Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 4258 ggr
Ponnyfotografen
0

Frihetsdressyr

Min häst blir halt hela tiden. Och medans han läker så vill jag fortfarande att han ska få mycket kärlek. Då tänkte jag börja med frihetsdressyr.

Någon som vet hur man ska börja och lite saker man ska göra?

Zabbio
0

Du kan ju börja med enkla saker som att komma när du kallar :)

Har du ridbana eller ridhus är det lättast,  i en hage eller ett fält blir hästen lätt distraherad av tex gräs :P

Du kan göra på lite olika sätt beroende på häst.

Grundregeln är att belöna rätt beteende. Vill du att hästen ska komma så ge godis när den kommit fram (men var noga med tajming och ge inte om hästen försöker tigga)

Ett sätt är att du säger hästens namn, ger godis, säger namn, ger godis osv tills den kopplar ihop att den får godis om den hör sitt namn = du har godiset.

Eller så kan du backa/springa runt eller bort från hästen och när den följer efter eller vänder sig mot dig får den belöning.

Lära in backa för handsignaler är också ganska lätt, bara att börja med små signaler och öka tills hästen backar. Sluta och bli stilla så fort den tar ett steg bakåt, och beröm.

Stegra är också ganska lätt men kanske inget att börja med. Buga är inte heller jättesvårt, men kan slita på en halt häst..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ponnyfotografen
0

tack för tipsen :D

viktoria91
0

¨Jag hade först och främst gjort en ordentlig hältutredning om varför han blit halt ex dåligt sittande sadel.

Ponnyfotografen
0

Du behöver inte oroa dig lilla du. Han har varit hos veterinär och ska skrittas 20 min varge dag. Oc istället för att bara gå tykte jag att jag kunde hitta på något samtigt jag går.

Zaphix
0

Allt beror väl på vad hästen kan göra, ska den bara skrittas på rakt spår så är det ju dumt med övningar som går ut på att flytta fram- eller bakdel, sidvärtsrörelser, volter och sånt. Övningar som innefattar att backa kanske också är olämpligtberoende på anledningen till hältan.

Däremot så fungerar ju alltid lite mindre rörliga övningar, nu vet jag väl inte vad frihetsdressyr innefattar iofs. Att sänka huvudet för tryck, "följa john", apportering och sätta upp hov/hovar på saker. Andra trick som "puss", kanske "bergsgeten", spansk skritt och "yoga" beroende på anledning till hältan,

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

viktoria91
0

#4 Jag är inte orolig för andras hästar, bryr mig inte så mkt om andras men efetrsom du inte skrev att den var uppkollad så skrev jag så.

ThunderClap
0

Säger som andra; svårt att ge förslag när vi inte vet hur mkt rörelse din häst bör göra.

Så jag utgår ifrån stillastående trickträning, inte frihetsdressyr som är mer röresle för mig.

Förutom de Zaphix nämnt så är det kul att lära in apportering, plocka upp saker/hålla saker och miner/gester (så som flemming, vifta på huvud/öron, gapa osv).

Ponnyfotografen
0

jag testade att trava han igår lös. Och han gjorde det frivilligt. Men det konstiga är att pappa inte såg att han markerade. Kanske har han blivit av med hältan? ;O

ThunderClap
0

#8 det är naturligt för hästar att springa och många hästar springer på skador, de förstår inte alltid att det blir sämre utav att göra det, så att han gör det frivilligt betyder inte att det är bra, vad har veterinären sagt?

Hältor är inte alltid lätt att se om man inte har tränat öga, är nog inte så lätt för din pappa att se om han inte har vana utav det.

Zabbio
0

Och även om hältan har gått över betyder inte det att hästen är mogen att belasta skadan. Ofta återkommer skador och hältor just för att man har för bråttom med att hoppa upp igen, och att ta fram konditionen igen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ponnyfotografen
0

Veterinären sa att jag skulle testa och skritta och galoppera han. Märkte inte något på honom att han var halt och allt känndes som valingt.