lutar dig även bakåt.. sedan verkar inte underskänkeln ligga an, utan snarare knät.. det skall vara tvärt om. i övrigt är det kul att se en fjording som går så pass fint!

wewwa
0

Ok, hjälp mig. Hur får jag fram filmen? Generad Vill jättegärna se den.

elin
0

Ems; Tack för kritiken! du har helt rätt. När jag samlar henne blir hon tung i handen. Antar att bakbenen inte blir lika allerta då. När jag länger henne i trav blir hon inte det minsta tung. Antar att de har att göra med att hon inte orkar samla sig i kort trav? rätt? fel?
Hur ska jag göra för att få upp huvudet på henne i samlingarna?
Kraam

/Elin

mazze
0

#10 Jag skulle låta henne gå i en lägre form för att stundvis plocka upp henne lite emellanåt el vid "programträning". Bus har jättesvårt att bära sig rätt i en högre form, så jag kräver inte det jämt. Det är ju trots allt vid tävling man vill att dom klarar av det annars är det bara bra att låta dom gå lite lägre.

Annars tycker jag att det ser bra ut, håller med ems lite där…

Milli
0

kan inte kommentera hur du rider och hur hon går och sånt, så det låter jag lite mer kunniga göra ;) men tycker iaf att hon är grymt fin :D

MinnaA
0

som NinaToy skrev så ligger sadeln lite för långt fram. jag är ju skadad av AR men jag kände det som att den där ridningen inte leder någonstans. kände också som ems påpekade att du bär upp henne i munnen, hon försöker även komma ifrån trycket i munnen både uppåt och neråt men hon är fast där hon är. nu vill inte jag komma och predika om AR men genom den vägen som jag går med mina hästar så finns ju ett mål med ridningen. det är att få hästen att bära sig mer på bakdelen för att kunna rida med så lite slitage som möjligt, kan faktiskt inte se något försök till det i din ridning. det såg även ut att finnas mkt spänningar både hos dig och hästen. men jag måste ge dig eloge för det är inte lätt att rida en fjording, Nisälla är förövrigt en sportig modell av fjording så hennes förutsättningar till rätt arbete är bra. det var mina synpunkter och jag menar inte att jag sitter inne med något slags facit utan det är bara mitt sätt att se på riding Glad

elin
0

Tack för er kritik! Suger åt mig som e tvättsvamp :)

Det jag e rädd för att jobba henne i lägre form är ifall att hon går bakom lod =/

#13 ; vad är AR?

/Elin

Maja
0

OMARION!! ;) Bäääästa låten!! I got this ice box where my heart used to be.. *sjunger med*

Är dock så otroligt dålig på att bedöma sådant här.. :P Men det såg fint ut!! Lycka till på tävlingen!!

Mandysan
0

Det såg jättefint ut! Nisse ärb så otroligt läcker att titta på tkr jag;)

Det jag tyckte var att du kanske hade händerna lite högt upp i början, försök att sänka dom lite grann så kommer Nisse i lite lägre form och hon blir inte lika tung;)

Men det såg verkligen skitfint ut!

/Amanda

emsems
0

#10. som andra här skriver så vill vå få henne mer på bakbenen. man brukar säga att när hästen vill gå lågt, så är det dax att höga den, och när den vill gå högt, är det dax att sänka den… hon vill gå lågt, därför är det rätt tänkt att du vill få upp formen lite på henne, men det får inte komma från att du lyfter upp skallen, utan det skall komma från att hon sätter under sig bättre. vi vill ju belasta bakbenen för att slippa nöta på frambenen (som redan bär för mycket). problemet blir när hon istället för att sätta sig bak, hänger i din hand, då måste du komma ifrån det och placera över vikten bakåt. att sätta henne lite på rumpan. gör uppresande tygeltag (ena eller båda händerna rakt upp) för att få henne att itne hänga. sedan försöker du få henne mer aktiv. ett test du kan göra är att touchera (stavning??) henne lite.. det är när man lägger mot spöt på rumpan så det duttar lite och hästen lägger då över mer vikt bak då dom kryper unde rlite med rumpan. du ska alltså inte slå eller piska hästen utan bara dutta lite för att dom ska aktivera.

bäst är ju om du rider för en instruktr som kan hjälpa dig. andra sker som sätter hästen på rumpan är att träna klättra, tempoväxlingar, övergångar m.m. (kosta, abra några steg, itne hela långsidor eller så).

#14. bakom lod har inget med  höjden på huvudet att göra. det är ju när hennes nos är bakom pannans raka linje ner mot marken.. och detta kommer om du har för aktiv hand.

AR= Akademisk Ridkonst.

gejsa
0

Händer inget när jag tar fram filmen. Så jag kan inte se…….

Tezzan_83
0

Jag tyckte de såg jätte bra ut, Skrattande

Murre_Uddiz
0

Heh här kommer jag :P kan inte hel´ler säga så mycket, tänkte lite på vad de andra sa ;)

Men nisse är jättefin, och framåt ,kul =)

Rita-S
0

Okej, nu har jag sett. :) kan inte se nåt fel nånstans, tycker hon går jättebra och särskillt för att va typ 6 år. Mycket snyggt!

Och din sits?
Du sitter snyggare enn mig, ungefär 100 gonger, jag sitter fult som fasiken ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

MinnaA
0

#AR betyder, som ems skriver, Akademisk Ridkonst och det är en "utbildningsstil" som jag brukar säga. vi har ju egentligen samma mål i allas vår riding men vägen dit ser ju lite annorlunda ut. anledningen till att jag fastnat för just AR är för att det har sån lugn inverkan på hästen. man jobbar alltså inte bara hästen kroppsligt utan även mentalt. låter kanske lite flummigt men det är helt sant. efter ett ridpass så är hästarna så avslappnade att dom inte skulle bry sig om en bomb exploderade mellan örona på dom Skrattande det tycker jag känns bra.

SarahPeace
0

ja har är inte så bra på att bedöma men de ja vet att de såg jäätte fiint ut ( :  LYCKA TILL på tävligen :D

Snuttan2
0

:p Jag är jobbig nu, men liten rättelse ifrån min sida eller debattinlägg, ---whatever…

Men jag tror inte alla dressyr-ridstilar (kopplar bort de lite mer udda/bruks, som western, island här) har riktigt samma mål riktigt, även om de är mkt snarlika, eller tanken är detsamma, men eftersom de gör så pass olika kan de snarare aldrig Bli detsamma… Eftersom man lägger vikt/prioriterar olika saker, kommer ju målet se olika ut…

Börjar man i "fel ände" enligt den skola jag följer så kommer det ju aldrig bli detsamma/"rätt" enligt mig, eftersom man då bygger upp allting fel. Finns ju en anledning till att min system/skola ser ut på det viset det gör (liksom alla andra)… Vet att många stör sig på min självsäkra inställning igen säkert, men om man inte är självsäker och inte tror på det man gör, betyder det ju att man inte är särskilt säker eller tror att man gör rätt när man tränar sin häst, något som är rätt viktigt och kitsligt för de flesta.. ;)

Mer svammel ifrån mig som bara blir mer och mer ot som vanligt Generad

elin
0

tack snälla för era kommentarer och kritik jag suger åt mig som en stor tvättsvamp :) man blir aldrig fullärd!

Skulel du också vilja kommentera snuttan?
Du får säga precis vad du vill. :)

/Elin

Snuttan2
0

Jag är på ruttet humör, ingen bra idé då ;)

elin
0

okej okej, synd, kanske imorgon då? :D

/Elin

MiaMaria
0

Många har redan sagt det tidigare men försök sadla längre bak samt jag tycker att du ska korta upp din tygel så du inte höjer handen, vilket man lätt gör när tygel är för lång. Det blir som Ems säger ingen rak linje mellan armbågen och bettet.

Tycker Nisse ser trevlig ut, hoppas det går bra på tävlingen!! =)

emsems
0

#22. jag startar en ny diskussion om detta i en ny tråd!! =)

wewwa
0

#18, Nä, jag får inte heller fram filmen… :/

PimTheGreat
0

Jättefin film och Nisse är verkligen jättefin!!!!!!!   men då jag e inriktad på western och inte rider denna "ridningen" själv så har jag svårt att komma med kritik/kommentarer något djupare, inte så duktig där… Det  jag reagerade på var som de andra skrivit, att du har händerna högt upp..ser tungt och jobbigt ut för dig som om du spänner dig hela tiden i armarna…. LYCKA TILL PÅ LÖRDAG!

NinaToy
0

#6# Jag sadlade oxå långt fram förr, på min C-ponny, när tränaren sa åt mig att sadla längre bak fick han ett helt annat steg också .:P

E_hjo
0

Fiint =)

Paparazzi
0

Jag är inte heller så bra på sånt här.. Även om jag ger ridlektioner åt folk emellan (A) Men jag håller med de andra. Men en sak som de inte kommenterat (vid min snabba läsning å korta titt på filmen) så ser det ut som om dina armbågar är aningen för långt bak emellanåt. Och jag vet hur det är att ändra från stolsits, men min stolsits berdde mkt på sadeln o. stigläder-längden så nu har det blivit mkt bättre =)  Men med benen så där fastnar folk ofta med knäet, men det skall vara löst å följsamt, det skall ungefär rymmas en hand emellan. Inte till mått, men så att det inte sitter fast. Underskänkeln skall sitta emot hästen, och tårna peka liiite utåt, som om klockan vore fem före o. fem över. Så när man skall skänkla så är det bara att 'svänga ut' tår o. knän så tar skänkeln i =)  Och emellanåt tycker jag hon ser liite framtung ut (jag är inte nån expert på sånt här "/ Jag är så dålig på att förklara oxå) och det ser ut som om hon söker en plats för sitt huvud. Men nu skall jag inte babbla mer, men hon ser riktigt fin ut! =D  Fint jobbat! *tummen upp* Och lycka till på tävlingen! =D

Och allt det här är ju enligt mitt sätt att se på ridningen.