Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 5091 ggr
Thea-97
0

Hopp glad travare

hej jag har en omskolad travhäst som älskar att hoppa men han har svårt att fatta vänster galopp jag vill gärna få några tips om hur man kan träna så att han får det lättare för sig och så att vi kan börja hoppa längre bannor.

Gronstedt
0

Arbeta med att få honom mjuk och lösgjord i skritt och trav och var noga med spårningen i båda varven. När han är lika stark och smidig i båda sidorna så blir båda galopperna lika lätta. De flesta hästar har en starkare och en svagare sida, eller en starkare och en svagare diagonal, men man kan få dem mycket jämnare med rätt träning.

Sidvärtsrörelser och bomarbete gör också bogarna smidigare och gör att han får lättare att röra sig i galopp.

Zaphix
0

Det jag gör för att få till rätt galopp, förutom lösgörande arbete då såklart, är att fatta på böjt spår. Fatta i ett hörn eller på volt. kanske ta ett litet hinder på böjt spår och fatta galopp efter.
Och i början gör det inget om hästen slängtravar in i galoppen, utan beröm en massa om den fattar rätt galopp och sluta sedan där. Onödigt att harva med galoppfattningar flera gånger i början när man fått en rätt. Man ska sluta när det går som bäst tycker jag.
Överdriv gärna galoppfattningen också, vrid höften ordentligt och titta inåt med huvudet så mycket som det går, då hamnar du lättare rätt. Känn efter om hästen behöver stöd på tygeln eller om det är bättre att den får balansera upp sig själv på hängande tyglar.

Håller på att utbilda min nya häst, kallblodstravare som är rätt mycket riden men inte alls utbildad. Gjorde två galoppfattningar i dag, en i vardera varv. Lät honom springa in i galoppen, gav lätt stöd i repet (rider med repgrimma), stod i rätt så lätt sits för att han skulle få ryggen fri och drev på lätt först medan jag gav hjälpen, men ökade drivandet mer och mer tills han föll in i galoppen. Rätt galopp som tur var. På en stor volt alltså, så han lättare faller in i rätt galopp. nOch såklart en massa beröm när han gjorde rätt och avslutade passet sen och skrittade av för hand.

Han behöver egentligen mycket mer träning innan jag vill börja med galoppen, men inte galopperat mer än något språng på honom, så ville testa. Men väntar ett tag nu tills han är redo. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Birke
0

Kan vara så att hästen är svagare i just den sidan. Då tar det tag innan den kan galoppera bra :) Ge hästen tid och kämpa på så kmr det fixa sig.

Thea-97
0

Tack för alla tipsen det ska jag tänka påGlad

ehefo
0

Min häst hade väldigt svag galopp förut. Jag har bara tränat och tränat och galopperat massor och nu är han finare i galoppen än i någon annan gångart.

Tänk på att försöka hålla samma takt bara, gör mycket halvhalter, sitt tungt, räta på ryggen, följ med med sätet, håll om med benen osv.

Om det är fattningarna som är problem så kan du ju fatta galopp och fattar han galopp så fortsätt galoppera!! Galoppera tills det känns bra och sakta av till skritt. Trava sen tills du är redo och fatta ny galopp och gör samma sak.

Fatta inte galopp, och så fort han har gjort det bryta av till trav igen och fatta ny, utan somsagt, galoppera tills du har fått en bra galopp innnan du saktar av och kan fatta en ny. :)

gotlandsruss
0

rider en hel del travare! försök at få dom lite"urbalans" på böjt spår/ett hörn/volt och samtidigt lägg p galopp skänkeln

Alma-G
0

Min ponny hade jobbigt med rätt och fel galopp innan, men nu när jag har köpt honom så har vi hittat en stabil form i traven, efter det har vi haft fel galopp två gånger kanske.
Allt ligger i balansen, så en balanserad trav och skritt är grunden till en balanserad galopp, som automatiskt blir rätt galopp. Men tänk även på att trampa ner och att göra ett ledande tygeltag inåt.

elli-kleo
0

träna fattningar det stärker galoppen :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Em--ma
0

min häst har åxå problem med vänster galopp.
Så fick en del tips från min tränare att alltid sitta rakt. lutar du dig lite innåt så låser du vänsterbogen och hästen hamnar ochså ur balans och samma med höger. Så TITTA framåt och INTE ner på hästen/bogen. fatta i hörn, fattade hästen fel galopp, sakta av gör om i nästa hörn. Så höll vi på typ 20 varv innan han fick in vänster. Då berömde vi honom jätte mkt och saktade av =)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Gronstedt
0

"Dålig" vänstergalopp brukar betyda att höger bog och diagonal är den svagare. En sak jag upptäckt nu i sommar, som gjort underverk för att stärka min pålles svagare högerbog och sämre vänstergalopp, har varit att galoppera på en stor volt på ett fält som sluttar lite svagt. När hon svänger vänster längst ned i sluttningen vill hon ställa och böja utåt och springa iväg, men om jag då ger rejält stöd och formar runt innerskänkeln så MÅSTE hon hålla reda på ytterbogen och sätta vänster bak under sig för att kunna hålla balansen. Det har gjort stor nytta för att göra henne jämnare.

Och som flera har skrivit, när det väl blivit vänstergalopp så rid i den galoppen en stund, gärna på en stor volt, även om det är lite obalanserat. Då rör han på rätt muskler så att de får träning. Så småningom kan man börja finlira.

ehefo
0

tycker det är bra att träna överhuvudtaget på en sluttande bana! När det går ner måste man rida extra mycket för hästen vill springa lite fortare och så. Sluttande är super! haha

Thea-97
0

okej vi har ingen paddock så jag rider i en gräshage och den är redan lite sluttande så det är ju braGlad

fridak
0

att hoppa och landa i galopp är bra också. antingen kommer du i trav och landar ut i vänstervarv och förhoppningsvis har hästen v. galopp eller så komemr du från högervarv i höger galopp och hoppar ut åt vänster fast då kan det vara svårare att landa i vänstern.

Em--ma
0

Tycker #2 tips är bäst funkar bäst (för mig iaf) Tungan ute

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !