Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 6908 ggr
[Tovab]
0

Frågor inför hästköp :)

Hej  Glad

Då kanske min högsta önskan äntligen ska slå in så behöver jag lite hjälp med alla kostnader. Vad behöver jag räkna med som kostar pengar? Tänkte inte så man råkar glömma nånting. Ni får gärna skriva upp alla saker som kostar, tex stallplats, hovslageri, försäkring mm.

Om ni vill så får ni gärna skriva tips om provridningen. Vad man ska kolla lite extra på, vilka frågor som kan vara bra att fråga och sånt. Glad

//Tova

ettnamnbaraa
0

googla så hittar du en massa svar.
men iallafall.
stallplats, hovslagare, försäkring, veterinär, utrustning, träningsmöjligheter, tränare är väl några saker.

Gronstedt
0

Inför provridning: Tänk på att du inte bara ska rida hästen. Du bör också få borsta, kratsa hovar, sadla och tränsa. Dels för att ni ska hinna lära känna varandra lite, dels för att du ska kunna visitera hästen ordentligt och dels för att du ska få en uppfattning om hur den är i sättet.

Vad ni ska göra vid provridningen beror ju väldigt mycket på vilken utbildningsnivå du och hästen har. Det viktiga är att den rör sig jämnt och rent, är samarbetsvillig och att det känns som om ni kan trivas tillsammans.

[Tovab]
0

#1 det har jag redan räknat med :) Tänkte bara fråga här också så man inte missar nånting ;)

#2 Jo, tänkte även att man kan få hämta in ponnyn från hagen själv, och se allt sånt. Hon är inte så utbildad, så kommer ta det lugnt men kommer se till så att gångarterna känns rena, att hon bjuder och kolla hur bra hon lyssnar vid hjälper och så :)

[Folee]
0

ville bara säga, åååh vad roligt! Suuuperhärlig känsla när man ska fara och provrida :D lycka till.

[Tovab]
0

#4 Jaa, bara det blir nånting.. Vi bestämmer imorn om vi åker och provrider eller inte. Om det blir nånting eller inte. Så är nervös och hoppas på det bästa! :D

Glenda
0

Glöm inte att göra en veterinärbesiktning av hästen innan du bestämmer dig för att köpa den! Kostar lite, men det är värt det i slutändan!

När det gäller provridningen, be ägaren att rida hästen först så du får se den i rörelse och visa vad den kan. Försök att variera och göra så mycket som möjligt näår du rider, så du märker hur hästen reagerar på olika moment. Provrid inte bara en gång! Och rid även ute, inte bara i paddock.
Hantering i övrigt är ju alltid bra, som sagt.

[Tovab]
0

Blev tyvär ingenting :/

Alma-G
0

Allt kostar när man har häst :)
Täcken, foder, utrustning, utrustningsvård, försäkring, foderförvaring, ridutrustning, hovslagare, tandraspning/kolla tänderna, tränare, tävlingskostnader, beteskostnader och sen typ allt annat som går sönder / inte passar osv som kommer med tiden :)

[Tovab]
0

#8 Jo, allt kostar ju :)

Linnea
0

#9 Vad är det för häst du letar efter?

Skynda långsamt så går det fortare.

[Tovab]
0

#10 dressyrponny. Men som kan hoppa okej också :)