göra egen rockard?
vet att linaN hade denna tråden för ett tag sedan, men jag orkar inte leta upp tråden.
bygga egen rockard.
vilken sorts däck är bäst? har sett bilder på alla däck från bil till cykel.
fjädring, behövs det?
skakellängden - hur räknar man ut det?
tänka på mer grejor?

jag vill också bygga egen rockard!! vill med ha tips…
Någon?

Ja, du behöver fjädring. Både för din egen skull och för hästens. Skakellängd beror på storleken på hästen, samt lite beroende på vagn. Vagnar är knepiga, ibland så kan en vagn till shettis passa c-ponny också…
Jag tror det blir billigare att köpa en faktiskt.
Åstorps Ryttarförening har en teorikurs i körning i mars förresten. Åk dit och få tips och råd!

jag rekomenderar moterkorosshjul till sulky pga om man får punka så kan man köra vidare + att hjulen är tåliga och starka.
cykelhjul är vedervärdiga o ska inte användas!
däremot så mopedhjul är billigare än att köpa rockardhjul som finns på div hästställen.
bilhjul är ju okcså stadiga, det beror ju på var du ska köra lisette. Skad u köra mycket landsväg med grus o hålor är moped eller bilhjul att föredra…..
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Jag har ingen aning om hur man bygger det, men min pappa har byggt ganska många sånna när jag va mindre…

har nog en känsla av att det lär bli billigare o köpa en faktiskt. mna kanske kan hitta ett renoveringsobjekt.
men bildäck? det var ngn som sa till mig att det kan bli för tungt.
beror ju lite på vad som skall dra det.. :) Lär kanske va tungt för en shettis, men knappast för tex en nordis eller ardenner eller så
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

nej men jag ska ju ha den till en liten häst… ;)
Satsa på mopedhjul till Brago-bus, för då har du stabiliteten och samtidigt så är de lättare, eller traktorframhjul har jag hört också ska gå bra…

#11# Ska du ha den till en liten häst så kan du köpa färdigbyggda billigt. Är det till shettisen du menar?

#12 vi har ju ngr mopeder här hemma, kan ta hjulen på dom… *fniss*
#13 japp till shettisen.

Ja, är det till shettisen ska du def inte ta saabhjul. det blir för tungt för honom. Min rockard som jag visade på bild var ju rätt så tung för fjordingen. Men tyckte det var bra för då fick hon jobba lite också. Ja, mopedhjul är väl lagom.
med moppehjul håller dom ju som sagt för litet påfrestning i varierad terräng…..
:D

då får andreas moppar sätta livet till… ;) om jag kan få honom att hjälpa mig…

Vad är det för moppar?

puch maxi

Ok, dom kan han ju får bra betalt för. Kanske bättre att sälja en och köpa en rockard för dom pengarna. *ler*

äsch det är ju bra om dom funkar med då.. *fniss* den ena är sönder plockad och den andra har motorn havererat på… plus att det är punka på ett av däcken kom jag på… ;)
Jag har för mig att vi köpte sånna där hjul, som är avsedda för en rockard…
#15 Jag har också tänkt på det du skrev om shettis och bilhjul. Här i stallet är en som kör en shettis med travsele utan riktig brösta och har bilhjul på vagnen. Jag har funderat på att det måste hästens lilla rygg fara illa av?!

Lisette! Vänta tills Bebbes auktioner kommer, då kan du få tag på billiga sulkies. Jag köpte renoveringsobjekt förr förra året för 300kr! Det fattades sits+hjul!

#24 du har ju så himla rätt zigge… vad du är smart! tack!!! =)