Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 2752 ggr
Gojjan
0

Är jag redo för Unghästar

Hejsan alla hästälskare! Jag har just fått höra av min kusin att jag ska  få rida hennes unghästar i sommar och det första jag kom att tänka på då var:är inte jag lite ung för det(13 år),har jag ridit tillräckligt länge(4 år) och kan jag tillräckligt mycket. Är det mycket jag bör tänka på  eller tycker ni jag ska tacka nej?

Zahara
0

ska jag vara helt ärlig tycker jag nej, om det är så att du ska rida och inte bara sitta. sen klart är du super duktig så varför inte men efter 4 år…. usch svårt…. jag hade inte satt dig på en unghäst som ska tränas…är det bara åka så kanske. mycket som kan gå fel på /med en unghäst och man ska ha mer erfarenhet tycker jag… har själv 18 års erfarenhet och känner mig redo för unhäst först nu :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Chestnut
0

Har du personer som är erfarna av unghästar med dig och det inte rör sig om utbildning utan snarare att du ska "åka häst" så varför inte?

Sen är det ju skillnad på unghäst och unghäst, finns ju unghästar som varit ute och tävlat (hästar räknas som unghästar tills de är 5-6 år har jag för mig) likväl som det kan röra sig om en treåring som knappt blivit sutten på…

Med vänliga hälsningar
Chess

Mille
0

Egentligen är ju inte det viktiga av du kan, utan vilken hjälp du kan få.

Jag fattar det som att du ska komma hem till din kusin och rida hennes unghästar och jag antar att hon kommer vara med och även rida dom. Det låter som ett alldeles utmärkt sätt att lära sig mer om unghästhantering under översikt av någon annan och en bra förberedelse för att ha en egen unghäst senare.

Cilla89a
0

Jag tycker ordet unghäst är ett ganska brett begrepp, unghästar är ju alltifrån 1-7 år, och sen är det är ju stor skillnad från unghäst till unghäst, vissa är väldigt stabila och lätta att ha och göra med medans andra är lite nerviga, och på tårna.

Jag tycker du ska fråga din kusin lite mer om unghästarna, hur gammla dem är, hur mycket dem är ridna och hur stabila dem är.

Men förövrigt håller jag med #3, det vore ju ett bra tillfälle för dig att lära dig hantera unghästar, för din kusin är säkerligen duktig (det antar jag eftersom hon har unghästar)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Lorita
0

#0 inte är du för ung med rätt hjälp så kommer det gå bra, jag har B-ponny och om jag inte tog unga flickor (ev. pojkar) till hjälp skulle jag aldrig få någon ryttare till dom = dom för blir oinridna. Det är klart att jag står bakom och ser till att allt går rätt till.

Du kommer lära dig jättemycket om du får rätt hjälp från ägaren av hästen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

WinterPrince
0

Ta chansen! Någon gång måste vara den första!

Zadeira
0

Bara för att du är ung och inte har ridit hela ditt liv behöver det inte alls vara något hinder. Att hålla på med unghästar är väldigt lärorikt och kan ge så otroligt mycket. Däremot bör du inte rida och hantera hästarna ensam, utan bara tillsammans med din kusin eller annan unghästkunnig.

Jag tycker absolut du ska ta chansen och prova! I värsta fall om det visar sig att du inte känner dig trygg nog och känner att det är för svårt för dig får du ju ge upp då, men inte förren du provat och sett om du faktiskt klarar det och tycker att det är roligt.

I våras började jag hantera första unghästen för mig (tillsammans med någon erfaren såklart) och trots att vi inte nått de mål vi tänkt har jag lärt mig otroligt mycket och haft otroligt kul. Så, ge det en chans och se vad du kan lära dig!

Elshira
0

Jag hade hjälp att rida en en ponny av en 12-årig kille. Givetvis är jag ju med och hjälper till men så fort hästen förstår "start, stop, höger, vänster" samt accepterar ryttare så slänger jag upp någon mindre än mig själv. Sedan är det ju skillnad på att "rida in" och "utbilda" givetvis.

På 4 år kan vissa knappt rida alls, medan andra har kommit jätte långt.

Har en tjej på 9 år som ridit 3 terminer på en riktigt dålig ridskola, men visst kan hon rida hjälpligt. Hon har varit med här och börjat rida på sistone och har nu hjälpt mig med både ungstoet som ska ridas in samt 5-års hingsten som jag inte sätter upp "vem som helst på".

Visst ska man ha hästvana och kunna rida, men det mesta handlar om inställning och viljan att lära (självklart dock med hjälp av någon som kan då). Men som jag brukar säga, får man aldrig en häst som "inte kan allt" som kommer man heller inte lära sig på samma vis.

Har du bara viljan och hjälpen och en häst som inte är "problemhäst" så tycker jag absolut du ska ta chansen! Man lär sig bäst av egna erfarenheter, så jag är övertygad om att du skulle vara en betydligt bättre ryttare efteråt!

Hakuna matata!

Zabbio
0

Så länge du har hjälp och vett att ta emot den (och det verkar du i alla fall ha) så finns väl inga problem :) Blir säkert en bra erfarenhet.

Men ska du rida in dem själv så hade jag nog sagt nej..

När jag var med och red in en häst första gången kunde jag i princip ingenting. Men unghingsten var välhanterad och det gick utmärkt att rida inhonom i repgrimma, barbacka i rundkorallen, och senare ut i skogen :P Inget jag rekommenderar kanske, men det var den typ av hantering han fått lära sig respektera och allt gick ju faktiskt utmärkt. Ingen direkt ridutbildning med samling osv, me båda han och jag lärde oss massor om kommunikation, att gå fram dit man ska och att kunna styra och bestämma över honom ensam i skogen utan att han protesterade. Cool häst, verkligen, 3 år och viftar inte ens på örat när en stor långtradare med stockar kör förbi en meter bredvid när man ledde honom.. Lärde mig massor som sagt.

Men nu var ju det en speciell häst hos en väldigt speciell kvinna, så prova inte det hemma ;)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

marinelady
0

Har du hjälp så kör på, det är otroligt många "hästmänniskor" som aldrig hanterat unghästar så du kan få lära dig något helt nytt som många andra inte har erfarenheter av ;)..

Har själv bytt ut ridningen på ridskolan i högsta gruppen till att bara hjälpa till med unghästhantering och inridning för nu kan jag faktiskt utvecklas lite till, vilket jag inte har gjort så mycket på ridskolan den senaste tiden.

Birke
0

Man måste lära sig ngn gång :) Du märker om ägarna är oansvariga och bara släpper dig vind för våg, och då ska du nog dra dig undan. det viktigaste när man hanterar unga djur är att vara lugnt och avslappnad :)

Rynkel
0

#9 har en liknande erfarenhet, dock inte jag som "red in", min kompis har en fd hingst, när han närmade sig tre år hoppade hon upp och red runt i rundkorallen barbacka med antingen bara vanlig grimma eller grimma med träns över. Det fungerade ju bra! Dock har de inte kommit ut så långt i skogen då hon tycker han blir lite jobbig då, men man märker ju hur hanterade visssa hästar är,

det beror ju mycket på individerna hur det går att rida in dem tror jag. :)