Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2155 ggr
ehefo
0

padd

Jag måste ha en padd under min sadel för att fylla ut. Förut hade jag en gelpadd men jag har hört och tycker att en fårskinnspadd verkar bättre till det.

Hur ser man om det blir för trångt med en fårskinns?

ThunderClap
0

Du ser det på samma sett som du ser utan padd. Vilket mest är att man känner under sadeln hur trångt den ligger. Är du osäker, ta hjälp utav någon som är duktig på sadlar!

ehefo
0

okej jag ska nog fråga någon. Men om man känner, hur ska det kännas? om det går att beskriva ;)

ThunderClap
0

Sadeln ska inte glappa, inte vara för vid (komma ner för långt ner på hästen), du ska kunna stryka din hand mellan sadel och häst utan besvär.
Utan spänd gjord ska du kunna ta din hand och dra upifrån och ner på insidan utav sadeln utmed bogbladet utan problem, sadeln ska inte tryckas upp utav att du gör det. Med spänd gjord ska du fortfarande kunna få in din hand mellan sadel och häst utan allt för stora problem.

När du gör det med padd så räknar du med att padden är en del utav sadeln (extra stoppning) eller hästen (muskler) och har den över eller under handen beroende på vad som känns bäst för dig och känner på samma vis med handen hur utrymmet är emellan häst och sadel.

Detta är det vanliga handgreppet för att känna hur trångt det är emellan sadeln och hästen.

MCandance
0

Jag gillar varken teddypad eller gelpad. På unghästen jag rider bygger jag istället upp som låtsas muskler under sadeln för att hästen lättare skall bygga muskler och sadeln skall sitta bättre om det är det som är ditt problem. Man kan använda handdukar och dylikt, just nu saknar min framme vid framvalvet alltså vid manken o då har jag vikt en teddypad så att sadeln kommer lite högre upp, då om jag har den som vanligt kryper hon fram som en vettskrämd katt.