Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2111 ggr
Peppe
0

Foderstrul

Blacky behöver rejäla mängder protein och går på närmare 2 kg lusern (pellets) när han är installad trots normalt hösilage och 1 kg havre för att hålla hull/muskler. det äter han upp.

men nu på sommaren vill han inte ha nån lusern och han kommer tunna ur  =( har fått 1 kg lusern (+½ kg havre), men har slutat med det nu sista veckan eftersom jag bara får slänga det. vet inte hur jag ska göra, vill inte introducera nåt nytt foder nu för bara en månads tid när han går på bete. han är ju van vid havre också men han skulle behöva 2-3 kg havre för att få tillräckligt med protein, och förutom att det blir sjuka mängder så skulle MJ dra iväg på tok för långt. vill inte stalla in honom än. tips?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Gronstedt
0

Prova Kraffts Protein? Det är massiva mängder protein (tror det är 330 g/kg) i och du kan ge en näve eller ett par som godis. Det blir inte direkt ett foderbyte, eftersom det blir så små mängder.

Glenda
0

Annars om du inte vill byta foder, kan du väll testa att smaksätta ditt gamla foder lite? tex blanda i lite betforvatten eller melass eller mosad äpple eller något annat sött och gott. Blanda omkring så han inte kan peta bort lusernet. :)

Peppe
0

#2 har redan testat diverse olika saker, men jag tror problemet ligger i att han inte är hungrig nu när han går på bete. Lusernpelletsen är ju väldigt kompakt och mättande. han tycker ju inte det är äckligt eftersom han äter det resten av året när han är uppstallad… :S

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

ThunderClap
0

Jag skulle köra på foderbyte till Krafft Protein som Gronstedt säger. Då behöver han inte äta så stora mängder foder för att få i sig proteinet han behöver.