Vem ska jag välja?
Nu har jag varit runt och kikat på lite olika hästar. Är som jag tidigare sagt i annan tråd på jakt efter en unghäst och har hittat ett par lovande exemplar. Nu kommer problemet att välja!
Har hittat tre stycken som jag gillat skarpt. Två tvååringar och en fyraåringar. Den ena tvååringen, vi kallar honom A, var otroligt go och jag "klickade" verkligen med honom. Han var ganska stor, nästan 170 och bara 2 år, men rörde sig lätt och hoppade bra (det lilla lilla jag sett, dvs hopp på typ 80 cm). Otroligt snäll. MEN han hade kraftigt med mugg på alla fyra och var tjock i benen pga detta. Han var inte halt, men det såg inte trevligt ut.
Den andra tvååringen (B) stod en bra bit längre bort och stod på ett försäljningsstall. Jättesnäll och lätthanterad den här med, hoppade kanon (löshoppa 140 cm). Den var en bra bit mindre, runt 160 cm, men växer och blir kanske 165 cm. Han hade också mugg på två ben (ljusa ben han med) men var inte tjock i benen.
Fyraåringen var otroligt fin, gick fantastiskt fint i form i alla gångarter och hoppade som om han aldrig gjort annat. Också väldigt lätthanterlig osv. MEN, såg jag i efterhand (min kompis fotograferade det), hans ena hov "flöt ut", dvs den såg ut att vara en modell större. Har pratat med min hovslagare om detta och risken är stor att han har bockhov.
Nu har ägare till tvååring A skrivit till mig och sagt att hon är villig att gå ner ganska mycket i pris om jag vill ha honom. Och jag är nog innerst inne mest förtjust i den hästen, även om alla är väldigt fina. Men muggen avskräcker mig. Vad hade ni gjort? Vem tycker ni låter "bäst"? Eller hade ni försökt hitta någon annan?

Det låter som om muggen behöver sulfa och behandling, vad jag vet så är inte mugg kroniskt.
Däremot smittar mugg och hästen måste gå i en hage som sen kan stå orörd under längre tid efter att hästen är frisk. Jag skulle tagit den jag gillade mest och prutat kraftigt på dom med mugg. Det bästa skulle vara om ägaren behandlade muggen och du sen fick hästen, det bör inte ta mer än 2-3 veckor.
Ingen av dom skulle jag valt, det verkar inte som det känns rätt med någon av dom för dig. Och känns det inte helt rätt så leta vidare. Blir ju ändå en kompis du ska ha i många år framöver.
Jag var nyss på hästjakt, tittade och provred ett par stycken tills jag hittade Dacke. Han kändes helrätt redan när jag pratade med ägaren första gången på telefon. När jag sedan kom så såg jag en tjockis i hagen, men när jag fick se hans ögon fastnade jag för honom.
På provridningen var han seg och lat (gick på bete och det var väldigt varmt), men kände mig så otroligt säker och trygg på honom. Så jag bestämde direkt att han skulle komma hem till mig.
Honom klickade jag med direkt!
Så jag skulle ha letat vidare tills jag hittade "den" hästen.
skulle ta den det klickade med:)
Mvh/Ellen<3
mugg kan bli kronisk om det inte behandlas, det går över till något som heter rasp och kan ge hästar elefantben,och det är inget du vill ha.. jag skulle tacka nej till alla tre, för även om du får bort muggen nu har dom nästan alltid väldigt lätt att få tillbaka problemet och det är inget roligt att behöva behandla hästar mot mugg.. så mitt råd: fortsätt leta. det kommer finnas 10hästar till som det kan klicka med!
// Vanessa

Skulle ta A, men be en vet. kolla på mugget och avgöra om det är värt det.

#4 lymfangit kan bli elefantben inte mugg eller raps men hästen har lymfangit pågrund av mugg. Jag fick mugg direkt på min New Forest när jag köpte henne och behandlade henne med sulfa plus tvättade/rengjorde noga och sen hade hon inte en galla efter det.
Gillar man hästen så ska inte mugg sätta stopp för ett köp
#6 Du menar rasp va, för visst heter det väl så? Håller helt klart med dig, mugg skulle inte stoppa mig, min häst har det just nu. Fick han för 2 veckor sedan..

#7 jag menar rasp så klart 
finns väll andra unghästar som inte har mugg ? :) jag skulle letat vidare iallafall.
#8 Tänkte nästan det :)

#9 Men ibland är det ju så svårt när man verkligen känner att det är hästen med stort H.
Jag har inte läst hela tråden, men jag kan berätta kort om min häst osm hade kraftig mugg när jag fick hem honom. Han hade till och med börjat få rasp (bara lite, det hade bara blivit några enstaka skorpor ovan hasen).Han hade haft mugg och rasp till och från hela sitt liv och ägaren sa att det var kroniskt.
Jag gjorde inte särskilt mkt med det, mer än att jag såg till att hålla det rent, och när det var blött ute smörjde jag in honom innan han fick gå ut. Jag såg till att hans stress skjönk (han var väldigt stressad när han kom till mig), gav honom ordentligt med vitaminer och mineraler och såg till att han helt enkelt fick en sund livsstil. Muggen försvann och kom aldrig tillbaka.
Vad vill jag säga med detta då? Jo att mugg får hästen ofta för att den har nedsatt immunförsvar och har den det finns det en anledning (stress, obalans i tarmfloran m.m.). Dels att tänka på när man skaffar en mugghäst är att den antagligen har haft problem med något (och kanske har något fel i måendet som den får med sig, bra att veta vad), det är itne omöjligt att få bort själva muggen men om man inte behandlar orsaken så kommer det troligtvis tillbaka - mugg är ett symtom, har man en bra miljö att vårda en mugg-häst?(hagar som inte är blöta m.m.).
Medarbetare på westernridning.ifokus
Vill även här berätta att när jag lämnade bort min unghingst på bete under tre månader fick han mugg, vilket utvecklat sig till lymfangit när jag hämtade hem honom.
Han var tjock som stockar i alla fyra benen och väldigt stel.
Han behandlades av vet. och blev frisk.
Det är tre år sedan och han har aldrig fått mugg efter det.
Så jag tycker inte muggen ska avskräcka ett hästköp.
Det är ju inte jätte ovanligt med hästar som har/ haft mugg.
#13 Min erfarenhet är att unghästar har sämre immunförsvar än vuxna friska hästar och som sagt, det behöver inte finnas någon större orsak till muggen än så. Men de är ju alltid bra att ha i åtanke att försämrat immunförsvar kan bero på en sjukdomshistora eller liknande…
#11 ja om det är så att du verkligen känner att den här hästen vill jag ha skulle jag köpt honom/henne :)
Tack för alla svar!
Jag pratade med ägaren till A-tvååringen och sa att jag ville få honom besiktigad och röntgad (jag skulle stå för röntgen eftersom jag begärde den) och hon blev snudd på vansinnig och sa att man aaaldrig klinikbesiktigar unghäst, än mindre röntgar. Och hon kunde inte tänka sig att det skulle ske hos min veterinär (ca 25 mil bort, men jag erbjöd mig att köra). Det är väl inget ovanligt att man vill röntga en två åring? Försäkra sig om att det inte finns lösa benbitar och liknande?
#16 Snacka om att det låter skumt… Eftersom man inte vill göra böjprov på unghästar så är ju röntgen inget ovantligt att göra istället… låter som om ägaren vet om att något är fel..
#14 jo visst är det så. Har samma erfarenhet av det då två andra unghästar haft mugg en gång tidigare, men som ej fått tillbaka det.
Men jag menade att man inte ska bli helt avskräckt av det.
#16 ja, det lät lite skumt.
Som #17 säger gör man inget böjprov på så ung häst, men om du nu sagt att du står för transport och röntgenkostnad, så finns det väl inget att bli arg för?!
#6 rasp kan utvecklas till lymfangit om det inte behandlas. (var så jag menade
)
// Vanessa
#16 jag tycker helt klart du ska ta den häst det klickade med då mugg går att behandla, men bara om hästen blir undersökningen först, låter verkligen mistänksamt att hon inte vill låta dig göra undersökningen…

Det låter mycket skumt att hon inte vill röntga… det kanske finns något fuffens bakom.. Antingen får du igenom besiktning och röntgen eller så säger du Nej tack. Vem vet han kanske har lymfangit därav de svullna bakbenen..

Säg till ägaren att anten så tillåter du henne att du ber en vet. gå igenom hästen och rönkta eller så får hon leta vidare efter köpare. Enklare än så är det inte, och du sparar tid för dig sj.
låter som du nog ska leta vidare efter en annan häst tyvärr:/

#16 Tror jag kan veta vilken häst det är. Vore kul att få höra om det stämmer, vill du får du gärna PMa och vill du inte så vill du inte :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se