Slår eget hö/ ensilage/ höensilage ?
Hur många här på forumet slår sitt eget hö/ ensilage/ höensilage ?
Själva slår vi eget hö som höensilage.
Årets skörd för oss slår över alla föväntningar. Är supernöjd. både med mängden som med kvaliten.
Årets hö blir det första på sådden, och jag kan bara njuta av vad den har skörden kommit att bli. I blandningen så har vi bla. kummin och det gör att det luktar så gott.
Så jag sitter nu gladerligen dagarana i ända och bara åker runt, runt, runt och vänder på hö´´t. Åh Det luktar såååå gott !
Så hur många här glädjer sig med sitt hö / Höensilage ?
Jag kom precis hem från stallet där jag bar in tre ton med hö!
Det är grovt, ser fint ut och denna sommaren ger mycket fint hö! =) Det är inte vårt egenodlade hö dock, utan vi köpte det av en bonde som nästan ringde i panik för att han ville bli av med det, eftersom han hade så mycket mer som han var tvungen att få in.. =)

vi slår eget hö. tidigare har vi köpt på rot men nu arrenderar stallägaren en bit mark så i år får vi riktigt hästhö istället för rajgräs:)
Vi har fått in allt hö, blev väldigt mkt så nu kommer vi inte upp på loftet genom trappen utan får klättra på stege utifrån. Allt fick ändå inte plats ovanför stallet så vi har fått slänga in på ladugårdsloftet också. Jag tror vi tog in drygt 6 ton förra året och att vi fick drygt det dubbla i år.
Vi har småbalar så det är nästan staplat från golv till tak på stalloftet, liten lufttunnel överst dock och sen har vi torken så en lufttunnel på golvet också.
Vi har en del kvar från förra året också så det ska förbrukas upp innan vi går över till det nya helt, fast vi har börjat vänja in dem på det nya för kvällsfodringen. På ladugårdsloftet visade det sig att vi har en del kvar från 07 också, vet inte riktigt vad stallägaren tänkt göra med det men jag tror inte hästarna får det iaf.

ja denna sommar är ju kanon. har också fått in mitt hösilage på 3 ton och allt ser kanon fint ut.
Men jag slår inte mitt eget. Har en annan som slår.

Vi slår eget hö ser riktigt fint ut i år =) men vi pressar stora rund balar istället för dom där små futtiga balarna x)
Hos farfar där emot bär ja in över 1000 balar årligen + att ja sitter och puttrar runt på åkern hehe trots att ja kör olagligt och har gjort i flera år (A)

Slår inte eget, därimot grannen, som vi sedan köper utav (inplastat hö på rundbal)
Fick även här en kanonstart i år, redan början av Juni kunde grannen ta första skörden, normalt brukar han ta första skörden vid midsommar,
dock blev det hösilage till hans kor, vädret var ostadigt och det skulle inte kunna ligga ute tillräckligt länge och torka, igentligen skulle vi haft första skörden.
så det får bli andra skörden, men det dröjer nog inte alltför länge innan det går att ta andra skörden, gräset är redan ett par dm högt, men det behövs en skvätt regn nu..
hoppas verkligen vi får en bra skörd i år!!
förra året var ett dåligt år för grannen, vilket ledde till att han slog hö på nån vildvuxen äng, och hästarna ville inte äta utav det!! antagligen var det nån blötare mark, eftersom jag har hittat ett par tistlar..
så jag hoppas verkligen att det bra "gräsvädret" fortsätter, lite regn och lite sol.
för jag är inte alls pigg på att få nått hö hästarna inte vill äta 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
En vinter fick vi köpa hem tonvis med lusernpellets från Danmark. för att höt det året hade blivit rena skämtet. Tack och lov hade vi fått in halm av klart betydligt bättre kvalite i mängder, så de gav sig på att äta av det. ( för stråbehovets skull ) Den vintern önska jag mig aldrig varit hästägare alls. Men tack och lov så har det hänt mig bara några få gånger under 40 år som hästägare. och tack och lov inga magproblem uppkom pga av det heller.
Men i år är det lätt att vara hästägare och en glad sådan.

Eget höselage var det här :P Vi tar på runt 18ha

Slår eget hösilage
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Vi ska ta eget hö i år för första gången. Men senaste veckan har vi haft dåligt väder. Är det ens någon ide att slå nu och ta vara på det som finns på gärdet? Tycker det synd att gå miste om så mycke hö. Vi ska göra vanliga små balar.