LÄSKIGT
På ridskolan idag så skulle vi korta upp stigbyglarna eller stiglädrerna eller va man nu säger. Vi skulle korta upp dom 5 hål! men jag vågade inte galoppera när det e så, det känns som att man ska trilla över halsen på dom, alltså va händer om hästen snubblar? Då trillar man ju över halsen, uch! Tkr ni det är läskigt?(om ni nu ridit i jokeysits)

det hade jag nog tyckt varit lite läskigt.

Man får se till att parera vikten med rumpan eller hur jag ska beskriva det, så man har jämn balans mellan fram och bakdel (överkropp och rumpa). Samt att man inte får luta sig för mkt framåt. Jag tycker att det är en bra balans och styrketräning.
Men varför får ni göra så på ridskolan?
Det var när jag red i jockeysits som jag flög av rätt in i en stolpe. Man kommer lätt i obalans tycker jag. Lite onödigt att rida så på en ridskola kanske?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Tyckte det var skitkul när jag var yngre, men nu är man ju inte ung längre. Det är mkt man backar för nu för tiden =)
Det e askul :D när jag rider ut i skogen o vill ha lite kul brukar jag göra det :) bra för balansen..? haha. Men inte gör vi så på lektionen..

Det är väl inget fel med att göra så på en ridlektion?
Jag har ingen aning jag sa bara att vi inte brukar göra det på ridlektionerna =)

Jag tocg en gammas shettissadel. bara en läderbit som en jockeysadel ungefär och satte på min ponny och galopperade i jockeysits. Det var skitkul tills hon kom på att jag inte kunde hålla om och började bocka som tusan
jag saknar tiden med henne:)
Men att göra det på en ridlektion tycker jag inte är något dåligt snarare tvärtom. Bra balansövning ju:)

Jag tycker att det är bra träning men usch sicken träningvärkman brukarha efteråt.. vi fick alltid hoppa av hästarna och springa 2 varv i ridhuset med höga knälyft också..
Hihi så gjorde vi en gång på en lektion (privat, hos grannen som är tränare). Jäklar vad jobbigt det var! Kunde knappt gå efteråt ju..:P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Synd att jag inte vågar, anars skulle jag nog tycka att det var kul =) Men vi kanske ska göra det nästa vecka, då SKA jag göra det.
Tur att jag fick den hästen jag fick. Vi fick inte välja häst själva igår så vi ska ha samma häst 2gånger. Bara för att ridläraren tyckte att vi ridit samma häst i rad x)

#11 du behöver ju inte korta 5 hål direkt, om ni gör det ofta kan du ju börja med 2 hål sen 3 och jobba dig upp till det 5:te hålet, så du vänjer dig. När du sen har på den 5:te knip ordentligt med knäna och ha kort tygel.