Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 532 ggr
bubbelbubbel
0

vill någon förklara ?

nu kommer jag förmodligen låta dummare än dummast, men frågar man inget, får man ingenting veta heller, har jag lärt mig…

iaf. foderstater hit och analyser dit…?!

-jag förstår ingenting!?!

som det står på min sida, vilket jag inte ska anta att någon läst, så skriver jag det igen, jag har haft en del hästar i mitt liv, men aldrig någon helt egen, därför har det ju också så blivit att jag mest blivit visad, blanda hit, blanda dit, ge såhär mycket hö. inte mer med det.

och visst har jag läst teori i mitt liv men det är många herrans år sedan och sånt försvinner när man inte upprätthåller det i huvudet..så gärna får någon förklara alla olika fodersorter för mig, för just nu är allt mest en enda stor röra av saker som jag halvt vet, och halvt inte vet…

och om det blir så att jag köper häst till sommaren, så är det nog bäst att jag lär mig. haha. annars kommer mina hästvana vänner aldrig få en lugn stund..Räcka ut tungan

Eve
0

Det finns en jättebra bok som handlar om fodring, som dessutom är jättebillig, att köpa på granngården. Utfodrings - Abc heter den. Det är Krafft som har gett ut den. Där står hur man tolkar analyser och hur mycket hästen ska ha per kg torrsubstans. Annars står det oftast på kraffts säckar hur mycket hästen ska ha, beronde på ålder, hur mycket det arbetar och hur mycket den väger.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

Nej, den är inte lika bra som SLU:s häfte Hästen Näringsbehov och Fodermedel. Kostar ca 150 kr med frakt har jag för mig. Billigt var det iaf. Av Christina Planck m fl.

Annars kan du fråga här. Vad vill du veta eg?

bubbelbubbel
0

böcker är nog en fördel ändå, så det tror jag att jag ska ta och köpa mig en. tack för det tipset! :)

vad jag vill veta, hm..vad dom olika fodersorterna gör för hästen ? vad dom är bra till ? vilka man bör ge, vad man ska ge under vinterhalvåret, om man ska ge något extra då för bristen av solljus, ja, allt viktigt och nödvändigt…Glad

gejsa
0

Då tycker jag att du ska beställa en sådan som jag skrev om. Där står det väldigt mycket och bra saker.

bubbelbubbel
0

ja, det skulle nog vara på sin plats, var kan man beställa den ?