flugmedel
nu är jag ute i god tid för en gångs skull. min ponny är extremt känslig för flugor o andra flygande skar, går alltid med flugtäcke sommaren annars blir hon svårt biten=( men har flugmedel när jag rider(och på henne i hagen)
nu till in fråga, vilka är era bästa flugmedel? har testa det mesta men vill höra om jag missat något. gärna hemmagjort då jag börjar bli trött på att lägga lite över 1000 kr varje sommar på flugmedel^^

Absorbine Ultrashield tror jag att det heter, KALASBRA! Dock är det livstids karens, och den är lite dyr, men det är den enda insektsspray som hjälper av alla jag provat.
Finns även PROB som jag gillar, speciellt oljan, Japp blir väldigt insektsbiten om sommaren speciellt framme på bogen och mellan frambenen och får stora bölder som spricker, men så fort jag ser tendenser så smörjer jag på oljan och på några dagar försvinner dem. Även PROB är relativt dyrt.
Men å andra sidan det enda vettiga som fungerar, har provat massor av billighetsspray för 89 kr på Hööks och Börjes, men jag skulle lika gärna kunna sprayat på vatten. Hjälper möjligtvis de första 10 minutrarna.
Annars en bra och billig grej är att låta bli att rykta i den utsträckningen det går.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

håller med #1 ! Absorbine ! helt klart värt pengarna!
eller så åker du till grekland ( eller ngt annat land ) där det inte är ''förbjudet'' med citronella.
Hitta en flaska hemma från när vi var i Grekland.. Tror att det var till männsikor ju, men funkade KANON till hästen!.
men det tog slut i somras. så får väl importera in mer ;P
vet inte vad det heter men på bröjes i tingesryd finns ett skitbra :D Min häst är ockås känslig men det funkar (+ flugtäcke) inte dyrt men bra :) Testa det :D finns även första hjälpen spray som är super bra om hästen skulle få sår :)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

abosrbine har jag provat funkar väl sådär. tog in henne efter en natt ute utan täcke. hon vsr så svårt biten vid juvret átt det svullnat upp 3-3ggr, såg digivande ot=(
Vi gav någon örtblandning förra våren som han fick äta någon månad innan sommarbetet. Man ska ge det ett tag innan och fortsätta under sommaren. Vi gav bara en omgång och det blev inte så att vi fortsatte.
Men det fungerade riktigt bra ett tag, antar att effekten försvann när vi inte fortsatte med att ge örterna. Hästen blir annars väldigt knortbiten och myggbiten, knorten brukar roa sig med att lägga ägg i hans öron..
Hans ägare har testat de flesta flugsprayer, men inte hittat något som fungerar. Så vi ska använda dessa örter denna sommar också, men fortsätta sommaren ut med det.
Minns inte vilken örtblandning det var, men är du intresserad kan jag kolla upp det.

#5 kan dte heta detta, itch-free från dodson och horell? har funderat på att testa detta. skulle vara bra med erfarenhetr från andra^^
#6: Ingen aning faktiskt. :)
Systrarna gör något flugmedel som brukar fungera massa bra, men vet dock inte receptet. kanske kan ta reda på det om det är intressant =)
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

haha, jag gjorde nåt egte för nåt år sen, det luktade i hela huset ett par dagar XD mamma blev galen på mig ^^
haha :P
Vet att man typ ska koka något och så har man i en massa vitlök! Det är det jag vet iaf x)
Medarbetare på Djurfoto

och ättika och andra inte för gott luktande saker=)
precis ;)
men ska jag kolla med syrran imorgon ?
Medarbetare på Djurfoto

ja gärna, alla tips mottags tacksamt!^^
ren äppelcidervinäger 1 liter
2 hela vitlökar
pressa ena vilköken (alla klyftor på den)
lägg i Ä-vinägern och lägg i dom andra klyftorna hela, låt stå 2 veckor, skaka om varannan dag… Sedan spraya på… luktar föööördjävligt, men funkar på min kompis ponny, som annars brukar ha en kött slamsig remsa till man kvar på kvällarna..
Får du tag i eucalyptus (äkta, gärna bär - annars lär lukten gå ur snabbt) så lär det räcka med att sätta lite i manen och svansen. Luktar skarpt men länge och inte så illa :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

citronella är jättebra tycker jag, synd att man inte längre kan köpa den i sverige.
Kom inte ihåg vilken vad den hette jag hade förra sommaren, men den var inte så bra tyckte jag.
kissmekate.blogg.se

Jag använde äppelcidervinäger blandat med vatten. Vet inte hur pass det hjälper mot att bli biten då jag testade sent på säsongen men det slutar klia iaf.
Skynda långsamt så går det fortare.

#16 Hade också citronella förra året, men vrf kan man inte köpa den i sverige längre?
Hjorthornolja luktar inte gott men är perfekt till beteshästar osv då det inte finns ett flygfä i närheten efter man använt det.
Men annars har jag bara hört bra om absorbine ultrashield så den kommer jag nog ge ett försök i år :)
Hakuna matata!

#19 Kan man köpa sån olja i vanliga mataffärer?
#20 Tror inte det men har för mi att den kan beställas från lantmännen o dyligt..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#19, tack ska se om jag hittar den oljan. absorbine ultrashield funkar sådär på min, använde nog upp iaf 2st !liters flaskor förra sommaren=P känslig dam^^
Hjorthornsolja slutades säljas i sverige för en tid sedan, men jag vet inte om det kommit tillbaka än eller inte. Annars kan man hitta hemsidor som tar in det från danmark. (Det är dock inte giftigt, då det består av slakteriprodukter - därav lukten)
Det användes förr på främst svin eller liknande som blev kanibaler~ och började äta på varandra… Men det används även i trädgårdar etc för att skrämma bort harar (som gnager) mm.
Men som sagt det luktar inte gott men fungerar kanon och man behöver inte ha på det särskilt ofta heller om man inte badar hästen. Står man ut med lukten som människa (jag tycker inte det är så farligt men det är väll lite som en vanesak, folk som jobbar i en ladugård tycker ju inte det är farligt att gå in där medan en annan tycker det luktar jätte mycket) så kan man ju självklart ha det annars med, men som sagt - perfekt på beteshästen. Dock ska man akta sig för att få det på kläder etc efter som det kan vara svårt att få bort lukten helt.
Hakuna matata!

# 23tack! hon kan ju vara lite kanibal utav sig ibland så;P

Jag fick ett bra recept av en hovslagare, ättiksprit och grönsåpa. 1 liter ättiksprit och 1 dl grönsåpa tror jag att de va. De fungerade väldigt bra måste jag säja, och väldigt billigt att göra.
Men då kan de vara bra att duscha hästen innan sommaren är slut ;)
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Jag provade även ett med ättika, vitlök, olja, grönsåpa och vatten förra året men de fungerade inte alls..
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Jag hittade det här receptet och ska nog testa det:
6 droppar saft av en citron
½ L vatten
½ paket timjan (går även med färsk)
½ krm vitlökspulver
koka upp vattnet, när det bubblar rikligt så sätt ner en tesil med timjanen. låt stå och svalna en kvart med tesilen i. häll sedan i vitlökspulvret & citronsaften och rör om. klart!
Undrar om det funkar, i de flesta recept så är det väll mera vitlök och äppelcidervinäger! Man kanske kan byta ut lite vatten mot äppelcidervinäger och ta lite mer vitlök tillexempel? Vad tror ni om det.. 
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

jag hade bytt ut vattnet mot äppelcidervinäger =) och haft i hela vitlöksklyftor sen när dte har kokat får dte stå och dar ett dygn elelr 2.

#28 Ah freestylar lite här med mitt eget recept nu istället.. 1 dl vinäger står och drar tsm med 3 msk vitlök, får dra några timmar :P
ska göra timjanavkok sen och hälla tillsammans med 1 dl GULsåpa (funkar det??) och äppelcidervinägern+vitlöken. Några droppar citron sen får det vara klart.. Hoppas det funkar =D HAr tagit några delar från två olika recept och blandat samman. Vem vet! Kasnke blir tidernas bästa recept ^^ ;DD
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#29 ska det inte vara grönsåpa?=P det med såpan är jag inte säker på men det anfra låter bra^^ rosmarin finns det med i någor recept jag har hemma=)

#30 Jo tror det, men mormor sa att det är samma sak?? Hmm.. tvivlar på det.. :P Men det var det enda vi hade hemma. Tycker du att jag ska ta lite mer äppelcidervinäger, eller lite mer vattten? Vill dryga ut det lite med någon til vätska iallafall.. ;)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

Är ättiksprit (12%) farligt att ha i tro?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#32 Näe, man har det när man gör kola ju, så det tror jga inte :)

#33 Okej :) Tur för jag har redan hällt i det, annars hade jag behövt slänga allt ^^
Jag kan återkomma om några dagar om det funkar eller ej, och då lägga ut receptet.. =P fastdet är ju så olika från häst till häst, vissa funkar super på en häst medans det är värdelöst på en annan…
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#34 ättika kan du ha, hade jag i ett flugmedel jag gjorde ^^

#34 Hur blev sprayen då?

Hm ja svårt att säga med tanke på att jag inte står och tittar på hästen i timmar efter att jag sprayat på, brukar oftast vara det sista jag gör när jag går hem från stallet. Men jag tycker att det funkar hyffsat faktiskt! Funkar lika bra som grannens bromsmedel från effol (tror jag det heter). Vet dock inte om det håller likalänge men ja..
Men här där jag bor är det dock extrtemt mycket mygg, så han får faktiskt ha flugtäcke på sig från 5 på kvällen då det börjar bli riktigt mycket, tills ca 11 på morgonen. Och då har jag min egna spray på hans ben.bara. Och det funkar för mig, vill inte lägga ner hur mycket pengar osm helst på dyra flugmedel….:)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Vi kör också med hjorthornsolja och det finns inte ett flugfär/mygg/knott/broms i närheten. Spär ut den 1+4 med olja.
Och för er som ska prova det…Använd inte vid sadel och gjordläget.

#38 - vadå för olja ? vanlig matolja eller ?

jag använder Absorbine utrashield, märker stor skillnad. Blacky är också en sån där känslig kuse som blir helt uppäten.
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#40 min blir också uppäten, stora märken efter där dme bitit henne men absorbine ultra shield hjälper inte.
Det är väldigt individuellt vad som fungerar på häst och häst. Har en bekant där ultrashield fungerade kanon till 3 av hästarna, den fjärde hjälpte det dock inte ett skit på. På denna hästen funerade däremot Hööks egna flugmedel perfekt, men inte alls på de andra i sin tur.
Så man får pröva sig fram - ett medel fungerar inte på alla hästar alltid :)
Hakuna matata!

#42 jag har provat det mesta som finns ute, känns hopplöst. men flugtäcke plus dränka henne i flugmedel funkar ok.^^
#39 barnängens baby olja

#44 är det hjorthorns olja? Baby olja :O
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#45 Babyolja är det man har till barn (ofta), hjorthornsolja är det som luktar vedervärdigt (men som dock fungerar kanoners).
Hakuna matata!
#45 jag spär ut hjorthornsoljan med babyolja
min pålle är åxå jätte känslig mot mygg/knot/fästningar. Han svullnar upp av MINSTA lilla myggbett.
Faktiskt en fördel när man ska hitta fästingar, för där är det en stooor Svullnad.. Haha nääe
ingen fördel!
Jag använder absorbine Ultrashield, tycker det funkar bra. För den klibbar inte som andra flugsprayer jag testat, och luktar inte så farlig heller. enda nackdelen med den - för mig iaf - är att min plutt börjar gråta av den. Han är sjukt känslig i ögonen MED mot gräs och starka grejjer.. Hehe ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Ni som använder ultra shield - tänk på att skriva i det i passet då det är livstids karens på livsmedelsproduktion på detta medel! Samma med RB 86 och ett par andra med.
Jag vet inte om köttet ev. får gå som hundmat el. liknande, men det får hur som helst inte ätas av mäniska. Så tänk på det ni som använder/ska använda det!
Hakuna matata!

#46 Vart i passet skriver man det?
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

#50 Du får leta, det beror på hur passet ser ut.
Skynda långsamt så går det fortare.
Vad tycker ni om det här medlet på bilden Vi kör på det och nåt myggmedel som man späder ut med vatten tror jag. (myggmedlet finns i blåa flaskor och luktar väldigt start. Det lukar vedervärdigt :P)
Switch her man på från manen till svansen i en "sträng" men inte där man har sadeln. Det far neråt i underhudsfettet. Hjälper mot knott och fästingar (även skabb tror jag eftersom skabben inte kan fly uppåt när man behandlar det).
Japp, switch har vi också. Tror vi fick det rekomenderat av en veterinär eller nåt. Har inte lagt märke till om det funkar ändå.. men knott är de värsta som finns tycker jag!

jag har också switch=)
tycker du det är bra?:)

jag använder också Switch, på den enda som kliar sig och han kliar inte alls med Switch, helt klart värt 250 kr i månaden/ det är vad en halv flaska kostar.
Swtich hjälper mot knott, broms och fästingar, men inte mot blinningar. På årets sommarbete är det hysteriskt mycket blinningar - vad hjälper mot dem?

#57 skugga vår går in i vädersyddet och slipper odjuren
De står längst upp i hagen, där det finns ett skuggskjul och gräset är nedbetat, men de är rätt illa ansatta av blinningar ändå - det finns hur mycket som helst. Även när man rider är odjuren på hela tiden.
Hjorthornsolja är det enda som jag vet fungerar mot broms (och allat annat), finns att beställa från danska hemsidor~
Hakuna matata!
finns det nån faktasida om hjorthornsolja? :]
Jag köpte ett medel med citronella i Sverige så sent som i torsdags, så det kan inte vara så väldigt förbjudet … ?

#62 det som finns kvar på lager får man sälja ut=)
Jag har RB86 och det är bra :)
Kontakta JA Industri & Gårdsservice:
JA Industri & Gårdsservice
Ölme Karlslund
681 94 Kristinehamn
Mobil:
070-2651036
Dom här har hjorthornsolja