Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 6945 ggr
ettnamnbaraa
0

tävla bomlöst?

finns det någon bomlös sadel som man får tävla i?
dressyr/hoppning? distans får man väl tävla?
vad heter dom isf? är lite nyfiken :)

CoralReefs
0

i distans får du ha bomlös sadel, tror inte det spelar någon roll vilken

I dressyr och hopp får du tväla bomlöst om sadlen ser ut som en bomsadel (finns en del sådana modeller tex freemax)

ettnamnbaraa
0

okej. men sen undrar jag om dom mer stadiga bomlösa (som liknar lite bomsadel) anpassar dom sig ändå lika lätt efter ryggen som dom "vanliga" bomlösa? 
och kan man ha en sån sadel som enda sadel?

viktoria91
0

star trekk sdlarna ser ut som vanliga sadlar=) dem är lite svårare att passa in har jag hört, dem som liknar vanliga sadlar=)

visst kan man ha en sådan sadel som enda sadel!

ettnamnbaraa
0

skulle ju va perfekt att ha en sån sadel som enda sadel, kanske man inte behöver byta heller eftersom dom anpassar sig bättre efter hästens rygg =)

viktoria91
0

star trekk är rätt dyra har jag för mig

CoralReefs
0

star trekk måste man justera in och anpassa efter hästen då den har flyttbara paneler osv så dom är rätt svåra och man bör ta hjälp av en sadelutprovare.

Dom stadiga bomlösa är också hårdare och svårare att anpassa överhuvudtaget, det är mycket pill med det hela och även där bör man ta hjälp av en sadelutprovare för att tex få paneler och sådant rätt.

Om du kan ha sadlen som enda sadel beror lite på vad du skall göra. Skall du enbart rida dressyr och rida ut köper du givetvis en dressyrsadel men skall du hoppa bör du ha två sadlar dvs en hoppsadel och en dressyrsadel då hoppsadeln är anpassad till hoppning och ger inte en korrekt sits vid dressyrridning medan dressyrsadlen inte är anpassad till hoppning och är då inte lika stötdämpande som en hoppsadel.

ettnamnbaraa
0

#6, men allroundsadel då? finns det något sån man får tävla i?
då jag gör lite av varje.

Alma-G
0

#7 Absolut kan man ha det! Men jag har precis köpt ponny och har en av varje, elle ska ha när vi hittar en dressyr som passar, det gör Väldigt mycket nytta för sitsen att ha korrekt sadel. På det sättet kan du utveckla din ridning.

ettnamnbaraa
0

#8 förstår det..

men skulle gärna ta emot tips på allroundsadel som man får tävla i !! :)

kaka1234567
0

Man fåt tävla med alla slag alolrundsadlar. Dess kan man tävla i dressyr och hoppning

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

ettnamnbaraa
0

#10 får man tävla i alla bomlösa allroundsadlar ? :O

kaka1234567
0

De finns inget som heter bomlösa allruand sadlar . Jag fattar inte riktiggt vad du menar med de.

_Mvh kaka
_

ettnamnbaraa
0

#12 men kan du snälla läsa namnet på tråden innan du skriver?
tråden heter "tävla i bomlöst" ALLT här handlar om bomlöst och inte nåt annat -.- och det finns bomlösa i ALLROUND MODELL jaaa

CoralReefs
0

Vad jag vet så finns det inga bomlösa i allaround utan bara för dressyr dock ej hopp. Det finns en freemax modell och en startrekk modell som är hoppsadlar och även om det står allaround så är det definitivt inga dressyrsadlar utan hopp om man nu skall tiatta på hur du sitter.

Lorita
0

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Linnea
0

#15 Vill ha…

Skynda långsamt så går det fortare.

kaka1234567
0

#13. Förlåt då . Får man inte ha fel.

De värkade bara som att du frågade om man kunde tävla bomlöst. Och de fick man inte om man hade inte en bomlös som såg ut som en riktig sadel. De värkade som att du frågade om man kunde tävla i en riktig allorand. Så jag svarade.

Skit samma men man får väl tävla i en allrund bomlös om ingen vet att den är bomlös. De gjorde en vänn til mig och märktes inget.

jag skulle inte hoppat i en sådsan.

Utan hafft en riktig dressyr sadel till dressyr. Och hopp till hoppning

_Mvh kaka
_

CoralReefs
0

Ja men tänk på att dessa alloround är just mot dressyr och du bör ej hoppa några större hinder med dessa då dom inte kan ta emot ryttarens vikt efter ett hinder på samma sätt som en hoppsadel.

ettnamnbaraa
0

#14 en till som skriver nånting utan att ta reda på nån som helst fakta.
det finns många bomlösa hoppsadlar, dock liknar dom mer på bomsadlar.

ettnamnbaraa
0

#13 ja du har rätt, dom man får tävla i liknar lite bomsadlar, men dom är fortfarande bomlösa (Y)

CoralReefs
0

Jo jag har tagit reda på och har varit i kontakt med en del återförsäljare då jag själv ville ha en bomlös hoppsadel och som jag sa så rekommenderas dom inte att hoppa i några större hinder då dom inte klarar av att ta emot vikten trots att dom ser ut som bomsadlar.

Har själv efter mycket om och men inhandlat en freemax hoppsadel och de sadlar jag hade att välja på var just denna + startrekk hoppsadel då dessa bäst klarade av hoppning…men men kanske dessa återförsäljare ljög för mig inet vet jag

ettnamnbaraa
0
ettnamnbaraa
0

#21 jag tror iaf dom är ganska stötdämpande, dom har ju tjocka paneler på undersidan och så. sen kan man ju ha en avlastande tjock padd under för mer stötdämpning. jag skulle lätt hoppa i en bomlös.
dom är ju knappast sämre än en dålig opassande bomsadel…

Zaphix
0

#23; Problemet ligger väl i att dom inte är viktfödelande på ett bra sätt annat än när du sitter i den. När du landar i hoppet blir det ju ett ordentligt tryck i stiglädren, och eftersom det inte är någon hård bom i sadeln så fördelas inte vikten på lika bra sätt.

För en med en bomfödelas vikten helt över sadeln, men det kan det omöjligt göra om det inte är en hård fast bom i.

Så att hoppa i en bomlös, oavsett modell är väl inte det smartaste man kan göra om man vill ha hästryggen hel. Bättre att hoppa barbacka då om man inte hittar en bra bomsadel.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

ettnamnbaraa
0

#24 nu syftade jag på dom i just hoppmodell. skulle aldrig hoppa i någon annan. 
eftersom jag aldrig provat hoppa i en sådan så kan jag ju inte säga säkert. men det är vad jag tror iaf.

Klasselover
0

#25 Det spelar ingen roll om det är hoppmodell eller soffkuddemodell, en bomlös sadel fördelar ändå inte vikten när du landar efter språnget. Skulle aldrig få för mig att hoppa i en bomlös sadel, kan förstöra ryggen rätt rejält.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

ettnamnbaraa
0

#26 men det är ju tillåtet att hoppa i dom, det skulle inte vara det om dom är skadliga?
hur kan du uttala dig så när du aldrig provat?  
jag skulle hoppa i en sån iaf.

ThunderClap
0

Läst lite spritt utav tidigare svar och kan bara konstatera att jag inte håller med om flera utav de saker som sagts. Så svarar jag med.

Det finns flertal bomlösa sadlar som ser ut som engelska sadlar som man därför får tävla med. Så som StarTrekk-sadlarna.

Bara för att de ser ut som engelsk sadel gör inte att det är mkt stadigare, det beror helt på hur de är uppbygda.

Hur väll de passar många hästar beror helt på om det är något fram och bakval i dem som måste passas in/bytas och hur de i övrigt är uppbygda.

Jag lånade hem en StarTrekk dressyr för inte allt för länge sedan för att prova på min häst, den nya modelen som inte har flyttbara paneler utan det enda man kan ändra på är framvalvet. Den låg dock inte bra på min häst, trots rätt vidd. Den model jag kollade på kostar 12.500kr ungefär ny.

Det finns bomlösa sadlar utformade som hopp-sadlar även. Personligen har jag inte träffat på någon bomlös sadel som jag skulle vilja använda för den typen utav träning, dvs där man står upp i stigbyglarna eftersom jag inte sett någon lösning på bra tryckfördelning ifrån stiglädrerna ännu.

#27 Det är tillåtet att göra massor med saker som inte är bra för dig eller din häst, bara för att något är tillåtet betyder det ju inte att det är bra. Är tillåtet att hoppa i bomsadel som inte ligger bra på hästen, betyder inte att det är bra…

ettnamnbaraa
0

#28 japp, du har rätt. 
men jag tycker det är bättre att ha en passande bomlös hoppsadel än en opassande bomsadel?

Zaphix
0

#29: Pest eller kolera? Både en dåligt sittande bomsadel och att hoppa i en bomlös förstör hästryggen, så varför ens fundera på att välja någon av dom?

Min och Dackes blogg

ThunderClap
0

#29 Säger som Zaphix, varför välja mellan pest eller kolera? Finns ju bra alternativ egentligen med.

ettnamnbaraa
0

varför sågar ni det så hårt ? 
finns ju en hel del som tävlar högre klasser i det?
jag tycker iaf det duger till lägre hinder ?
fattar inte hur en hård träbom framme i sadeln kan påverka så mycket?

men det är upp till var och en. 
ni gillar det inte.
men jag gillar det.

Lorita
0

det bästa är att vänta med att hoppa tills man hittar en passande bomsadel.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

ettnamnbaraa
0

#33 somsagt, alla tycker olika

ThunderClap
0

#32 Jag säger bara mina erfarenheter. Som sagt, jag har lagt ner tid på att låna hem och prova bomlös sadel utav bra kvalité rättså nyligen till min häst, men tyckte inte den låg bra nog och igen så övertygade inte sadlen mig att den gör sitt jobb bra nog.

Finns vad jag känner till i stort ingen ryttare som rider högre klasser inom varken dressyr eller hoppning med bomlös sadel.

En bom är under hela sadeln, inte bara framtill. De sadlar som hara bara framtill du tänker på är de bomlösa som har ett framvalv eller en sadel med halvbom.

En bom påverkar väldigt mkt då det är själva uppbygnaden i sadeln, det är den som fördelar trycket, det är i stort vad den är till för.

Vad är det du gillar med bomlösa sadlar?

ettnamnbaraa
0

#32 många hästar går bättre på dom, får bättre gångarter, mer ryggmuskler, det klämmer ingenstans, dessutom passar bomlös dom flesta hästar (vissa modeller är svårare) man behöver inte byta lika ofta. 
och dom är bekväma att sitta i.

jag har helt klart börjat ogilla bomsadlar genom åren, men det är sånna jag ridit hela mitt liv. (ENGELSKA SADLAR pratar jag om nu)
jag har erfarenhet av sånna som suttit ruskigt fel, vissa är ruskigt obekväma och hårda, och så har jag fått ruskigt ont i kroppen av vissa.
så jag är positivare till bomlös (även andra sadlar, western m.m. men inte engelska sadlar)
visst finns det säkert bra bomlösa sadlar. men jag har inte stötit på någon som jag gillar ännu.

Zaphix
0

Jag har en bomlös sadel, jag gillar bomlösa sadlar, till dressyr och uteritter. Bomlösa sadlar tycker jag fungerar jättebra till det, är till hoppning och mycket fältsitsridning jag är emot bomlösa sadlar till.
Det är just trycket som blir vid hoppning som inte fungerar med en bomlös sadel, för det är inget som födelar trycket som blir då. Blir punkttryck.

Det kan du ju testa på dig själv, häng en filt över ryggen där du sätter fast två snören på vardera sida av filten med vikter i (för att likna tyngden i stigbyglarna som blir när man hoppar) och jämför sedan med att göra likadant med en spånsiva/ugnsplåt/whatever som är hårt. Då kommer du märka att ett hårt och fast material fördelar helt enkelt trycket bättre som blir i stigbyglarna vid hoppning.

Däremot dressyrridning är en annan sak, där blir det inte samma tryck i stigbyglarna, utan när du sitter i sadeln födelar panelerna trycket betydligt bättre. För trycket blir på större yta då.

Min och Dackes blogg

Klasselover
0

Precis som det har sagts tidigare, pest eller kolera. Tillåtet, vad är tillåtet och vem bestämmer det? Om du vill hoppa ska du inte ha en bomlös! Även om sadeln är konstruerad till utseendet som en allround eller hoppsadel så är det för ryttarens bekvämlighet - inte för att den ska hoppas i!

När det gäller ridning öht så väljer jag många gånger allroundsadel framför dressyrsadel för att jag får mer stöd av det och trivs med benställningen, det är därför som det finns olika utformningar.

Vill gärna ha namn på de personer som tävlar högre klasser med bomlös sadel. Och om du skapar en tråd om bomlös får du faktiskt vara beredd på diskussioner, det är ett diskussionsforum. Och som du skriver, "jag tycker", det handlar väl ändå om hästens välmående? Eller? Vad du tycker och vad som är bra för hästen är helt olika saker, det är inte åsikter, det är fakta.

Många hästar går bättre i bomlös - JA! Men då handlar det om dressyr, uteridning, och inte för mycket tryck över ryggen som det blir vid mycket lätt sits och hoppning.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Linnea
0

Jag undrar varför dom inte skulle fördela trycket tillräckligt i hoppning? Har ni sett häcklöpningar nån gång? Hoppning i galoppsadel (ingen bom/halvbom men väl en riktigt tjock padd under vid träning).

ThunderClap
0

#39 Ja och jag vet hur välmående fullblodsryggar är; vilket är inte särskilt välmående.

Och galoppsadlar är väll inte precis kända för att vara snälla emot ryggar, utan tvärtemot.

Zaphix
0

#39: För att en mjuk sak inte kan födela hastigt punkttryck, det är omöjligt, det viker sig. Det fungerar så.

Min och Dackes blogg

Angelus
0

Man får väl tävla i en bomlös om det är en sådan som "ser ut som en riktig sadel" om jag inte minns helt galet.. har för mig att sadelförsäljaren jag var hos sa det till mig när jag köpte bomlös..

// Ida Bergefur - Angelus Stuteri

Linnea
0

#39 har känt på många fullblodsryggar som inte haft några problem. Man ska alltid använda en sån sadel med tjock padd under, den funkar som stötdämpare istället för sadeln. Jag rider min ponny i galoppsadel och han har inga ryggproblem.

ettnamnbaraa
0

#43 varför rider du han i galoppsadel? (a)

Linnea
0

#44 Tränar ponnygalopp bla..