Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 5651 ggr
[Emma-Rhino]
0

Utfodring

Hej hej.

Som blivande hästägare har jag läst en massa böcker. Men det är svårt att hitta hur mycket mat man ska ge sin häst. Det beror ju på vad hästen gör så att säga.

Vad gör er häst? När får den mat? Vad ger ni?

Tack på förhand =)

Birke
0

Mina hästar har fri tillgång till hösilage (både i baoxen och hagen) och kanske lite betfor/morot ibland :) Dom rids inte hårt, och behöver därför inge mer.

Lorita
0

samma som #1 till alla mina fyra hästar

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alma-G
0

Ger tips på en sida som kan hjälpa dig, sök på google "Foderstat till häst" så brukar det komma upp några sidor.. Pålitliga eller ej vet jag inte! Lycka till i alla väder och tider med din häst :)

http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm

[Emma-Rhino]
0

tack. Jo, fri tillgång till hö (och gräs i hagen Glad) kommer min med ha. Var mest kraftfoder som havre och sen energin som betforn jag tänkte mest på.

Bra sida! Tack!

ThunderClap
0

Jag räknar lite grovt ut hur mkt hästen bör/behöver äta med foderstats program (behövs analys på fodret för det) och sedan anpassar jag efter individen.

Min första häst fungerade vanlig uträkning rätt bra på. (xx/trakhenare, 172 ca 550kg, jobbades väldigt lättsamt. Åt ca 12kg hösilage, vitaminer+mineraler och fick någon liter havre och någon liter kraftfoder med mkt proteiner)
Min andra häst behövde äta VÄLDIGT mkt mer än vad foderstatsprogram räknade ut, då han hade hög förbränning och antagligen för att han tränades hårdarde än vad programet räknade med. (XX, 155cm 500kg, jobbades hårt för ridhäst. Åt ca 20kg hösilage, 2l kornkross, 1l väldigt proteinrikt kraftfoder +mineraler o vitaminer, uträkning för honom hade absolut inte sett ut så…)
Häst nr 3 fungerar det hyffsat på, men jag tänker göra lite egna redigeringar. (rejälare halvblod, 168, 600kg, jobbar rätt lätt än, är en riktig tjockis. Äter ca 11kg hösilage, vitaminer o mineraler, har tidigare enligt uträkning fått: par dl betfor, 1l havre, 1l proteinrikt kraftfoder, ska ändra till bara 3l proteinrikt kraftfoder då han inte behöver energi:n och behöver mer protein)

Det allra viktigaste som jag ser det är att ge nog mängd strå foder, vitaminer och mineraler. Att få exakt rätt mängd protein och energi ser jag som något som hästar som inte tränas hårt inte behöver vara särskilt petigt med.
Mina hästar vill jag hålla slimade till hullet och jag vill kunna träna rätt hårt, då behöver man se till att de får nog med byggstenar till kroppen för att den ska klara det på ett bra sett så som jag ser det.

Tusen
0

#4 Faktum är att de allra flesta hästar inte behöver något kraftfoder alls. Det är endast svårfödda hästar och hästar i hög tävlingskondition (travare,galoppöres o dyl.) och ev hårt arbetande ridskolehästar.
En "vanlig" ridhäst som rids c:a 1h om dagen 6 dagar i veckan behöver i allmänhet bara ett bra grovfoder.

Birke
0

#6 Härligt med folk som inte proppar i hästar onödiga saker, vilka "alla" typ gör.

liljegren
0

Mina ponnyer får hö, mineraler lusern (annars äter hon inte mineralerna) och morötter. De får lite kraftfoder efter arbete

Kimpa
0

Mina stora får mellan 14-20kg hösilage, vitaminer och mineraler, samt lite betfor till mineralerna på kvällen.
Inget mer. Behövs inte.

#0 hör även med säljaren till hästen vad den har ätit tidigare och om den behöver det.

[Emma-Rhino]
0

#9 ok tack för tipset.

ThunderClap
0

#6 Fast håller verkligen allt grovfoder så pass bra kvalité att det är fullt nog näringsriktigt? Jag tror att det är önsketänkande, häromkring verkar det vara få hästar som håller fint hull på bara grovfodret.

Jag kan bara svara för hur analyserna på grovfodrerna som köpts in i stallarna jag stått i och de har aldrig varit bra nog i stort. En annalys på 9 har varit så pass bra att jag inte behövt stödfodra för att få bra nog hull.

Lorita
0

#11 jag har fyra som håller sig bra på bara grovfoder, ger man enbart grovfoder så ge fritt.

Hästen är skapta för att äta 16 timmar per dygn, då kan dom inte stå utan hö långa perioder, dom sover 4 timmar, äter 16 timmar och vi rider och fixar dom 2 timmar = 22 timmar så två timmar med tomt på hö är max om dygnet har 24 timmar och det är det är 24 timmar i mitt stall.

Tusen
0

Skrattande#11 Som #12 skriver. Får bara hästarna äta så mycket grovfoder de vill så brukar det räcka. Ev. kan man behöva komplettera med vitaminer i slutat på vintern då höet tappat de flesta vitaminer. Och när även kraftfoderförsäljare (t.ex KRAFT) går ut med den informationen att enbart grovfoder i obegränsade mängder räcker till de allra flesta hästar så kan man nog vara ganska säker på att det är så. Dessa försäljare vill ju inget hellre än att få sitt grovfoder sålt. Flört

ThunderClap
0

#13 Kan bara säga att det inte fungerat något bra på mina hästar som regel iallafall. Jag openerar mig inte emot att det passar en hel del hästar och naturligt sett ÄR det bästa, jag säger bara att när ni skriver ut det på det viset, som en självklarthet att det är det bästa för alla och det propsas för att det är fel att göra anorlunda så ser jag rött.

Min första fröken vägrade äta mer än omkring de 12kg hon fick och hon behövde mer näring, blev takig utan kraftfoder. Herrn nummer två åt rejäla mängder och behöver fortfarande mer näring för att få bra topphull och muskler. Nummer tre är typen som är fet utav att bara titta på mat, han kan nog mkt väll gå på fri tillgång, om det inte vore för att jag inte vill ha tjockis (inte hälsosamt det heller, absolut inte på häst med klena leder), jag vill ha häst i fint hull med mkt muskler.

Peppe
0

håller med thunderclap…

resultatet av fri tillgång och inget kraftfoder brukar bli en stor bukmage och inga muskler. proteinbrist helt enkelt! det är relativt sällan ett grovfoder innehåller så mycket protein att en häst klarar sig på bara fri tillgång med grovfoder.

någon förespråkare för massa olika kraftfoder är jag dock inte, min häst får så mycket hösilage han kan utan att slutkvoten ska bli lidande, sen utöver det får han en skvätt havre för att inte bli orolig när övriga hästar får samt lusern, dvs grovfoder återigen, för att öka proteinerna.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Lorita
0

#14 fritt med grovfoder + tilläg vid behov, det är det som är sundast.

#15 ingen av mina är bukiga och har bara fritt med hö + mineraler, våra tamhästar av idag går inte alls hårt.

Peppe
0

#16 vad som är bukigt och inte är ju relativt, beroende på vem man frågar!

och att dagens tamhästar går hårt har jag ju inte påstått heller =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Birke
0

Många tror att hästar blir tjocka av för mkt grovfodret, men jag är övertygad om att många fler blir feta av det koncentrerade kraftfodret. Bukighet beror på dåliga värden i grovfodret, så då får man lägga till mer OM man ser om det behövs. Gäller med allt, lägg bara till OM det behövs, inte bara för att alla andra gör så, eller för att man tror.

Lorita
0

#17 jag har väll bra värden på min naturvall då och jag har aldrig hört någon antyda att mina skulle var bukiga ändå åker jag runt och visar dom ganska mycket, lite för runda det händer ibland men inte bukiga.

elli-kleo
0

När det gäller kraft foder får min häst havre + korn kross (50% havre 50% korn)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Tusen
0

#14 Om du läser mitt inlägg igen (#6) så ser du kanske att jag inte säger alla , utan ger exempel på typer som behöver extra. Vi har själva ett russ som äter hur mycket bra grovfoder som helst men ändå måste få extra kraftfoder. Så jag predikar INTE alla till absurdum. Jag vet att alla hästar är olika. Jag bara menar att de flesta hästar får mer kraftfoder än de behöver.

ThunderClap
0

#21 Fast vart får du att de flesta svenska hästar får mer kraftfoder än de behöver ifrån? Hur vet du hur mkt svenska hästar överlag får? Hur vet du att de inte behöver det?

I #6 skriver du svårfödda, högtävlingskondition och ridskolehästar som undantag.
Jag skulle inte klassa någon utav mina som något utav de undantagen, så undrar hur du ser på det?

Tusen
0

#22 Om din häst inte enbart klarar sig på grovfoder vid normalt eller lätt arbete så kallar jag de för att hästen är svårfödd. Dvs de får inte det hull man önskar.Så vad jag kan läsa av ditt inlägg så tycker jag att åtminstonde två av dina verkar ha svårt att hålla hull utan kraftfoder. Men jag kanske inte förstår vad du menar.

Att jag kan på stå att de flesta hästar får mer kraftfoder än de behöver har jag dels fått från KRAFT´s egna undersökningar (var på en föreläsning så sent som för ett år sedan och om inget drastiskt har hänt sen dess så tror jag på dem) Sen kan man ju bara se på hur folk fodrar sina hästar här på sidan samt de stall jag varit i tidigare (och det är många eftersom jag är 50 år numera) och dessutom hört ridlärare berätta om sina erfarenheter. Jag har själv gjort likadant för många år sedan innan jag visste bättre.  Men visst, mina erfarenheter är inte vetenskapligt grundade vilket ändå KRAFT´s uttalanden grundar sig på.

[Emma-Rhino]
0

"Kraftfoder är olika typer av foder som ges i de fall då grovfodret inte kan täcka hästens näringsbehov. Hästar som inte utför något hårdare arbete behöver oftast inget kraftfoder, utan klarar sig på ett bra grovfoder" Svenska ridsportförbundet

Fast jag tycker nog att en häst ska ha mer än enbart grovfoder… Iaf lite =)

Kimpa
0

Jag kan tillägga att de hästar som klarar sig bra på enbart grovfoder inte arbetar, samt att det är ett väldigt bra proteinrikt hösilage vi har.
Dräktiga och digivande får även lusern.

Sen är de flesta av våra lättfödda.

Daisymink
0

jag skulle be om en hö analys och gå till någon som kan hjälpa dig med foderstaten. då får du veta direkt vad den behöver istället för att chansa..

// Vanessa 

Birke
0

#22 Det är bara att se sig omkring. Overallt får hästar ngr kilo hö och 2kilo havre om dagen (exempel taget i brist på annat).

#24 Vrf tycker du så?

Kimpa
0

#24 Det där som du tycker, är lite min mamma upp i dagenFlört.
Hon vill gärna ge sina shettisar, även om de är i vila, lite kraftfoder för hon tycker "så synd om dem" när det finns andra som fårTungan ute.

Så jag låter henne hållas genom att de får lite betfor tillsammans med mineralerna.

Men sen när en del av shettisarna ger di, och de börjar falla ur på sensommaren, så äter de ordentligt med kraftfoder.

Så som sagt; Det beror på vad hästen gör och vad man har för värden på höt/hösilaget om man behöver kraftfoder eller ej.
Men man ska inte pytsa i dem kraftfoder bara för att de ska ha, och inte utan en foderanalys på grovfodret först.

ThunderClap
0

#23 Aha, då ligger vårat missförstånd i definitationen utav svårfödd. De flesta halvblod och fullblodshästar lär vara svårfödda enligt din definitation, och därav är det inte underligt att man stödfodrar? Med tanke på hur många ridhästar som då gills som svårfödda  är jag högst fundersam till om alla dessa hästar du beskriver som du sett under livet inte också gills som svårfödda och kanske behöver sitt kraftfoder?

#27 Oj, överallt här omkring så ser det INTE ut så, det är mkt fåtal undantag som ser ut nära något sådant, och det är ovanligt här omkring.

Cilla89a
0

Brimad har fått en drastiskt ändrad foderstat, sedan i torsdags på order från vet och fys. 
Han äter numera LCHF (low card, high fat) precis som hans matte ;) Haha. Han är förövrigt ett svenskt halvblod, 8 år, tränas LA/MSV dressyr, 180 cm hög. 

Han äter;
I princip fri tillgång på torrt hösilage, (4+4+2+6=16 kg)
I krafftfoderväg får han;
Morgon; B-vit
Eftermiddag; B-vit, 1 dl olja
Kväll; 1 dl krafft miner blå, E-vit

Ska försöka få tag på Eggersmann Revital Cubes, igentligen behöver han inte krafftfoder, men det är inte helt lätt att få honom att peta i sig tillskotten bara som dem är. 

Japp, 27 årig D-ponnykorsning, pensionär
Fri tillgång på torrt hösilage.
I krafftfoderväg får han;
Morgon; 1 dl betfor (torr mängd)
Eftermiddag; 1 dl betfor (torr mängd), 1 dl foderjäst
Kväll; 1 dl betfor (torr mängd), 1 dl krafft miner blå

Vi har höga värden i vårt grovfoder, så hästarna klarar sig gott och väl på enbart grovfoder, förutom miniralkvoten som är förlåg och måste kompleteras med miniraler.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

AC79
0

Jag har precis tagit över en smäll fet ardenner. Hon har stått på fri tillgång på hösilage. Men när hon kommer till mig ska hon få stå på hö. Men jag vet inte riktigt än hur mycke jag ska ge henne.

Hon kommer att bli både körd och riden?

Någon med tips.

Alma-G
0

D ponny, rids minst sex ggr i veckan, connemara 8 år sk gå upp i vikt. Tävlingsponny i framtiden.

8 kg hö & 250 gr kraft groov 90.

Nu när han äter gräs på dagen.

4 kg hl & 250 gr kraft groov 90.

Sen ska han gå på bete dygnet runt, då får han inga tillskott. Ska inte ridas då såklart.

Glenda
0

En bra sida där man kan räkna ut foderstater till sin hästn samt få information om foder är:

http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/foderstatsprogram/enter.cfm

Det viktiga att tänka på är att grovfoder är det som är huvudfodret, kraftfoder ges endast om det behövs!

Lycka till! :)

Linnea
0

#31 Säker på att hon är fet? Bukig mage är inte samma som fet =)

Skynda långsamt så går det fortare.

Gronstedt
0

De hästar från vårt stall som varit på sommarbete utan att få tillskott utöver gräset kommer tillbaka utan överlinje och med världens kalaskula, medan min, som stått på full kraftfoderstat över sommaren, har byggt upp sin överlinje ännu mer och inte har någon mage att tala om. Visst räcker gräs/hö/hösilage till hästen för att bara vara häst - men när vi börjar jobba med dem måste vi bygga om dem till något naturen inte avsett att de ska vara. Då räcker det ofta inte med bara gräs, torkat eller på rot.

Linnea
0

#35 Om de bara går på bete blir de bukiga pga att magmusklerna töjs ut och förslappas. Om man rider sin beteshäst så blir det lite skillnad. Hästen har svårare för att ta upp näring från kraftfoder så det belastar hästens organ mer att ge mycket kraft. Hellre väldigt mycket hö. Och träning såklart annars blir alla tjocka och bukiga, så även vi..

Gronstedt
0

#36: Alla äter inte så mycket hö att de får all näring de behöver. Jag får inte i min mer än 18 kg hösilage på vintern, mindre när det är varmare, och det håller hon varken hull eller muskler på. Om betet innehöll rimligt mycket protein borde inte överlinjen försvinna på 4 veckor, i synnerhet inte på en häst som skrittas under ryttare 1 timme varje dag.

Linnea
0

#37 Som sagt, de flest klarar sig, uppenbarligen har du ett undantag i hagen. Såklart finns det bättre och sämre beten och även bättre och sämre skötta beten (nu säger jag inte att du inte sköter ditt bete).

Gronstedt
0

#38: Jag sköter det inte alls, hästarna är inlejda på annat håll Glad. Men hur sköter man betet för att åstadkomma önskat näringsinnehåll? Det skulle jag väldigt gärna vilja lära mig för framtida behov.

Linnea
0

För det första måste det gödslas precis som bönder gödslar vallen, annars slutar det växa förr eller senare. Det kan även behöva putsas, fast jag vet ingen med hästar som gör det. I samband med putsningen ska man kedjeharva så att all hästskit sprids ut och inte ligger i högar. Gör den det så blir rator där hästarna inte äter. Ratorna blir fler och fler för varje år om man inte gör nåt för hästarna äter inte där dom bajsat även om det var förrförra året. De använder oftast samma ställen att skita på fast de blir större efterhand. Man måste komma ihåg att aldrig släppa ut icke avmaskade (maskinfekterade snarare) hästar på ett bete där man tänkt kedjeharva senare, då sprids larverna över hela betet..

Man ser ofta hästhagar där vissa delar av hagen är totalt nerbetad medans vissa delar är hur frodiga som helst. Då kan man ju undra varför hästarna inte äter det långa fina gräset. Svaret är att dom bajsat där. En bra grej för att få bort rator och mask är att låta får eller kor beta i hagen (växelbete) då hästens inälvsmask inte överlever i deras magar och tvärtom.

Klasselover
0

Min häst (relativt svårfödd) går just nu på bete + ngt kg hö om dagen, dessutom lucern och lite havre i efter träning. Han behöver mkt grovfoder därav bete+hö+lucern, vintertid hö+lucern, havre för energin.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Gronstedt
0

#40: Tack för tips, jag arrenderar mark som jag ska använda från och med nästa år och jag vill förstås lära mig hur det ska skötas.

Linnea
0

Alltid kul med egen mark!