Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 5260 ggr
CamillaYstad
1

För lite aktiviteter

Är det bara jag eller är det för lite aktiviteter på landets ridskolor? Tycker det är för mycket med att man ska "tävla" om vem som lyckas komma med i hoppgruppen osv.. Det behöver inte vara så mycket mer träningar för då kan man ju välja att rida fler dagar i veckan men det kan ju vara kul med programridning, gymkana (eller hur det nu stavas) långritt eller bara gemensam uteritt med fika, man kan samlas en kväll i klubbrummet och kolla en bra film (hästfilm kanske?) och snacka lite för gemenskapens skull, jag det finns mycket man kan göra som inte behöver kost en massa och som ökar gemenskapen, det är bara fantasin som sätter gränser…. Ha det trevligt i stallet så hoppas jag att jag gav några bra idéer som ni kan använda er av. ha de fint! =)

Gudris
0

Det är kan jag inte annat än hålla med om! När jag gick på ridskola hände det tyvärr inte så mycket och det gick ganska kasst för klubben… Men nu när jag kollar in på deras hemsida ser det ut som att konkursen de hamnade i verkligen har ändrat läget (det var ett antal år sen nu…). Jag blir riktigt imponerad över de olika aktiviteter som sker (flera grejer för barn bl a), men framför allt blev jag väldigt glad när jag såg "hoppsatsningen" som om jag förstår det är öppen för alla som är sugna på att tävla eller kanske bara träna hoppning. De verkar ha träffar typ en gång i månaden (vet inte hur det gått nu, för det hittar jag inte). Det verkar som en superidé. DKRS hemsida

Precis som du säger så behöver många ridskolor tänka i nya banor för att locka folk och få folk att trivas. Även om man inte måste vara på ridskolan 7 dagar i veckan så kan det vara kul med en möjlighet att vara där mer än en och ha ett glatt och öppet bemötande.

Apropå det, varför är det så många hästmänniskor som är snobbiga, tjuriga och gärna tjafsar med andra? Enda större stallet jag inte sett det i hade en chef som skarpt sagt ifrån på den punkten…

JoyBysen
0

Jag är med i ungdomssektionen i min klubb. Vi ordnar en grejj varje månad, typ gymkhana, filmkväll, tipsrunda, spökkväll osv.
Och så har vi ponnyridning varje lördag :)
Det brukar kosta runt 40kr att vara med på aktiviteterna, för att vi ska kunna köpa det som behövs.

Klubben har också extrakurser på de korta loven, alltså inte sommar och jullov (eller jo, ridläger)
Kurserna är typ, hoppning, dressyr, och prova på galopp, och lite såna saker med olika tränare. Det brukar kosta 100kr.

Sen finns det pysselkurs för de mindre och göra hästen tävlingsfin och sånna kurser med :)

Tycker att min klubb har ganska lagom med aktiviteter, men jag vet inte vad andra tycker. Jag har ju privathäst, så jag är där bara två gånger i veckan på träning.

CamillaYstad
0

Båda "era" stall låter jättebra ! Tänk om alla kunde ta efter det! så många som skulle välja att stanna då och många som skulle vilja börja rida. Det är precis det jag menar att det är viktigt att man gör saker och inte bara "tävlar" mot varran vem som har finast häst, vem som har råd med flest och "bäst" träningar osv. Blir verkligen glad att höra att det finns klubbar som gör något =)

Jadu, den frågan kan man ställa sig, det borde vara nolltolerans mot den attityden i stallet! Mycket trevligare om alla är glada och det är en bra sammanhållning bland alla! =)

Gronstedt
0

Det är medlemmarnas sak att se till att det händer något i klubbar/föreningar. Man kan inte bara sitta och vänta på att Någon Annan ska ordna det man vill ha.

Om ridskolan drivs som företag så får man boka anläggning och hästar och själv organisera de aktiviteter man vill ha, alternativt beställa arrangemang.

kaka1234567
0

Hoss oss har vi massa grejer som är kul us hittar på lite bra grejer. Men jag känner att dem inte är roliga för jag är lite för stor. Men en gång va de laserbem(stavning) för de äldre de va kul. Men inget mer en så.

Men de är mäst ryttarna i stallet som inte gillar att rida ut de vill va rid i huset istället för uppe på platån eller rida ut. Ponny ryttarna får massser kul ovs grup de kan va den bästa ponny gruppen ooch de kör jymmekana.

Medan häst ryttarna gör alldri mer en att hoppa och rida dressyr. Vissa ridlärare frågar inte gruppen dem bara kör. Nu är de uterit inget mer säger dem fläste.

I min grupp fick vi en gätte bra ridlärare hon jobbar på hovstalet men har tid på onsdagar hon är bra på att lära ut hoppning och dressyr. Och bra på att variera. Sista lektionen körde vi gymekana. och de fanns lite äldre mäniskor med men de sket hon i. Och Min älskling som är gammal utråkad dressyr häst som inte hoppar längre(för gammal). Fick va med gissa va kul han tyckte de va han brukar va så snäl att rida men när jag red honom ojojoj han va typ lika stark som våran starkaste häst. Sprang och bock mm. De gör han typ alldrig. de beror oftast på ridläraren. Inte bara ryttarna. Och grupp efter oss. Va med bara äldre mäniskor och de ville inte. Men fick göra de endå. Och på slutet så sa de att de va gannska kul. Och villa göra de fler gånger =)

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Alma-G
0

Nu har jag slutat eftersom jag köpt ponny, men denna terminen blev min tolfte där tror jag. Vi har haft gymkhana, uteritter, barbackaridning och massor mer, dock ganska strikta regler på allting tyvärr.

Gronstedt
0

#6: Varför "tyvärr"?

CamillaYstad
0

Men om man kommer med en massa förslag men dom som har ridskolan inte vill det, t.ex uteritt/långritt, programridning, gymkana mm så vad ska man göra då ? Det är ju inte så att jag tänker betala flrea tusen kronor för att hyra hästar så vi kan ha uteritt. Och eleverna på ridskolan kan ju inte bara ta ridskolans hästar och rida ut. Lägger eleverna fram förslag vad dom vill ska hända men man då får ett nej, då finns det ju inget man kan göra åt det.

Gronstedt
0

#8: Om man inte vill betala vad det kostar är det ju inte konstigt om man inte får det. Försäkringar, ansvarig persons tid, skaderisker för ryttare och hästar med mera måste vägas in. Fast det lär knappast kosta flera tusen att hyra en häst en timme. Pengar pratar och alla företag gillar nöjda kunder, så tala om att du tar dina pengar någon annan stans om de inte säljer den produkt du vill ha. Om alla elever gör det så blir det kanske ändring.

Drivs ridskolan av en förening så är det ju bara att bli medlem och bilda opinion för sina önskemål och få dem antagna vid nästa årsmöte.

Salish
0

Så var det på min förra ridskola. Varje söndag anordnades det extra aktiviteter som uteritt, clearround, hopp- och dressyrträningar, tävlingar mm. På lven var det dessutom ännu mer aktiviteter och man kunde också bli medryttare på en ridskolehäst, vilket jag var. Usch, saknar min gamla medis faktiskt…

Gronstedt
0

På min ridskola har varje ridgrupp en extra kurs över en helg 3 gånger per år. Om man vill kan man köpa till extra pass, till exempel uteritt eller hoppning eller tömkörning eller vad man vill. De som vill kan sova över, det går att fixa mat och festa till det lite på kvällen. En av dessa extra kurser brukar ägnas åt programridning med riktig domarbedömning.

Höst och vår är det lektionsmästerskap i dressyr och hoppning, man kan hyra häst och rida självständigt och man kan rida privatlektion eller slå sig ihop några stycken och köpa en extra lektion. Den som vill kan också tävla på annat håll med "sin" ridskolehäst eller delta i clinics av olika slag, om det passar med hästens "jobb" på ridskolan.

Men de flesta initiativen kommer från eleverna. Det är en ridskola för vuxna ryttare, så det är kanske lättare att ordna aktiviteter, eftersom det inte behövs någon ytterligare ansvarig vuxen som är med hela tiden.

Alma-G
0

#10 Rider du inte kvar på Storås?

Salish
0

#12 nä, börjar gymnasiet och har inte tid att åka dit, ligger lite för långt bort :/

liljegren
0

För att ridskolan ska vilja fortsätta ordna aktiviteter krävs det ju att folk anmäler sig.. Den ridskolan jag red på förut brukade bla åka in till Globen Horse Show. Så något år var det flera som bokat in sig som helt plötsligt hoppade av och vägrade betala sina biljetter. De gjorde inte om den aktiviteten efter det..

JoyBysen
0

Just det, min klubb annordnar också så man kan åka till Göteborg horse show tillsammans i bussresa, och till börjes i tingsryd och likande! :)

Kitty41
0

#5: du behöver inte klaga på att US har aktiviteter som passar för mindre barn, för vi har frågat ungefär 1000000 gånger vad folk vill ha för aktiviteter som passar alla men då får vi inga svar ;) men bra att du tycker att vi gör roliga saker annars :) kom gärna med förslag med ngt som passar dig och de övriga äldre i klubben!

och ja, som sagt sitter jag i US-styrelsen på Ågesta Ridklubb och vi försöker göra så mycket aktiviteter vi kan och hinner med :) Vi har bland annat haft:

rykttävling övernattning på terrängbanan (STORFAVORIT)* halloweenkväll med pizza, film och spökrunda!* filmkvällar US-cupen **_(den enda uppsuttna aktiviteten vi får ha, en cup i både dressyr och hoppning där man rider på lottad häst/ponny, även den här är en återkommande storfavorit varje år i februari!)*
_lazerdome
5-kamp
fångarna på stallet
24 karat
poängjakt
luciashowen (SOTRFAVORIT BLAND ALLA!)*

**de som har fått en understruken stjärna är regelbundet återkommande varje år vid en specifik tidpunkt.

och mycket annat, vi brukar få in ganska många anmälningar och det är mycket roligt :)

Kitty41
0

hoppas ni får lite roliga idéer av mitt inlägg ovan :)