Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6412 ggr
lisette
0

skadad häst

häromdan när medryttaren skulle rida så upptäckte hon ett sår på bakbenet. sitter mellan hasen och knäet, på framsidan då. ca 6 cm långt, ett par cm brett och ca 2 cm djupt.

tog upp henne från betet till närmsta stall, när hon började gå så haltade hon ganska rejält men det avtog ju mer hon gick.

veterinären kom upp och konstaterade en sparkskada, rekommendationerna var att tvätta med vatten och sedan fick jag antibiotika att ge om svullnaden inte går ner. han tyckte hon kunde gå kvar på betet eftersom hon får röra sig mer där än här hemma i hagen och det håller jag med om.

men, problemet för mig är att det blir svårt att rengöra såret uppe vid betet. hon dansar rundor när jag försöker tvätta av det och att binda henne försökte jag igår, men då slet hon sönder grimskaftet för hon ville undan (som tur var så var inte grimskaftet helt från början). att hämta henne i hagen är inga problem (än). jag är själv när jag rengör såret, har ingen som kan hjälpa mig med det.

så nu är frågan, ska jag ta hem henne (plus sällskap) och låta henne gå i vinterhagen? (den har växt upp en del) men hon kan inte röra sig lika mycket utan risken är att hon står still mycket. det blir lättare för mig att rengöra o ha koll på henne då jag kan ta in henne i stallet.

eller ska jag ha kvar henne i sommarhagen där hon kan gå över en stor yta? hon kan ju riskera att bli sparkad igen eftersom hon kanske inte hinner undan så snabbt. det är besvärligare för mig att underhålla allt där.

att gå fram och tillbaka är inget alternativ direkt eftersom det blir ca 2,5 km t/r.

nu vill jag höra hur ni tänker? jag är själv övertygad om att hon hade varit mer svullen och halt om hon hade fått stå i box under natten och ut i hagen på dagen.

Zabbio
0

Det går inte att binda upp henne + ev en lugn sällskapshäst, någon bit ifrån sommarhagen när du rengör?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

de andra hästarna stod intill (i hagen) igår när jag provade att binda upp henne, men det gick inte ändå. tror inte det kommer att hjälpa eftersom det är obehagligt/gör ont när jag tvättar.

Zabbio
0

På vilket sätt hjälper det om hon går i vinterhagen, vid tvättningen?

CelsiusT
0

Skulle det fungera bättre hemma i stallet då?? Måste hon gå in på box på natten bara för att hon går i vinterhagen? Du kanske kan gå ut och leda henne en stund om dagen om du har henne hemma så hon får röra sig lite iaf..

Medarbetare på westernridning.ifokus

lisette
0

jag har vinterhagen hemma och därmed stallet så jag kan ju ta in henne och binda henne i stallgången istället. men jag tycker nackdelen med att ta hem henne är att hon inte kommer att kunna röra sig så mycket som hon gör nu.

#4 nej det måste hon ju inte, har tagit ner boxarna så det blir lite svårt att ta in henne ändå. ;)

vinterhagen är ju ändå på ca 5000 kvm, men det litet jämfört på 2-3 ha.

Zabbio
0

Men hur hjälper det att binda henne i stallgången om hon är oregerlig när du tvättar? Kan det inte fungera lika bra att binda upp i två grimskaft vid sommarhagen, eller det går inte? :)

lisette
0

det blir ju inte samma sak om man binder med två grimskaft vid hagen, då måste jag ha två träd på lagom avstånd från varandra och det finns inte. =)

hon blir inte oregerlig, utan när jag väl har fått dit kompressen med vatten så står hon blickstilla, men det är "kampen" dit som är jobbig.

Zabbio
0

ok.. tja.. det är svårt att säga för en utomstående hur mycket mer jobb och hur mycket mindre hon rör sig..:3

viktoria91
0

min har alltid varit svår att tvätta sår på, bara man tittar på det börjar hon dansa fast det inte gör ont. blev bäldigt trött på dte tillslut så medens jag tvättade ett sår stod mamma ´med en havrehink hon mumsade ur och efter det är det inte längre livsfarligt att tvätta sår på henne, inte när jag gör det iaf även om hon visar att det inte är kul alls. =)

Liiniz
0

Jag tycker att du kan ta hem henne om du tycker att det blir för jobbigt att tvätta såret annars =) Bättre att du kan tvätta såret ordentligt än att bara lyckas få det halvgjort =) Du lär ju släppa ut henne igen på betet när hon är bättre så motionen borde inte bli några problem om du går ut och går med henne någon/några gånger om dagen så att du ser att hon rör på sig =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

kaka1234567
0

Här är en riktigt bra salva. Gör sår oömma och påskyndar läkning. Håller flugor och mygg borta. Och bra mot mugg i karleder runt ögon och näsborar . Vid sommar bettes perioden bra spr vård mm.

Jag är gätte nöjd och degoller smutsen borta.

Så när du jort rent de smeta på dena sala den är gäte bra.

Men säger som #10. =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

Om din vinterhage är på 5000 kvm så borde ytan att röra sig på att räcka till. Varför inte låta henne gå ute dygnet runt med sällskap i den hagen och bara ta in henne i stallet för att tvätta såret.

Det viktigaste, då man får en djup skada, är att det dräneras ordentligt, vilket sker bäst om hästen får röra sig ordentligt (alltså ingen promenad eller så utan att den får rör sig hela dygnet). Skulle du sedan inte få såret helt rent så är det sällan ett stort problem om du har din häst stelkrampsvaccinerad. Tänk på att hästar har bra läkkött och deras skador läker mycket fortare och bättre än människor. (Annars skulle aldrig en vildhäst klara sig Glad)

Personligen hade jag låtit min häst stå kvar på betet och försökt tvätta så gått det gick.  En blomsprayflaska med sårrengöring kan underlätta. Bara spraya på och torka av efteråt. Sen på med någon bra salava som håller flugorna borta. Då behöver du inte ens tvätta såret varje dag.

bebbe
0

Jag anser att din "vinterhage" räcker gott och väl för att hon ska kunna röra sig så mkt som behövs, så jag hade tagit hem henne med Fjorden för jag tror inte att det är hon som sparkat.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Cilla89a
0

Jag hade tagit hem hästen, det viktigaste är ju att du kommer åt såret så det blir ordentligt rengjort, nu när det snart är sommartid är det ju aldrig kul att ha en sårig häst, kan snabbt bli inflammerat och räligt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

nu är hon hemma ivf, haltade inte speciellt mycket idag.

tycker det är tur att det händer nu, inte en fluga när nu! jätteskönt.

Elshira
0

Bättre hästen är hemma så du kan tvätta och se till att ev. hålla flugorna borta när de kommer. Då blir det snart bra så du kan släppa ut hästen på betet igen :) Tar du med en kompis så rör de sig säkert så det räcker i hagen.

Hakuna matata!

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tvättade såret igår och skrubbade ordentligt med en svamp så ev svallkött ska försvinna. jag kunde inte ta allt på en gång för hon tyckte det gjorde lite väl ont i slutet och stod och lyfte benet allt högre och högre. ville inte riskera en spark med en skodd hov.

veterinären kom förbi i ett annat ärende, så han tittade snabbt på henne och tyckte inte hon behövde antibiotikan för svullnaden är borta redan.

varning för lite äcklig bild!

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

det svarta fältet i såret är den skorpan som jag inte kunde ta bort igår, tänkte jag ska fortsätta med det lite senare idag.

viktoria91
0

den såg inte ut att vara en djup eller stor skada=)

bebbe
0

Du gör ett bra jobbGlad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

idag så upptäcktes ett nytt sår på hästen. denna gången på andra hasen. nu får hon stanna här hemma resten av sommaren!

may-britt
0

us det der er så  tråkig

Rynkel
0

ja, för det där såret hade jag tagit hem hästen för att kunna tvätta det.. :)