Stel igår.
Bara skriver av mig lite.
Crow kändes så väldigt stel igår, red barbacka eftersom sadeln inte ligger still däre den ska så tänkte jag börja rida barbacka ett tag och se om lite muskler som fattas kan komma fram och hjälpa till att hålla sadeln på plats (''gropar'' vid manken sedan en annan sadel). Allt glider fram på honom men det är kanske inte så konstigt med de där groparna.
I alla fall så brukar han vara mjuk och följsam, inte minst barbacka eftersom han känner de små signalerna. Men inte igår. Började lätt i skritt, har varit på clinic som fotfolk och testade lite av det jag fått höra där, om att följa små, små hjälper. Något jag iofs redan visste men ibland glömmer man viktiga saker för att man fokuserar på något annat. Han följde super, jag bara tittade dit jag skulle och ''gick'' dit som om jag inte satt till häst. Väldigt roligt.
Sen var det dags att öka tempot lite, började med flatwalk som gick fint, och bad om trav. Det var ganska svårt, svårare än vanligt men det gick i ena varvet åtminstonde. Andra varvet var så gott som hopplöst, fick några steg. Och så började han trycka ut bogen, inte helt ovanligt men däremot är det ovanligt att han inte tar in then igen när jag påminner om det.
Försökte mjukgöra med lite öppnor och någon sluta.. fick några steg men det blev inte riktigt bra. Grorde bakdelsvändingar för att flytta bogarna och kontrollera mina hjälper, då var det inga problem.
Försökte igen men han fortsatte trycka ut bogen i båda varven, i skritt och trav.. fick bara några få steg som var ok trots stor ansträgning.. så jag hoppade av och longerade honom.
Tänkte att kanske det kunde hjälpa om han fick mjuka upp musklerna lite utan ryttare. Longerade i skritt och flatwalk i lång - låg form där han sökte sig neråt. (ingen inspänning) och med stort steg och flytande rörelser. Bad om öppna i skritt på volten, också utan problem. Bad om trav och fick tölt och pass! Efter två års töltande under ryttare har han aldrig valt något annat än ren trav utan ryttare, så det var faktiskt ovanligt minst sagt!
Till slut fick jag trav, i bägge varven. Det var lite stelt först men sedan verkade det lossna och han började trava lugnt och söka neråt. Med lite övertalning fick jag också galopp, men höger galopp var näst intill omöjlig så det blev bara ett par fattningar.
Skrittade av, lekte lite med buga och stegra och sen fick han gå in igen. Han var inte särskilt svettig (alltihiop varade inte särskilt länge) men verkade trött..
Nu undrar jag lite vad det kan ha varit. Kanske han fått en spark i hagen och blivit lite stel av det.. tänkte på träningsvärk, senaste tiden har vi travat ganska mycket, men nu har han ju ändå vilat några dagar så det borde inte hålla i sig.. och inte brukar han bli stel av vila heller.
AT verkade bra, slemhinnorna hade fin färg, tempen normal och han åt och drack. Men han brukar inte bli så trött och jag har nog aldrig varit med om att han varit så ovillig att flytta in bogen eller lyda på något som han har lärt sig så pass noga.
Han kanske bara hade en dålig dag, vem vet. Vi får se om det håller i sig eller om han känns mjukare nästa gång.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.