Vit fläck?
Jag undrar om en Sabinoskäck KAN ha en vit fläck på ryggen UTAN att vara vit på magen.

sälla söt du sabino har vitt som utgår nerifrån har du inte gått kursen? sidan 100 i läroboken
Är det mycket sabino så kan det även vara vitt över ryggen så klart.
Själklart kan inte en vit fläck på ryggen utan vitt på ben och mage vara sabino men en häst kan både vara sabino och ryggskäck men då är det två olika gener.
Om jag är okunnig så vill jag bli kunnigare.
Under en ID-kontrollsutbildning lär man sig inte allt. Det är ju bara EN dag.
Något vi lärde oss är att tobiano kan inte uppstå utan att någon av föräldrarna är det själva. Det är likadant med skimlar och albinoanlaget. MEN det kan vara svårt att se skillnad på en gulsvart eller en bleksvart men då får man titta på stammen. Om ingen av dem är gula är det ingen chans att avkomman är det, dvs det kan inte ligga dolt. Däremot kan bukskäcksvarianten overo KAN ligga dolt vilket händer ibland inom paint när två enfärgade individer korsas och får ut ett skäckfärgat föl, men enlit "regelboken" saknas minst ett ben vitt tecken.

Läs in alla skäck varianter så minskar dina problem (sidan92-105)
Det finns minst fyra skäck varianter och sen kombinationer av dessa.
På något vis ser du bara två varianter, jag ser fyra och möjligheten att det finns fler ej kartlagda.
bukskäck kan vara recessiv skäck, overo eller möjligen sabino
ryggskäck är dorsalskäck och då går det vita över ryggraden på hästen.
Självkart måste minst en förälder var bärare av en gen om fölet ska få genen så klart men iblan kan en gen vara väldigt liten nästan osynlig för ögat.
Sen är jag övertygad om att det finns fler ej utredda gener som kommer ge oss mer sanningar framöver 
#3 Ursäkta mig, men vad menar du är mina problem?
Problem upptstår tex när avelsindivider som bär på skäckgen (oavsett tobiano, splashed white, overo, sabino eller blandningar mellan dessa så som tovero, tobino, savero och splash-white-blandningar) inte är registrerade som skäckar men nedärver det.
Det finns exempel inom shetlandsponny som i rasen har tobianoanlag på individer som har något vitt tecken på ett eller flera ben och inte någon annan stanns på kroppen men som ger "fulltecknade skäckar".
Inom welsh är inte skäck som färg tillåten även om det finns flera sabinoskäckar, dvs höga strumpor (över has/framknä) och bukfläckar. Frågan är väl hur vanligt/ovanligt/tillåtet det är med vita tecken på överkroppen (övre delen av halsen och på ryggen).
Som ID-kontrollant brukar jag kolla upp vad en hästs föräldrar har för registrerad för för att kunna färgbestämma den. Om då föräldrarna har felregistrerad färg (teckning) kan det bli svårt att skriva korrekt färg. OM min bedömning blir kritiserad vill jag gärna kontrollera detta extra.
Boken som nämns är Bo Furugrens "Hästens färger" som använder sig av ord som "oftast" och "sällan" vilket jag vill förtydliga att det INTE betyder "alltid" eller "aldrig".

#2 "Det är likadant med skimlar och albinoanlaget. "
Undrar om ni verkligen fick lära er på id-kursen att albino finns? Och hur det skulle vara bundet till skimmel?
#3 "kan en gen vara väldigt liten nästan osynlig för ögat."
Man kan ju vara bärare utav gener som man själv inte uppvisar alls, dvs det behöver inte ens synas bara lite.

Sen är det omöjligt hur mycket man än skriker att ändra en standard för en rasförening, eftersom man har en morderförening som styr.
Det finns klara regler för alla raser och dom är satta långt innan man tänkte DNA
Sen är DNA i sin linda och det kommer att komma mer information som hjälper oss att se arv.
#5 Jag vet att allt inte syns se bara på fux
men även dominanta hanlag som skäck kan ge så lite vitt att man lätt missar det. Anledningen till tråden är att vi inte är överens angående färgen rent genetiskt på en specifik häst.
Jag hoppas inga hästnamn kommer att nämnas i tråden 
Intressant detta. Jag har aldrig tänkt tanken att en sabinoskäck skulle kunna ha vitt på ryggen utan på magen, det finns väl en anledning till att det kallas bukskäck. Jag har aldrig hört talas om att det skulle kunna vara så, och har svårt att tro det, men det lär väl finnas sånt vi inte lärt oss om än också. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#7 jag tror inte en sabino kan ha bara vara vitt på ryggen, det är ju som sagt bukskäck. Fläcken på ryggen tror jag kommer troligast från To-anlag (ryggskäck)
#8 Jo, var lite så jag tänkte också. Skäckar kan ju vara lite luriga ibland.
Det är ju inte heller omöjligt att en häst bär på båda anlagen, även om det är rätt liten chans.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#9 blandskäckar är nog inte så ovanligt, för ofta tänker man ju inte på vilken typ man har utan bara att det är skäck, typen är lite överkurs ofta.
Som id-kontrollant behöver man inte ta ställning till om det är en skäck eller ej. Uppgiften är att rita av det du ser och låta registrerande förening ta ställning till hur ponnyn/hästen ska registreras. Blir det problem för föreningen i Sverige kan de kontakta moderföreningen för råd. Britterna räknar dock inte sabinon som skäck, det är ett anlag som med största sannolikhet finns i 75 % av welsh. En klassvinnare från Royal Welsh Show hade stor utbredning av vitt (ända upp på ryggen med stickelhår) men den hade ju vitt på magen OCKSÅ! Däremot har jag själv inte lagt märke till en renrasig welsh som har vitt på ryggen (med rosa hud och alltså inte skimmel eller dyl) utan att vara vit på magen.
#5 Har du Bo Furubergs bok "Hästens färger" kan du läsa om att gulanlaget och albinoanlaget är samma sak och kan även kallas för albinofaktor. Det är INTE tal om totalalbinism utan ett anlag. Med enkel uppsättning av anlaget blir det isabell, gulsvart och gulbrun och som homozegyt (dubbel uppsättning) blir det perlino/pärlvit(grundfärg svart eller brun) eller cremello/gulvit (grundfärg röd/fux).
Likheterna med gulanlaget/albinoanlaget, skimmel och tobiano är att det INTE kan hoppa över en generation (eller flera som inom vissa bukskäckar). Dvs avkomman måste fått färgen från någon av föräldrarna som MÅSTE ha genen som är dominant och alltid visar sig. Däremot kan det vara svårt att se skillnad på en bleksvart och en gulsvart men då tittar man på stammen för att se om det finns gulanlag/albinoanlag.
#3 Vad menar du att jag bara ser TVÅ varianter av skäck??? Jag kan få det till 15 olika varianter om hästen bär på flera av skäckvarianterna.
#11 Albino är något helt annat, gulvit, pärlvit och sotvit är dubbla gulanlag, precis som du skriver. Att blanda in albino i det hela är ju meningslöst, för det är ett helt annat anlag, som inte existerar hos häst.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Gulanlagets homozygoter
Homozygoter blir nästan vita oavsett vilken grundfärg anlaget verkar på. I Sverige har de traditionellt kallats för albiner, men eftersom de inte är äkta albiner bör vi använda andra benämningar.
#13 Japp. Nya namnet f örkortas BÖG på svenska. BlåÖgdGulvit eller om det möjligen var BlåÖgdGräddvit. Inte så genomtänkt förkortning kanske.
Angående gulanlaget så är det just genen C som ger färg (melaniner). När det är brist på melaniner blir det ett mindre c (som inom gulanlaget). Inom hästar finns inte totalalbinism MEN gulanlaget ÄR en minskning av melaniner.
Melaniner = en grupp av svarta, bruna och röda färgpigment!!!!!
#14 *fniss*
Är det någon som sett tobianoskäckar inom welsh? Dvs vitt på ryggen (med ljus hud) men INTE på magen?
#14 Ja, något som jag tycker är väldigt fel då det är tre olika färger. Vore som att bara ha ett gemensamt namn för isabell, gulbrun och gulsvart…
#15 Precis, färgpigment.
Albino är total avsaknad av pigment, och därför blir den väldigt fel. Vad jag fått lära mig skrivs gulanlaget ut Ccr om det finns, C är avsaknad av gult. Och det är ju en typ av blekande anlag, precis som exempelvis black eller silver, men cremegenen bleker mer, framför allt i dubbel upplaga. Med det inte sagt att all pigment försvinner, för det gör det ju inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#18 Anledningen till att man bara har ett namn är att man inte kan se grundfärgen som med skimmel då skriver man bara skimmel, eller om man vet grundfärgen skimmel (född fux/brun/svart)
Eftersom man inte kan veta grundfärgen på en häst med dubbla gulanslag helt säkert, tror jag man har valt att inte namnge dom olika.
Förövrigt ska man vara noga med att inte använda ordet albino om häst eftersom det inte är albino utan en bleking av hästen.
#14 underbart då är det lätt att komma ihåg 
#19 Jo det är klart att det blir lättare, men några kännetecken finns det, och har man koll på stammen kan det nog gå att gissa sig till i alla fall…
Nä, men det är väl smart på sätt och vis, men vet man vad det är så bör ju den riktiga färgen antecknas, anser jag i alla fall.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#20 jag vill också ha den riktiga färgen om det går, jag tror risken för fel är för stor och vi få vänta tills DNA blir så billigt att man slipper spekulera, men då blir nog inte färg lika roligt 
#21 Haha precis, roligare att spekulera!
Är det två isabeller till föräldrar är det ju ganska glasklart, sen kan man ju hoppas på att veta om nån är homozygot för nåt anlag eller liknande, så kan det ju gå att räkna ut ändå. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vet ni rasstandarden för gotlandsruss?
Färger: Alla färger tillåtna förutom homozygot gulanlag, (sk albinism), skimlar, blackar och dorsalskäckar
Allt enligt föreningens egna hemsida…
#23 Stämmer bra det.

gulanlag i dubbel uppsättning, homozygot gulanlag (sk albinism) där är parentesen en förklaring till dom som inte läst på färg bättre och är inne i det gamla tänket.
För att få bort missuppfattningen att det finns albino hästar så bör man använda korrekt tryck = gulanlag
Gulanlag bleker rött (inte gult) och har svag inverkan på svart, vilket gör att hästarna som är hetrosygoter ser gula ut, homozygoter bleker mer och dom ser nästan vita ut

Albinism finns inte på hästar, som många påpekar. De dubbelgula har fortfarande lite pigment.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Nu har vi spårat ur ganska rejält här, vi lämnar gulanlaget och håller oss till skäckfrågorna som hör till tråden;
- Kan en sabinoskäck ha vit fläck på ryggen utan att ha något vitt på magen?
- Har någon sett tobianoskäckar inom welshrasen, dvs skäckar med vitt på ryggen och inte på magen?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#27 eftersom Sabino är en buckskäck så kan den inte bara ha vitt på ryggen, tobiano (ryggskäckar) har det vita vitt från ryggen, det är liksom det som är den synliga skillnaden.
Nu var det trådskaparen som skrev albino och det är synd att, det ordet fortfarande lever kvar, då ingen häst sknar pigment därmot fins färger som är blekta.

…..sen är inte skäck samma enligt rasvisa krav i dom olika raserna, det är stor skillnad på en Welsh och Shetland (trådskaparens ras) var man drar gränsen för skäck och skäck är inte godkänt inom Welsh därför fins ingen Welsh som är skäck enligt rasvisa krav, inom Shetlands avel blir alla med vita ben skäck.
Genetiskt är det lika fel men alla raser har rätt att ha sina egna rasvisa krav och gränser för var hästen blir skäck.
Det är något man får leva med och som jag trodde ingick i utbildningen till ID-kontrollant, att man både lär sig genetiken och sen dom rasvisa gränserna, ingen ras kommer ändra sin uppfattning och tradition och ingen hingst ska markeras extra för att rasen inte följer genetiken.
Sen är det spännande att pilla lite extra i pälsen så man vet vad man har genetiskt också 
Kan inte en vit fläck på ryggen vara ett tecken som har "hamnat fel"? Har för mig att det kan hända.

när det gäller genetik hamnar inget "fel" om det inte är frågan om en mutation (nya gener)……..när det gäller rasvisa krav så kan man se det så 
#31 Fast genetik kan vara väldigt komplicerat. Även om just hästens färggenetik är rätt lätt att förstå i allmänhet så har jag aldrig sett någon bra förklaring till nedärvning av tecken. Det borde inte vara omöjligt att ett pigmentlöst område (dvs tecken) hamnar någon annanstans än på ben och huvud.

Det finns förklaring och forskning pågår så klar, det är just det att det vita hamnar på ryggen som styrs av to-genen, men rasvis är det en bra förklaring ibland
Det vita börjar utvecklas från ryggen på fostret och sen så långt det "hinner" vita tecken på ben och i huvud. Skäckgener påverkar detta, så klart men vanliga vita tecken har inte så mycket med skäck att göra som Shetland vill göra gällande och inte så lite som inom Welsh tycker men deras rastandar bygger inte på gener utan på vad deras ras tycker att man ska ha och kalla det.
Det finns mineral skäckar, skäckar som har så lite vitt att dom inte ser ut som skäck, men dom bär genen men kan mycket väl inte uppfattas som skäck om man inte tittar noggrannare
#29 Jag har INGA hästar alls. Att påstå att shetlandsponny är "min ras" är fel. Jag har visserligen haft shetlandsponny men även New Forestar, Fjordhäst, Varmblodstravare och senast Haflinger.
Jag har i grunden "New Forest-synen" på skäck: "Vita tecken över ljust skinn, som ej beror på ärrbildning, tillåts ej bakom huvudet, på frambenen ovanför ärtbenet och på bakbenen ovanför en horisontell linje genom hasspetsen."
Inom t ex Haflinger så är det inte "förbjudet" med vita tecken på "fel plats" men det er avdrag: "Vita tecken på benen, utbredd stickelhårighet, vita eller mörka fläckar på kroppen är inte önskvärt och kan medföra avdrag på typpoäng."
Jag håller INTE med om att en shetlandsponny med vitt på något eller några ben är skäck. Det är helt fel av #29 att påstå det. Min syn däremot är att om ingen i flera generationer varit skäck så kan det inte heller BLI en skäck. Jag har inte själv varit med om att en shettis med bara vitt på benen gett skäck men det sägs det.
Frågan är hur ofta en häst rent genetiskt är felreggad när det gäller färg. Om jag ska ID-kontrollera brukar jag "släktforska" lite för att se vilka fäger som kan vara möjliga. Om det då inte finns SKÄCK hos föräldrarna så utesluter jag det. Är det fel????
Men hur mycket vitt kan en welsh ha på kroppen (ej ben/huvud) utan att vara skäck? Jag blir också mycket förvånad av hemsidan för ett welshstuteri i Texas. Flera fulltecknade skäckar. Kan de bryta mot moderlandets regler om hur de vita tecknena får vara?
"Har sett väldigt många welshar (framför allt på senare tid) som helt solklart är skäckar, men som ändå godkänns som avelsdjur (både ston och hingstar). Om en ponny har en vit fläck på kroppen är den ju skäck!" har jag läste på welsponny.ifokus.
Finns det andra raser som godkänner sabino men inte skäckar? Kan då en häst få vitt tecken på ryggen utan att ha vitt på magen?
Clydesdale är en ras som har sabino men som inte kallar det för skäck: The white markings are characteristic and it is the exception to see a bay or brown Clydesdale without a white face and considerable white on the feet and legs. I sverige finns bara en svenskgodkänd clydesdalehingst: Woodhouse White Spirit som även är godkänd i England. Det vanligaste med sabino som har vitt på övre delen av kroppen är att de är stickelhåriga men det finns undantag så som denna och denna.
När det gäller shire så är det olika regler för hingstar och ston enligt Svenska Shirehästföreningen… Hingstar: "Stora vita fält på kroppen är ej önskvärt. Övriga tecken är tillåtna." medan det för ston är tillåtet med alla tecken.
Enligt Bo Furugrens bok "Hästens färger" så kallas många av de sabinofärgade hästarna för roan (konstantskimmel) och rent genetiskt blir det ju felaktigt.
#34 Gotlandsrussen tror jag väl godkänner alla typer av skäckar, utom tobiano. Så du kanske kan få lite svar från russfolk. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Är det NÅGON som sett något vitt tecken på ryggen UTAN att hästen är vit på magen inom welsh, shire eller clydesdale?
Svenska Tinkerhästsällskappet beskriver tobiano: Någon gång kan de vita fälten på hästen vara så små att man inte tror de är skäckar, dessa kallas kryptoskäckar (krypto= grekiska för dold, förborgad). Nedärvningen är dominant, dvs finns genen i hästen syns den. Ena föräldern måste alltså vara tobiano (To) för att avkomman ska bli det. Homozygoten har ToTo, dvs 2 dominanta anlag, heterozygoten Toto. Denna färg finns hos islandshäst, shetlandsponny och en del varmblodsraser.
Det finns tex ett shetlandsponnysto med mindre än helstrumpor men som har skäckpappa som kan vara skäck. (bild) MEN eftersom hon inte fått några avkommor så kan man inte fastställa det. Det sägs att shetlandsponnyer som har vita ben alltid är skäckar, men jag är skeptisk. Om shettisen har strumpor på alla fyra och skäckstam är en sak, men om den har vita kotor bak men ingen av föräldrarna skäck så är jag skeptisk och tror inte på det förrän det kommer en avkomma (med andra föräldern enfärgad) som är skäck. Detta shetlandsponnysto skulle jag t ex INTE skriva som skäck så länge hon inte gett skäck med enfärgad hingst, vilket hon inte gjort än så länge (tre registrerade avkommor i Sverige än så länge).
Det går att göra FÄRGTEST GENOM TAGELPROV men tyvärr tror jag att man måste skicka det "over there" och inte här i Sverige (än). Däremot görs härstamningstest här i Sverige via SLU.
Inom svenskt halvblod finns flera tobianohingstar Sambesi, Geronimo, Simsalabim och Toscamoon men det sägs även finnas sabiano med höga strumpor och bukfläckar. Svensk halvblod är en en blandning av flera raser precis som svensk ridponny så det kan ju finnas flera olika skäckgener inom sv halvblod.
Men finns det tobiano inom shire, cladesdale och welsh???? Eller KAN en ras med sabino få en vit fläck på ryggen UTAN vitt under magen?
Enligt Dartmoor: "Skäck är ej tillåtet. Mycket vita tecken drar ner bedömningen." och det märks då det är få av hingstarna som har vita tecken i huvudtaget. Denna hingst har liiite vitt bak liksom sin far.
Enligt Svenska Exmoor Avelsförening : "Inga vita tecken får förekomma. Ej heller för mycket vita tagel i man och svans eller vita hovar/sulor. Enstaka vita hår dock tillåtna."
Jag försöker hitta en benämningsnorm för skäck. För mig är det så som New Forestföreningen beskriver…
#37 Jag tror att det är svårt att få en gemensam norm för benämning av skäck då många rasföreningar har olika tolkningar kring vad gränsen för skäck skall dras.Därmed tror jag man måste vara väldigt påläst om man ska vara ID-kontrollant för alla raser. Tolkningar är tolkningar.
Jag vet att inom russaveln räknas det inte till skäck bara för att man har mycket vitt på huvud och ben. Däremot kan en liten vit fläck på magen göra att ponnyn klassas som skäck. Och eftersom russen inte får ha vitt som kummer uppifrån så kan de alltså inte ha en vit fläck på ryggen.
Jag antar att russ och welsh är i samma "sits". Men om det ändå dyker upp en avkomma med vitt på ryggen utan bukfläck, hur gör man då???

#38 russ är väll endast recessiv skäckar?
"Det vita går oftast upp i buken. Huvudet har breda vita tecken, som ofta omfattar nästan hela huvudet, och glasögon, div ögon med blå rengnbågshinna. Gränsen mellan färgade och vita ytor är jämna hos dorsalskäcken.
Dorsal Skäck, Tobiano har större eller mindre oregelbundna vita fläckar eller fält som tycks breda ut sig från manken och ryggsidan. Är fläcken tillräckligt stor korsar den alltid ryggraden.
Sabino, den har oftast fyra vita ben och vita, små bukfläckar eller prickar med diffust, naggade kanter, som ibland även kan kan finnas högre upp på bål, halsen och huvudet. Det vita ser ut som om det stänks kastas på underifrån. De vita stickelhår förekommer ofta runt fläckarna och i vissa fall över hela hästen." (från hästens färger)
Så svaret är en Sabino kan inte ha en ryggfläck enbart, eftersom sabino går nerifrån och upp, tobiano starta från ryggen. Så det är två hel skilda gener som visserligen samma häst kan bära som alla gener.
Kom bara att tänka på en sak här, som jag inte riktigt fått klart för mig, om jag får smyga in med en annan skäckfråga här…
Overo (bukskäck) och sabino är två olika anlag va? Bara att en häst med enbart ett overoanlag och en sabinoskäck kan vara väldigt lika, dvs teckningarna påminner om varandra (vita tecken i ansikte och på ben)? Och båda är reccessiva och går nedifrån? Största skillnaden är att en häst med dubbla overoanlag blir "riktig" skäck, eller blir det skillnad på en sabino med två anlag också?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Overo är ytterligare en skäck typ och man ser skillnad på alla typerna men sen fins det ju individer med flera olika skäck typer.
#42 Så det stämde det jag skrev? Har nämligen hört folk påstå att sabino är detsamma som overo, fast i enkel upplaga. Dvs hästen är sabino om den har ett anlag, och får två sabinoskäckar en avkomma som får dubbelt anlag så blir den overo… Det är dock inte alls vad jag fått lära mig och hade svårt att tro på, men ville kolla för säkerhets skull, nu när vi ändå diskuterar lite sånt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#44 Jag hade sagt tobiano på allihop…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#41 Ventral/bukskäckar indelas in
"splashed white" (recessiv, kan ligga dold men måste komma från båda föräldrarna)
"overo" (osäkert om det är dominant eller inte dvs en av föräldrarna måste ha det men det sägs ha kommit "croupouts" från fullfärgade föräldrar)
"sabino" *(bukfläckar, höga strumpor, vita tecken på huvudet och ibland stickelhåriga kroppar vilket kan förväxlas med konstantskimmel)
Sedan finns som sagt kompinationer så oma man räknar med ALLA så kan det nog bli upp till 15 om de bär på olika av ovanstående samt tobiano.
#40 Förstår inte riktigt vad du menar med att russ är recessiva skäckar.
Russ får bara vara ventralskäckar (dvs det vita kommer underifrån) men visst finns det russ som är skäckar och en del russ har recissiva anlag för skäck.

#40 att russ är den typ av skäck som kan bära anlaget dolt och två helt enfärgade individer kan få en skäck, precis som två bruna hästar kan få ett fux föl.
Klart det finns russ som är skäckar men anlaget är inte domenat som andra skäckar och dom ser ut så här ungefär
#48 Är för dåligt insatt i ämnet för att kunna uttala mig om det. Men annars stämmer de bilder du visar bra med hur den vita färgen breder ut sig på russ som klassas som skäckar.

Mig veterligen är den ända typen av skäck som finns hos russ och russ har en väldigt väl dokumenterad stam med alla hästar som fört in ny färg dokumenterade
bliden är tagen ur läroboken hästens färger, den som alla ID-kontrolanter ska ha som grund.

bild 1 på ryggskäckar (Dorsalskäck, Tobian) skäkigheten kommer från ryggen och ner

bild 2 på ryggskäckar (Dorsalskäck, Tobian) skäkigheten kommer från ryggen och ner

så har vi sabino som har vitt stänkt från undersidan på hästen med mest på magen och nästan prickigt och som också kan ge stickelhårs känsla på hästen.

också på begären Overo, fram-overo Det vita är mer eller mindre lokaliserat i ett vågrätt mönster på bålen och halsens sidor. Huvudet har oftast stora vita tecken. gränsen mellan färgade och vita ytor ofta flikigare än hos dorsalskäcken/ryggskäck.
#50 Stämmer bra de då inga andra typer av skäckar (än ventralskäck) är tillåtna inom russaveln.

Det är dom skäckgener som än så länge är kartlagda = fyra stycken.
Själklart kan en häst vara bärare av flera skäckgener tex ett sabino anlag som ger fläckar/prickar på magen också en lite ryggfläck från Tobiano/ryggskäck/dorsalskäck (kärt barn har många namn)
då kan det för en som inte kan färger se ut som om en sabino har en ryggfläck men det är så att hästen faktiskt har två gener och har två olika skäckanlag som visar sig.
En sabino kan också ha så mycket vitt att det går upp på ryggen men det vita utgår alltid nerifrån på en sabino.
så svaret på frågan är fortfarande nej en sabin har inte ryggfläck enbart den fläcken kommer från en tobianogen inte en sabinogen.

#46 Overo är dominant
#41 det är bara på recessiv skäck man kan se att dom har två anlag för det anlaget kräver två gener eftersom det just är recessivt Sen så när det gäller ryggskäck/tobiano kan man se små fläckar som tassavtryck i det vita och det är tydligen vanligare hos homozygoter än hos hetrozygoter, annars ser man inte skillnad
// Jo det finns ett undantag till och det är om ett föl är homozygot overo och bär på OLW's då föds den vit och därmed är ur funktion så den kommer att då ganska omedelbart när den ska bajsa första gången (ganska smärtsamt)//
bild på en Overo (rödblackskäck) och en tigrerad också en brokigfärg
Angående debattn om Sabino ovan så är det lite spännande just med det genetiska bakom det. Man har ju lyckats lokalisera generna bakom det, som går under benämningen Sabino 1 eller "SB 1". Den finns i flera raser som man ofta hittar sabino-tecken på, men i raser såsom araber, Clydesdales och Shires, som ju ofta tillskrivs sabino har helt avsaknad av genen. Ändå uppvisar de klassiska tecken på Sabino. hästar med "äkta" sabino, dvs SB 1, samt hästar med sabino-lika markeringar har dessutom annorlunda nedärvning av tecknen, vilket ytterligare indikerar att det inte rör sig om samma genetiska orsak. SB1 har en ganska jämn nedärvning som följer ett visst mönster, medans den "falska" sabinoteckningen nedärvs på ett helt annat sätt. Det pågår ju lite debatter om det är rätt att kolla sabinos som inte är äkra sabinos för just detta, men merparten gör iaf det.
Hela tiden hittar man ju fler och fler olika genetiska orsaker bakom färger och fläckar så att säga, och desto mer man hittar desto mer inser man väl att det hela är rätt komplicerat. En bekant har haft lite sammarbete med UCD och delgett lite av vad de har berättat där, och ju mer man hör ju mer förvånad blir man. Det finns flera fall där en häst visat sig vara något som den rent teoretiskt inte borde kunnat vara, eller vice versa. För inte så länge sen upptäcktes ju tex en helt ny mutation hos arabhästen. Ett par fall av vad man trodde var kraftigt utbredda sabinos visade sig vara DW (Dominant White), ett helt separat anlag som har uppkommit självständingt i flera olika raser.
Vad jag efter den här något för långa och något flummiga utläggningen ville komma fram till var mest att det rent teoretiskt kan röra sig om en sabino trots att bukfläcken "hamnat fel". Det låter kanske inte jättesannorlikt, men man ska nog inte utesluta att det kan vara så.
Nu har jag ej sett hästen som det handlar om, och inte heller vet jag vilken det är, så jag ska inte säga något om det specifika fallet. Kunskape är för liten gällande det.
Däremot kan det troligen rent teoretiskt hända att en bukfläck av någon anledning (tex av yttre/inre påverkan i fosterstadie eller av inflytande av andra genetiska orsaker) hamnar på villovägar.;)
#57 Jaha okej, då har jag nog pusslat ihop lite fel, vilken skäcktyp är det som oftast ger stora vita tecken på en heterozygot häst (huvud och ben) men som på en homozygot ger en "riktig" skäckteckning? Något bukskäckanlag är det i alla fall, så mycket vet jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#59 som #58 skrev så forskas det fortfarande och att skriva något som inte står i läroboken det är fel särskilt som skäckar inte är riktigt min grej.
Jag kan säga så här, troligen så styrs skäckar av mer än en gen som ger färg och mönster och mängd vitt.
Så har man kommit fram till när det gäller tigrar, där finns det förutom en gen som säger tigrerat också minst en gen som säger hur mycket vitt. Så är det säkert också hos skäckar vi är bara i början på genforskningen ännu och kan bara använda dom få pusselbitar vi har tyvärr
#57 Enligt boken har det fötts overoföl efter enfärgade hästar.
#60 Ja okej, nä tänkte mest om det var någon av de som redan nämnts. Skäckar är inte min starka sida heller, jag har i stort sett koll på att det är skillnad på bukskäck och ryggskäck.
Nä men det är ju de som finns hos islandshästar jag har koll på främst, tobiano, samt den reccessiva bukskäcken som i enkel upplaga oftast ger vita tecken. Sen vad det korrekta namnet är vet jag inte, den går bara under "bukskäck" hos islandsfolk eftersom vi bara har de två skäcktyperna i rasen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#63 Det har jag också hört då det gäller shettisar.
#63 Nu har jag läst igenom den tråden… Är det alltså sabinoanlaget som ger strumpor på en häst? Att en häst med anlaget ger strumpor vet jag, men en ras där sabinoanlaget inte finns, kan alltså inte få vita strumpor, om det inte är så att hästen är skäck?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Frågan är om tex ett russ får två strumpor och en lite fläck på RYGGEN. Är det då en skäck??? För inom rasen ska ju inte det finnas ryggskäckar…
#66 Finns inga sådana russ! Alltså är det ingen skäck eller så är det inget renrasigt russ.

#66 det är inget russ
Alex, menar du Jonas häst? den är trolligen homozygot ryggskäck/tobiano och dom kan få "tiger" prickar i det vita men det finns några hetrozygoter hittade också.
-------
När det gäller shetland så kan det mycket möjligt vara så att alla med strumpor är ryggskäckar men då är inte sabinoanlaget inblandat i strumporna.
Har något sett en welsh som har något vitt på överdelen av kroppen (rygg eller hals) utan att ha vitt på magen då? (det har påståtts att det finns men jag har själv inte sett det.)
#68 Nej, nu är jag inne i islandshästvärlden!
Ska se om jag kan hitta bilder, så blir det väl enklare. Här är Hörgull frá Steðja, en bukskäck. Dvs med dubbla bukskäckanlag. En häst med bara ett anlag brukar dock få vita tecken (som annars inte är så vanligt på islandshästar, åtminstone inte svarta, och inte heller på benen), i form av t.ex en bläs, blått öga, ev. nån strumpa och liknande… Vanligare med ansiktstecken dock.
Bifogade bilden är ett exempel, ett sto med föl som båda antagligen är bärare av bukskäckanlaget, dvs har det i enkel uppsättning.
---
Att sabino inte finns hos shettis har jag förstått. Men det stod i den länkade tråden att det är sabinoanlaget som ger strumpor som "bara" är tecken, på t.ex halvblod och liknande. Så då inte sabinoanlaget finns hos shettisar så är alla shettisar med strumpor skäckar. Så det var mest det jag var nyfiken på, en ras utan sabinoanlaget kan då inte få vita tecken på benen om de inte har något skäckanlag?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#70 bukskäck är mycket och det låter som sabino om det är prickar eller en variant avstickelhårighet, rabicano.
som PaulineH skriver så forskas det just nu på sabino och sabino kommer bli flera anlag tror jag (som många andra anlag i framtiden)
Vad jag har hört så är ett av dom som styr mängden vitt på tigrar och även ger mer strumpor eller bara markerar sig som en vitt ball MEN nu är vi utan och nosar där forskarna är och det får inte bli sanning förren dom tror sig veta. Annars står vi där en dag lika fel ute som vad det gäller albino också tar det generationer att få det ur folk.
#71 Nej, sabino ska det inte vara. Inga prickar, inga stickelhår, utan enbart "vanliga" vita tecken som exempelvis bläs i enkel upplaga. I dubbel upplaga kan det bli som hingsten jag länkade till i #70. Sabinoskäck är det inte, då det inte finns hos islandshästar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#72 det du beskriver liknar den ganska "nya" gen man har kommit fram till på tigrerade som styr storleken på det vitas utbredning.
Har dom som har lite tecken ofta en vitt ball?
(nu är vi utanför läroboken)
#73 Ofta vet jag inte, men det kan förekomma, ja. Tecken i ansiktet är väl dock vanligare. Här har du två heterozygota bukskäckar, alltså som bär på anlaget.
De har väl "bara" bläsar tror jag, fast mycket möjligt att det finns små tecken på benen med. Dock har vi en avkomma till Jarl med lite större tecken, även vita kotor(?).
Mvh Alex
Värd för Ridsport

och inget vitt på magen?
#75 Näpp, inget.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Då är det inte skäck riktigt men låter som en av generna som just nu utreds lite mer (vad jag förstått)
Som sagt tigergenen är kombinerad med en utbredingsgen för vitt och den ger tydligen vita tecken, jag har bara fått den snabbt beskriven för mig en gång.
Det var nämligen så att det föddes för få homozygoter men så upptäckte dom att det fanns homozygoter som saknade vit utbredning och vips så stämde matematiken 
Något liknade låter detta som eller kanske samma gen, men det finns inte med i hästens färger vad jag kan se.
Kan ju även tillägga att Hörgulls föräldrar båda bara är bärare av bukskäckgenen, pappan fux med stjärn och snopp och mamman skimmel, född isabell med bläs (de vita tecknen kommer då pga att de bär skäckanlaget).
De flesta sidor jag kan hitta om den färgen på islandshästar så kallas den "bara" bukskäck, overo och/eller splashed white. Men detta är inte korrekt då, antar jag (förutom bukskäck då)?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#77 Fast det är ju det att flera hästar med tecken är bärare på skäckanlaget och ärver ner det till avkommor, om de får en gen från båda föräldrar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

då är det bild #48 men kanske att islandshästen inte ger så mycket vitt så det bara stoppar vid strumpor och bläs 
Då är det inte samma som tigreringen eller den vita utbredingen kan ju vara samma gen eller en gen någon annanstans, men som samverkar med skäckanlaget i alla fall på något sätt och ger vitt med skäckgenen.
Som sagt nu spekulerar jag bara utan att veta 
#80 Ja men spekulationer är intressant!
Jo, något i kombination med skäckgenen är det ju, de med bara tecken kallas inte skäck, eftersom skäckanlaget är reccessivt. Men en enkel upplaga av den skäckgenen verkar oftast ge någon form av vita tecken (som ju annars inte är så vanligt på islandshästar).
Denna hingst (som är son till Jarl i inlägg #74) har, tillsammans med ett sto med liknande teckning (bläs och lite vitt på benen) fått denna avkomma. Om han "bara" fått stora vita tecken pga att han är bärare, eller klassas som väldigt lite tecknad bukskäck vet inte jag, då jag inte vet hur mycket vitt som krävs i ansiktet för att det inte ska gå som lykta.
Men något vitt på övriga kroppen har han i alla fall inte, utan är registrerad som fux med bläs och vita strumpor…
Men i alla fall, två hästar som bara har "vanliga" vita tecken kan alltså få såna här avkommor, om generna kommer rätt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

recessiv skäck / splashed white är inte dominant det är den skäck typ som russ har.
#82 Att det inte är dominant vet jag, då det krävs dubbla gener för att hästen ska bli "riktig" skäck. Dock när det gäller det här anlaget verkar det synas även i enkel upplaga, fast hästen blir inte skäck utan får bara vita tecken.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tusen kanske vet eller kan vara med och spekulera om det är lika på russ att strumpor/bläs indikerar enkel uppsättning skäck 
Men då blir det inte recensivt
tigrar där ser man lätt om hästen är homozygot eller hetrozygot, mängden vitt ökar med dubbla anlag som med gulsnlaget, dubbla anlag ger mer blekt häst…..låter väldigt logiskt 
Som sagt nu spekulerar jag bara utan att veta 
Nä det är ju lite knepigt det där, om man kan räkna det som recessivt eller inte, för som sagt blir de ju inte skäckar "på riktigt" om de inte har dubbla anlag… Ja jag vet inte. Vore kul att höra om det är likadant på russ. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#84 Då skäck är ganska ovanligt bland russ så kan jag tyvärr inte svara eller spekulera mer kring detta men jag kan be en russuppfödare som också är ID-kontrollant att skriva lite mer om detta i denna tråd. 

ja, gör det fråga, om föräldradjuren till skäcar oftast har strumpor och bläs, det skulle var intressant. Man kanske skulle skapa en enkät på russ sajten och fråga 
#87 Någon enkät tror jag knappast behövs då rasen är så liten att vi russuppfödare har rätt bra kollpå varandra och våra hästar. Lite av "alla-känner-alla"-syndrom.
Men jag har precis ringt min "expert" som kommer att svara i denna tråd snart.
#86 Ja, det vore jättesnällt om du kunde göra det!
Himla intressant det här…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Efter lite egen research verkar det som att det kan vara samma hos russ… Vi har t.ex denna bukskäck vars pappa har bläs och farfar både bläs och vita ben…
Samt en till bukskäck vars pappa har vitt på benen.
Sen vet inte jag hur vanligt det är med tecken på russ i och för sig, men det var det första jag hittade, och det verkar ju följa lite samma mönster i alla fall. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#90 men för att det ska stämma så måste också mamma ha vita ben/bläs
#91 Jag vet, tyvärr lyckas jag inte hitta någon bild på eller info om stoet.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#92 jag vet att du vet
jag skrev nog mest för att andra skulle hänga med och inte missa att båda föräldrarna förhoppningsvis har vitt 
Haha jaha, vad bra. ^^ Kanske till och med finns nån russmänniska som vet hur mammahäst ser ut…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Här är en länk till Gotlandsruss i fokus, där man diskuterar samma sak. Dock inget svar på er senaste fråga vad jag kunde hitta.
#95 Tack.
Jag skrev faktiskt ett inlägg på Gotlandsruss nu för att fråga. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Är inte färg konstigt och underbart, en bra häst har ingen färg och när man börjar rota i färger så vill man bara veta mer och förstå mer ändå 

ska se om jag får till alla bilder nu! föddes ju ett sabinoföl hos min granne väldigt oväntat. Här är mamman (jag har dragit i bilden för att ändra storlek om ni tycker hon ser konstig ut, haha). hennes bakstrumpor rinner uppåt, men inte supermycket så vi anade inte att hon var sabino innan fölet kom. hon har en "normal" bläs. ingen stam.
här är fölungen, 3 höga strumpor och en lite lägre, alla "rinner uppåt". tittar ni noga ser ni att vänster bakstrumpa rinner på baksidan av benet nästan ända till hasen.
för att ytterligare visa att det är en sabino så lägger jag in den här bilden också, med bukfläcken =)
Pappa är Leuns velds elegant som har lämnat någon enstaka sabino innan, med sabinomor.

för övrigt är fölet mycket konstigt just nu. det har börjat tappa fölpälsen och pälsen under är svart. när ägaren frågade mig om det var möjligt så sa jag att nej, det är antagligen bara en mörkare röd som kommer fram. föräldrarna är ju så uppenbart fuxar som dom bara kan bli, likaså fölet
MEN så var jag och tittade på den igår, och dra mig baklänges så svart den var. jag grävde och grävde i pälsen, och kollade olika vinklar och ljus. det finns inte en endaste röd nyans i den nya pälsen, fölet är helt svart där den tappat fölpälsen. ska ta bilder när jag hinner. förstår ju att det är genetiskt omöjligt, och kolla bilderna ovan; hästen är ju fux! ska bli spännande o se var det blir för nyans sen.

#99 hon kommer bli mycket mörk fux, så blir vår grannes halvblod som ser svarta ut men är fuxar, riktigt läcker färg.
Titta under mammans mage, det kan ju finnas en liten vit enkrona någonstans eller på pappan.

#100 mamman undersöktes noga, finns inga vita fläckar någonstans. enda sabinotecknet är att bakstrumporna rinner lite uppåt på "framsidan". har för mig bläsen fortsätter på underläppen också.
på elegant har vi inte hittat nåt sabinotecken alls (jag har dock bara sett bilder) samt att han inte lämnat mer än 1-2 sabinoavkommor (+denna då), så statistiken talar emot honom. samt att de 1-2 sabinofölen hade sabinomammor. ingen av elegants föräldrar är uppenbar sabino heller
Men om man betäcker ett sto som inte är skäck och inte har skäck i närmsta generationen med en hingst där det inte är tillåtet med skäck enligt rasstandarden men som har vita strumpor och bläs, och det kommer ut ett föl som har en vit fläck på ryggen och bara lite vitt på några av benen (inte alla och inte höga strumpor)
1. Hur ska man då registrera fölet???? Som skäck eller som enfärgad???
2. Kan det uppstå problem i rasföreningen som inte tillåter skäckar?

vad har strumpor med saken att göra?
man får väll lysna på ID-kontrolanten 
#102 Jag personligen hade kollat hingstens stam, om det fanns möjlighet att någon av hans föräldrar är/var skäck. Sen hur det fungerar med raser där skäck inte är tillåtet (=inte finns?) vet jag inte. Skulle det inte handla om skäck i det läget, hade jag antagligen tänkt att den vita fläcken kom av något annat… Vad vet jag dock inte, men svårt att bli skäck om det inte finns i generna. 
Hade det handlat om en ras där skäck fanns så hade jag helt enkelt dragit slutsatsen att hingsten var skäck, med liten skäckteckning och registrerat fölet som skäck (samt meddelat hingstägarna att de nog borde ändra hingstens färg
). Det är något jag hade gjort med min egen häst (brun med tre vita strumpor) om det hade kommit ut ett skäckföl från en enfärgad hingst. För det finns ju de hästar som får såna diskreta skäckteckningar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#104 man tar ju ut en ID-kontrolant för att den ska skriva färgen och något annat kan man inte få i passet.
Eftersom jag själv bara har en häst av fyra med rätt färg i passet så misstänker jag att det är hanska vanligt att det inte är helt rätt färg i passen överlag.
Att ta ut en hingst ur avel det är varken lämpligt och troligen inte heller möjligt eftersom ett föl alltid har en mamma också. Även om en ras inte godkänner skäck så kan rasen ändå vara väldigt tolerant när det gäller vitt.
Ras beskrivingar är skrivna innan men ens var medvetan om gener på det sättet som vi är idag och färgbeskriving är för att inte få in en falsk häst i en ras. Idag DNA typas nästan alla hingstar alltså så vet man att rasen och stammen är rätt då är inte färgen så *censur* viktig längre.
För inte är det på färgen man rider utan på en bra och välbyggd häst.
#105 Jo, att det är ID-kontrollanten som sätter färgen vet jag, med "vad jag hade gjort" syftade jag mest på vad jag hade trott eller gjort om jag var ID-kontrollant själv. 
Sen att man ska ta ur hingsten ur avel har jag aldrig sagt, som sagt vet jag inte hur det fungerar eller hur jag hade gjort om det handlade om en ras där färgen inte var tillåten. Meddelat hingstägaren hade jag nog gjort oavsett, och hade det handlat om en ras där skäck var tillåten hade de garanterat bara blivit glada av nyheten att deras hingst ger skäckavkommor. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#106 frågan är ju väldigt hypotetisk och det är ju väldigt olika på olika raser hur man ska bör reagera.
Tänkte just fråga #0. Är det en ren hypotetisk fråga eller har du sett en sabinoskäck med vitt på ryggen utan att vara vit på magen?
Är det en ren hypotetisk fråga känns denna tråd rätt färdigdiskuterad.
#108 Jag har chipmärkt och ID-kontrollerat ett föl som jag tyckte var brun med en fläck på ryggen. Jag har blivit kallad både det ena och det andra då jag ansåg (och enligt min utbildning) att det inte kan bli en tobianoskäck utan att det finns i släkten. Däremot tror jag att fadern är sabino, men bara reggad som brun. Men jag kunde inte hitta vitt på magen. Så frågan är vad den korrekta färgbenämningen på fölet är. Uppfödaren påstod att det var en tobiano, men rent genetiskt ser jag det som omöjligt.
Det finns en massa felregistrerade (färg) hästar eftersom raser har olika regler om vad en viss färg är. Jag undrar när det krävs DNA-analys för att färgsätta en häst… Det kanske inte tar så lång tid. Jag undrar hur många welshar som "kasseras" då för att de är genetiskt en skäck (som inte finns i rasen men gör det ändå)…
Det är (väl????) ren fakta att det inte kan bli varken en skimmel eller tigerad utan att en förälder är det. Ett skimmelföl KAN vara svårt att se rätt färg på.
Men jag blir mer och mer osäker på om prickarna som en tigrerad ska ha vid ögon, nosvingar och under svansen verkligen syns redan som föl… ELLER??? Jag TRODDE det och jag har inte sätt någon stanns att de uppkommit i efterhand men efter ilska tigrerade folk som ifrågasätter min kunskap så blir jag tveksam…
/Karin, ID-kontrollant
Jag hittade en diskussion om skäckar inom welsh och New Forest på Bukefalos:
"När ni skriver om "ryggfläckar" kommer jag ihåg att det finns en Twyford-hingst (Tomboy ?? ) som påstods kunde lämna avkommor med en fläck på ryggen. Jag har fött upp en fuxhingst med med den hingsten på flera ställen i sin stamtavla, och min uppfödning hade en liten fläck på ryggen. Inte större än en handflata (utan fingrar). Har för mig att fläcken var mitt på ryggen. Det här är över tio år sedan, så minnet sviker mig. Kanske fler som sett en sådan fläck."
http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=813066
Jag blir hela tiden ifrågasatt av uppfödaren om den "kunskap" jag fått via min utbildning. Bara en sån sak som röd + röd = alltid röd blir till och med ifrågasatt! Lika mycket som att två hästar som inte någon av dem är tobiano ger tobianoföl i raser där tobiano inte är tillåtet…
Det jag skulle råda folk till att göra om de har problem med "rätt" färg är att göra hårprov. Då blir det ju rätt… Om man nu VILL ha rätt…