Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8478 ggr
Gronstedt
0

Stängsel

Det är osäkert ifall jag kommer att kunna ha min häst på bete med stallkompisarna i år, eftersom det kommer ett eländes järnvägsbygge mellan hagarna och stallet, och en del av åtminstone en av hagarna kommer att försvinna. Nu har jag fått möjlighet att arrendera en bit mark som tidigare använts till hästbete, men där är dåligt stängslat. Jag måste alltså få dit både stolpar och eltråd. Jag tänkte använda tryckträ, så det håller ett tag.

Hur högt bör ett stängsel vara upp till översta tråden? Hur många trådar? Hur långt mellan stolparna? Hur djupt måste stolparna slås ned? Vad kostar stängselaggregat?

Bara så jag kan få en idé om hur mycket det skulle kosta och hur jobbigt det skulle bli att få upp staketet.

lisette
0

120 bör det väl vara till högsta tråden. två trådar är ju lämpligast. hur långt man har mellan stolparna varierar ju. jag har 3 meter på vissa ställen, men längre på andra ställen.

20-30 cm ska man helst slå ner, så det måste vara längre stolpar. de sitter bäst då, men det är inte säkert du kan slå ner dem så mycket.

du kan ev köpa kluvna stolpar, kolla med någon bonde eller ngn som säljer ved. på blocket kan det finnas.

elaggregat kostar ju efter vad du vill ha. jag gav 1600 för mitt, men då är det ett sådan som går på både ström och batteri. kolla blocket!

Elshira
0

vad det kostar beror ju väldigt på vad man använder sig av för material i olika prisklasser.

Men stolparna kan sättas ner med aknske mellan 2.5 till 5 meters avstånd beroende på vad man väljer att ha för stängsel (trä bör ju ha tätare medan tunna elrep kan ha längre).

Jag vet inte vad du har för häst, men om jag var du skulle jag bygga ett "säkert" staket ifall att någon annan häst kommer att gå där i framtiden (om det inte är tänkt att det ska vara mer provisoriskt då).

Men samma höjd som manken brukar vara lagom för att hålla dem inne, möjligtvis något lägre om man har storhäst. Vill man vara på den säkra sidan (om man har "utbrytare" eller hingstiga hingstar) så brukar jag säga 50 cm ovan mankhöjden så de inte hoppar.

Det enklaste och billigaste är väll antagligen ståltråd, och det är många som använder det till stora beteshagar, men själv föredrar jag nog ändå elrep i sådana fall så de verkligen ser staketet.

Annars är ju träskatet hållbart och dessytom snyggt.

Om du behöver två eller tre rader beror ju lite på höjden osv, men tycker man det blir onödigt med tre rader kan man alltid sätta två något högre och tätare med en tun eltråd längst ner bara.

För mer information tycker jag du ska gå ner till t.ex Granngården eller annan återförsäljare och få råd om vad som behövs och ett prisförslag! ^^

Hakuna matata!

lisette
0

#2 så du menar om mna har en häst på 170 så ska man ha ett staket på 170? då måste man köpa stolpar som är minst 2 m långa. det går ju, men är totalt onödigt.

har man en häst som stannar innanför så räcker det gott och väl med 120 högt staket. huvudsaken är att det är ordentligt med ström. MEN om man har en utbrytarkung så får man ju tänka om.

det är väl eg inte så vettigt att ha för långt mellan stolpar när man har elrep, repen hänger ju lätt efter ett tag. de ställen som jag har haft "extremt" långt emellan har jag faktiskt fått banka ner extra stolpar mellan för att tråden hängde.

Gronstedt
0

Tack för svar, då har jag i alla fall en idé. Jag vill ju ha ett rejält staket, som håller madam inne och trygg, så man kan sova gott om natten! Men samma höjd som manken - då skulle stolpen behöva vara 2 meter, om den ska slås ned 30 cm. Man får stå på pall och hamra då? Hon gick hela förra sommaren bakom eltråd som satt cirka 120 cm över marken. Jag såg 175 stolpar för 22 SEK styck, då var de tryckta, spetsade i änden och 6 cm i diameter. Längre har jag inte hittat - än i alla fall. Och så måste man ju ha isolatorer också.

Jag får inte sätta upp helt trästaket på grund av "det visuella intrycket", så det får bli elrep av någon sort. Jag har massor av 2,5 mm galvad ståltråd, men det kan man väl inte använda? Är inte det livsfarligt för hästarna om de skulle fastna?

Hon kommer att gå ute dygnet runt i cirka 6 veckor, övrig tid står hon kvar i stallet och är ute på nätterna (hon går en del lektioner på ridskolan, så jag kan inte ta henne därifrån innan de stänger för sommaren). Hur många hästar kan man ha på 1 ha under 6 veckor, om det är bra gräs och de som jobbar får kraftfodertillskott?

lisette
0

satsa du på de stolparna du hittat (men du borde hitta tjockare) och banka ner dem till 150/160 ca och sätt isolatorer. det kan räcka med 15 cm ner i marken. det är lättare om du hittar ett ställe som säljer enbart stängsel. de har större utbud!

jag är ingen motståndare till ståltråd, vill du ha det till din häst - så varför itne! är inne och kollar börjes, deras eltråd är 1.5 mm tjock. enda nackdelen med din tråd är väl isf att den kanske inte släpper lika lätt om det skulle hända ngt.

jag hade inte haft mer än 2 hästar där, det blir snabbt nerbetat. snabbare än vad man tror.

Elshira
0

Ja nu tänkte jag väll iofs bara på hästar upp till 150 (eller ponnyer då rättare sagt) och då är det nästan de reglerna som gäller tycker jag. Men jag sa som sagt om man har en snäll häst att man kan ta en bit under jag hade tagit kanske 30 cm under mankhöjden till stor häst.

Men hade jag gjort för "alla hästar" så hade jag nog tagit mankhökden, det är lätt hänt att hästarna som kommer i full fart hemåt och är glada tar ett skutt om de dessutom är hopptränade.

50 (typ 30 för stor häst) cm över mankhöjden är ju då främst till hoppglada hästar ;)

Och avståndet till elrep skulle jag nog tagit 3-3.5 m. När jag sa upp till 5 meter syftade jag mest på ståltråd som inte brukar hänga särskillt mycket ^^

Vi gör dock alla våra hagar så att det ska kunna gå i princip vilka hästar som helst där. Hellre det än att behöva göra om vissa saker eller vara orolig om det hamnar en eller flera andra hästar där en vacker dag! =)

Staket är värt att investera i med ordentliga grejer (stolparna osv) då de håller i många år om man gjort det ordentligt. Vi har idag samma stolpar som vi hade för snart 30 år sedan, plankorna bytte vi för 5 år sedan (där vi har trästaket).

Hakuna matata!

Klasselover
0

OT - När det gäller hingststaket måste det vara 30cm över hästens mankhöjd, om man har lägre och hingsten rymmer och betäcker, är det du som är skyldig. Har du 30cm över mankhöjd eller mer så finns det ju ingen risk att hästen hoppar.. Våran hingsthage är på 1.90 ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gronstedt
0

Jag hittade tryckträstolp 1800 x 100 på ett annat ställe. Mycket dyrare, men det kanske är det som ska till … ? Då blir stängslet i alla fall 150 cm.

Caspianowner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 8

Ett tips. Har du ett måttband på typ 8-10 m så mät runt hela det område du ska stängsla in. var gärna två som hjälps åt. Det blir lite spring, men det är det värt.

Ska du ha rep eller galvad tråd eller liknande så kan du hålla lätt 4 meter mellan stolpen, ska du ha 4 cm breda band så är 4 m för långt.

Det blir klart lättare att räkna ut de antal stolpar du sen tränger och de antal isolatorer du behöver.

Ett tips där du ska ha entren, försök att införskaffa grövre längre stolp och få de att komma ner djupt.  Entren blir som oftast en utsatt plats. Så irreterande när stopen lever sitt eget liv, när man ska stänga igen efter sig. Likaså att ha grövre i varje hörna, djupare nedslagna. Band som rep tråd blir lättare att spänna upp.

Elshira
1

Ett annat sätt att mäta om det är tillräckligt inzoomat är att mäta sträckan på t.ex hitta.se. Där kan man sätta ut en sträcka direkt på kartan så får du avståndet^^

Hakuna matata!

Gronstedt
0

Nu har jag äntligen börjat få upp staketet, även om man får vattna vartenda stolphål för att få ned pinnarna. Det blir cirka 120-130 cm högt, beroende på hur djupt ned stolpen tar fäste. Men hur ska jag göra med tråd? Den översta i stolparnas topp, förstås, men hur många trådar, hur långt mellan dem och hur långt över marken för den nedersta?

Linnea
0

Till häst brukar man väl ha trådarna på 60-90-120 cm? Eller? Låter högt med 60 cm. När jag hade tre trådar satt understa på ca 30 cm höjd. Har man bara två trådar går det nog bra med 60 och 120 cm. Vilket du väljer beror på plånbok och hur rymningsbenägen hästen är och ifall hagen gränsar till väg eller så.

Om du sätter tre trådar är det lättast om du sätter på den understa och översta isolatorn först på den höjd du vill sen sätter du den sista mitt emellan dom.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

#4 har du fortfarande "Jag har massor av 2,5 mm galvad ståltråd" kvar, du vet ju att jag ska bygga massor med hagar nästa år Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Gronstedt
0

#13: Tja, det ligger en del rullar bakom ladan, du får gärna titta på dem och se om det är något att ha. Vi kan ju ta det när vi återupptar körövningarna.

Lorita
0

#14 Skrattande

Linnea
0

Om du använder ståltråd, se till att hästarna kan se stängslet, de flesta olycker med ståltrådsstaket beror nog på att hästarna har problem att se det. Jag tycker själv att det kan vara svårt att se.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
0

#1 Varför bara två trådar. Tre är säkrare och då kan man ha båda små och stora gåendes i samma hage.

Lorita
0

#16 jag tänkte ha det också + vitt elrep

lisette
0

#17 man kan ha både små och stora hästar i en hage med två st trådar med. allt beror ju på hästarna, eller hur? har man hästar som inte är rymningsbenägna så finns ingen anledning att sätta tre trådar.

Lorita
0

Det viktiga är den lägsta tråden, det är mycket vanligare att en häst betar sig ut än hoppar. Det är faktiskt vanligare att dom spränger staketet än att dom hoppar också, för den delen.