Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 538 ggr
steffy
0

äldsta stoet

hur gamal är det äldsta stoet ni har betäckt?

Mangis
0

Mangis är 18 nu och ska ha föl i maj. Alltså var hon 17 vid betäckning.

Tyfon
0

vi har haft ett sto som va 23 när hon fick sitt första föl alltså va hon 22 när hon betäktes sista gångenhon levde till hon va 30

bebbe
0

Våran Merry e Príns Fair / Hurricane var 24 när hon fick sitt sista föl.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Eve
0

Nea_91 - Ska inte hästar få sitt första föl innan åttaårs ålder eller nåt sånt, för att klara sig bättre vid de senare? Har för mig jag ahr läst det..

Bebbe, du borde veta :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

#4# Har jag aldrig hört. Är stoet friskt och fräscht så går det rätt så sent. Men är det väldigt gammalt så kan man rådfråga veterinär.

bubbelbubbel
0

tio år har jag hört, att man helst ska betäcka dom innan…
men jag undrar om inte det beror väldigt mycket på personlig utveckling, vissa hästar mognar ju så mycket senare än andra…

Lorita
0

6 det finns ingen sådan ålder på hästar, som på tex hundar. Hästars bäcken växer inte ihop som andra djur utan dom är faktiskt ett av dom djur som har lättast att föda. Sen kan man ta föl på stoet så länge hon är frisk och kry och tar sig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bubbelbubbel
0

aaha ! bra att du redde ut detta lorita ! :)

bubbelbubbel
0

och hur går det med kiara ? kommer det inte en bäbis snart ?

Tyfon
0

#4 skrev fel hon sitt sista föl då sitt första fick hon när hon va 10 det finns en avkomma kvar som har han henne som mormor nu som är 22 nu nästan alla i den släkten har blivit över 20 innan dom dog

Eve
0

Okej.. då ha jag nog hört fel.. tack för att ni redde upp det!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Lorita
0

#9 om h*n inte lyckas sparka hål på magen på Kiara så kommer den i början av maj. Nästa lördag så får du tänka lite extra på mig, då ska jag visa Ametist, så se om alla timmar på löpband och spinning har gjort nytta.

bubbelbubbel
0

lorita, är det en vild en ? lik sin pappa ;P
är det då han ska bli godkänd ? då ska jag hålla alla tummar och tår :)

Milli
0

En häst som jag käner fick sitt första vid 22 år.

Lorita
0

#13 Nja, han är mer hanterad än sin pappa, pappa kom i kläm i en skilsmässa och levde rövare ibland, Ametist skulle nog vilja och lite små bus kan det komma ibland, men matte blir så arg….tummar och fingrar och tår, jag behöver allt jag trodde aldrig dagen D skulle komma och nu är jag riktigt nervös ska du veta

Fija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag som trodde det var alldeles för sent att ta ett föl på mitt sto, redan då jag fick henne som 16åring! Hon har aldrig haft föl vad jag vet. Hon är 22år å hur pigg som helst! Aldrig varit sjuk, skadad eller halt, iaf inte dom senaste 6 åren jag haft henne! Hon är ju en nordis och jag har redan hittat min drömhingst! Såklart en nordishingst! Hade varit underbart att få ett föl efter henne då hon har fantastiska steg å underbart temperament!

bubbelbubbel
0

Lorita, jag menade kiaras föl som en vilde, lik sin pappa :)
hihi. men jag kan tänka mig att det kommer en massa småhyss från ametist med. åååh hoppas verkligen det kommer gå bra, är det nu på lördag eller nästa ?

Lorita
0

#17 10 mars, så som det sparkar i Kiaras mage så kommer det bli fullt ös Flört