Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 7425 ggr
Rafflan
0

Tips hur bygga muskler?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min medryttar häst har lite dåligt med muskler vid manken, överhalsen och på rumpan (in ringat på bilden)

Tips på hur jag ska få honom att muskla på mer där?

OBS: Inte min häst på bilden, men är det som den på bilden som dem ska se ut om dem är bra/rätt musklade?

Zaphix
0

Ut och klättra! Rid i terräng så den måste lyfta på benen, cavalettiarbete utan ryttare på ryggen. Och se till att inte dra ihop hästen så att den sänker ryggen och har bakbenen en halv mil efter, utan avslappnad häst som jobbar igenom kroppen bygger bra muskler.

Håller också på att muskla upp en häst, när han blir lite mer ridbar (alltså när jag inte behöver fokusera så mycket på att grundutbilda honom) så blir det mycket skritturer i terräng och lågintensiv klättring.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#1 asså bara rakt it i skogen eller? :)

Han har muskler, men på dessa ställen verkar han svårare att sätta muskler. Men funderar på barbacka i skritt upp och ner mitt i skogen i 1-2h, låter det som rätt tanke sätt?

Zaphix
0

Beror väl på hur skogen ser ut, jag skulle verkligen inte göra det i skogarna här med tanke på att det är en massa blåbär och lingonris som döljer hur marken ser ut. Jag syftar snarare på stigar som är kuperade, vi har en massa stigar med lagomt mycket sten och rötter på så de måste lyfta på föttterna, men inte så mycket att de fastnar. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rafflan
0

#3 vi har all typ av skog, den är ganska bra, öppen, synlig mark, mycket upp och ner och ett å annat litet träd att kliva över :)

Har 2 såna stigar som går att rida en bit på, såg dock nya stigar idag när jag var ute å körde som såg ganska oanvända ut, så ska kolla upp dem framöver :)

julcas
0

jag skulle kolla upp hästen med en kiropraktor / hästmassör för att se om det finns någon kroppslig spärr som gör att den inte kan bygga de musklerna. Cool om det inte sitter något fel där så prata med en duktig tränare!

Rafflan
0

#5 förut fick han massage 1 gång/vecka och dem sa ingenting om honom.

Och jag hade honom på ridlektionerna, och även då sa instruktören ingenting om hans muskler…

Borde dem tycka nåt om dem borde dem väl säga det?