Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthästjuridik
Läst 2182 ggr
Killen
0

Mina rättigheter

Jag undrar en sak om mitt inackorderings avtal.

Jag flyttade till stallet för en del i en utebox. Den har jag delat med en annan tjej (vi har alltså två hästar i uteboxarna, de är stora). Denna tjej flyttade i början av sommaren var av stallägarn frågade mig två saker:

1: Att gå ut på lösdriften

2: En nybyggd såkallad sjukbox är byggd under vintern, men hon undrar om jag kan tänka mig den men måste flytta på mig om en lösdriftshästs blir sjuk.

Jag sa Nej till båda altenativen då jag vill ha en fast box. Min häst är lite känslig av sig och jag vill om han är på töntigt humör kunna ställa honom i boxen och göra iordning honom.

Stallägaren vill som jag förstod det rätt att det är en och samma person som hyr uteboxen eftersom hon tror det blir lättare att hyra ut den så.

Jag kollade i mitt avtal och det står förjande.

2.1 Stallägaren hyr ut box, del av och eller utebox enligt vad som anges nedan.

Det ända som står sen efter två a4 är: " Hyresavtalet avser: Boxplats inomhus, utebox eller lösdriftsplats".

Uppsägningen är 2 månader.

Så jag undrar om hon har rätt till om hon känner för det att slänga ut min häst på lösdriften bara sådär, eller är det uppsägningstid på den boxen jag står i?

kissmekate.blogg.se

Lorita
0

Du kan nog har tur att hamna på lösdrift, jag skulle inte efter att provat vilja ha något annat till mina hästar. Bara det finns sjukbox att tillgå Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Killen
0

Alltså kan stallägaren rätt upp och ner slänga ut mig på lösdriften från en dag till en annan?

Ja en sjukbox byggdes i vintras, men hon kommer att hyra ut den.

kissmekate.blogg.se

[Juniette]
0

Det låter tyvärr som att hon kan göra det
men är hon juste så borde hon ge dig uppsägningstiden på boxen.

Maja
0

Din häst har väl stått på lösdrift i alla andra år? Nu vet jag inte om han inte tyckte om det i och för sig… :)

Men ja, jo, jag tror att hon har rätt att slänga ut dig dit faktiskt, men att du ändå har rätt till uppsägningstiden som #3 säger.

Killen
0

Jo han har stått på lösdrift innan, men enligt Annette så gjorde de alltid iorning honom i boxen, och tvingar min stallägare ut mig på lösdrift så finns det ingen box tillhanda.

Men gör hon det så flyttar jag till ett stall med box.

Vi får se vad som händer, hon kommer hem i slutet av augusti, men två nya hästar som ska ha en dubbelbox (samma ägare) kommer om en vecka.

kissmekate.blogg.se

Maja
0

#5 - Ah, okej. :) Det var så det låg till!

Jag håller tummarna för att det går bra!

ThunderClap
0

Utefter den bit du skrivit av kontraktet så har hon all rätt att inte erbjuda dig boxplats, hon har ju alternativet "eller lösdrift".

Tänk på att hon alltså har rätt att tvinga ur dig ur boxen redan nu, så även om du säger upp kontraktet så har hon rätt att erbjuda dig något eller båda de andra två alternativen och hon har då helt följt kontraktet.

Även om hon inte hade den klausulen så kan hon alltid komma till dig och säga att din box kommer bli för någon annan och du får följande alternativ --- med uppsägningstiden på dig att bestäma dig, där du alltså kan välja att säga upp kontraktet eller byta till något annat alternativ.