Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 1620 ggr
ettnamnbaraa
0

fälttävlandshindrena?

angående fälttävlansolyckan..
"hästen hakade i hindret och voltade"
okej med fälttävlan och fasta hinder men varför i helvete hinder som man kan haka i/fastna i ?!

[Folee]
1

Varför ska man ha hinder som inte går att riva?

Kitty41
0

säkert att hästen hoppade av på tok för sent, och därmed "hakade i" hindret/kom inte över och voltade av den anledningen?

Kitty41
0

eller att hästen fastnade mellan ngra sk. "bommar" i ett oxerliknande hinder?

Kitty41
1

aha förlåt, tyckte att du skrev att du undrade HUR hästen kan haka i hindrena. my bad! ignorera mina föregående inlägg :)

och ja, så höga, fasta hinder är på tok för farliga…

ettnamnbaraa
0

#1 jadu, det får du fråga nån annan. jag tycker det är okej med måttliga höjder. 

#2 jadu, det är svårt att veta. tkr dock att vissa fälttävlandhinders uppbyggnad ser lätta ut att "haka i" och allmänt farliga

[Folee]
1

#5: haha, okej. Jag tycker inte det är okej med fasta hinder på en tävling.

Kattapult
0

I princip alla hinder går väl att haka i? Även om det är en rundad stock eller liknande.

Sedan finns det väl självklart hinder som är lättare att haka i, beroende på uppbyggnaden.

MyPeppe
0

Min häst hoppar  nästan bara i skogen… Det blir ganska många fasta hinder då, typ av grenar, träd elr liknande….

[Folee]
0

alltså egentligen tycker jag att fasta hinder är helt sjukt. Om jag skulle komma på fälttävlansgrenen NU skulle jag aldrig tänka mig fasta hinder och jag tror att ganska många skulle tycka att jag var kväpp om jag föreslog det :P