Unghästköp
Jag är på jakt efter en unghäst efter att mitt dräktiga sto förlorade sitt föl i våras. Detta kommer vara min första unghäst, jag har givetvis hanterat och ridit unghästar tidigare och varit med från början, men aldrig haft någon egen. Nu är jag lite fundersam över vilken ålder jag egentligen ska leta i.
Har hittat en del superfina två-åringar som verkar väldigt lovande, men då jag inte har någon tillgång till lösdrift kommer jag ha hästen uppstallad redan från början. Givetvis med daglig utevistelse och hästkompisar, men inte i stora kuperade hagar med massa unghästkompisar. Är en 2-åring en dum idé att hålla på detta vis, eller är det kanske lika bra att ha den uppstallad vid denna tid för att kunna börja arbeta med den?
Provred en fantastiskt fin 3-åring igår som var fullkomligt underbar för sin ålder. Problemet var bara att han endast var 160 cm och jag är 175 cm lång. Förhoppningsvis växer han ett par cm till, men vågar man chansa?
Ja, jag vet inte, vad tycker ni? Jag är givetvis sugen på en tvååring som jag kan göra hela arbetet med och verkligen utbilda från grunden, samtidigt kan det vara bra med en 3-4 åring som ändå har grunderna befästa. Hur resonerar ni kring detta, för- nackdelar med åldrarna?

2 år är perfekt ålder, man hinner forma hästen innam an sitter upp på den som treåring.
Det är också naturligt för en häst att lämna flocken vid två.
Kör på en 2-åring! Det har jag själv gjort! Det känns helt rätt, min står installad (fast ute på sommarbete just nu). Man lära känna dem väl innan man själv hoppar upp. Det finns massor att göra under tiden! Två -åringar är kul för då får du göra precis allt själv och se hela utvecklingen.
Kör på två-åring!! : )
Lycka till!

Är du inte rädd för att göra det själv och inte har bråttom så är 2-åring nog en bra ålder. Visst vill man helst att unghästar ska växa upp så länge som möjligt i stor flock på kuperad lösdrift, men hur många hästar gör det? Jag tror inte det är helt fel att ha unghäst installad.
Om jag var du skulle jag titta på både äldre och yngre och välja efter vilken individ som jag tycker bäst om i slutändan om du är öppen för både äldre och yngre.
Tack för era svar! Jag tror faktiskt att det blir en tvååring, skulle vara så himla kul att få möjlighet att verkligen vara med från början och forma själv :)