Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3921 ggr
Hermelina
0

Halsförlängare/inspänningstyglar?

Är det samma sak? Är inte så bra på sånt här med hjälptyglar.

Undrar om det kan vara bra att ha till en ponny som nästan enbart varit hoppad förut (mycket lite dressyr, och då har han inte ens blivit riden i en bra form).
Han går med huvudet väldigt högt och vill absolut inte sänka huvudet, ens om man rider på långa tyglar.

Så, kan någon slags hjälptygel vara bra? Vad är för/nackdelar? Har ni någon speciell "modell" att tipsa om?
Tänkte att jag kanske kunde ha det nu bara i början (har bara ridit hästen 1 ggn).

Glad

viktoria91
0

det är skillnad på dem. jag skulle vänta md att använda hjälptyglar om man bara ridit hästen en gång, tar lite tid att veta vilken ridstil den hästen trivs med.

Gronstedt
0

Halsförlängaren är ett mjukt gummiband som inte tvingar ned hästens huvud, utan bara uppmuntrar den att sänka det. Det kan vara ett bra hjälpmedel, men som #1 säger är det ju bra att veta mer innan man börjar använda den.

may-britt
0

jag fattar inte hvorfor du  skal tvinga hästen hode ned han går inte i  form och  jobbar med rygen så  der det beste er vell och myke opp  hästen så  den kan finna sin for rett och  jobba med ryggen rett

Hermelina
0

#2 tack för förklaringen :)

#3 För att jag inte vill att han lär sig att gå med huvudet vid mitt huvud i princip? Hellre att han går och "stretar" med huvudet litelängre ner än upe vid mitt huvud tycker jag iallafall..

Jag hade absolut inte tänk att snöra ihop hans hals, utan mera som #2 sa, att uppmuntra till att hålla en lite lägre position med huvudet Obestämd

may-britt
0

ja ok men det kan du  få  til med rett rindning med eller 1 dag i  veckan longsere med instramningstygler men inte ride med dem.

en häst som er myk och  inte stel eller har ont noen steder vill ved rett ridning bruke bak ben och  rygg ohc legge seg i  rett form.

noen häster har en flott form och  andre har en litt högere form det kommer ann på ossen hästen er byggd och  hva slags häst det er.

du  kan oppmuntre hästen til och  gå  i  rett form ved rett ridning

Gronstedt
0

Det tar lång tid att bygga upp musklerna så att hästen orkar gå i form, det är inget man rider till på ett enda ridpass. Tömkör gärna för att bygga upp ryggen (hellre än att longera med inspänningstyglar), och klättra och arbeta över bommar. Men tills hästen orkar bära sig i form, och tills du och hästen tillsammans lärt er hitta formen, så tycker jag halsförlängare än ett bra hjälpmedel. Jag hade det på min de första månaderna, för att vänja henne av med vanan att ha näsan i vädret. Om hästen lärt sig att gå där uppe med ryggen sänkt så kan du inte få den i form bara genom att arbeta med lösgjordheten - den måste lära sig att reagera på något annat sätt än att köra upp huvudet när det är dags att ta i och arbeta.

Jag har haft min häst 1 år nu och hon har blivit tömkörd minst en gång i veckan och jobbat över bommar lika ofta, och ridits nästan alla andra dagar. Dessutom har hon käkat så mycket protein hon kunnat få i sig och fått massage, stretching och kiropraktisk behandling. Först nu börjar hon bli stadig i formen i alla gångarter.

Så oroa dig inte för att det inte blir perfekt på en kvart och använd de hjälpmedel som finns, så länge de inte tvingar hästen till något som gör ont. Bara att skritta på lång tygel med halsförlängare får hästen att sänka nosen och slappna av i skuldror och rygg, vilket är en viktig början.

Ta gärna dit en equiterapeut för att kolla igenom hästen, de flesta hästar har små stelheter som det gör gott att räta ut, även om de inte har några direkta problem eller skador.

Zaphix
0

Har hästen huvudet väldigt högt känns det som att det handlar om att den inte är avslappnad utan spänd/stressad. Då hjälper det inte med inspänningstyglar, bättre att arbeta den avslappnad först, antingen från marken eller uppsuttet med lösgörande övningar.

Får du hästen avslappnad och du själv har en god sists så kommer fomren av sig själv har jag märkt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

may-britt
0

7 holder med

Elshira
0

Jag tror avslappning är det som behövs för din häst och sedan gärna mycket tömkörning/longering ev med inspänningstyglar (jag använder elastiska bensnören) för att inte störa dem onödigt i munnen när man styr dem.

Men om du inte kommer någon vart alls efter 2-3 månader så skulle jag prövat en gramantygel. Viktigt är ju dock att du inte drar ner huvudet på engång bara, utan ta hänsyn till hur mycket hästen faktiskt arbetat när du tömkört den i form. Har den arbetat mycket i form borde det ha blivit lite muskler i.af, annars får du bara använda den till att få ner hästen i "normal" position helt enkelt och arbeta dig neråt med tiden.

Med gramanen kan man enkelt justera och bestämma vilken form hästen ska gå i (till skillnad från gummisnodd där man ofta behöver reglera den mellan gångarterna), eller ja rättare sagt hur mycket motstånd hästen ska känna (formen kommer ju bakifrån, men får att få ner huvudet från stjärnorna i.af). Med gramantygeln så kan du få tyglarna helt lösa och enkelt belöna hästen när den gjort rätt.

Huvudsaken är att du ser till att få hästen riktigt avslappnad samt att du börjar bygga upp muskler från marken först och när du sitter på så belöna så fort hästen tar ner huvudet.

Hakuna matata!

Hermelina
0

#6 Ja typ så jag tänkte..

Red honom idag igen och han var vääldigt stel i början, men jag satt helt stilla med yttertygel och i princip drog i inner några gånger, och överböjde honom lite i båda varven, och tillslut så kändes det som det "släppte" lite

julcas
0

#7, jag både håller med och inte.

För det flesta hästarna är säkert så fallet, speciellt hästar som gärna springer på. Men jag har sett många hästar som rentav inte accepterar bettet när en orutinerad ryttare sitter på den. Såg häromdagen en häst med huvudet långt uppe bland molnen, gapandes, och med benen släpandes i marken.

Detta är dock endast ryttarens fel, jag skulle definitivt inte sätta på hjälptyglar på den sådan här häst. Se istället till att hitta en bra instruktör som hjälper dig att få en trevlig hand som hästen har förtroende för.
Och improvisera dig inte fram, om du vill använda hjälptyglar tycker jag att du då ska göra det för intruktör i alla fall första gångerna.Tungan ute

Hermelina
0

Det går jättebra nu och jag  använder inte några hjälptyglar :) Det var bara i början som han var sjuuukt stel men nu är han mycket bättre. Ända med honom nu är att han gapar en del och att han är seeeg! Har köpt enn rakt bett och då gapar han inte lika mycket som på ett tredelat, dock hänger han sig i det , blir framtung, istället..

may-britt
0

rida din häst mycke med sete inte med tyglene ner han henger seg på driv honom frem med setet och  ben han skal inte gå  fortere men skal slippe lite opp på  bette och inte henge seg på

men rid honom inte i  form med tyglen da får du en häst som blir tung i  hue och  henger seg på

du  kan oxså prova rakt bett sen det gir mere stöd i  hans munn

och ner du  rider beveg deg som du  syklar bakover med sete