Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 769 ggr
Lyrik
0

Healare?

Tror ni på sånt? Hästpratare?

Mina 2 kompisar ska ta ut en Healare (samma stall) till sitt stall den 14 mars. En plats kvar, de frågade om Lyrik ska vara med.

Själv tror jag ej på hästpratare, men healare har jag aldrig träffat på.

bubbelbubbel
0

man kan alltid ta det med en nypa salt, och göra det för att det är kul :)

DojoKelder
0

Fast en healare låter ju ännu mindre trovärdigt… ;)

Lyrik
0

Skulle kosta 600 kr/häst. Vet ej om jag måste köra Lyrik till deras stall, eller om healaren kunde komma ut till mitt stall.

DojoKelder
0

jösses! Bra betalt tar de iaf!

emsems
0

tror det är skitsnack… i nyaste ridsport står det även att det ofta är de mindre kunniga som tar till hästpratare… intressant tyckte jag och kunde nog inte mer än hålla med…

LinaN
0

Bra "hästpratare" är ET. De ser problemen, känner dem och kan åtgärda dem via handpåläggning/massage.

Själva helaingens konst är inte att öfrakta, men att hitta någon seriös person som gör det utan att ta svinigt betalt är svårt. 

Inom Reiki Helaingen (aisiatisk helaingkonst) så öppnar healern up psig mot de kosmiska krafterna, elelr gud om man nu vill förklara det så, låter sig fyllas upp av ett vitt rent ljus som dom med hjälp av sina händer låter strömma in i hästen/personen och där behnadlar åkomman.

Jag har själv blivit healad, och jag healar även själv även om jag stundom tvivlar på förmågan. Men man måste tro på det, för tro försätter berg speciellt om ma nutför det själv. Jag använder itne reiki-healing per say, men en variant av…. ett eget hopkok så att säga.

Har ni aldrig vart emd om att någon annan tar i er med sina händer och ni känner hur ett lugn sprider sig i er kropp? Det är healing. healing ska vara lugn och avslappnande.

Men jag tycker 600 spänn per häst är vidriga pengar…. spec om man inte känner till healern elelr har fått pålitliga referenser.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Kratern
0

#6 Inom Reiki Helaingen (aisiatisk helaingkonst) så öppnar healern up psig mot de kosmiska krafterna, elelr gud om man nu vill förklara det så, låter sig fyllas upp av ett vitt rent ljus som dom med hjälp av sina händer låter strömma in i hästen/personen och där behnadlar åkomman.

Förlåt, men det enda jag kommer att tänka på är att man kanske ska ta med sig hästen till pingstkyrkan om man behöver hjälp.Oskyldig

Linda
0

#7 hi hi

Linda
0

Lägg era pengar på veterinär eller unna dig något ist för de 600kr.

Mvh Linda

Sussi
0

Jag tror på healare till en viss gräns men det är inget man ska befatta sig med om man frågar mig.

Sen finns det också lurendrejare. Skulle vara mycket skeptiskt i ditt ställe.

lisette
0

att ta ut en hästpratare kan vara roligt. men allvar - 600 spänn? gör som linda säger istället!

LinaN
0

Inger, jag har själv erfarenhet av healing, men jag tycker värkligen inte att man ska ta ut 600kr för sina tjänster. Jag själv hade vart nöjd emd en rejäl fika efteråt.

Och pingstkyrkan, njaeh….. tvivlar på det….

korrekt utförd healing är mer än bara ett flummigt "kontakta yttre makter" det är en gammal form av läkekonst. 

jag hänvisar igen till att har ni någonsin blivit berörda av en person och ni kännt att ett lugn sprider sig i er kropp? Det ÄR healing. Mamman som stryker sin bebis över ryggen när bebisen har kolik, det är healing. när du ryktar din häst och tänker på den med kärlek och omtanke DET är healing.

Kratern
0

#12 Mamman som stryker sin bebis över ryggen när bebisen har kolik, det är healing.

Nej, men snälla!! Det är inget annat än massage. Nu blandar du ihop begreppen.

LinaN
0

# 13 Är det så svårt att acceptera att healing är en form av beröring? oavsett om det sker i form av strykningar eller massage, eller att man bara håller händerna mot ett ställe på kroppen? Jag blandar itne ihop begreppen, jag vidgar dem.

Men om du inte vill tro på healing, fine with me. Men jag väljer att tro på det eftersom det fungerat för mig mer än en gång. Glad

Kratern
0

Då är alla läkare healare. Förstår du nu varför jag inte tycker att man ska blanda ihop det.

LinaN
0

#15 Då är alla läkare healare. Förstår du nu varför jag inte tycker att man ska blanda ihop det.

Men om dina läkare tar i dig med kärlek och omtanke så är det väl väldigt bra. Jag däremot hade vart litet tveksam till en läkare som är kärleksfull…. Fundersam men visst, i den aspekten så har du väl rätt. Generad

Det är vad man gör med beröringen som är viktig. När du ryktar din häst med kärlek och omtanke och tänker på din häst och allt positivt emd den, så är rykten på ett helt annat plan än om du står och tänker på hur knepigt det blir nu när avgassystemet måste bytas på bilen och tvättmaskinen är trasig, hur du ska lösa det med hovslagaren osm itne kommer i tid osv.

Men jag lägger enr detta nu. Det leder ingenvart. Låt andra bilda sig en uppfattning, behåll din egen och låt mig få behålla min egen. Oskyldig

Men vi tycks väl iaf vara överens om att 600 spänn för en healer ska komma ut til lstallet är absurt?

gejsa
0

Healing är väl inte någon beröring alls. Man har ju händerna ca en dm från kroppen då. Rätta mig gärna om jag har fel.

Min syster säga sig kunna sånt men hon har aldrig fått pröva heala mig. Hon gjorde det en gång på Gobban när han hade ont. Visst det läkte men det hade det ju gjort ändå. *ler*

fridak
0

har ni läst senaste numret av ridsport? tror att det avr i det senaste där man skriver om en undersökning som gjorts ang. hästägare och deras "relation" till hästpratare. studien hade visat att de mer oerfarna hästägarna var mer öppna för hästpratare, framförallt som "sista utväg"

det hade visserligen inte med tråden att göra men jag blev så förvånad över att se en sådan här tråd precis efter att ha läst den artikeln.

LinaN
0

Gejsa, healing finns i flera varianter, både som distans helaing (man sitter på olika orter elelr itne ens i samma land, detta är jag dock skeptisk till) healing där man håller händerna so mdu säger ngra til l1 dm fårn kroppen, till att ma nlägger händerna på "patienten" det sista är det som kallas handpåläggning.

Mangis
0

Lyrik, det är din häst såklart och du bestämmer vad du ska göra med dina pengar. Det låter ju relativt ofarligt, om det nu går till på det sätt som LinaN beskriver, och då kan du ju "bara" förlora pengarna. Själv skulle jag avstå.

Lyrik
0

#20 Tror jag hellre tar ut en veterinär till min pålle eftersom han har en skum hälta hb.

Verkar vara för flummigt för min del.

emsems
0

#18, fridak, det var det jag syftade till tidigare i tråden…

jag tycker iaf att healing är skitsnack, läkare är utbildade inom anatomin osv. handpåläggare är svindlare och hästpratare lika så. handpåläggning som gör att man blir lugn och varm är väl snarare en känsla av ömhet, som inte har alls med healing att göra.. isf är alla healare. jag blir varm i kroppen om jag får en kram av alla jag känner… alltså är ju isf alla dom healare… och alla jag träffar på krogen, och alla andra jag skulle komma i kontakt med. min häst är en healare för att hon gör mig varm i hela kroppen… mina katter med. hmmm… alltså är jag åxå en healare.. kasnke någon som vill köpa mig tjänst för 600 kr?

Rita-S
0

för 600 spenn får man ofta ut en ET med, som kan behandla med laser, akupunktur, massage, stretching och kiropraktik med faktisk. Jag, även om ajg har positiv erfarenhet med healing, skulle heller lagt 600 spenn på detta enn på en person jag inte vet nånting om huruvida är en duktig healer eller inte.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Eve
0

#7 -Haha, ja, med den där beskrivningen hade jag nog haffat nästa Jehovas Vittnens representanter vid dörren, släpat med dem till min häst och se på det själv.. Låter ju som något de skulle kunna göra ^^

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

fridak
0

#22, ems, råkade missa det…

om jag skulle ta ut ngn healare lr. hästpratare så skulle det bara vara som en kul grej, om jag hade problem med ngn pålle så skulle jag nog ta ut vet. ist, det beror ju på vad det är för problem. men hästpratare är nog endats för ett gott skratt och om man råkar ha ett överflöd på pengar som man vill minska, vilket jag inte har….

LinaN
0

som rita S säger för 600kr får man ut en ET 1-3 gånger beroende på omkostnader……

Rita-S
0

ja jag litar faktisk mer på en ET (med diplom) jag inte har hört om innan enn en healer jag aldrig hört om.
Nu brukar jag dock kolla ryktet på alt jag skall ha ut på min häst men ni hänger med på va jag menar.. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

PimTheGreat
0

Kan bara säga en sak och det är att jag själv blivit healad i stockholm..och det vill jag lova var över all förväntan..jag blev rädd för mig själv….. men ang hästar så vet jag inte…..

Rita-S
0

Jo, Pim, jag har även jag sett healing i praktiken som nåt positivt och bra, men om jag aldrig hört om en person som säger sig va healer så är det svårt att veta om personen KAN, eller om personen låtsas :) Det är därför jag lättare litar på ett diplom på nåt som equaterapi omhandlar enn en person som bara säger sig va en healer :)