När växer pälsen ut? skav
Min häst har skav bakom ögonen, lite på sidan av huvudet och på nosryggen.
Kan det bero på:
Träns+svettig häst?
Torkad svett+grimma?
Dålig grimma?
Nu går han iaf utan grimma i hagen. Så hoppas pälsen ska växa ut, men hur lång tid borde det ta innan han börjar få päls där igen?
Det kan nog bero på alla de saker du nämnt
men bra att du låter han gå utan grimma
då börjar det nog snart växa ut.
Se bara till så inte tränset skaver upp huden
kanske du kan ha ludd på nackstycket ett tag.
#1 några tips hur jag kan ta reda på vilket som orsakar skaven?
Titta noga hur grimman och tränset sitter kanske något av de sitter för hårt eller är smutsigt lera under grimman kan ju skava.
Annars låt bara han vara utan grimma så mycket som möjligt.
#3 redan gjort, allt är rent och bra, så får se om pälsen växer ut nu då :)
#3 redan gjort, allt är rent och bra, så får se om pälsen växer ut nu då :)
Ibland kliar hästar sig på huvudet om de är svettiga efter en ridtur eller om det är mycket flygfän omkring dem.
Var noga med att även tvätta ansiktet med vatten efter en ridtur, speciellt när det är så varmt som det varit nu.

2 Av mina hästar få hemska skav bak öronen och på sidorna nu under sommaren pga grimman. Är på jakt efter 2 riktiga lädergrimmor till dessa två men hittar aldrig någon som faller i smaken, vill ha smidigt läder men många man hittar är stela och konstiga 
#7. Hööks har nya läder grimmar har du kollat se va smidiga när jag kännde på dem. och sen gäller de att smörja ofta.
#0. De flästa har redan sagt allt menjah skulle rekomendera att inte ha grimma i hagen och nosgrimma. Tills de blivigt bra och ha fårskins lud i nacken så länge.

8# Sak neråt stan nu i vecakn så ska in och kolla då, behöver ha med mig mor och hennes plånbok
Tycker inte att Hööks grimmor har varit så smidiga och bra när jag kollat tidigare… Morfar köpte en lädergrimma på Karlssons för 150:- för 2 år sen och den är lika fin än idag och skaver ingenting men jag behöver 3 olika storlekar och de är lite jobbig om man hittar en bra grimma så finns den inte till alla 3….