skjuter ut bogen
Hur ska man korrigera en unghäst som skjuter ut bogen?
Svänger gärna med huvudet men fortsätter gärna rakt med resten av kroppen ;) Känns det som iaf.
Han kan inte riktigt det där med att ställa sig ännu.
Det har blivit betydligt bättre den tid jag haft honom. ( mitten av april. )
Vet inte riktigt hur jag gjort, tror jag mest bara fokuserat på att rida honom rakt. Försökt leda när han börjar krångla.
Men vet ändå inte HUR jag gjort.
Haha känns som det blev lite luddigt.
Men helt enkelt, hur korrigera man en häst som skjuter ut bogen?
du får rida din häst mycke med setet och sjenkel for och svenga sen han er ung så gjör han så der sen han har dålig balags tenker jag
men du moste gi klare beskjeder med dine sitts ben och ditt sete
När min häst skjuter ut bogen kontrollerar jag först att jag sitter rakt över hästen och inte viker mig i sidan. Sedan vrider jag ytterskänkeln -fot och knä- mot hästen, så att foten är jämsides med hästens sida, och knäet petar lite in mot bogen. Det tar med mitt lår och låser den sidan, så att den andra sidan blir ''öppen'' och hästen kan flytta bogen ditåt.
En hjälp som de flesta hästar förstår instinktivt.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Glömde säga att det i stortsätt bara är i hörnen och på volterna han gör så.
#1 Han har fortfarande ganska dålig balans så måste hjälpa honom ganska mycket.
Men han bär sig ganska så bra ändå.
#2 Hänger inte riktigt med i hur du menar.
Foten är väl alltid jämsides med hästen?
#3 Nja.. när man rider rakt fram kanske, men inner skänkeln och benet ska ju släppa fram hästens innersida i en sväng och inte låsa den, man öppnar simplast genom attsläppa ut sin tå och knä en aning..
Men vrid foten och knäet-låret lite till då, om du nu alltid har det i paralell vinkel mot häste. Så kommer knä och lår att flytta in bogen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Till att börja med; varför skjuter hästen ut bogen? Är det normal snedhet utav ojämn muskulatur? Är det snedhet i skelett? Är det någon skada som kan göra det? Snedhet hos ryttaren?
Hur mkt skolad/riden är unghästen?
Hästar är ju liksom oss vänster-/höger"hänta", dvs föda med en sida starkare, normalt sett är det vänster sida på de flesta hästar. Unghästar eller hästar som är oskolade och inte lärt sig att vara raka så som vi vill ha dem går därför naturligt snett. En av de viktigaste delarna när man rider och skolar unghästar är att lära de går rakt, jobba bort den naturliga snedheten.
För att göra det behöver hästen lära sig flytta fram och bakdel, helst för säte (dvs flytta bogar för dina bogar dvs axlar och flytta sina höfter för dina höfter), så att när ryttaren sitter rakt så ber man hästen gå rakt när den är skolad.
Personligen tror jag inte på att sitta och korrigera konstant (utav flertal anledningar, men i slutändan för att det blir spänt), utan man får göra det stundvis (stegvis i början) och lära in rakhet genom att flytta "klossarna" rakt på varandra. Vartefter så ber man om längre och längre stunder, för att få rakare och rakare unghäst. Målet är att ändra hästens naturliga sätt att röra sig och muskulatur genom att utöka hur länge man i träningen ber om rakhet, man vill få den att falla in i att naturligt sedan vara rak istället för den naturliga snedheten.
Min pålle är som de flesta sned till vänster och högerbog trillar därför lätt ut för att han är kort på motsatta sidan. Jag rider alltid in hästen/korrigerar in kroppsdelarna på bakdelen, dvs jag korrigerar framdelen på bakdelen, aldrig det motsatta (eftersom hästen är bredare över höft än bog och det är lättare att korrigera rörlighet i bogarna då det finns mer rörelse i sidled att kunna korrigera på där). Så på min häst så tränar jag först att kunna flytta bogar och bak åt både vänster och höger separat genom olika typer utav rörelser. När han börjar få koll på vad det betyder gör jag nu så smått övningar som ska stärka honom till att bli rakare (stärka högersidan) och rider honom genom olika typer utav flyttningar in i steg där han är rak. Jag undviker alltså att sitta och flytta in den bog som petar ut, utan rider honom i rörelse som gör att han stärker den svaga sidan och hamnar i en rak ram. Vartefter han blir starkare kommer jag sedan börja be om att flytta in bogarna mitt emellan höften, dvs flytta in bogarna så att han blir rak. Men jag börjar inte med det, att göra det innan han får mer styrka kommer ge spändhet.
Har som sagt haft honom sedan i mitten av mars, så sen dess har han börjat arbetat.
Han är fyra år, enligt mig ligger han ett år "efter" i utbildningen. Förra ägaren hade disckbråk så hon klarade inte av att rida så mycket. Var en ung tjej som red ut på honom ibland.
Var dåligt med både muskler och kondis när han kom. Så är väl nu har orkar jobba en stund. Så är nu jag ska börja "kräva" lite av honom.
Är mest höger bogen han skjuter ut, på böjda spår.
Har korrigerat upp det en hel del, går betydligt bättre nu.
Har ramat in honom med benen/sätet och ibland brettat händerna när det vinglat lite väl mycket.
Men för övrigt är han en underbar häst, jag tycker att han bär upp sig otroligt bra för att endas gått lite i skogen.
Känns som alla inlägg blir röriga. Jag vet hur jag korrigerar upp det med ändå inte. Det bara "händer" när jag rider känns det som.
Kan inte förklara hur jag gör.

Jag sitter och funderar på om det inte är tvärtom vad jag skrivit nu.. Jag suger på höger och vänster, så är mkt troligt, men det gör detsamma, korrigeringen utav problemet är fortfarande detsamma, bara känn hur hästens känns och tänk hur man ska korrigera det.
Bara händer när man rider är bra (om man inte sitter och gör något underligt iallafall ;)), betyder ju att du justerar honom automatiskt och precis när det händer. Jag önskar jag kunde göra det med, att direkt känna av och reagera, är bara liten mängd som har lärt och medfött har rätt känsla :) Vi andra får lära oss teoretiskt och lära in känslan och genom upprepning träna in att få det automatiskt :P
hästen sjuter ut bogen sen han har dålig balagse jag ville inte jobba med det der nu jag vill ridet honom på halvlange tygler til han finner sin balagse noe som kan ta noen monter på en ung häst
pressar du honom nu kan du få honom til och tenke dette er tråkig og sen får du problemer med honom
du skal komme i håg en ung häst kan bare konsentrere seg i kort stund typ 20 min efter 20 min kan han inte konsentrere seg noe mere det er som et barn
jag er veldig lung med mine unge hästar sen hva de gjör rett de förste 20 minuttene av ridningen er bra ner min häst har värt duktig i 15 min slutar jag av bettre enn och få honom til och föle at han inte gjör ting rett
du moste rett och slett få honom til och finne sin balags och la honom ha kul i ridningen för du forlanger av honom noe han inte kan gi deg
viss du vill din häst skal holde i mange år så er det best och ride honom som en ung häst lungt och heller ta 6 monther mere på ting enn 6 m mindre
Ett bra sätt i början är att motställa. Forma runt vänsterskänkeln som vanligt, led åt vänster, håll in högerbogen med skänkeln och ställ en aning utåt. Då kan han inte släppa ut högerbogen, utan måste arbeta med den. Med tiden blir han starkare och rakare i kroppen. Ställningen får komma så småningom när resten av kroppen funkar.
Ett bra knep är att noga kolla att han inte förböjer halsen. Halsen kan se spikrak ut men vara vikt vid basen - titta ned ibland och se att halsen "kommer ut mitt mellan bogarna". Gör den inte det så ta mer i ytter och mindre i inner och använd säte och skänkel mer för att följa det böjda spåret.