Hästtyp
En superdum fråga som jag bara måste fråga.. 
Vad får man för "hästtyp" (kallblod, varmblod osv..) om man korsar en kallblodig travare med new forest?
eh.. kallblod? Båda hör väl till kallblods-typen?
Medarbetare på westernridning.ifokus

Hästtyp på new forest står som ponny.
#2 Men ponny är ju en storlek, inte en blodstyp. Dom flesta ponnysarna är väl kallblod?
Jag skulle nog kalla det för en korsningsponny och därmed gå under kategorin ponny….
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#4 Fast det beror väl på hur stor den blir?

#3 inte alla, welsh räknas inte som kallblod vad jag vet. Är det en ponnyras kallas dte antagligen bara ponny då dem kan vara både och.
Ponny har inget med typen att göra. En Welsh är ju en ponny av ridtyp, medans en Fjording är en ponny av kallblodstyp.
Just kombinationen Kallblods travare och New Forest skulle jag tippa på en D-ponny av kallblodtyp. Men det kan lika gärna bli en liten grov ridhäst. Något rent kallblod tror jag inte alls på.
Men inget är riktigt säkert förens avkomman är född.
Därför anser jag att man inte ska korsa olika typer av raser, men raser som påminner om varandra om man tror på kombinationen.

#1 New Foret hör väll inte till kalblod? Dom är mer varmblod som russ.
Mina D-ponny (knabstrupper med New Forest mamma) och ett grovt varmblod för någon arbetshäst är han inte.
#0 borde bli ett halvblod det sv varmblodet var från början, nodsvenskar förädlade med fullblod. Sen får man se vad det är som kommer ut, även om jag skulle undvika den korsningen för ingen av raserna tillför den andra något extra.
New forest har halvblodstyp!
Men vad som händer om man korsar har jag ingen aning om :P
Varför ska den korsningen göras?
#10 Kanske för att trådskaparen äger både sto och hingst. Eller tror på den kombinationen.
På min gamla ridskola hade vi en korsning NF och Nordsvensk - Underbar häst! En bra familjeponny, men ingen att satsa på större tävling med. Allt beror på vad uppfödaren är ute efter.
Det kan bli en bra kombination, men eftersom det är så olika typer kan det också bli helt galet. Något som uppfödaren måste tänka på två-tre-flera gånger på.
Men om trådskaparen tror på kombinationen tycker jag att hon ska satsa!

#12 du har ett halvblod 50% kallblod 50% varmblod
#9 jag kollade idag och New Forest är varmblod.
jag kollade också vad mina knabstrupper är och jag ställer ut dom som varmblod oavsett mankhöjd
I min stora hästbok här hemma står det halvblod på NF..
#12 VILKEN UNDERBART VACKER HÄST!!!
De bilderna visar verkligen hur lyckat det kan bli med en korsning.
GRATTIS!!!
#3 Hör med en islandmänniska så får veta vad de tycker om den saken.
De blir tokgalna om man säger att deras "hästar" är ponnysar pga storleken.
Alla andra raser som är under 148cm kallas ponnys och om de växer över kallas de häst men är fortfarande av samma ras naturligtvis. Vet inte egentligen varför det är så viktigt för dem att de ska heta "häst". Ponny betyder ju just "liten häst". En del hävdar att det beror på att de rids av vuxna, men det finns många ponnysar som också rids av vuxna även om reglementet (inom hoppning och dressyr) säger att man inte får vara över 18 år. (Då man tävlar)
#0, #12 Det är en ovanlig korsning men väldigt lyckad måste jag säga. Den ser kanonfin ut på bilderna.
Trodde den skulle se betydligt grövre ut, men tji fick jag.

#14 man tog bort halvblods-benämningen på den svenska varmblodiga hästen just för att halblod är en korsning mellan typer.
Fullblod, Varmlod, Kallblod delas hästar in i
#17 Oki!

Så hon är av halvblodstyp? Har jag förstått rätt?