vilket bett?
Jag rider på ett vanligt 3-delat bett. Min kompis tyckte inte om vanliga tränsbett därför att det bara drar i munnen.
När jag rider ut så kan han gå jättefint, men när jag vänder biter han tag i bettet/blir hård i munnen och då är det jättesvårt att jobba honnom. Då känns det bara som att jag drar.
Tycker ni det skulle funka bättre med ett annat bett som inte bara drar i munnen?
Jag har ridit många typer av hästar och båda mina ponnyer som jag hade i "uppväxtåren" var sådana som bara låg på mer och mer på hemväg för att man sedan skulle hänga i tyglarna ungefär.
Båda dessa reds då på olika stångbett.
När 3-delade bett då var relativt nytt så ville jag pröva dem att ha på paddocken osv men jag kunde inte låta bli att rida ut med dem efter som jag tyckte de var väldigt bra på banan.
Hästarna blev helt annorlunda även om de givetvis fortfarande var heta. De lyssnade helt annorlunda i munnen än tidigare (vilket ju är ganska så självklart) vilket gjorde att de ändå lyssnade lite. Tidigare gick de bara emot bettet och blev i princip mer taggade ju mer man sade åt dem.
Sedan finns det ju givetvis de som är likadana oavsett bett men kontakten i munnen tycker jag aldrig blir så bra som med ett tredelat.
Så om du inte har problemet att hästen verkligen sticker iväg och det är en fara så tycker jag du ska fortsätta på det tredelade efter som han går bra på det annars.
Jobba mycket med rösten att lugna, och sitsen givetvis. Gör halter där du försöker få honom helt lugn (dvs inte bara stå stilla), kanske kan du ha något litet godis att belöna med ibland när han är helt lugn annars så är det bara att smeka och prata lugnt. Ta bara tag i tyglarna när det behövs och lämna dem hängandes när han gör rätt och skrittar.
När du har lyckats få honom lugn (alltså på "heltid" så att säga) så kan du börja arbeta på hemväg, men koncentrera dig på att få honom avslappnad i första hand.
Självklart är det väldigt olika från häst till häst vad som fungerar, kanske inte halter är det bästa utan stressar bara upp mer men du måste på något vis förmedla lugn. Har en väninna vars häst lugnar ner sig när hon visslar eller sjunger en sång t.ex.
Men för mig som då red den "hetaste hästen i stallet" och som jag absolut inte fick rida ut med på annat än stång för min mamma (trodde hon ja ;) så tog det ungefär en månad att kunna börja arbeta på hemväg. Tidigare hade det varit hetsig taktning eller galopp om man inte höll nere hästen, till att nu kunna skritta på lång tigel med enstaka korrigeringar.
Så som svar på din fråga - fungerar bettet bra annars och det inte blir en fara för dig och häst så fortsätt på det tredelade bettet! Är det så att det går över styr ofta så skulle jag pröva ett pelhambett (el ledat!) med två tyglar för att endast behöva använda stången när det behövs. Har du svårt för två tyglar (brukar gå ganska lätt att lära sig annars) så kanske jaktkandar/kimberwick bett kan vara en idé.
Hakuna matata!

Jag skulle vara ute efter mer lydnad ifrån hästen på dina uppbromsningar och inte att du ska behöva rida med mer styrka (stångbett).
När hästen blir stark, jobba på att göra överångar neråt, om så att det blir skritt-halt-skritt-halt för att få den att lyssna, och att lära hästen att ta det lugnt.
#1: Tack, det låter bra! Jag ska försöka göra så, och jobba, jobba jättemycket. Han brukar faktiskt gå bra hem om han har gått riktigt fint på ditvägen, så det handlar nog mycket om mig själv.
#2: jag ska prova i en månad eller så, har det inte blivit bättre ska jag nog byta bett. Men jag ska jobba extra mycket och igår varje han blev så, vände jag och red åt andra hållet tills han blev avslappnad och då vände jag igen. Red säkert 2 timmar men tillslut gav han upp och blev helt suuper!