Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 6766 ggr
halludu
0

Vi med unghäst!

Jag vill skapa en tråd där vi som har unghäst kan ha diskutioner och olika saker, få hjälp av varandra och inte minst följa varandras unghästars utveckling. Genom text, bild och film!!

Hoppas det finns några med unghäst där ute!

Skriv gärna en presentation om dig och din unghäst som ditt första inlägg i den här tråden sen kan man ta hjälp och diskutera mm.!!

Mangis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Stella Artois, f 2007, e Spender S, u Mangarella, ue Allen Hanover. Morfar var alltså pappa till den berömda Ina Scot. Stella är hobbyavlad för hoppning, mitt mål Är "Tour of Amateurs" om några år. Hästen kan bättre men förmodligen inte jag. Kom tyvärr inte med i årets treårstest men hon glänste på unghästkursen där hon gled över maxat hinder lekande lätt trots ynkans 151cm i mankhöjd. Går barfota så länge det fungerar. Oerhört snäll och lättlärd, men tvättäkta sto ända ut i hovspetsarna.

Mangis
0

Finns även en tråd här "Stella just nu" som jag uppdaterar ibland…

halludu
0

Ohh spännande!

ThunderClap
0

Jag har en 06:a, SWB valack, Akribori-Patrice-Dragon, köpte honom oinriden förra sommaren och ska väll bli hobby-dressyrhäst. Har haft problem med att han inte varit fräsh och varit rätt seg och slö, men är helt klart på bättrings-vägen.

Har väll vaga planer om att delta på kvalitén nu när han börjar se bra ut, får se om han hinner bli redo för det i tid.

MillaJ
0

Jag har en 05:a som jag haft sedan hon var 9mån. Ridit in själv och visat på treårstest m.m. Gjorde "riktiga" tävlingsdebuten för ett par veckor sedan med 67% i LB.

CelsiusT
0

Jag har ett sto född 2006. vbl-travare som ska bli westernhäst. Köpte henne förra sommaren, oinriden, ej körd, knappt hanterad. Hade mest gått på lösdrift. Så vi håller fortfarande på med så simpla saker som att lyfta hovar m.m. Men hon är otroligt lätt att jobba med och inge svår alls, men allt går inte perfekt än. Hon är nu insutten och kan frammåtdrivande, halt, och att svänga/gå undan för skänkel. Mer har jag inte gjort för jag har haft som plan att rida in henne när hon är 4-5 (dvs börja nu egentligen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

joooossan
0

Har en valack f-2006 som jag har haft snart i en vecka :) Köpt från Polen, inriden när han kom men inte särskillt hanterad. Kunde exempelvis inte så i stallgången utan att härja runt, lyfta hovar fattade han inte alls!

Nu, efter redan 1 vecka står han lugnt o stilla i stallgången och börjar fatta vad jag menar när jag vill få upp hovarna. Oerhört lättlärd och vääldigt snäll!

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Lorita
0

Jag har två som är B-ponny Karisma född-07 och som är inriden och underinkörning en har jag hennes halvsyster Kahlúa som är född-09 och jobbas med att kunna hanteras säkert, längre fram i höst börjar vi med lite longering mm

Mer går att läsa på hemsidan både Kahlúa och Karisma är tänkta att ha i min hobbyverksamhet och bli ridna av små barn i framtiden + agility och körning så klart Skrattande

På bilden är mamma Kiara med sina döttrar i bakgrunden

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CoralReefs
0

Har ett arabiskt fullblod som är född sommaren -06. Köpte han för lite mer än ett år sedan. Ridit in själv. Skall satsa på distans. Jättehärlig kille med glimten i ögat. Välhanterad från början men med en massa bus i huvudet.

Tränar grunderna i dressyr och hoppning just nu. Kan grunderna i western.

Angelus
0

Angelus Oki Doki heter min åring, min första egna uppfödning. Han är just nu på hingstbete och även därifrån som bilden är tagen. Han är en connemaraponny, har haft hans mamma i åtta år. Oki har ett jättetrevligt temperament, enligt mig. Pigg och nyfiken och lättlärd, dock lite för orädd emellanåt. Tycker att han är "king of the world" hela tiden med ett självförtroende som jag älskar men också vet att det kan ge extra jobb i framtiden.

Oki är u: Stockmossens Julia, e: Gräns Roeson, ue: Möllans Castro och kommer antagligen bli överväxt då han redan ligger på runt 140cm i manken. Ändrat sig nå så otroligt nu under hingstbetet och då ska han gå en månad till! Breddat sig och blivit högre.

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Mangis
0

Nu hittade jag felet i länken. Här är Stellas sida för de som inte vet

Invisible
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min egenuppfödda åring, Dexter. :)

iita
0

Har ett arabiskt fullblod född -06 Köpte honom som 2 åring.

Helt otrolig kille som gör det mästa man ber om, lättlärd o smart. 

Ska satsa på distans med honom.

WinterPrince
0

Jag har en Welsh Cob född 2008. Han går just nu på sommarbete för att växa till sig och börjar komma ur sin unghäst kropp och se mer vuxen ut.

Har haft honom i lite över ett år.

Vi har än så länge börjat med lite tömkörning och efter sommaren och flytten blir det mer satsning på inkörning. Hoppas att han ska kunna anses som inkörd till nästa sommar.

Samtidigt ska vi varva med löshoppning för att satsa på treårstest (för ponny) nästa år.

Har tyvärr ingen nytagen bild.

Invisible
0

Kroppsbild, Dexter.

Klasselover
0

Har en fjordvallack f. 07 som jag haft sen slutet av maj. e Sindarves magi 239, ue Peron 124. Riden i alla gångarter, under inkörning, är körd ett par gånger. Stencool, stabil i huvudet och väldigt mogen för sin ålder. Målet är en allroundponny - mest inriktat på hoppning och körning där mitt största intresse finns.

Växer så det knakar, musklerna börjar byggas på. Haft lite problem med tänderna nu så rids bettlöst (ridkapson, hackamore) vilket funkar super.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Klasselover
0

En liten kelgris som gärna myser under ridpassen!

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alex
0

Hänger gärna med i den här tråden lite, har dock ingen unghäst än, bara ett föl född i år. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

halludu
0

#19 Häng på :) Det blir ju en unghäst av den med ;)

[trollduva]
0

jag har ett korsnings sto född 08 (egen uppföddning)hon kom hem i början av juni och är under utbildning vilket går väldigt långsamt framåt men nu kan man ta henne i från flocken utan att hon "stänger ner" och darar som ett asplöv=)

Alex
0

#19 Haha ja förhoppningsvis ska det väl bli det en dag! Skrattande

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Klasselover
0

Idag har jag haft en vän hos mig som red Cero, planerna är väl att hon ska starta nån LC i dressyr på honom nästa år då hon tävlar dressyr men inte jag (tävlar inte öht just nu). Hon verkade gilla honom ;) Hon tyckte mer att han verkade som en outbildad 5-6-åring än 3, så det säger väl hur mogen han är för sin ålder.

Det körde förbi en stor timmerlastbil 3m från honom när vi värmde upp ute och han rörde inte en muskel, brydde sig inte! Min vän som satt på satt på helspänn och väntade på att han skulle dra iväg eller hoppa åt sidan, hon blev rätt så imponerad ;)

halludu
0

#22 Oj va spännande! Det vore ju jätte kul om han kunde komma iväg på lite tävlingar!

Sicken duktig häst, att han inte brydde sig! Det är ju super bra!

Klasselover
0

#23 - Ja, själv har jag problem att rida "korrekt", tex sitta i traven pga kronisk smärta så jag rider såpass korrekt so jag kan. Därför skulle jag dra ner % väldigt mycket i ett dressyrprogram, och då tycker jag att han är värd bättre :) Så till nästa år kanske det blir debut!

Dom skojar i stallet om att han borde smitta sitt lugn till resten av hästarna ;)

En bild från dagen!

Lorita
0

#24 två hål längre stigläder och mer avslappnade axlar sen ser det bra ut för en debut Skrattande

joooossan
0

Ja vi skulle ju uppdatera lite ang hästarnas utveckling! :)

Hittade verkligen knapparna på foffe idag. Jag började trava honom med längre tyglar för att han skulle hitta sin egen balans. Hej och hå så börjar han arbeta korrekt. Han fick igång bakbenen och ryggen, wow. Han är alltså så himmla lätt i munnen att när jag tar ett ledande tygeltag innåt "slår" han upp huvudet för att jag tar i bettet.

I slutet av ridpasset går han kanon och går ganska stadigt hela tiden, vi hittade rätt idag helt enkelt! Skrattande

Klasselover
0

#25 - Det var första gången hon red honom så hon ville ha lite kortare, inget dressyrpass utan hon kände bara på honom ^^   Men jag håller med, lite längre stigläder och mer avslappnad, och såsmåningom lite bättre form på hästen och arbete med ryggen ;) Men det kommer, han är ju som sagt bara 3 år!

halludu
0

#26 Nämen jisses så kul ! :) Härligt att höra att du hittat knapparna ! Fortsätt berätta om era framgångar :)

joooossan
0

Imorgon ska vi åka och löshoppa för första gången, ska bli riktigt roligt att få se lite hur han hoppar! Skrattande

halludu
0

#29 Ohh! Bilder och filmer! :)

halludu
0

#29 Ohh! Bilder och filmer! :)

halludu
0

Jag själv kan ju faktist göra en liten presentation då! :)

Han heter Pontiac, en valack på 2 år. Han är partbred, bra stam.
Tanken är att jag ska börja tömköra han nu till hösten så han börjar få lite muskler. Sen ska vi hitta på massa mer saker givetvis! Till våren är tanken att inridningen ska äga rum! :)

joooossan
0

#30 film kommer :)

achintya
0

får väl presentera min lille bebis med, född -08

Bond TM

e. Nobel 994 ue Bernstein

Tanken är att han skall bli en trevlig allround häst. Jag köpte honom i februari och har inte hunnit hantera honom så mycket än då jag har pluggat i Göteborg och han har stått hos mina föräldrar. Men nu efter sommaren har jag fått jobb och då flyttar han upp till Uddevalla med mig. hittills har vi longerat lite och börjat vänja honom vid sadel och träns samt löshoppat lite grann. Han är så go och snäll. Målet framöver är att förbereda för treårstestet nästa år, men vi tar det lugnt och ser hur det blir.

MillaJ
0

Min lilla dam har haft lite semester hemma hos mina föräldrar nu under Juli, men i helgen är jag däruppe och har ridit en sväng i skogen idag. Hon var väldigt pigg och fräsch, semestern gör henne gott. Sen är det skönt när hon är här för de rör sig såpass mycket i hagen så hon tappar inget direkt i kondis, lägger på sig ett par kilo och så är hon väldigt taggad för jobb igen.

imorgon ska jag nog jobba lite lätt på ridbanan och se hur hon känns. Hon har gjort stora framsteg i vår så det ska bli kul att känna om det sitter någorlunda.

joooossan
0

Här kommer en film från löshoppningen! Lilla Foffe, haft honom i två veckor nu Kyss

ThunderClap
0

Min 06:a löshoppade i torsdags. Han har inte så jätte bra kläm på det hela än och gjorde ett heliktoptersprång på förhindret, kom fel på oxern och slog sig :( I övrigt så är jag glad bara han går fram och bjuder på hindrerna då vi haft problem med det.

joooossan
0

#37 tycker det ser jättefint ut! Kul med fler 06or att stämma av med! :)

Angelus
0

Fick precis väldigt oväntat ta hem min Oki Doki då han gjort sig illa på hingstbetet och behöver veterinärvård. Prutt också!

joooossan
0

Nej va tråkigt! Vad är det med honom då?

joooossan
0

Klantig som man är såg jag nu att jag glömde sista hindret Skrikandes Har redigerat om filmen så nu stämmer det, suck!

Angelus
0

MCandance
0

Någon som har tips på rolig övningar för en unghäst i paddocken då min som jag rider blir väldigt uttråkad och bara bockar i galoppen, står lite i ett vägskäl och jag blir bara mer och mer irriterad. Ignorerar även vänster sida när man använder skänkel på vänster sidan medans höger går perfekt.

joooossan
0

#42 Tror inte riktigt du fick med svaret ;)

#43 Kanske blir bättre om du rider ut när den ska skritta igång och skrittas av. Ha lite bommar liggandes du kan skritta/trava över så den får tänka lite.

Kanske ha lagt upp en plan före ridpasset hur det ska gå till, så du har lite övningar klara. Inne på Hippson finns det massa olika övningar exempel :) Annars så enkla övningar som volter, cerpentiner och massa övergångar brukar ju fungera bra :)

Lorita
0

#43 är hästen färdig för galopp??? Jag befäster först skritt, form och mjukhet, sen så går jag över till trav korta pass i början med fokus på form och mjukhet, när det sitter och hästen är stark nog börjar jag galoppera.

Är inte hästen stark och färdig i en gångart så är risken stor att den blir sned, stel och tappar formen. Det är nu under inridningen man kan ta tid och bygga en stabil hållbar grund på sin häst.

MCandance
0

#45 Ja, hon är satt i allt och var grund riden innan jag började. Det är nu efter sommarbetet hon börjat bete sig såhär, blivit riden som vanligt under betet förutom två veckor.

Lorita
0

#46 då får man gå ett steg bakåt och börja om, man bör också kolla att hästen inte har ont så klart. Men ibland kan man behöva befästa skritt igen sen trav för att kunna gå vidare.

MCandance
0

#47 Tack så mycket!

Ingen hälta osv, ingen svullnad i problem benet som kan spöka. Men får försöka lägga bort galoppen ett bra tag då. Balansera upp henne något otroligt.

Lorita
0

#48 att utbilda (hästar/barn/hundar/all) det är som att dansa jenka två steg fram ett steg bak, man måste skynda långsamt och vara beredd att gå tillbaka och befästa igen,

Mangis
0

#48 Det behöver inte vara hälta, kan vara så enkelt som att hon växer. Jag tycker att det påverkar balansen i just galoppen väldigt mkt, vilket ju inte är konstigt eftersom de måste lära om var de har sin kropp. Och galopp under ryttare kan vara väldigt svårt för en unghäst.

MCandance
0

#50 det vet jag. Ute på fälten är galoppen stark, då jag testade idag och allt gick balanserat fram. Kan vara så att det blir för litet utrymme i paddocken och hon inte  vet vart hon skall ta vägen. Så har bestämt att det är uteritt ett par veckor framåt nu för att senare smått börja med skritten och traven i paddocken :)

Angelus
0

#44 Det tror inte jag heller :)

Han har antagligen fått ett ormbett som blivit infekterat.. så nu har han en helt enorm böld som antagligen kommer spricka när som helst, längtar ju inte direkt tills den gör det.. Går på penicillin och metacam.. Annars har han blivit mkt mkt bättre de senaste dagarna, inte alls lika hängig och febrig..

[trollduva]
0

hängde och sat upp på lilan idag för första gången och det gick över förväntanSkrattande