unge häster
hvor mange ganger i veckan burde man ride en ung häst 5 år gammal?
och hvor lenge?

Det beror helt på hur vältränad den är och hur hårt man rider.
Personligen så brukar jag följa regeln att hästen normalt sett arbetar så många dagar den är gamal. Så 5år gamal häst arbetar 5 dagar i veckan om den är i bra kondition. Sedan går den inte hårt alla dagar förstås.
Rider man ut och inte arbetar kan jag tänka mig att rida långa rundor, på ridbana vill jag inte rida så länge på unghäst.
Från häst till häst skulle jag säga, ta hjälp av någon erfaren som kan hjälpa en när man är osäker.
En unghäst eller äldre häst som inte är van vid att ridas/arbetas orkar inte koncentrera sig så länge åt gången. Rid hellre 5 gånger på 10 minuter per dag, än en gång på 50 minuter…
På en 5-åring som just börjat ridas hade jag nog ridit 1-2 gånger á 5-15 minuter varannan dag eller så. Slutat så fort den gjort något rätt och inte traggla eller nöta in utan avsluta istället. Och sedan successivt ökat ridtiden för att lära hästen att fokusera längre tid.
Är hästen mer van att bli riden och i hyfsad kondition hade jag kanske jobbat den längre vid den åldern. Det man ska komma ihåg är att det tar 48 timmar för kroppen att återhämta sig och stärka musklerna efter normal till meelhård ansträgning. Kan man bara ''slita'' på otränade muskler och inte har möjlighet att variera (tex rygg och bukmuskler jobar ju alltid på en häst, och på en unghäst är alla muskler tränade för att bära en människa) så måste man istället ge kroppen ordentligt med vila att läka sig - för det är en läkningsprocess som gör att man blir starkare av träning. Under traningen skadas vissa muskel''trådar'' och under vilan repareras musklen och de ersätts med lite starkare ''trådar''.
Om ''bära ryttaren'' musklerna är i bra kondition redan och inte tränas särskilt av att man bara sitter där, så kan man variera träningen mer och rida oftare.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
nr 2 jag fråga inte for at jag inte har erfaring jag fråge for och höra hva alle andre gjorde med sine unge hästar
nr 3 har samme mening som meg jag har en ung häst och jag rider honom 20 minutter noen ganger ner han går jätte fint bare 15 min och jag lar honom vile i 2 dager 48 timer sen så jag inte sliter på hans muskler
men jag var nyfiken på hvordan alle dere andre med unge häster red och så.
Eldfari som ennu er en ung häst men i god form han er 6 år rides en time viss han går hard rides han 3 kvarter och selv han får vile 48 timer efter et ritt