Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3568 ggr
ebengtssson
1

hambrugare=häst?

jag har lärt mig att hamburgare är gjort av nötkött och är det är häst så kallas det bara burgare. någon som vet om det stämmer det?

sitter i en diskussion med en kille om detta xD

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Lorita
0

häst som smörgås pålägg heter hamburgerkött och har inget med MCD att göra det ska var 100% nötkött

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alex
0

Som Lorita skriver är det skillnad på hamburgare och hamburgekött. Hamburgare som man äter i bröd är hästfritt, men hamburgekött, som är ett pålägg (som skinka), är hästkött.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Hamburgerkött brukar vara häst, det kan vara ko också.

Häst klassas som nötkött, av någon anledning. Men hamburgare man köper och det mesta nötkött som säljs i sverige är ko-kött och inte hästkött.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Elshira
0

Det med namnet "hamburg" är handlar inte om det är ett visst kött eller inte, det handlar om hur köttet är förberett (med rökning osv).

Den metod som brukar användas till att tillverka "Hamburgekött" (dvs inte hamburgare i bröd) började i Hamburg - därav namnet hamburgekött.

Sättet att förbereda köttet på var vanligast på hästkött, men användes från början även till nöt osv. Men idag är det mesta "hamburger köttet" (inte burgare i bröd) hästkött i.af om vi tittar i de svenska butikerna.

Men det handlar som sagt om framställningen inte vilket kött det är. Men vanliga hamburgare (i bröd) är nästan aldrig häst idag, jag har i.af aldrig sett det i någon butik själv.

Men hästkött (hamburge kött) hittar man oftast i form av pålägg, faktiskt väldigt gott!

Hakuna matata!