Vbl travare - Hbl ?
Varför är det ett så känsligt ämne ?
Varför är det okej att säga att man föredrar vbl,
men inte ok att säga att man föredrar hbl,
för då är man "rasist"?
Obs jag tycker lika mkt om bägge raserna.
Jag anser inte att det är mindre okej att man gillar den ena rasen framför den andra. Alla gillar vi olika saker och det är därför det finns massa olika raser, för att människan vill ha olika egenskaper. Jag är väldigt glad att det är så för fy vad tråkigt det skulle vara annars…
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja, tänk om det bara fanns halvblod,..:P
Det tråkiga är väl inte när någon säger ''jag föredrar halvblod framför travare'' utan när de säger ''travare duger inte till något''/''håller bara till skogsmulleridning'"/''kan inte samla sig"/är värdelösa osv…
Travare kan lära sig att piaffera och utföra samma saker som andra hästar. Men det ser kanske inte lika flashigt ut som när en avlad dressyrhäst gör det. Och det kräver antagligen ganska mycket mer jobb om man inte har en travare som är ostartad och dessutom har rätt exteriöra förutsättningar. Å andra sidan finns ju många halvblod som aldrig kommer så långt heller, trots att de är avlade för det. Just som att många travare aldrig gör karriär på travbanan trots att de är avlade för det.
Men vill man vinna tävlingar avsedda för halvblodshästar och komma till de högre klasserna, väljer man troligtvis ingen travare, lika lite sim man väljer en nordsvensk. Men det finns så mycket mer att göra inom ridning än tävlingsdressyr och hoppning, och på andra områden kan andra raser klara sig bra.
Jag föredrar travare, men jag har inget emot att min granne föredrar halvblod. Däremot blir jag irriterad när någon säger att travare inte duger till ridning bara för att de inte är avlade för det. Som att säga att halvblod inte duger till körning. (som sagt - halvblod kanske inte duger så bra inom trav körning, och varmblod kanske inte kommer så långt upp i tävlingsdressyr klasserna. Men båda raserna fungerar utmärkt till både ridning och körning.)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#2 Bra sagt!
#2 Tummen upp! 

Jag föredrar travare, och kommer troligtvis alltid ha travare.
Jag tror att folk tar illa upp, med all rätt, när de och deras hästar (enligt mig hänger ekipaget ihop) ofta hängs ut som sämre överallt.
Folk ser inte hur mkt ryttarna har kämpat för att komma till den nivå som de har, de ser bara de brister de kan hitta, men vägrar också ofta leta efter positiva saker med travarna.
Travarna är som sagt avlade för uthållighet och snabba spurter, de har bra ben och ofta bra hovar. Som priken över i:et här är deras underbara psyke som jag personligen aldrig har hittat ngn annanstans. Men de behöver sin ryttare, som har den tid de behöver, och speciellt skicklighet och kunskap.
Sen anser jag att det finns 2 olika sorters travare. Den som har tävlat, och den som inte har. Den som har tävlat kräver så mkt mer av ryttaren.
Travaren har med alla förutsättningar (rätt ryttare, rätt muskler och tid) möjlighet att utföra allt som en ridhäst kan, dessutom har alla hästar en liknande grund - även om det är en shettis, galoppör eller fälttävlandshäst.
Har tidigare hört att det är djurplågeri att rida en travare i "rätt form". Ursäkta? Det finns ingen "rätt form". Med rätt muskler kan varje häst ridas i en form som är optimal för den individen, försök inte pressa in hästarna i en mall.
Om ni tänker på dessa ryttare som har kommit långt med sina travare. Hur långt skulle ni ha kommit?

#5 det är ju det att man måste kämpa mer för att inte komma lika långt som gör att många väljer att köpa en häst dyrare som är avlad för det den ska användas till.
Det är absolut inget fel på travare, det är helt underbara hästar och har rätt pris för den om inte tänker tävla högre klasser 
Som ryttare som vill tävla högre klasser så är det ett onödigt motstånd att välja travren, då väljer man att betala mer för en häst som är mer direkt avlad för sitt ändamål. Jag tror aldrig (om man nu fick) att en travkusk skulle skaffa en ridhäst för att springa löp, det skulle var bortkastad tid.
Men vill man hålla sig till dom lätta klasserna och ha en skön kompis att rida då är travaren ett väldigt bra val.
Satsar jag på att tävla/rida medelsvår och uppåt då ska man välja en annan häst.

Jag föredrar halvblod då deras exteriör och ridbarhet tilltalar mig. Travare umgås jag gärna med för det är mycket trevliga hästar men jag vill helst inte rida dem. De som jag har ridit har inte haft lika bekväma gångarter som halvblod.
#7 Då har du nog ridit hbl med väldigt trevliga gångarter och vbl med dåliga gångarter, ren slump alltså. För jag vet hlb med bra och dåliga gångarter och vbl med bra och dåliga gångarter. Min förra vbl-travare hade den mest fantastiska galoppen om en häst kan ha, men traven var ett helvete. Den äldre travaren jag har nu har så mjuk och fin trav så det är himmelskt att sitta i den, men galoppen är väldigt skumpig (än iaf, vi har inte kommit så långt).

#8 Håller med dig, vissa hästar har bättre gångarter än andra oberonde av ras. Vet några islandsryttae som föredrar min ponnys trav framför deras islanshästars tölt. Hon har himmelsk trav!

#8 Håller helt och hållet med. Var medryttare på 2 gamla travare förut (som gått på travet). Den enas trav var härlig, men galoppen sämre, och tvärt om för den andra hästen. Har även ridit "ridhästar" som både har vart underbara och minst sagt hemska.
det värsta inom halvblod/travar grejen är just de som #2 drog upp. Ett solklart Exempel är min F.d ridlärare. Jag var en av dom bättre i min ridgrupp, den som Alltid fick visa hur man skulle göra och den som dom andra fråga om hjälp till. Men en dag skulle jag ta min sköthäst (ett varmblod) på en av ridlektionerna. Redan någon dag innan då jag nämnt detta för min ridlärare så hade hon dragit en Irriterad suck och sagt "jahapp, vi får väl se hur det går, travare är inga hästar man ska rida"
När jag nu kom till lektionen behandlade min ridlärare mig och pollen som nybörjare, allt vi gjorde var fel och såg skit ut. Jamena va är det för sätt? visst jag rider inte en av hennes hästar men gör det Mig dålig?
Två veckor efter detta så fyllde jag år och fick min egen häst (ett vbl). Jag var ju jätte glad och skulle berätta det för alla mina kompisar på Ridskolan och då råka min ridlärare höra och hon börja skratta och drog upp alla nackdelar med travare.
Jag blev sjukt less på hennes negativa åsikter om travare. jag har aldrig satt min fot på den anläggningen igen efter det.
Men nu i efterhand när jag har byggt upp mitt sto och ridit henne ett bra tag så vet jag att Hon är finare än dom flesta ridskolehästarna på den ridskolan jag var på. Hon har Underbar trav och galopp (dock ej höger då vi nyss börjat med galoppen :P) och hon är Mycket trevligare än ponnysarna på ridskolan!
Jag önska att jag bara kunde gå dit och Skratta ridläraren Upp i ansiktet när vi Segrar över alla hennes Ponnysar i dom kommande dressyrtävlingarna 

#11 Det är lite synd om sånna puckade människor faktiskt. Fortsätt o utvecklas :)
#12 De ska vi! Utväcklas mer och mer för varje dag men nu har vi tagit en paus, även hästen behöver sommarlov ;D
#11 Jag red en medryttarhäst för en instruktör förut, det var en quarter som jag både tränade och tävlade. Vi var jätteduktiga ihop och vi var intruktörens favoriter. Vi fick ofta visa övningar för dom andra när vi hade gemensamma träningar (red oftast privat men vissa träningar så red vi i grupp). Allt vi gjorde var perfekt! enligt intruktören.
Så en dag skulle jag åka och titta på en häst för att köpa mig en egen häst igen (hade haft vbl-travare tidigare) och efter en av dom gemensamma lektionerna frågade jag två av mina vänner som också ridit om dom ville följa med. Så frågade min instruktör mig vad det var för häst och när jag berättade att det var ett 5-årigt vbl-travar sto så sa hon direkt: -Ja den ska du inte ha. -Varför? frågade jag. -Du ska ju ha en häst du kan tävla på, inte en häst som inte kan galoppera. -Men det är många som tävlar western på travare, sa jag. -Ja men har du sett hur det er ut?! sa hon tyket.
Jag köpte inte det stoet för det var ingen bra häst, men det blev en annan travare istället. När jag har en travare som fungerar väl ska jag träna för henne igen, tills dess sätter jag inte min fot på henns gårdsplan. Det hon sa visade hor illa hon tyckte om travare och det sårade mig + att det gjorde att hon sänkte sig i mina ögon. Jag såg upp till henne innan för att hon var duktig både som instruktör och tävlingsryttare, men efter den kommentaren så vet jag inte hur bra jag tycker hon är längre.
#14 Det förjävligt… Jag vet att jag såg upp till min Ridlärare och blev ju Grymt sårad och besviken när hon klancha ner på mitt vbl.
Men de var nästan samma under en tävling. Jag tävlade ett russ som hade gått på travet året före jag börja tävla han i dressyr. han var hur underbar som helst, tävlade kanske 5-6 gånger och hamna alltid på toppen någonstans men en dressyr tävling så var de en dommare som Bara ägt halvblod och var fullt emot Russ (känner henne personligen) Vi hamna på sista plats. Jag fick höra av dom som hade sett att han såg faqntastiskt fin ut och att det var en Orättvis bedömning men vad ska man göra?

#15 Det viktigaste är att du vet hur bra ni presterade, och att du vet vart felet låg ;)
#16 haha absolut, jag är Sjukt stolt över den ponnyn!:) Bara synd att jag blev förstor för han :( men nu tar nya tag med ny häst och ska gå ännu längre! ;D

Om man inte vill ha något av dem då?
Jag är "ponnyfrälst" och köper helst en övervuxen ponny, även om jag har vart och provridit stora hästar.. De är inget jag tycker är intressant.
När man säger som ryttare över 18 att man vill ha ponny blir man också ifrågasatt. "den kan du ju inte tävla med, vad ska du med den till" "en ponny kommer aldrig kunna hävda sig bland stora hästar"
Mitt mål är inte att rida grand prix eller delta i falsterbo, alltså spelar det ingen som helst roll vilken häst jag har.

HAHa, tycker det är lite komiskt att se hur just den här diskussionen alltid kommer igång som satan