För liten hage
Jag har alltid tyckt att hagen som min häst står i (hon går på lösdrift) är för liten. det går 6 snart 7 ston i den hagen.
Idag var en kompis med till stallet för första gången och hon tycker oxå den hagen är för tok förliten (vi båda är överens om att hagen skulle passa MAX 4 hästar), i vindskyddet ryms 2-3 hästar och eftersom min häst är väldigt ranglåg så betyder det att hon aldrig får stå där inne…
Jag börjar bli ganska less på detta och har pratat med stallägaren men hon "orkar" inte bygga ut hagen. Det finns en skogs hage en presis bakom hagen dom går i (nu är det inte sommarhagen jag pratar om!) som jag skulle vela flytta min häst till så att hon får lite mer Space för sig själv så hon kan slappna av.
Men Slätta gillar inte att stå själv och stallägaren vill inte att någon av hennes hästar ska gå med min häst (Hon påstår att ingen av hennes hästar är kompis med Slätta och därför vill hon inte att någon av hennes hästar ska gå själv i samma hage som min häst).
Vad ska jag göra? Jag har länge funderat på att köpa shettis inte bara som sällskap utan fr att jag gärna skulle vela ha en men jag tror inte jag har tiden för en till häst…

Vill stallägaren inte samarbeta och sära på eller bygga ut så varför inte flytta?
#1 tro mig det vill jag men jag har tyvärr inte råd med det just nu, Alla andra stall nära mig kostar alldeles för mycket…

#2 Har du ekonomiska problem och inte har råd att flytta så är nog att köpa en till häst inte särskilt bra idé iallafall. Kostar ju en hel del att ha en till häst även om den är liten, tänk om det händer något med någon utav hästarna och du behöver betela extra veterinär kostnader tex? Jag skulle inte våga ta den chansningen.
Jag skulle jobba mer på att övertala stallägaren att iallafall testa. I mina erfarenheter kan hästar i grupp stöta ut någon häst, men särar man på de bildar de nya polare.
Du kanske kan erbjuda att hjälpa till att göra hagen större om det går?
#3 nää javet de är därför jag har tvekat att köpa ny häst, även fast jag vet att det går att lösa.
Jag och alla Skötar har legat på henne segan jag flyttade dit (ett halv år sedan) men det händer ingenting. de enda som vi får höra är att vi inte uppskattar allt hon gör i stallet m.m.
Det är inte det att hon inte kan separera hästarna, det gör hon hela tiden. Det är just när det gäller min häst det inte går, eftersom hon anser att min häst inte kan vara kompis med någon av hennes hästar :S
Kan hon inte flytta 2 av sina hästar så dem får gå med din häst?
#5 Nej det är omöjligt. Somsagt om hon kan splitra sina hästar men när det gäller min häst så går det inte…
#6 menade just det, om hon splittrade sina hästar i dem 2 olika hagarna så får alla hästar mer utrymme att röra sig på, då kanske din kan gå kvar där den går?

Jag skulle aldrig splittra mina hästar
#9 Varför itne? Om det behövs pga ytan (om man nu inte har möjlighet till större ytor ihop), så är det väl bättre att splittra flocken än ett alla ska gå i samma hage och må dåligt för att det är för trångt…
Medarbetare på westernridning.ifokus

#10 som stallägare bestämmer man själv och jag skulle inte prittra min fock i onödan, då skulle jag flytta alla till nytt bete.
Synd att du inte kan flytta,
Hon borde nog inte ha din häst som inackordering
om hon inte kan tillgodose din hästs behov.
#6 Det är de att hon inte inser att hagen är för liten…
#7 Bor i luleå, och jag Söker för fullt efter nytt stall men det är inte lätt eftersom vi bara har "lyx" stall runt om mig.
#9 Jag skulle heller inte vela splittra hästarna verkligen inte men jag tycker att det är hemskt att se dom gå på sådan liten yta som dom har (detta är då inte Sommarhagen utan den andra där dom står hela vinter/höst/vår).
#12 egentligen borde inte denna kvinna ha häst över huvutaget…
#14 Inte jätte mycket alls! Jag betalar 1400 för de jag har nu… hälst där i kring
Men 1999 då?? För annars fins de ett fint stall här =)
# 13
Du säger här att det är stallägaren som egentligen inte borde ha häst överhuvudtaget.
Här hänger jag inte med. Det är ju du som inte har råd att egentligen hålla en häst i ett bättre stall.
Du säger här att det bara finns lyxstall. Du har inte råd att betala för att ha häst i något av de stallen. Det är ju så att man i mångt får det man betalar för.
#16 Wallöfs är en Fin gård men dom diskriminerar varmblod. Dom har alltid träningar så finns aldrig tillgång till ridplan/Ridhus om man inte är med på träningar. sen ska Wallöfs byta ägare inom kort :P Så gott som alla mina sköthästar har stått på Wallöfs, Bor själv 15 min med cykel därifrån :)
#17 Det är inte det att jag inte har råd! Hade jag inte råd skulle jag inte ha häst. Visst skulle jag kunna flytta henne till ett av "lyx" stallen men jag skulle själv inte trivas i ett sådant stall där alla tänker på sig själva (Villket dessa stall är!). Jag vill stå i ett litet stall där alla är kompis med alla.
#20 Wallöfs är uteslutet eftersom det inte kommer vara ett stall med uthyrda platser länge till och bensbyn har jag funderat många gånger på men finns ingen bussförbindelse dit (Eller jaa kansek 4 bussar per dag..) och Aldeles för långt att cykla :/

#21 Men det låter inte som att ni är kompisar där du står nu heller och du uttrycker att din häst inte lever under så bra omständigheter vilket väll ändå måste vara prioritet nummer 1? Så kan nog vara värt att titta närmare på de dyrare alternativen.
#22 vi i stallet är Jätte bra kompisar. De är så att ställägaren (som är ägare åt alla hästar förutom min) är själv sågott som aldrig i stallet utan hon har två skötare på varje häst som delar på sins i mellan på veckorna. Men jag kommer överens med alla skötare och vi är jätte bra kompisar allihopa så av den anledningen skulle jag absolut inte vela lämna stallet vi står i.
Joo det är Klart att hästen går före allt men hon är en sån häst som är lite nervig av sig och jag tror faktist inte hon skulle trivas att stå själv i en hage på en stor anläggning…

Men, finns det inte lagar på hur många hästar det max får gå i hagen? Varje häst ska ju ha visst antal hektar osv..
#24 Joo jag har länge tänkt försöka ta reda på det men har inte haft riktigt tiden och vet inte vars jag ska hitta detta…

kolla på jordbruksverkets hemsida.

#24, 25 det finns inga regler för storleken på hage, hästen ska kunna röra sig naturligt i alla gångarter och det gör dom på 10*10 utan problem.
räcker betet?

Hur stor är hagen ?
#27 betet är inga problem med med nu på sommaren eftersom dom går i sommarhagen som är Riktigt stor. men som jag sa tidigare detta handlar inte om Sommarhagen.
#28 Jag kommer inte ihåg, ska försöka mäta den snart.

#29 håller vidskyddet godkända mått? vad jag förstår behöver det vara drygt 50 kvadratmeter om det ska vara lösdrift på vintern.
#30 jag tror Absolut Inte att det håller godkända mått…Eller jo det kanske håller måttet om man skulle ha Hela i en hage men just nu står den i mitten av två hagar (alltsåå vindsyddet är delat på mitten)
har nu mätt hagen
Arean på hagen är 469 kvadratmeter och vindskyddet som står i mitten av hagen är 69 kvadratmeter
Vad tycker ni om att 6-7 stor hästar (155-175 cm/mkh) delar på dessa ytor? är det jag som svammlar eller är det lite förlitet?
Det är alldeles för litet för så många hästar.
#33 det var det jag misstänkte
Rätta mig nu om jag har fått fel uppgifter.
# 32
69 kvm räcker med övermarginal upp till 7 hästar.
9 kvm per häst yta X 7 hästar = 63 Kvm
Och är det nu sen sommar finns det inga regler som man behöver följa vad det sen gäller vindskydd. Står det nu ett där i hagen som är godkänt för ex 3, och det går på sommaren där 10 hästar, så får det gå 10 hästar där.
Själv har jag en lösdrift på 99 kvm där går 4 B ponnysar. Det är STORT ! ! ! Trotts det får inte en av de 4 komma sig in. men jag har gjort då så att jag då har öppnat upp en ingång från andra sidan samt en vägg emellan, så vill nu den mobbade komma in under så går hon in den sidan.

#32 du menar att hästarna går på ca 21*21 meter en halv paddock? Är ytan torr eller blir det lerigt?
Vad det gäller vindskyddet så är det 80% av boxmåttet i ett lösdrift, om man inte fodrar i lösdriften
7 (hästar)*9(kvadratmeter)*0,8=50,4 räcker lagligt till 7 stora hästar.
#35-36 Okej
#37 Dom går på 14,5*33 meter. Den blir lerig då det regnar och har stora stenar och träd lite överallt.
Okej men de bra, blir bara väldigt misstänksam för det känns som om det skulle rymmas typ 4 stycken där inne…

träd är ingen nackdel, lerigt ska det inte vara. varje häst har 8*8 meter att röra sig på ungefär, det är ju inte så mycket men storstads hästar skulle vara glada för den ytan