Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 10202 ggr
elli-kleo
0

Man och pannlugg

Hur gör ni med manen och pannluggen?

Klipper ni eller rycker ni eller låter ni kanske den växa fritt? Kort eller lång? osv

Gärna bilder!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låter den vara, inte en chans att jag klipper eller rycker. Eller ja, planerar att klippa topparna som är slitna iofs.

På delfoderhästen jag hade förut, varmblodstravare, ryckte vi manen kort på. Busigt kort så den står åt alla håll. :)

Bild på Dacke, som inte kommer få kort man eller lugg. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

Pannliggen låter jag vara, svansen klipps vid behov och manen stubbas. =)

Zaphix
0

Och bild på Storen med rykt man.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Pannlugg får växa fritt vilket inte går så bra pga skav. Manen stubbas vilket ser förjävligt ut på just den här bilden, mamma som hade provat att klippa ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

liljegren
0

På mina hästar får man och pannlugg växa fritt, svansen klipps enbart i syftet att den inte ska vara för lång (dvs släpa i backen)

Zabbio
0

#1 Pappas nordsvensk heter också Dacke :P

Dacke - nordsvensk, har oklippt allt.. jag klipper tofsarna ur öronen ibland i smyg bara :P

Crow - varmblodstravare har ör tillfället halvlång man. Den har varit helt avrakad men håller på att växa ut. Däremot har pannluggen aldrig klippts, och den har nu blivit både längre och tjockare än innan rakningen, av någon anledning. Toppar på man och pannlugg, skägg, öron och kotor klipps. Svansen klipps ibland när den släpar i marken eller blir sliten.

Solon - islandshäst, är oklippt. fyller 3 i höst så inget gjort med honom så. Kommer nog hålla efter skägg och öron, eventuellt kotor men det beror helt på om det bara blir onödiga tofsar eller om det blir ett mer passande hovskägg. Toppar man och pannluggvid behov.

Både Crow och Solon får stå ut med flätade, upplindade svansar och manar emellanåt, dock får de alltid rejäl ''lös-svans'' av balaband om det är flugsäsong och svansen är uppknuten för att inte slitas. Manen har inte flätats under flugsäsong, de bara skaver upp den då, utsläppt klarar den mer skrubbande.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

svansen klipps, men det är det enda. ryckte tidigare manen, men den är på utväxt nu.

Linnea
0

Mina har lång man. En dödssynd att rycka av dom! fast ponnyn har kliat av sig en del pga knottallergin men nu har han sitt gulliga täcke på… Så här såg han ut innan allergin.

Skynda långsamt så går det fortare.

Birke
0

Naturligt. Det absolut fulaste jag vet är klippt pannlugg, 2a på min lista är rykt/klippt man.

Linnea
0

#9 Jo en pannlugg som är klippt rakt av.. otroligt fult.

Birke
0

#10 Det blir lite som om dom sätter en "tönt-stämpel" på hästen, hur knäppt det än låterTyst

Gudris
0

Klippa pannlugg skulle jag nog aldrig göra. Klippa en man skulle jag bara göra på en fjording för att få stubbman. Rycka manen skulle jag göra på en häst som jag vill ha kort man på annars hålla mig till att låta manen växa. En lång man behöver ju lite annan typ av omsorg än en kort man och det beror på hästen vilket som är snyggast :)

När det gäller svansen tycker jag illa om när man rycker en massa vid svansroten eller klipper den för kort, inte snyggt.

Linnea
0

#11 Jag såg en liten vit ponny för många år sen som dom hade klippt pannlugg och man i samma längd. Stackaren såg ut som en munk.

MillaJ
0

Hottie: pannluggen växer fritt, men verkar ha stannat i växten. Svansen håller jag bara efter så den inte blir för lång, men klipper inte svansrot eller nåt sånt -jag är glad över att hon har en ganska rejäl svans. Manen brukar jag använda trimkniv till och hålla den lagom lång/kort. Annars så klipper jag när det står ut tofsar ur öronen ;)

Pari: Hans pannlugg fick växa fritt, så den gick nästan ner till mulen (petade bara när den blev sliten i topparna). Manen var korttrimmad, även efter att han blev pensionär. Men förra sommaren bestämde jag mig för att den skulle få växa ut. Tyvärr vandrade han vidare i vintras så han hann inte få riktigt lång man.

Em--ma
0

Dålig kvalite/bild ..

KLipper manen ca 10 cm kort :) men låter (eller snarare försöker) pannluggen växa lång till ögonhöjd. Enda problemet är att han har typ 30 strån som pannlugg Obestämd och ja vill ha fin och lång >< har provat med allt. Har inte borstat den på månader så förstår inte varförden e sååå liten och kort SkrikandesFlört

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
0

Pannluggen och svansen växer knappt, manen klipper jag. Dock så lång att de andra i stallet mumlar om "travarman" - de tycker att allt över 7 cm är syndigt på en dressyrhäst, för då kan man inte knoppa. Förvånad   Men vem 17 ids hålla på med det?

När hon stallas in efter sommaren ska jag jämna till och ta av några centimeter, men annars ser det ut så här.

jackiejohn
0

Olika på allihop, Shieetisen växer allt för vind och våg tar svansen när den blir för lång :)

Jackie min ena travare tjej får ha man och pannlugg ifred förutom när manen tovat till sig under sommarend då åker saxen fram… svansen brukar jag aldrig röra mer än när den är för lång men nu har jag börjat tunna ut den lite och det blev riktigt snyggt Cool

Sampdoria får allt bara växa på! Hon ser enligt mig hemsk ut i manen!! Stubbad från öronen och ca 10-15cm ner för att sedan ha kortklippt man Tyst Tycker detta är gräsligt fult så där får allt växa för vinden så jämnar jag till det när stubben lagt sig tillräckligt mycke…

Klipper så lite som möjligt på dom…min fjording stubbade jag annars fick allt annat vara. Klipper inte heller i örona då jag tycker de ser busigt ut med tofsar ur öronen Oskyldig

Jackie och sampdoria

jackiejohn
0

lille oskar där allt står på ände :D bortse från mig som han så snällt puttar omkull…x)

Gronstedt
0

Öronen klipper jag aldrig, det finns ett skäl till att de har päls i öronen …

viktoria91
0

#19 Om man "klämmer" ihop örat kan man klippa dte som sticker ut då klipper man aldrig håret som finns i örat. =)

Gronstedt
0

#20: Jag vet det, men tofsen som sticker ut har en viktig skyddsfunktion för att hindra att vatten och skräp kommer så nära örat att det riskerar att hamna inuti. Om inte öronpälsen är hopgeggad så den inte går att få ren anser jag att man inte ska klippa den alls. Det är bara kosmetik att frisera öronen.

CelsiusT
0

Naturligt.. Allt får vara som det är, tycker inte det är snyggt att klippa och förändra… Svansarna därremot klipper jag när dom börjar släpa i marken, för att dom inte ska trampa på svansen (ca 1 gång/år).

Medarbetare på westernridning.ifokus

joooossan
0

Gotlandsrusset får självklart vara helt naturlig! Klipper svansen så den inte släpar marken. Dite och Foffe (halvblod) rycker jag manen på, pannliggen får växa. Men Foffes har jag toppat för den var så sliten i topparna. :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

WornOut
0

Klipper ingenting :)

Jag är så glad åt det lilla han har:P Som jag har kämpat!! När jag köpte honom (4 år sedan) hade han kortkort man+pannlugg och svansen slutade vid svansroten :/
Men nu är han fin :D

ebengtssson
0

Innan så klippte jag men nu rycker jag :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

BeatriceHolmberg
0

På shettisen klipps bara topparna i man och lugg en gång ibland . Svansen får jag ta oftare annars släpar den i backen .
På varmblodet klipper jag manen och klipper topparna i luggen när det behövs . Svansen är orörd .

Alma-G
0

Haha kul att läsa vad folk tycker om klippt pannlugg! Jag tycker själv att det är det gulligaste som finns, speciellt på min lillkille som på senaste tiden blivit mycket "tjej-stämplad".
Klippt pannlugg, eller oklippt, beror helt enkelt vad jag vill ha just då. Men helst inte under ögonen. Manen kommer vara drygt en handsbredd när vi klipper honom efter betet, öronhår som sticker ut & hovskägget klipps.

BeatriceHolmberg
0

Var ju inte direkt den bästa "manbilden" jag slängde upp , denna är någorlunda bättre ..

teamedward
0

Klipper. Eller manen har jag faktiskt rakat nu på det senaste, alltså jag stubbar inte, utan rakar den längden jag vill ha, på samma sätt som jag klipper.
Naturligt är det värsta jag vet, förutom på typ nordsvenskar, russ och shettisar och ja.

WornOut
0

"Naturligt är det värsta jag vet"

HAHA, hör du hur det låter? Det är hästar vi pratar om! ..Djur! Skrattande

Birke
0

#30 Precis. Låt djuren vara det dom är. Djur. Dom har ju taglet som skydd (ok att klippa om tex svansen är för lång så att den släpar i backen).

Finns människor som klipper dän känselhår runt mulen och hovskägg. Funderar inte ni på att de finna av en anledning?

Fast det är vell upp till var och en.

emeliekarlssoonn
0

Eftersom Rappe knappt har varken man eller pannlugg (halsen på flugtäcket har skavt bort ca. 15 cm man typ mitt på halsen och han i början av april började TAPPA (Förvånad) manen, så är det bara små hårtestar som hänger ner lite här och var.
 Iaf, jag klipper manen så den är ungefär en handsbredd oftast 1-2 cm längre, hovskägg (det är så lite så det är ingen skillnad med eller utan), "skägget", toppar lite öronhår och svansen går som längst ner till kotan, typ vid sporren. :)
 Pannluggen växer som den vill eftersom han inte har någon, men toppar av det som blir slitet. :)

För att det sen inte ska se ut som hästen har munkfrilla brukar jag när manen är jämn vända saxen lodrätt och klippa uppåt ca 2-3 cm längs med mankanten. Blir inte jättestor skillnad men litegrann.
 Gör likadant när jag klipper luggen på mig själv här hemma, polarna tror att jag går till frissan för att fixa luggen ;)

elli-kleo
0

#30 och #31 om man ska hård dra det så ska man väll inte rida dom heller. Dom är ju inte gjorda för det! Att klippa hästens man skadar den inte. Om man inte tycker det är fint med lång man så har man väll rätt att tycka det.

Själv är jag varken för eller mot att låta den växa eller klippa.

Jag startade INTE denna tråd för att vi ska diskutera om det är "rätt" eller "fel" att klippa eller inte klippa manen.

lisette
0

#31 klipper man av känselhåret kring mule/ögon så begår man ett brott.

Birke
0

#33 Anser inte det vara ett jämförbart exempel. Känslhåren är lika känsliga som kattens känsel hår, och dom klipper man minsan inte.

elli-kleo
0

#35 Jag pratade inte om känselhåren utan om manen!

Alex
0

Jag har islandshästar, så att allt får växa fritt är en självklarhet! Skrattande

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Birke
0

#36Eftersom inlägget som du svarade på (mitt) gällde att klippa saker, som hästen behöver, med att ge ett exempel om manklippning och ridning är det helt Ok för mig att svara.

ThunderClap
0

Jag gillar inte man eller lugg särskilt mkt. Jag beundrar i smyg avklippta akhal teke hästar, tycker det är snyggt helt utan man och lugg… Skäms

Jag rycker normalt set man normal kort (handsbred ungefär, vill ha den rätt tunn) och trimmar av/klipper av luggen lite så att den blir aningen jämnare om den inte är det naturligt.

Har dock problem med att nuvarande unghästen inte vant sig med att bli ryckt och för att inte se ut som en ponny (han har väldigt mkt/tjock man) så fick min syster klippa han sist. Ser ut så här när den börjar bli lång inför ryckning nu.

Tusen
0

Klipper varken man, pannlugg eller svans. Vi har russ och shettisar och dessa ska inte klippas.

CelsiusT
0

#40  Blir aldrig vansarna för långa så dom trampar på dom??

Kimpa
0

Shettisarna klipps aldrig, de har en naturlig look. På dem klipper vi bara utstickande hår ur öronen och käklinje.

PRE hingsten klipper jag bara svansen nertill så den är jämn.

PRE stona har rakad stubbman med rakad svansrot. Har även rakat pannluggen på en av dem då de helst ska ha det på utställning.

PaulineH
0

På våra växer håret bäst det vill!;)

Alla är araber, och då vi inte har något behov av att knoppa manen eller av andra anledningar hålla den kort kan den likaväl få växa bäst den vill.

Häst nr 1 har sedan många år tillbaka avklippt man bakom öronen, ca 15 cm - ett resultat av att jag fann mig uttråkad i stallet med tillgång till sax. På honom trimmar vi mest snaggen och låter resten av manen och luggen växa fritt. Dock får man klippa svansen med jämna mellanrum för att han inte ska släpa den i marken eller trampa på den.

De andra två har så pass tunn svans som dessutom knappt växer, så där behöver man aldrig klippa.

Den ene har dock snagg ca två devimeter bakom öronen medans den andre får hålla sig vildvuxen och långhårig. Har egentligen aldrig rört varken hennes man eller svans tror jag.

emeliekarlssoonn
0

#43  Varför kapa så mycket bakom öronen?

Själv klipper jag ca. 3-5 cm så nackstycket och nackremmen på grimman ska ligga bra.

Peppe
0

klipper manen kort, med sax, jämnar till luggen lite med trimkniven (den blir aldrig längre än den är) och klipper svansen i varierande längd efter vad jag känner för, dock aldrig kortare än övre delen av kotan. oftast låter jag den vara längre. allt hovslägg klipps bort, på vintern rakas det bort. klipper även bort manen ett par cm bakom öronen samt på manken.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

teamedward
0

#30 och #31 Jag menade utseendemässigt, och min ponny mår inte sämre för att jag klipper manen på honom.
Herregud, isåfall så ska vi väl inte rida heller. Om vi ska hårdra det så ska samtliga här på forumet släppa ut sina hästar i det vilda, för det är det naturliga.
Jag tycker helt enkelt inte att det är snyggt med en vildvuxen man, har jag inte rätt att göra det? Det finns inga rätt och fel så länge inte hästens hälsa blir påverkad.

elli-kleo
0

#46 jo självklart har du rätt att tycka som du tycker!

Ricko
0

Vet inte om någon redan skrivit det, orkar inte läsa igenom alla.

Men skulle vara kul att höra hur ni gör med era Fjordingar, gärna bild. Samt hur ofta ni klipper osv(om ni klipper.)

Även hur ofta ni rakar era Fjordhästar, om ni gör det Flört

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Birke
0

#46 Han mår säkert inte dåligt av det, och dessutom är du snäll mot flugorna ;)

(Enligt mig är det lite långsökt att jämföra att man klipper hästarna med att man rider dom, då ridningen är ett användningsområde för hästen. Om man rider hästen rätt tar den inte skada av det, utan stärks.)

elli-kleo
0

#48 Vi klipper stubb på fjordingen men just nu har han ganska lång man för extra skydd mot broms/mygg och även lite pga lathet :P rakar pälsen (om det var det du mena) gör vi aldrig på honom

PaulineH
0

Det är mest för att det är rätt vanligt att klippa araber så - ungefär som att det är gansa vanligt att stubba fjordingar. Lite tradition så att säga. Sen gör man ju som man vill, och man kan ju likaväl ha helsnaggat, vanlig ridhäst-kort eller hellång om man nu vill det. Personligen tycker jag att det är lite kul att fläta, klippa osv, så jag har gärna en liten snagg att hålla efter;)

Bifogar en liten bild på spektaklet. Inge vidare bra bild kanske, men man det var den enda jag hade där manen var synlig.

Ricko
0

#50, Hur ofta klipper ni manen i genomsnitt? Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

CelsiusT
0

#44 Man snaggar så lång bit på manen på araber för att det framhäver musklerna i nacken, så det vanligaste är att man gör det på utställningsaraber men även endel "icke-utställare" gör det av tradition.

teamedward
0

#49 Hästen tar inte heller skada av att man klipper manen på den. Jag vet att det är långsökt, men ska vi snacka naturligt, nej, då är inte ridning det hästen är skapad för.

Birke
0

#54 Applåd för slutsattsen.

Moalinn
0

Min halvfoder häst som syrran äger.
Syrran stubbar manen pga eksem och klipper svansen när den börjar bli för lång.
Pannluggen låter hon vara, om den inte är för sliten då den är rätt lång.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

glömde häst nummer två,

min andra syrras häst.
Hon klipper inget förutom svansen när den är för lång. Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

elli-kleo
0

#52 Inte speciellt ofta måste jag erkänna :P

[Folee]
0

Hahaha, som om det vore dumt mot hästen att klippa luggen.

Jag klippte min häst lugg för att det var sött, och att han hade den i ögonen. Om man tycker att man tar bort det naturliga hos hästen kan man ju tänka på allt annat naturligt man tar bort.

Man kan ju sätta dit ett flugpannband mot flugorna!

---

Jag rycker manen ganska kort, klipper pannluggen så att den blir rak och klipper svansen när den blir för lång :)

linnri
0

rör aldrig någonting i manen på russet, skulle vara en dödssynd då hon är så otroligt vacker i sin man. pannluggen och svansen låter jag vara också.

innan tävling så klipper jag håret kring kronränderna och rakar bort det värsta i öronen, för att jag tycker det är fint.

varmbloden klipper jag stubben på (ca 10 cm i nacken), öronen och kring kronränderna.

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

Rita-S
0

Jag har fjordhäst och klipper manen på den, jag tycker fjordingen är fin med klippt man.
I övrigt klipper jag inget, varken hovskägg, öronhår, kjänslehår, svansrot eller dyl, dock kan jag klippa nån cm av svansen längst ner när det är som kletigast ute på hösten., om den är så lång att den släper nedi förståss.

Varmblodet jag hadde klippte jag inget på, föruten svansen på hösten om den sopade ner i geggan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

teamedward
0

#55 Anar jag en viss sarkasm?

Zabbio
0

Häromdagen klippte jag faktiskt två känselhår som växte ovanför ögat. Anledningen var att de böjde sig inåt och stack in mot  ögat, ett på var sida, så de klippte jag av för det måste irritera.

Annars är allt känselhår kvar, men skägget och örontofsarna trimmar jag fortfarande, hovskägg också när det är så lite att det varken är fint eller gör någon nytta.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[Folee]
0

jag klipper det som sticker ut ur öronen, inte i. Det skadar väl inte?

viktoria91
0

#64 nej, så länge du inte klipper håret i örat.=)