Lindor
Har just lärt mig linda hästens ben med alla slags lindor men ingen sida har berättat om när man borde ha lindor
Är det bara på vintern pga av att det är för varmt på sommaren eller kan man ha det på sommaren också?
Mvh Emma Tange
Enligt mig ska de va vinter tid så de blir alldeles för varmt och de kan ge mer skada en nytta. Då har jag lärt mig att benen kan svulna upp av för hög värme.
Så vinter tid. och varför linda om höästyen inte behöver inte nate tid eller i hagen på dagen. kanske på vintern om de behöfs.
okej tänkte nästan det tack
Mvh Emma Tange
Det beror på, linding håller nere svullnad, vid ridning ser jag inget som håller tillbaka att göra det året runt?
okej menar du elastiska eller flese (stav) har ni alltid padd?
Mvh Emma Tange
#4 När jag lindar så lindar jag med flece, utan padd, är för dålig för att göra det med elastiska ;) Men ska man göra med elastiska tycker jag att man ska ha padd.
Lindning (vad jag har förstått) ska ju hålla nere svullnad, eller? Känner mig lite borta nu..
ja men man kan ju ha det för utseendet och jag har hört vissa som alltid har padd då det fördelar trycket
Mvh Emma Tange

Vissa anser att man alltid ska linda med padd, vissa anser att det går bra utan när man rider, men att man ska ha det i samband med stallbandage.
Elastiska lindor är jag inte speciellt mycket för, det krävs väll ganska mycket av lindaren för att det inte ska bli knas?
Och dessutom så fungerarväll fleecet som är innan det elastiska kommer, som en padd ungefär ?
Jag lindar på sommaren också. Har #1 rätt, att det blir för varmt? ;O
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Man kan linda på sommaren, inga som helst problem.
Vid lindning med elastisk linda ska ALLTID padd användas eftersom det bränner/skaver annars. Med fleece behövs det ingen padd vid ridning (om man inte har en häst som stryker sig/slår ihop benen väldigt hårt, men då tycker jag istället att man kan använda sig av benskydd.)
Sedan finns det också 50/50-lindor, kombinationslindor (eller vad man nu vill kalla dom) då är hälften av lindan elastisk och den andra delen antingen fleece eller något "paddliknande" material. Då lindar man så att fleecet/"padden" ligger mot hästens ben.
Arbetslindor (när man lindar vid ridning) ger ett stöd och det finns paddar avsedda för arbetslindning som då är tunnare. Lindar man till natten använder man sig av ett par tjockare paddar. Under de senare åren har BoT (Back on Track) produkterna blivit mycket populära och ger ett mycket bra resultat. Och har man hästen lindad under natten så är det som #4 sa, för att minska risken för svullnad och gallor.
#8 Men ska man alltid ha hästen lindad över natten..? I förebyggande syfte alltså, eller vid speciella tillfällen?

#9 Nej ha inte hästen lindad över natten, det är bara onödigt och hästen vänjer sig lätt vid det och sen måste du hålla på och linda hela tiden varje natt = jobbigt i längden. Så enligt mig är det totalt onödigt (om inte hästen behöver det alltså). Bara vid skador och sådant lindar jag stallbandage.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#8 Jag menar att man inte måste ha paddar om det är sånna 50/50 elastiska bandage ;) Har aldrig stött på hel elastiska bandage faktiskt.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#11 jag har helelastiska men använder dem inte;) vet en som lindade sin ponny med helelstiska utan padd under

#12 Okej :) Jo har sett dem i affärer och så, men aldrig sett dem användas, det var därför jag inte ens tänkte på att hel elastiska fanns, tänkte bara på halv elastiska.. :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

an borde ha lindor vid behov;
stallindor är om hästen behöver stöd eller värma benen utav någon anledning medan den står i boxen.
Ridlindor utav olika slag är till för att ge stöd eller värma vid arbete.
Vid behov så lindar man även på sommaren, liksom på vintern.
Min häst har veka kotor och blir tjock i frambenen när han står i boxen även nu på sommaren, så han har stallbandage på sig inne för att hålla benen fräsha.
Likaså vid arbete så behöver jag stödja hans veka kotor på frambenen, bästa sättet att göra det är att linda, så han är lindad även vid arbete för att inte slita på benen mer än nödvändigt. Och bästa lindor för att ge STÖD är resårlindor med bra padd under. Fleece är mkt mjukare och ger inte alls samma stöd.
Resårlindor bör man ALLTID ha padd under för att inte ge tryckskador.
Fleece är det lite splittrade meningar om, jag tycker personligen inte om att linda utan padd utav säkerhetsskäl och gör det helst inte med fleecelindor heller.
#9 Nej, inte varje natt. Endast vid behov som #10 sa. :)
Jag brukar själv inte ha min häst lindad under nätterna, det ska vara något mycket speciellt isf.
Brukar istället för lindor använda mig av Blue Lotion (ett liniment) som minskar risken för gallor. :) Men enbart efter hårdare arbete.
det har ni rätt i men fleece lindor ger inget som helst stöd uta när bara fint och något varmande men det du säger om att det stöttar upp det beror på kotan kan man delvis stötta lite lite om man lindar ganska långt ner men om man bara har det på under armen/skenbenet så stöttar det inte bara så att ni vet vare sig det är resor eller fleece 
Mvh Emma Tange

#16 Hur tänker du när du säger att lindning inte stödjer leder när man lindar kring och på leden?
Har du provat att linda dig själv någon gång för att känna vilket tryck det blir och hur mkt stabilare det blir kring kota eller knä?
Jag har själv veka kotor och dåliga knän och tränar ibland med linda eller skydd som stabiliserar upp, det GÖR stor skillnad!
ja visst men när man lindar för tex dressyr så lindar man ej mycket runt kotan speciellt fleece lindor ger ej mkt stöd dock om man lindar knäet på stöder det ju
// Nu pratar jag om lindning vid ridning.
Mvh Emma Tange
vad borde jag ha för storlek på fleece lindor till en C-ponny?
Mvh Emma Tange

#19 min kompis hade 4-meters till sin c-ponny.=)

Jag menar ocks? att man absolut kan ha stallbandage vid behov! :) men skulle sjalv aldrig ha det bara f?r ' skojs skull ' eller vad jag ska saga. Ar inte 4 m lite for langt till c ponny?:P eller Ja, man har ju vad man sjalv vill:) jag har matt efter min ponnys ben och sen klippt sa mycket jag tycker behovdes!
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#21 nej, det funkade utmärkt till hennes ponny som hade strl ponny i senskydd=)
4 Meter är på tok för långt för storlek "ponny" i.af (om man inte vill ha dem jätte tjocka, jag använder 4-meters som transportskydd och då går jag från mitten på benet, ner till hoven och upp över knäet igen). Men efter som alla är 4 meter när man köper dem (i princip) så är det enklaste bara att klippa av dem i lagom längd^^
Jag skulle nog ändå rekomendera de som är 50/50 till att rida med.
Hakuna matata!

#23 En i stallet (galoppstall) jag jobbar i, sa att " sånna där lindor, är de gjorda för att skada hästars ben eller?, bara mycket erfarna lindare kan linda sånna.."
Jag själv har ingen erfarenhet av sånna..:)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#18 Lindar du för dressyr så lindar du vanligtvis runt linda och skena för att stödja, är ju det som är själva anledningen till att linda. Gör man anorlunda är det nog för att man inte lärt sig linda ordentligt är min tanke för annars är det ju inte mkt användning utav lindandet…
#20 ÖVerlag brukar häst lindor vara 3-4m och ponny-lindor 2,5-3m.
Fördel med att köpa färdiga ponny-lindor är att de även oftast är smalare och än de för stor häst.
#24 Håller helt med din vän i galoppstallet, jag tycker det är en mkt tokig idé att ha 50/50 lindor, är som gjort för att lätt lägga sig fel och bli för mkt tryck.
#24 Skadliga är de knappast, de passar nog dock bättre som skyddsbandage än som stöd.
Hakuna matata!
#26 Jag tror i alla fal att dess är gätte farliga.Skulle själv bara använda flecc lindor och pad under. Och bara kanske provat elastisk., De kan va ruggit farligt med 50/50 har jag hört och skulle aldrig prova sådana
#27 Vad skulle vara så farligt? Fleecelindor är ju inte farligare än andra stumma bandage så varför skulle de helt plötsligt bli farligt bara för att man lägger på en elastisk linda ovanpå det? Det blir ju i princip samma effekt som en padd med elastiskt bandage.
Men kan någon förklara varför de skulle vara farliga så lyssnar jag gärna.
Hakuna matata!
"28.Jag har hört masser många av vänner jag känner har avlivat pg fel lindning av 50/50 och känner att jag är ändast tillrekligt bra för att linda fleece. Så skulle själv aldrig våga.
Och har häldre pad än en fleece under
#29 Du påstår alltså att flera av dina vänner fått avliva pga benlindorna? Förlåt men det låter väldigt överdrivet…
Hakuna matata!
#25: Fast hur kan lindor på ben ge stöd? Du lindar ju inte runt leden på nåt sätt, utan du slutar ju ovanför leden. Ser inte alls på vilket sätt lindor i någon form skulle kunna ge stöd faktiskt.
Och lindar du över kotleden, vilket jag aldrig sett någon göra, så är det nog väldigt lätt att göra fel. Vet själv hur obekvämt det är om man lindar fel över knät eller fotleden.. Men som sagt, vanligtvis lindar man ju inte ens leden.
Jag har alltid pad under lindor, lindar aldrig med bara fleecebandage utan alltid helt elastiska eller halva fleece och halva elastiskt. Jag känner att det är säkrare att linda med elastiska vid arbete, de sitter mycket bättre och har inte alls lika lätt för att hasa ned längs kotan som oelastiska lindor kan göra.

#32 Du ger aldrig själva benet stöd, benet bör vara hållbart nog i sig själv, är inget att linda där för stöd. Är leden du vill ge stöd som sagt.
Jag lindar iallafall ner kring kota, gäller att lägga det rätt så att man inte ger fel tryck, är ju genomtramp man vill stödja upp, dvs linda baktill, inte så mkt framtill.
Som sagt, är detsamma som när man lindar kring kota på människa för att stödja upp, inget underligare än det, bortset ifrån att man på häst i stort sett alltid även lindar hela benet upp.
Det är lätt att göra fel när man lindar, asbsolut. Är skrämmande att se häst-annonser och alla bilder på misslyckade lindningar.
#33: Fast du slutar väl linda vid sporren, eller lindar du under den också?
Jag slutar alltid linda strax innan sporren, och då stöder man ju ingen led eftersom man slutar innan leden.
Fast ska du linda en led på en människa lindar du ju både ovan och under leden, medan på hästar bara ovan på skenbenet. Och lindar du bara ovanför en led ser jag inte riktigt hur det skulle ge stöd..
Och om nu benlindorna skulle kunna ge nån form av stöd, så är jag mycket tveksam till i vilken grad. Femhundra kilos häst får nog ytters lite stöd av en linda, kraften blir ju ordentligt stor ändå när de sätter ned hovarna.

#34 Jag har linda på sporren, yes. För att komma ner kring kotan och ge stöd åt själva leden så behöver man lägga på undersidan utav leden med, annars lindar man bara för att värma sena-skenben, inte kota.
Håller helt med om att lindar man ovanför leden så stödjer man den inte ;) Det är många som lindar väldigt meningslöst och dåligt.
I vilken grad de ger stöd vågar jag inte svara på. Är som du säger stor och tungt djur. Men är detsamma som att ha på benskydd för att skydda emot slag ifrån det stora djuret med mkt styrka som slår sig själv eller slår i något, det tar det värsta men självfallet inte allt, men gör förhoppningsvis att det kanske inte blir lika illa som det skulle kunna bli.
Lite intressankt i det hela är att Professional's Choice påstår efter tester (som jag tror är gjorda av de själva så ifrågasättbart hur tillförlitligt) ta emot över 26% utav trycket. (och de går ner äver sporren runt kotan)
#35: Okej, då är det lite rimligare att det skulle kunna ge stöd iaf, att du lindar så långt ned.
Fast benskydd har man ju inte för att stödja, utan för att förhindra skador när hästen slår ihop benen. Och då är det ju en helt annan sak, för hårdplast är ju tryckfördelande och fördelar ju smällen över en större yta. Medan stödja har ju inte med det att göra. Fast visst, det kanske stödjer lite, men jag tror inte på att det gör varken till eller ifrån.
Fast om de där skydden står det "hoof concussions", jag tolkar det som stöt emot, alltså en strykning eller liknande. Men jag kan ju fattat fel. :)
Att en lindning runt kotan ger stöd kan jag intyga. Hade en hopp/terränghäst förr som vågade ta i betydligt mer när hon fick på sig bandagen (då inte elastiska), vanliga skydd osv gjorde ingen skillnad. Så något gör det säkert.
Men för att linda så de ger stöd och inte bara värmer/skyddar så måste man ändå linda ganska så hårt. De flesta är rädda för att linda för hårt (med all rätt!) men många gånger lindar man då för löst för att ge stöd istället. Det är en hårfin skillnad.
Vad det gäller skydden som nämns i #35 så finns dem hos flera tillverkare och de är alla i princip likadana. Så att köpa en uppsättning för 2000 är inte nödvändigt (har sett styckepris om 500 kr).
Hakuna matata!
Kan ni inte visa bild på hur det ser ut när ni lindat runt kotan?

Jag som kommer från travet lindar lite olika beroende på varför jag lindar. Under aktivitet alltid elastiska löpbandage, ofta lindas kotan, särskilt bak. Olika varianter av wetrap används också ibland under skydd som extra stöd och skydd.
#38 Är inte hemma för tillfället men om inte ngn hunnit ta bild innan jag kommit hem kan jag fixa så fort som möjligt. :)
#38 ja snälla gör det :)
Mvh Emma Tange
#38 Sådär ja, hemma igen. Kommer nog bild imorgon kväll.
Ledsen att det har tagit sån tid att få fram bilderna. :/
De gånger jag har lindat har jag glömt mobilen hemma och de gånger jag haft den med har jag använt vanliga skydden.
Bilderna kommer senare idag. Ska ut till stallet nu.
okej :)
Mvh Emma Tange
Sådär. :)
Kan tillägga att jag har lindat med enbart fleecelindor.
Önskas bild där jag lindat med kombilinda också?

Hur ser det ut när ni har padd under? får en bild framför mig när det är väldigt tjockt ^^
Behöver padd till mina elastiska , kan man sy egna med fleece men hur ska padden gå? tills de möts eller lite mer? Gärna bild :)
Kaka- aldrig hört talats att någon behövt avlivat för det…
De är inte farligt om man lindar rätt, annars skulle nog inte heller flera använda det.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#46 Beror på vad man har för padd. :) Vid lindning nattetid bör man använda en tjockare typ skumgummipadd eller någon padd som är stoppad med något "fluffigt"
Alltså en tjockare typ av padd, men även BoT (Back on Track) som är lite tunnare. Finns olika modeller på dom också.
Men till arbete används oftast tunnare paddar.
Kan tyvärr inte visa då jag inte äger ngra tunna paddar eller helelastiska lindor och dessutom är jag urusel på att linda med padd x'D

47# Menar då till ridning :) Måste väl fungera att sy ihop några lager fleece eller?
Rest in peace Valkyrie!
#48 Beror ju på hur tjock fleece du har. :) Men om den är som vanliga fleecelindor, kanske.. 2 lager?
Skulle nog satsa på att köpa ordentliga paddar så man vet att dom inte glider omkring och korvar sig. :)

49# Okej tack för tipset :)
Rest in peace Valkyrie!