OT - Hjälp! Byte av gymn. + linje!
Jag undrar, är det någon här som har bytt gymnasie och linje i tvåan utan att ha behövt gå om ettan?
Undrar mest om byte från samhälle till naturbruks (häst), men alla svar är välkomna!
Ps. Hoppas att det är OK att jag skriver här, visste inte riktigt om det hör hemma här men eftersom det handlar om naturbruks, häst och ligger på OT så hoppas jag att det går bra. Mycket tacksam för svar, skriv hellre en gång för mycket än en gång för lite :)
Jag bytte gymnasium, iofs från samhäll till samhäll men jag hade ju missat och reda tagit vissa kurser men med hjälp av samarbetsvillig rektor och lärare så kunde vi få ihop mitt schema så att det fungerade.
Naturbruk läse väl även de kurser som matte engelska och svenska? Så är det inte jätte mycket andra kurser borde du ju kunna gå vissa kurser på håltimmar eller med ettorna :)
Jag gick Natur-Media i ettan, men bytte till Sam-Sam i tvåan. Inga problem alls eftersom min N-M var ihopslagen med de som gick Natur-Öppen Ingång (det vill säga de som visste att de kunde byta till Sam i tvåan om de ville).
Gick dock kvar på samma skola, bara annan linje.
Har ingen aning om hur det ligger till.
Men om du byter gymnasium och är godkänd i Svenska, Matte, Engelska (Naturkunskap om du har läst det under första året) behöver du inte gå de kurserna igen.
Du går då om första året igen men läser bara karaktärsämnena (eller vad det heter.). Alltså de kurser som är obligatoriska för programmet.
Byter du gymnasie så måste du söka in till programmet på nytt.
Vet iallafall att det kom en ny till våran klass direkt till tvåan och hade gått nått annat innan, i ettan då. Jag går hästhållning , och det var inga problem där iallafall..
Prata med din studievägledare på skolan så får du de rätta svaren :)
Min dotter bytte gymasie efter att gått 1 år på samhälle och hon fick börja om i 1:an men det var kanske inte så konstig för hon började på fordonsprogrammet. Det är kanske skillnad om man går från en teoretisk linje till en annan.
Jag gick hästhållning i gymnasiet, och jag tror att det kan vara svårt att hoppa in i utbildningen till trean, eftersom det är så många specifika hästkurser i den utbildningen som man läser i både ettan och tvåan. I trean är det mest fördjupningkurser i tex ridning eller andra valbara kurser. Alltså tror jag att det är lättare att gå om tvåan. Men hör med din studievägledare och studievägledaren på naturbruksskolan!
Jag gick hästhållning i gymnasiet, och jag tror att det kan vara svårt att hoppa in i utbildningen till trean, eftersom det är så många specifika hästkurser i den utbildningen som man läser i både ettan och tvåan. I trean är det mest fördjupningkurser i tex ridning eller andra valbara kurser. Alltså tror jag att det är lättare att gå om tvåan. Men hör med din studievägledare och studievägledaren på naturbruksskolan!
tack så jättemkt för alla svar hittils, ni är supersnälla som delar med er :)
angående #7 och #8, jag skrev om att hoppa in i tvåan utan att behöva gå om ettan och inte trean och tvåan :)
angående de flesta, jo jag har mailat en SYV på den skolan men han/hon har ju semester, vilket de flesta har :/ så tänkte höra lite här sålänge!