Ultra Shield ?!?!
En sak förstår inte jag… På ultra shield-flaskan står det att när hästen är sprayad så får den aldrig gå till "livsmedelsproduktion" efter det. Men det är ju egentligen bara ägaren som vet att den är sprayad, och det finns ju inga bevis om att den är osprayad när det t ex ska på slakt?
När hästen är medicinerad med en viss typ av medicin som gör att den inte får användas till mat, så skrivs ju det upp i hästpasset, och då finns det bevis på att den ej får användas till matproduktion.
Så alltså, på slakteriet, hur vet dom att hästen inte är sprayad? :S
Kanske lite luddigt skrivet, men jag hoppas ni förstår :)
Den som sprutar på det är skyldig att notera det i passet. Fast man kan ju undra hur många som gör det.
Jag för min del undrar mest vad gifterna gör med hästen, om de är så giftiga att en människa inte kan äta köttet åratal senare.
#1 Jo, precis. Menar att det kan ju faktiskt fuskas en hel del med det…
Vad jag har förstått, så innehåller den inte gifter rent kemikaliskt, utan det är örter som inte människor får förtära..
Om en ört är olämplig att förtära så beror det väl på att den är giftig - varför skulle det annars vara olämpligt? Det är ju inte livstids slaktkarens på att gnida in hästen med örter.
Är det någon som har innehållsförteckningen till UltraShield?
#3 Som jag skrev -"rent kemikaliskt".
Jag använder det inte själv, utan läste på min kompis flaska när jag var där och hälsade på. Kollade då inte efter någon innehållsförteckning, men det borde väl finnas på nätet någonstans.
#4: Jag förstår inte vad du menar med "rent kemikaliskt". Kemikalier är kemikalier oavsett om de kommer ur örter?
#5 Jo, kanske det. Men isåfall naturliga kemikalier, inte framställda.
Ska nog inte diskutera detta med örter och kemikalier hit och dit när jag inte är en naturbegåvning vad det gäller NO.

för den som kan engelska är innehållsförteckningen här.
Har kopierat rakt av på sidan som #7 skrev (datorn har översatt= inte helt korrekt svenska)
Absorbine UltraShield Brand Fly Repellant
Sidan innehåller information om Absorbine UltraShield Brand Fly Repellant för veterinärmedicinska läkemedel.
Den information som lämnas omfattar vanligtvis följande:
Absorbine UltraShield Brand Fly Repellant Indikationer
Varningar och försiktighetsåtgärder för Absorbine UltraShield Brand Fly Repellant
Riktning och doseringsinstruktioner för Absorbine UltraShield Brand Fly Repellant
Absorbine Ultrashield Brand Fly Repellant
Denna behandling tillämpas på följande arter:
Hundar
Hästar
Tillverkare: WF Young
EPA Reg. Nej.
1543-1512
Aktiv substans (er)
* Permetrin
0,50%
Pyrethriner
0,10%
** Piperonyl Butoxide Tekniska
1,00%
Inert Ingredienser
98,40%
* (3-phenoxyphenyl) metyl (±) cis-trans-3 - (2,2-dichloroethenyl)
2,2-dimethylcyclopropanecarboxylate cis-trans-förhållande: Min. 35% (±) cis. Max. 65% (±) trans.
** Motsvarande 0,80% (butylcarbityl) (6-propylpiperonyl) eter och 0,20% relaterade föreningar.
Absorbine UltraShield Brand Fly Repellant Indikationer
Hästar och ponnyer: stöter bort flugor, myggor och knott i 3-5 dagar. Stöter bort och kontroller hus flugor, stabil flugor, horn flugor, ansikte flugor, häst flugor, rådjur flugor, myggor och knott på hästar.
Hundar: Dödar loppor och löss på hund. Även dödar loppor och fästingar runt lokaler.
Bruksanvisningen
Det är ett brott mot federal lag att använda denna produkt på ett sätt som strider mot dess märkning.
Håll behållaren upprätt. Skakas väl före användning.
Färdig att använda. Ingen blandning behövs. Detta vattenbaserade formulering kan tillämpas direkt med avtryckaren spray applikator eller som en torka-on.
Använd som en Torka den: För det första att borsta djur avlägsna överskott av smuts och damm. Fukta (men inte våt till den grad droppande) en mjuk trasa och gnid över håret. Det är bäst att tillämpa genom att gnida mot hårväxten. Ägna särskild uppmärksamhet åt de ben, axlar, skaft, hals och ansikts-områden där flugorna oftast syns. Endast en lätt tillämpning krävs. Undvik att använda en alltför hög grad på dina hästar. Inte våt hud. Efter ansökan, borsta noggrant för att få fram ljusa glans på pälsen. Upprepa efter behov.
Använd som en Spray: Applicera på ansikte, ben, flankerna, översta raden och andra områden kroppen ofta attackeras av flugor. Inte våt hästens hud eller överstiga två uns per ansökan. Efter ansökan, borsta noggrant för att få fram ljusa glans på pälsen. Upprepa behandlingen efter behov.
Hundar: Omslag djurs ögon med händerna. Med ett fast slag för att få en ordentlig dimma, spray huvud, öron och bröst tills fuktig. Med fingertopparna, gnid in ansiktet runt mun, näsa och ögon. Spraya sedan hals, mitt och bakkvartsparter och slutade benen sist. För bästa täckningen spray för huden, direkt spray mot de fysiska låg i håret. På långhåriga hundar gnida handen mot låg av håret, spraya uppburrad håret rakt bakom handen. Se till att spraya ordentligt kissar fästingar. Upprepa behandlingen efter behov. Dödar loppor, fästingar och löss på hund och ger upp till 28 dagar skydd från reinfestation.
Hundar sovrum: Spray runt golvlister, fönster, dörrkarmar, sprickor vägg och lokalt av golv. Upprepa efter behov. Djurets sängar områden bör sprutas. Spray gamla sängkläder eller ersätta med nytt strö.
Försiktighets Uttalanden
Risker för människa och husdjur: Farligt vid absorberas genom huden. Undvik kontakt med hud, ögon eller kläder. Tvätta noggrant med tvål och vatten efter hantering.
Uttalande av praktisk behandling:
Vid förtäring: Drick ett eller två glas vatten och framkalla kräkning genom att trycka på baksidan av halsen med fingret. Upprepa tills kräkas vätskan är så klar. Kontakta läkare omedelbart. Framkalla inte kräkning eller ge något till en medvetslös person.
Vid inandning: Frisk luft. Ge konstgjord andning vid behov.
VID HUDKONTAKT: Tag av förorenade kläder och tvätta med tvål och vatten.
Om i ögonen: Spola ögonen med mycket vatten. Kontakta läkare om irritationen kvarstår.
Lagring och avyttring
Förvaring: Förvaras svalt området ovanför 32 ° F och skyddar mot frysning.
Kassering: Använd inte återanvändas behållare. Wrap och lägga i papperskorgen.
Miljöfara: Denna produkt är giftig för fisk. Håll borta från sjöar, vattendrag eller dammar. Använd inte där avrinning kan tänkas uppkomma. Förorena inte vatten som använts till utrustning washwaters. Applicera denna produkt endast som anges på etiketten.
Varning (s)
Förvaras oåtkomligt för barn.
Presentation
32 oz refill, 32 oz spruta och 1 gallon.
NAC Nej.
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
"Risker för människa och husdjur: Farligt vid absorberas genom huden. Undvik kontakt med hud, ögon eller kläder. Tvätta noggrant med tvål och vatten efter hantering."
Och det ska man spruta på sin häst eller hund?
tänkte jag med på…
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Jag sprutar ner mina ben när jag rider i kortbyxor. Inte har jag reagerat på det! Företagen skriver alltid på det där sättet för att skydda sig mot stämningar, OM nån skulle reagera.
Tja, det fanns gott om folk som pudrade DDT i skrevet också för några år sedan. Det var inte nyttigt det heller.
knepigt, det står alltså att det även ska användas i ansiktet på djuren, då gäller det att se till att djuren blundar då :S fick man i ögonen skulle väl läkare kontaktas, det borde ju även gälla djuren eftersom deras ögon är minst lika känsliga som människors.
Men om jag nu har fått det på mig, kan jag dö? Om jag duschade inom ett dygn efter det. Herregud!

jag har fått det på mig många gånger och dessutom i ögonen. jag lever fortfarande.
#15 Tack ;) Men jag menar lixom om typ 20 år eller så.

Jag har själv använt absorbine och tycker det varit ett av de bättre medlen jag använt, men man börjar ju undra när man läser det där på flaskan..