Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3407 ggr
[Agilityvovven]
0

Vitlök?

Ger du torkad vitlök till din häst? Varför? Gillar hästen det?

Jag själv har ingen häst att ge det till, men vill skaffa mig en bild av varför man ger vitlök till hästen… Glad

viktoria91
0

Nej, jag ger inte vitlök då det är skadligt för hästar vad jag har läst. Vitlök till hästar är väldigt omdiskuterat.

Em--ma
0

håller med #1 har fått höra att vitlök inte är bra för hästar Tungan ute

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
0

Vitlök ska inte ges regelbundet, däremot kan den ges kortvarigt vid specifika sjukdomssymptom.

Glenda
0

Vanligt är att vitlök ges i förebyggande syfte för att det stärker imunförsvaret, samt att det på sommaren hjälper till att hålla insekter borta, men jag använder det inte.

Hittade en intressant artikel på aftonbladet om detta:

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridsport/foder/vitlok.html

Lorita
0

Vitlök skadar hästarnas lever så nej ingen vitlök till mina pälslingar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

jackiejohn
0

Mina hästar får en liten gnutta vitlök i fordet och när ena stot var förkyld högde jag dosen lite och hon blev blev renare i näsan och hosta inte så fruktansvärt mycket då…

Aribigga
0

Min moster gav en sommar vitlök till sina hästar för att minska fästingarna, det fungerade har jag för mig men hon har väl kommit på att det är skadligt nu för hon ger dem inte det längre.

lurvponnyn.vimeddjur.se

ScarletMajesty
0

Vitlök ger leverskador och blodbrist hos hästar, så jag har och kommer aldrig ge vitlök till hästarna, inte ens för att avvärja insekter

thilda-
0

nej nej och åter nej! vitlök kommer inte ens nära min ponny.. dels för att det kan ge skador på levern och sen så är det blodförtunnande!

Anna452
0

Säger samma som er andra, vitlök är skadligt, skulle inte ge det till min pålle. Men vet folk i grannstallet som häller ner skopor av vitlök i foderhinken.

Däremot vet jag många som i sommartider pressar/krossar vitlök och blandar med vatten och sprayar på sina hästar för att minska antalet flugor på dom. För en del har det funkat väldigt bra, för en del lite sämre.

Birke
0

Nepp, det är skadligt. Men känner folk som ger lite mindre än en halv näve i varje mål (morron/kväll) förutom på sommaren.