Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: westernnh
Läst 2813 ggr
Zaphix
0

Film med Dacke

Lägger in en film från när jag "tömkör" min nya häst Dacke första gången. Två kompisar kommer ned den 14/8 och då ska vi spänna för honom första gången hos mig, han är körd en massa innan, men jag är oerfaren och skraj av mig.
Så övar nu på av och igångsättningar och få koll på tömmarna/repen.

(Rider på filmen också, la in det bara för att visa hans ägare hur det går med ridningen. Ignorera min stolsits, anledningen till den är att han är så otroligt bred så får ont i höfterna av lodrät sits så blir stolsits tills jag har vant mig vid hans bredd.)

Vill jättegärna ha tips på hur jag ska träna honom att inte stanna när jag byter sida på repen/tömmarna. Vet att jag måste bli snabbare, men vill ändå ha tips. :)

Vill också ha hjälp med övningar att träna på för att jag ska bli bättre på att få koll på tömmarna och styrningen så jag vågar köra sen.

Han är förresten underbart duktig och förlåtande, jag som trasslar till allt för honom bara. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zaphix
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Glömde såklart filmen.. :)

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

Vilken trevlig pålle, den skulle jag också vilja ha!

Det är inte så att han stannar för att du ändrar kroppsspråket rätt mkt varje gång du ska lägga över tömmarna på ny sida?, han ser ut att vara rätt känslig utav vad du gör med kroppen. Jag tänker att du inte ska bli snabbare på något vis (jag tror inte på att speeda upp saker, utan snarare göra det långsamare), utan mer på Hur du gör skiftet, kanske är bra att öva mer i skritt först även för att få det smidigare?
Jag upplever det som att du stannar upp och höjer armarna vid sidskiftet. Jag skulle vilja undvika bäggedera så mkt som möjligt.
För att göra det lättare för dig själv när du tränar in att göra det smidigare kan det vara bra att gå på volt, byta till att gå på rakt spår (dvs hoppa ifrån vänster sida till bakom) och sedan till höger volt (byte tömhållning ifrån bakom till höger sida). Funderar på om du gör det svårare för dig själv genom att ha så slappa tömmar även, då måste du slänga dem över hästen mer, inte bara göra litet lift.
[Se smidigt tömskifte vid arbete på lång töm ifrån SRS 22 sek in i detta klipp.](Jag tränar styrning genom att ta olika volter blandat med rakt spår, blandat med fyrkant istället för volt, att tömköra ute bland träd och kunna placera häst så som jag vill.)

Jag tränar styrning genom att ta olika volter (variera storlek, placering mm för att testa mig och kontrollen över hästen) blandat med rakt spår, blandat med fyrkant istället för volt, att tömköra ute bland träd och kunna placera häst så som jag vill.

Det har hjälpt mig massor att i förväg tänka ut hur jag vill hantera spö och tömmar i alla situationer, veta i förväg rent teoretiskt tydligt hur passering mellan händer osv ska gå till, ha ett tydligt system för hantering utav tömmar och spö.

Jag skulle vilja arbeta mer med kroppsspråk och postion med dig, ser ofta ut som att du är före hästen tex. Jag blir förvirrad över om du försöker peka åt honom vart han ska gå någonstans? Jag upplever det som att du isåfall inte använder det konsekvent.

Nyfiken om du tänkt köra vagnen i repgrimma sedan även och på så pass fri töm?

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2. Tack för tipset om tömskifte, jättebra tips. :)

Måste ha slappa tömmar, repgrimman är så pass skarp så ständig kontakt blir inte så bra.

Har ingen sele än, ska köpa en snart, och den sele jag kan få låna är han föär tjock för.. Så blir denna typ av "tömkörning" ett tag till.

Ja, mitt kroppsspråk.. jag brukar vara mycket bättre på det, men var så mycket att tänka på med två rep, stick och dessutom en häst, glömde bort kroppsspråket rätt ofta. Vilket jag ser på filmen, så ska bli bättre på att komma ihåg det, dsärför det är så nyttigt att filma, man ser saker man inte skulle tänkt på annars. :)

Kanske borde "torrsimma" lite idag, alltså träna på hur jag ska göra saker fast utan hästen. Träna tömskifte och sånt utan häst.. Vore nog smart. :)

Han ska definitivt köras med bett på ett helt traditionellt sätt, men just nu är grejen mest att jag ska lära mig få koll på tömmar och sånt. När jag fått tag i en sele blir det mer ttaditionell tömkörning med bett.

Och till sist, han är en riktigt trevlig häst, sjukt dominant och ouppfostrad dock. Klippte bort gången när han helt somika gick rakt emot mig med bogen för att flytta på mig.. Men det jobbar vi på, när han kom till mig kunde man knappt leda honom för han gick påsom en ångvält, nu märks han knappt när han går bakom mig. :)

Min och Dackes blogg