Gapar, hjälp?
min häst gapar när jag rider. därför har jag en nosgrimma som stänger igen munnen. Han försöker fortfarande gapa men jag kan rida honnom i form då tills han inte försöker bita fast i bettet.
Varför gapar han? Har sett på bilder när jag rider att det ser ut som om mungipan är uppdragen jättemycket och han gapar. Det ser inte kul ut :(

Det går inte att svara på det finns lika många anledningar som det finns hästar och ryttare.
Ett är säkert hästen får obehag på något sätt, så nosgrimman är något som hindrar hästen att slippa lite ifrån obehaget. Som alltid så skulle jag leta anledningen och göra något åt det inte hindra hästen från att säga "aj"
har du kollat tänderna?
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
Vet en häst som gapade när han fick tungan över bettet :/
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
#2:inget problem med tänderna.
#3: Vist gapar dom då? :)
Han gjorde det :) du kan ju kolla nästa gång du rider elr nåt :)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
För hård i handen? Bett som är för långt och inte passar? Hästen gillar inte den typen av bett?
Kolla att munen och tänderna ser bra ut, är det inget fel där ligger problemet i bettet/handen

Du rider inte för någon tränare som kan hjälpa dig se vad som kan tänkas vara fel?

att lägga tungan över bettet är ett symptom på smärta precis som att gapa, något är fel.
Ofta sitter felet i handen på ryttare, sen kan hästen var för tång för de bett du rider på eller så trivsden inte med det bettet.
Att hindra hästen från att säga "aj" det är helt fel lösning, leta felet istället och utan att de hästen så är det omöjligt att svara på din fråga.
Kolla så att bettet inte är obehagligt, testa vilket bett han trivs med. Se även till att bettet inte är för långt eller att sidostyckena är för korta.

Först och främst: Sluta spänn nosgrimman så att munnen inte kan öppnas. Hästen försöker öppna munnen pga obehag/smärta oftast. Munnen är skitkänslig.
Sen får du fundera på om du är för hård i handen, eller om det är bettet som inte passar eller om det är ngt fel med tänderna.
Som de andra säger, kolla munnen med en tandläkare.
Kolla bettet, kanske passar det inte just din häst?
Finns sår i munnen? Isf kanske dessa inte får tid att läka, testa ett hackamore ett tag isf.
Om du är hård i hästens mun finns gummiband att sätta mellan tygel o bett för bättre stötdämpning/mjukhet.
har du kanske möjlighet att testa bettlöst, iaf en period och se om hästen gillar det bättre? :)

Ifall TS ska överväga bettlöst rekomenderar jag inte att hon börjar emd hack (som jag ser rekomenderas överallt även fast det är skärpt). Sidepull säger jag.
Funderar också på om hästen kan gå i "form"? En häst som inte är avslappnad går inte i en bra form. Vore bra att se video.

Jag tycker TS ska hitta orsaken först, för att det den vanligaste orsaken okänsliga händer, då lär händerna fortfarande var okänsliga.
Är det tänder som behöver åtgärdas så, behöver tänderna fortfarande åtgärdas.
är det för trångt i hästens mun för bett, då bör man veta det som man kan anpassa sin utrustning efter det.
är det en betttyp hästen inte gillar så kan det finnas andra bett hästen trivs utmärkt med.
Att byta till betlöst, utan att veta att hästen är trång, det är inte att hitta felet och åtgärda det.