Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7643 ggr
CarlS
1

Förbjud fälttävlan nu!

Nu har en ung tjej omkommit i fälttävlan då hon fick hästen över sig vid ett hinder.

Se själva här

När ska man förbjuda denna sport som inte bara är farligt för ryttarna utan även för hästarna!

Det är snudd på djurplågeri att tvinga hästar över dessa höga fasta hinder.

Hästen är ingen känguru, inte gjord för att hoppa utan för att springa…

Om man vill hoppa över hinder kan man väl göra som Kajsa Bergkvist och hoppa själv?

//CarlS, Sajtvärd för svensknatur.ifokus.se

PimTheGreat
1

men vad hemskt!!!! Har aldrig gillat fälttävlan!!! Hade ALDRIG velat utsätta mig eller min häst för så farliga hinder. Hade de gått att riva hade det varit en annan sak, men nej fy fanken….. ryser av tanken av fälttävlan! Håller med! Förbjud fälttävlan eller gör åtminstone rivningsbara hinder!!!!!

Lorita
4

Suck, så kan man förbjuda alla rid och hundsporter och varför inte bergsklättring och segelflyg och simning för män över 50 och, och, och, och.

Är det inte bättre att öka säkerheten för både häst och ryttare, sen får man inte glömma att det är farligt att leva…….vänta nu ett av dom värsta hoten mot folkhälsan är förslappning och inaktivitet, då måste man ju förbjuda både soffor och TV apparater. Vi ryttare får nog leva med att ca 2 stycken dör om året och när så sker skriver tidnigarna stora rubriker, det är fortfarande farligare både för häst och ryttare att åka till fältävlan än att tävla, trafiken dödar många varje år.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CarlS
0

Vad skönt att höra att någon håller med mig!? :)

Har räknat med att få det hett om öronen för detta inlägg men jag står för det och har egentligen tyckt så i många långa år.

För vem kan neka till att det är djurplågeri?

DojoKelder
1

Suck säger jag bara…

CarlS
2

Jo, du får leva farligt om du vill men dra inte in oskyldiga djur och att det är farligt att åka med häst och ryttare på vägarna är en annan sak. Hade det inte varit för denna hästhoppartävlingshysterin som råder så hade man ju inte behövt lasta in alla stackars krakar i dessa små klastrofobiska utrymme på hjul som man kallar för hästtrailers…

Cilla89
3

djurplågeri? det är det ju inte på långa vägar! haha, herregud..

PimTheGreat
1

#2 nu tycker jag du är en aning överdriven! Vad man utsätter sig SJÄLV för är en sak. Men den stackars hästen då som ska trilla och bryta nacken eller ryggen???? VArför kan inte hindrena vara rivningsbara??? Hur menar du att man kan öka säkerheten inom fältävlan när de otäcka hindrena inte går att riva för den stackars hästen?????? kommer de fel så stupar de…finns ingen annan utväg!

CarlS
1

Det är snudd på djurplågeri och när det går så här galet så är det väl ändå svårt att skoja om det va?

Och i ärlighetens namn. Hur många hästar kommer in dagligen för svåra skador på framben på djursjukhusen för att man hoppat med dem över hinder som oftast är för höga för både ryttare och häst…?

CarlS
0

Bra skrivet PimTheGreat!

Cilla89
2

"Hästen är ingen känguru, inte gjord för att hoppa utan för att springa…"

hästen är inte gjord för att ha ryttare överhuvudtaget! Inte gjord för distansritt, voltige, dressyr, hoppning, western, fältävlan.. så kan ju alla dem sporterna förbjudas!

och sen är inte fältävlan farligare än hoppning, det är bara det att hinderna är fasta, och det är inte ofta en häst går omkull på ett färlttävlanshinder.. dem kan oftast bedöma ett terränghinder bättre än ett hinder med plankor, bommar av konstiga färger!

sen händer det en olycka ibland, men det gör det i alla sporter!

Cilla89
0

#8 ja, men då borde ju alla sluta rida, eller hur?

Johannna
2

Man tvingar oftast inte hästarna över hindren. Man har hästar som hoppar frivilligt för dom tycker det är roligt. Om en häst inte tycker det är roligt, kommer fel på hindret m.m brukar den oftast stanna.

CarlS
0

nej, det kan du ha rätt i men det är inom hästhoppning som både djur och människa råkar mest illa ut.

Men jag antar att du själv håller på med fälttävlan och måste försvara din sport…:(

Cilla89
1

#13 nej, jag håller inte på med fälttävlan xD

DojoKelder
2

#13 det händer väl minst lika mycket olyckor i alla andra grenar?!

PimTheGreat
0

#10 ta bort färgerna då…tycker i alla fall att det finns ingen anledning till att hindrena ska vara fasta inom fälttävlan. Vad är syftet med det???? Varför rivningsbara på hoppning??? Hade man kunnat riva hindrena inom fälttävlan tror jag faktiskt många olyckor hade kunnat undvikas både för häst och ryttare. Detta är min åsikt och den står jag för! Jag har sysslat med både dressyr och hoppning och nu western men skulle aldrig få för mig sätta min fot eller min hästs hov på fälttävlansbana….just pga hindrena är fasta! Idioti tycker jag! Hästen får ALDRIG göra ett misstag på en sådan bana för då kan det leda till döden. Fruktansvärt!!! Misstag sker även utav den mest perfekta ryttaren och hästen

CarlS
0

Hur vet man att hästar tycker att det är roligt? Hoppar den inte får den sporrarna intryckta i sidorna eller får smaka pisk..

Har du sett en häst hoppa frivilligt över något hinder någon gång? Typ i paddocken eller i hagen där något hinder står uppställt? Själv har jag haft hästar i tiotals år men aldrig sett det…:)

Lorita
2

#5 du sysslar inte mycket med hästar du, mina springer in i transporten som små barn som ska åka till Liseberg.  Dom älskar att komma till nya platser, jag hoppar bara med Athena en så länge och hon verkligen älskar att hoppa, hon trivs både när det är tävlig och när det är uppvisning.  Jag rider inte själv fältävlan och tycker att man borde nog öka säkerheten lite men förbjuda en sport för att det händer olyckor så sällan att det hamnar i tidningen …. suck

Tänker du nu blanda in vanlig hoppnig också och oss som har hästar som älskar att resa och tävla, ja okunskapen är stor, man får inte en häst att prestera om den inte tycker det är kul. Så du kan nog räkna med att dom flesta hästar som du ser på tävlingarna dom gillar livet och just att få komma ut och tävla.

PimTheGreat
0

#15 tycker du? Det håller inte jag med om.

CarlS
0

Då tycker jag du ska kontakta någon akutmottagning så får du höra fakta..

DojoKelder
1

#19 ja faktiskt.. kolla bara på travsporten.. galoppen..

gejsa
0

Fälttävlan är en otäck sport både för  häst och ryttare. Många som skadar sig för livet och några dör varje år. Jag tycker väldigt synd om hästarna. Faktist även dessa hopphästar som är på elitnivå. Tycker att det är konstigt att dom överhuvudtaget klarar att hoppa så högt. Men det är ju jag det.

DojoKelder
0

#20 tycker du att jag ska ringa nu med en gång?

PimTheGreat
0

Vad jag försöker få fram är att jag tror till 100% att hästarna tycker det är roligt att hoppa i skogen och skogshinder, men fast de riktigt brinner av lycka så kan ju hästen komma fel och då är det ju hemskt att hindret inte rivs! Jag hade tyckt fälttävlan verkat trevlig sport om bara hindrena blir rivningsbara! förstår inte VARFÖR hindrena ska vara fasta.

Nu måste jag lämna er tillfälligt! hejså länge

Cilla89
1

#12 En häst som inte vill hoppa den kan man inte piska över heller.. Men det är stooor skillnad på en häst som inte vill och en häst som är dum! Dessutom så får man inte piska en häst på tävling..

CarlS
0

Jo, det är fint. Men det finns nog lika många som får ångest varje gång de ska in i transporten. Men det handlar ju om horsemanship. Och visst, mina hästar tyckte också om att komma ut. Vi åkte ut till havet med dem och red eller någon ny skog..

Och sedan tror jag inte att hästarna gillar att tävla. Däremot att få komma ut i svängen och träffa andra hästar ja. Att de verkar gilla det tror jag mer är att de känner att ryttaren är glad…

Och märk väl, jag är inte ute efter att förbjuda all hästhoppning utan fälttävlan..

CarlS
0

På en Söndag? Ja, pröva gärna…:)

Cilla89
2

Hästar är olika individer precis som vi människor! Vissa tycker det är kul att åka transport, komma ut på tävlingar, man ser det på dem, hur taggade dem blir och lyckliga! Vissa älskar hoppning, andra dressyr och vissa fälttävlan.. Skulle en häst inte tycka om nått så märker man det tydligt hur missnöjd hästen blir, och då får man ju acceptera det!! Men man kan inte dra alla hästar över en kam..

Cilla89
2

Jag tycker fälttävlan ger en sund syn på hästen, man får träna allt och en fälttävlan har ofta lägre hinder, en banhoppning ligger på 120 och trerränghinder likaså.. Och det blir variation för hästen!

Lorita
2

Om vi som ryttare väljer en risk, låt det vara olika idrotter har olika risker, vad det gäller hästarna så hamnar dom inte på akutmottagningen, ryttarna själva får i så fall stå för konsekvenserna för vad som händer våra älsklingar. Veterinär är inte gratis och sen älskar vi våra djur och vill hästarna allt väl.

Ridnig är en av våra tre största idrotter i landet, klart att skador sker, även hockey och fotboll sker det olyckor med.  Farligast det är för en vuxen kvinna som köpt häst på gamla dar och rider ut i skogen oftast själv, där efter kommer fältävlan som är en hår sport i kass mad många andra fartidrotter som motorsporten.  Så då skulle det också förbjudas då? Sen varje sommar så drunknar det långt fler än vad som dör i ridolyckor så även att simma och bada skulle nog också behöva förbjudas.

CarlS
0

Variation för hästen? Du menar för ryttaren?

Vill man ge hästen variation ska man rida ut med den i skog och mark och över ängar och dalar. Och visst kan man hoppa över något litet naturhinder som en stock på marken eller så men fälttävlanshinderna är bara för höga och svåra.

Ska försöka ta reda på hur många hästar som skadat sig via fälttävlan på något djursjukhus nästa vecka..

DojoKelder
2

Till trådskaparen..
Hur många fälttävlansolyckor har du läst om som har hänt i år?

Cilla89
2

#31 Fälttävlan går i terräng, och terränghinderna är hur lätta som helst för hästen om man jämör med en hoppbana på 160 cm med 3 kombinationer och grejor!

Och det ger variation för hästen! Jag menar man rider allt, inte bara dressyr, eller bara hoppning! De flesta hästar jag träffat dem äälskar fälttävlan, dem nästan spricker av lycka när dem står i startboxen!

CarlS
0

Om du älskar din häst borde du aldrig ställa upp med den i en fälttävlan!

Det är människorna som uppfunnit hästhoppning och fälttävlan inte hästarna. Hoppa själv över hindrena!

Och du kan inte jämföra med andra sporter som motorsporten till exempel. En häst är väl för sjutton inte något motorfordon. Fast man kan tro det ibland när man se hur hästarna behandlas..Den kan känna ångest och rädsla. Det kan väl inte en bil eller en motorcykel?

Cilla89
2

#34 Varför är du inte emot voltige, dressyr, distans och western då? Hästarna har inte uppfunnit dem sporterna heller..

CarlS
0

Nej, inte så många kanske. Med dödlig utgång. men hur många hästar har skadats? Hur många ryttare? Enligt flera veterinärer som jag talade med på min hästaktiva tid var många skador på hästar fälttävlansåkommor…

Cilla89
2

Hästarna behandlas allt annat än dåligt!! Behandlas en häst inte bra så presterar em inte heller bra på en tävling!! Och dem är mycket strikta med veterinärbestktningar o.s.v. innan en tävling, hästen är i toppform inför en tävling!

gejsa
0

Ska man hårddra det så är väl nästan travet värre kanske eg.

Ja, jag vet inte.

CarlS
0

Bra att du sa det. Voltige är också djurplågeri. 4-5 tjejer som kråmar sig och voltar uppe på hästryggen som dessutom måste springa runt som en dåre i manegen..

DojoKelder
0

#38 Precis vad jag ville komma till..

Lorita
1

#34 Jag kommer nog aldrig ställa upp i en fältävlan, det beror på att jag liksom är dressyrryttare en och annan hopptävling blir det också, men fältävlan det är nog inte min grej. Men därifrån till att förbjuda det är ju ett stort steg, förbättra säkerheten det skulle nog inte vara fel.

Jag jämför riskerna för ryttaren med motor sport, hästen brukar oftast klara sig bra även när den klara olyckligt på sin ryttare.

CarlS
0

Distansridning är en vettig gren där både häst och ryttare får motion. Ryttaren genom att ibland hoppa av sin häst och springa eller gå bredvid. Men distanstävlingar tenderar att bli för långa när det drar i väg mot tio mil…Sedan gör ju hästarna det de är byggda för här…galoppera och skritta

Cilla89
1

#42 ja och hästarnas ben får ta stryk så det heter duga!

DojoKelder
0

#42 vadhar du att säga om western då?

CarlS
0

Jo, jag är ingen älskar av travsporten heller. Den går bara ut på pengar och hästarnas prestationer…

Får fundera på om jag vill förbjuda den också. Ska kolla skadefrekvensen hos hästar här också…

mixxxan
2

tjusningen med fälttävlan är att klara fasta hinder. Det är en fantastisk känsla att hoppa i naturen. Många hästar tycker att det är roligare att hoppa fälttävlan eftersom det är mer  naturligt för dem,än att hoppa färgglada hinder på en liten hoppbana.

Sen kunde det ju finnas en lös bom ex. överst eller något. För att säkerheten ska ökas. Eller att hinderna är lite lägre eller något. Men sporten borde absolut INTE förbjudas!

Lorita
1

#45 Passa på att undersöka skaderisken med Agility och kaninhoppning också Räcka ut tungan

DojoKelder
0

#47 haha.. snyggt!!

CarlS
0

Det finns säkert inslag av djurplågeri här också i dess grövsta former. Som det alltid gör när det handlar om att tävla med hästar!

Men nu lämnar jag er för idag. Jag älskar hästar och jag älskade min häst Garonne

Jag skriver inte detta för att vara elak eller förstöra för de som håller på med fälttävlan utan mer för att få igång en debatt om denna hårda tävlingsform för både häst och ryttare.

Idag dog en ung tjej. Var priset hon fick betala värt det? Och hur gick det för hästen?

Kattapult
2

Jag brukar tävla fälttävlan. Har tävlat det på de lägre klasserna som debutant och lätt med B-ponny. Jag älskar denna sporten, det finns ingen bättre. Man måste kunna bemästra sin häst och plocka poäng i dressyren, man måste kunne klara av hoppbanan, och sen, sen är det äntligen dags att ge sig ut på fältet. Man står där i startfållan och väntar på startsignal, och hör funktionären räkna ned. Sen är man iväg, denna underbara känsla, man känner sig så fri!! Jag älskar det, mina hästar älskade det. Det hände många gånger att jag trillade av eftersom de alltid var lite extratända på fältet. De hästar jag har ridit fälttävlan på har älskat det.

Nu pratar jag om låga klasser, somsagt. Mest debutant och någon lätt klass. Då är hindren inte så höga. Jag förstår att du kanske syftar på de höga tävlingarna. Men jag vet inte. Jag tycker inte man ska förbjuda fälttävlan. Man kan däremot göra det säkrare, kanske delvis rivbara hinder osv. Jag tycker inte man kan säga att det är djurplågeri direkt.

Visst, det är väldigt farligt när hindren blir högre och de är fasta. Men somsagt, ta absolut inte bort sporten!! Gör den istället säkrare! Ingen sport är 100% säker. Livet är farligt att leva.

Nu blev det väldigt långt… Haha :P

mixxxan
1

men ioch med att många håller på med fälttävlan så är det många som tycker att värt att ta risken.Antagligen för att det är så kul. Alla vet om vad som kan hända. Så är det med allt. Det är ju upp till var och en att sätta gränser, för vad man vill utsätta sig för.

Loa-bg
0

Fälttävlan är egentligen en omödig sport, man utmanar verkligen ödet. Man kan väl bygga naturhinder som går att välta! Det behöver ju inte vara fast, bara för att det går att välta betyder det inte att det inte ser naturligt ut.

Så ja, lägg ner fasta hinder!

Lorita
0

#52 man kan öka säkerheten men inte förbjuda sporten.

Malin-A
0

tycker inte man ska förbjuda sporten, men därimot öka säkerheten..

#17 det finns faktiskt hästar som älskar att åka på tävlingar, d finns dom hästar som sträcker lite extra på sig när den tar segervarvet o hör publikens jubel, hästen kanske inte förstår att den vunnit men hästen förstår nog iaf att det är nått bra o känner av ryttarens glädje.. som någon sa innan hästar är också individer och kan tycka olika..

blombuketten
0

Håller med Carls till 100%. Fortfarande är det så att det är vi människor inte djuren som ställer kraven. Glöm inte det när ni så säkert säger vad hästarna vill. Samspelet mellan oss och de andra djuren kan ske på bådas villkor s a s. Hästen gör det vi förväntar oss av den, liksom hunden. Katten är ett av de få djur som gör som den vill (oftast).

Att säga att fälttävlan är en rolig uppgift för hästarna är en önskedröm hos var och en som sysslar med den sporten. Vi människor kanske tycker det är kul. Det är farligt och ger oss en adrenalinkick, liksom det gör för bergklättraren, men tro inte att hästen känner samma spänning som vi. De kan inte tänka som oss. Att vi sedan höjer ribban och kör med höga hinder som sitter fast så att både ryttare och häst kan skada sig ordentligt är ju inte hästens idée precis. Det finns hinder (onekligen) som inte är fasta och då kan man använda dem om det nu är så nödvändigt med tävlan.

Samma typ av tävlingar där prestigen lyser igenom, har vi på hundsidan. Tala om för mig vari naturligheten ligger att ha en hund gåendes tätt intill med huvudet vänt snett uppåt och stirrandes in i mina ögon (lydnadsmoment)? När jag ser en hund röra sig fritt så har den helt andra rörelser. Men andra ord, det går att aktivera en häst, hund eller vad det nu är på deras villkor också, och vi kan ha minst lika roligt.

LindaKarlstrom
1

#0. Vem säger att man tvingar hästarna? Banjo blir alldels vild och tycker det är svimkul när vi hoppar stallets terängbana! :)

E_hjo
0

Jag tycker att galopp- och travsporten är mer djurplågerri än vad fälttävlan är.
Tycker dock att hindrerna ska kunna rivas. Att dom inte är fasta alltså.

Mandysan
0

Jag tycker om att hoppa över stockar och sånt i skogen men när man bygger en trappa med trappsteg som är 1 m höga och dessutom inte rivbara så förlorar man det roliga. De borde bättra på säkerheten absolut och jag tycker även att de högre hindrena ska vara rivbara.

Kattapult
1

"Att säga att fälttävlan är en rolig uppgift för hästarna är en önskedröm hos var och en som sysslar med den sporten"

Jag tycker defenitivt inte att det är någon önskedröm. Alla de hästar som jag har tävlat fälttävlan har tyckt det var superkul!

[Angel88]
0

Jag tycker att folk i den här tråden värkar bara skylle på varan.. Visst att en häst kanske gillar att hoppa och åka transport.

#33 men alla hinder i fälttävlan är apsolut inte lätta!! jag tittade för ett tagsedan på en tävling på tv, där en häst snubblade och nästan knäckte både nacke och rygg mellan två fasta stora stockar. det såg värkligen hämskt ut… Tänk alla hästar som bryter ett ben får sjutas mm.

Fälttävlan på elitnevå borde förbjudas däermot. en häst i naturen skulle aldrig hoppa ett hinder på över 120-130 och som är jätte brett, om det inte gälde livet, och då apsolut inte göra om det  ett 10 tal gånger eller upp till 30 gånger som vissa fältävlingar har i hinder.. jag gillar att hoppa själv men inte högre en max 1 meter och en och annan stock går väl. Men att utsätta en häst som är så gotrogen och oftast väldigt lojal mot sin ryttare, fast man redan i vetskap innan vetom att detta kan ha dödlig utgång för min såkallade vän tycker jag är hämskt. Tänk bara hur mycket en häst får stå ut med oss människor. Det är inte normalt för en häst att hoppa över ett hinder sedan deräckt ner i ett dike och sedan hoppa upp över ett hinder igen. dessuton är det sjukt att halv galopera ner för jätte branta backer och seda innan man e ner hoppa över ett hinder. Ni kan tänka er att en häst bär i genomsnitt ryttarens vickt gånger 3 pluss sin egen vickt i nedslaget.

Jag tycker det är lika sjukt att hoppa barnor på 160, men det känns ändå säkrare efter som dom ändå ger vika om dom nuddar dom det krävs ju inte spesielt mycker till det. Ett fast natur hinder på 120 ger ju inte vika om hästen slår i utan det blir då hästen som rskerar att bryta sina ben. Höjd hoppning med häst fullkomligt HATAR jag. Jag såg när ja va på fyinge tror ja det var när en hoppade med en häst som var knapt 165 i manen och dom kom över 2,05 tror ja.. tänk hutr illa det kunde gått.

Mangis
1

#17 Min lilla fölis hoppade frivilligt över en (tom) vattengrav på ridbanan när jag tömkörde hennes mamma. Hon tyckte att det var jättekul! (Eller, det antar jag att hon gjorde eftersom hon sprang flera varv och hoppade helt själv, varpå hon gjorde bocksprång och bakutsparkar.)

Att säkerheten behöver ökas håller jag med om, men rivningsbara hinder behöver inte vara den bästa idén. Bommar mellan benen har kostat flera hästar livet, däribland Irco Mena om jag inte minns fel. Underlaget tror jag är absolut viktigast, därefter möjlöigtvis höjden på hindren och tempot. Men något ska ju vara utslagsgivande också.

I övrigt håller jag nog med Cilla helt. Du har formulerat mina egna tankegångar bra…

divansson
0

Fy va läskigt! Hatar och har ALLTID hatat fälttävlan.. ligger samma till som #1.. :P

lisette
0

vill jag berömma er för en intressant tråd att läsa. är glad om den fortsätter vara bra att läsa. utan påhopp och arga ord!

lisette
1

förbjuda fälttävlan? nej.

avskaffa fasta hinder? ja.

farlig sport? steeplechase. titta hur många hästar som går omkull i den sporten.

MiaMaria
0

Va själv på plats i Bollnäs när de hände, se vidare i tråden "Svart dag i fälttävlans Sverige"

Det som har hänt är obeskrivligt hemskt! Det som den här olyckan bevisar är att de är inte steepelchasen eller distansen (de som dom nu tagit bort pga att dom trodde olyckorna kom genom de) som dödar. I de här fallet vet man inte, ett fel steg, mjölksyra ja vad som helst kan de vara. Men det som framför allt räddar liv är erfarenhet!!

Mandysan
0

Ett annat sätt kan vara att höja kraven för fälttävlanskortet. Tex så kan väl ngn form av styrketest ingå så att ryttaren inte får mjölksyra när den tävlar på så hög nivå som hon som dog gjorde…..

Lorita
0

Jag tror inte man kan nå en noll nivå på olyckor men självkart ska man sträva efter att få det så säkert som möjligt. Det är så lite som det hänger på, så händer det, nu tycker jag att en riktig utredning ska göras för att i framtiden kunna minska risken för liknande olyckor. Vad orsaken var är nog svårt att sia om så här bara, en sak är säker, hennes skyddsängel hade ledigt denna dagen Gråter

MiaMaria
0

Mandysan det jag menar med mjölksyra är att hästen kanske fick det och pga det inte orkade med helt och hållet. Men som Lorita säger, orsaken till de som inträffade är svår att säga, jag "tänkte högt" när jag skrev som jag skrev.

Mandysan
0

#68 Jag tog det bara som exempel då jag har sett andra fälttävlansryttare blivit trötta och flugit av =( Iofs bara i debutant men iaf. Men jag tycker att det är lite för lätt att ta fälttävlanskort…

Believer
0

#7. mycket bra skrivet.

jag har aldrig tyckt om fälttävlan, just pga. av att det är fasta hinder. Det har hänt så mycket hemska olyckor inom fälttävlan, vilka många av dom skulle ha kunnat undvikas om dom hade haft hinder som gick att riva istället.

JMax
0

Jsg tycker inte fälttävlan ska förbjudas men däremot tycker jag att de ska fixa säkra hinder som löser ut om det händer något. Det kommer ju trots säkra hinder vara en farlig sport med nerhopp och vatten m.m, det kommer man ju aldrig i från.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Loa-bg
0

#59 Hur vet du att de tycker det är kul? Nu menar jag inte att du har fel, men jag vill gärna veta hur du ser det.

Min uppfattning är att om en häst älskar att hoppa så väljer den att hoppa själv om du sätter upp ett hinder i hagen, och hur många hästar gör det? Sen kan hästen tycka det är helt okej att hoppa och se ut att tycka det är kul. Men i många lägen tror jag hästen gör det för att ryttaren ber om det… Därför är det ju dumt med fasta hinder, för hästen sätter sin tillit till ryttaren och händer det då något när hästen hoppar så vem tror du hästen skyller på? Givetvis ryttaren! Och där försvann tilliten.

Nu flöt jag iväg lite i ämnet, men jag ville ha det sagt :)

Cilla89
0

#72 Haha, klart en häst inte hoppar ett hinder som är uppsatt i hagen, dem är lata, precis som vi ;)

Men jag har varit med om på hopptävlingar där ryttaren ramlat av och hästen fortsatt hoppa xD haha, det var en syn ;)

Loa-bg
0

#73 Haha! Ryttaren hade kanske visat hästen banskissen innan och hästen var så koncentrerad på banan att den fortsatte :D

NEMi-
0

Håller med #2 på vissa punkter. Jag tycker inte att man borde förbjuda fälttävlan. Ryttarna vet ju själva vilka risker som finns när dom anmäler sej. Sedan kan man ju aldrig se när olyckan är framme. Visst tycker jag också att vissa av hindrena är maffiga och helt omöjliga att klara. Men jag tror inte att en ryttare anmäler sej till en tävling om hon/han vet att hästen inte har kapacitet för hindrena. Jag håller också med #57 om att travsporten isåfall är mer djurplågeri. (jag har inget emot trav). För hästarna har ju lärt sej att man galopperar när man inte kan trava snabbare. Och i trav gäller det ju att hästarna ska trava trava och trava och inte galoppera även om det inte går snabbare. Och hästarna har ju inte lärt sej det när dom föds utan man måste lära dom. Nu tycker jag att jag spårade ut lite. Tack för mej :)

Neywaz
0

#49 Det gick bra med hästen.

Karkkainen
0

Tycker att det här är liite överdrivet faktiskt . Visst , fälttävlan är en stundvis farlig sport . Men vilka sporter är inte det ? Det skulle väll vara kaninhoppning då ^^ . Jag håller till 100% med om att man inte borde ha fasta hinder , men förrutom det , vad är skillnaden mellan det och vanlig banhoppning ?
Att hästen tycker det är naturliga , det är skillnaden .

Men att avskaffa sporten helt , tycker jag är helt knäppt . Allvarligt talat , det är en underbar sport . Men , att avskaffa fasta hinder däremot , det skulle verkligen glädja mig!

MiaMaria
0

Kan ju lägga in Fälttävlans förbundskapten Jan Jönssons kommentar kring olyckan, ni hittar den här

Han tar upp utbildning inom sporten, valet att inte avbryta tävlingen samt fasta hindrer bland annat

Thorsson
0

LYSSNA NU HÄR!

Till vardags dör många i trafiken, i löpning, i mycket sport, än bara kring ridsporten pga dopning. Alla står till svars för detta. Personligen är det dumt att ta en sådan risk, men vem säger inte att du kan dö en dag efter om du t.ex blir påkörd eller stjuten.
Att lägga ner fältävlan är lika illa för de som håller på med den som med fotboll. Men fotbollen skulle aldrig läggas ner då man anser att det är mycket mer värt att se. Varje år dör bara ett fåtal personer i ridsporten, men många skadas alvarligt.
men det dör fler där ute i trafiken, i irak med bilbombare. ska man stänga av bilbombare med.

Fältävlan är ingetdjurplågeri, hästen hoppar oftast inte om den inte vill, hästar är kloka varelser och känner om det är för farligt. Då skulle man inte ens få ställa en häst i en transport då det är så mycket som händer i trafiken, lika mycket plågeri det,
men vem skulle hindra någon från att komma till en dressyrtävling i transport som verkar så oskyldig jämfört med en fältävlan, lika mycket djurplågeri då det mesta händer i trafiken. 
Nu när jag har sagt mitt är jag nöjd, och inget beslut kommer att kunnas påverkas, de som tävlar i fälttävlan kommer att fortsätta.

Sussi
0

Har inte läst allas inlägg för jag har inte tid men håller med CarlS helt och fullt (har läst första inlägget hihttills).

Tycker det är en idiotiskt och farlig sport. Hästarna får ta skador för människans nöjes skull. Så onödigt. Jag ser gärna att den förbjuds om man inte lyckas göra sporten mycket säkrare än vad den är nu.

Finns flera farliga sporter man kunde förbjuda men när man drar in oskyldiga djur ser jag rött. Människorna vet riskerna och är där frivilligt, inte djuren.

blombuketten
0

#79. Skillnaden mellan det du skriver om och fälttävlan, som tråden handlar om, är kanske den att i det andra är det du som väljer. Krig är en mänsklig handling, trafiken likaså även om någon skjuter dig. Det står en människa bakom vapnet, eller hur? Carls, som startade tråden, menar att det är snudd på djurplågeri (som han själv skriver och jag håller med). Det är inte hästens val utan människans.

Om du väljer att utsätta dig för fara är ditt val. Att utsätta hästen för fara är också ditt val, inte hästens. Där i ligger skillnaden.

Självklart finns det många olika grenar inom t ex hästsporten som också kan diskuteras om de är "vänliga" för hästen. Inte tu tal om den saken. Men att hitta andra "farligare" grenar för att försvara just fälttävlan ger ingenting, men är ganska typiskt. Lite som om jag kör för fort, låt säga 80 på en 70-sträcka…….ja, då kan jag ju alltid säga att det finns de som kör 90 och det är farligare. Lik förbaskat så kör jag ju för fort, även om jag inte kör lika mycket för fort Fundersam. Det innebär att jag är en fara i trafiken, varken mer eller mindre.

Thorsson
0

#81. Så du anser inte att det är en människa bakom fälttävlan på hästen. Det är alltid en människa bakom allt. bakom, mord, bakom misshandel av djur, männsikor som tvinhar djur, alltid en människa bakom allt. Men det finns olika människor.

Krig är en mänsklig handling, trafiken likaså även om någon skjuter dig. Det står en människa bakom vapnet, eller hur?

CarlS
0

Men du skrev ju innan att hästar tycker det är så roligt att hoppa över hinder? Men de gör det inte för att de är lata? :)

Låter konstigt…

thilda-
0

Istället för att förbjuda så kan man väl ist orda rivningsbara hinder?? låter ju sjukt att man ska förbjuda de helt o hållet

CarlS
0

Ja, det kan säkert vara mycket bättre i alla fall. Vad jag menar är att man borde förbjuda fasta höga hinder. Då eliminerar man risken betydligt för att liknande olyckor som hände denna stackars tjej ska hända andra.

Tydligen gick det ganska bra för hästen…denna gången.

Peppe
0

tycker rivningsbara hinder vore att satsa på, förbjuda är ju lite väl drastiskt.
att tvinga en häst går inte, min ena ponny gillar inte banhoppning. inget jag kan göra nåt åt, allra minst piska eller sporra, han lär ju inte börja hoppa för det. hoppa i skogen däremot älskar han, & hubertuser osv. han skulle nog gilla fälttävlan om man plockade bort banhoppningen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Frickan_mary
0

Jag tkr inte precis man ska förbjuda det..

Cilla89
0

Oftast klarar sig hästen mkt bättre än ryttaren, jag har aldrig sett nångång av de 30 omkullridningar jag sett på hopp och fälttävlansbanan där hästen skadat sig överhuvudtaget..

DojoKelder
0

CarlS.. Nu va det väl "bara" tjejen som råkade riktigt illa ut.. Hästen klarade sig väl fint om jag förstått det rätt.. så var ser du djurplågeriet för någonstans??
Det är jätte illa att tjejen omkom och jag sänder en varm tanke till hennes nära och kära.. men att påstå att det är djurplågeri tycker jag är lite väl hårt draget.. Hästen klarade ju sig.
Tycker inte att fälttävlan ska förbjudas!

Vill folk slippa att se djuren lida tycker jag att man ska börja med att trycka på lagarna för vilka som får ha djur och inte..
Många djur missköts fruktansvärt dagligen och det vill jag nog säga är långt mycket värre än fälttävlan.. Det går en lång tid mellan en anmälan och att djurskyddet tar tag i det.. Personen i fråga får oftast ett otal varningar och när ägaren till slut blir fråntaget sitt djur så är det oftast för sent..
Börja med att försöka ändra detta INNAN ni försöker förbjuda fälttävlan..
Rom byggdes inte på en dag.

gejsa
0

Läste länken som MiaMaria visade. Det var ju inte många som dött i  Sverige heller på så många år.

DojoKelder
0

#90 jag tror faktiskt att det är som med tex moped och mc-olyckor.. så fort det händer en så blåser de upp den till enorma höjder.. kanske därför man tycker att det händer så mycket och svåra olyckor i fälttävlan..
Då har jag faktiskt läst om fler olyckor på travbanan i år än jag gjort om fälttävlan.. Där det till skilnad från fälttävlan faktiskt varit hästen som råkat mest illa ut istället för ryttaren..

gejsa
0

Allt är ju eg farligt. Det är ju t o m canserisk att äta en ostmacka med kaffe till sa dom för några år sedan. Så hur man än vänder och vrider på det så är det farligt med det mesta.

DojoKelder
0

#92 jo precis..

Lorita
0

Fyra har hittills dött i olyckor med fyrhjulingar, bara i år. I fältävlan har jag för mig att det allt som allt dött 3 st i modärn tid.

Fyrhjuling är kul, det med så det kommer jag inte heller sluta åka Hemlis

jen
0

man kan inte hålla på att förbjuda en sport som visar sig farlig.

då borde dessa sporter förbjudas.  Rally, Motorcross, spjutkastning, boxning, bergsklättring, travsport,distansridning….  MM

i ALLA sporter förekommer det tyvärr olyckor.

även att rida i skogen kan vara farligt.

men jag gillar inte att det är fasta hinder i fälttävlan.

Lindbygarden
0

Tjaa…

Rent krasst så utnyttjar vi alla hästar som vi rider på! Så enkelt är det sen kan vi försöka hitta en massa ursäkter iform av att de tycker att de tycker det är kul och "min häst vill jobba" mm.

Jag TROR att hästarna är lyckligast när de får göra det de är skapta för att göra nämligen äta, skita, sova och fortplanta sig!!

Men jag är en sån hycklare att jag rider ändå trots att jag vet att jag tagit mig den rätten och att hästen inte har ett skit att säga till om det egentligen…eller hur??

Så jag kan göra så gott jag kan för att min häst ska ha ett hästnaturligt liv resterande tid samt inte pressa honom eller  henne för hårt…

mazze
0

Jag själv tycker att fälttävlan e läskigt men det beror helt och hållet på de fasta hindrena. Olyckor händer överallt dessvärre. Det vore bra om man på något vis kunde konstruera hindrena på ett mer säkrare sätt.

MiaMaria
0

Med lite mer kött på benen kan jag säga att olyckan hade inte hänt om de varit ett fast hinder de hände vid. Pratade nyss med några som va på platsen där de hände och tydligen välte hindret, hade de inte gjort de så hade de troligtvis inte haft samma tråkiga utgång. Så de med "rivningsbara" hinder, är de eg så smart?? Ja i många fall, men def inte i alla!

Cilla89
0

på ettan pratar dem nu om dödsolyckan, och om fälttävlan..

Lorita
0

Jag har så svårt att se hur man skulle kunna bygga en rivningsmöjlig bank och fältävlan utan en bank, jag vet inte, om det skulle funka,  även om det är de läskigaste hindren, så tror jag lite av känslan skulle försvinna.

När det gäller om hästar gillar att arbeta eller inte, så är jag övertygad om att, når man framgång så gillar hästarna det man gör med dom. Jag är människa och människan är inte heller skapt för att rida, men jag tycker det är jätte kul. När mina hästar kommer till mig när jag kommer till hagen och när hästarna jobbar med öronen framåt, då är jag övertygad om att dom också tycker det är kul. För alla djur (nästan) är skapta för att röra sig och hästen får sin rörelse under ridningen och där fångar man upp deras naturliga rörelser och utvecklar det vidare. Så länge mina hästar är glada, då är jag övertygad om att hästarna vill få ut mer av livet än att bara äta och skita. Dom har ju bytt prärien mot ridbanan och tycks gilla lägen väldigt bra Skrattande

så blev jag nummer hundra Oskyldig

gejsa
0

#96# Ha, ha du har så rätt så……

Murre_Uddiz
0

Tycker inte man borde liksom lägga ner sporten, men man kan ju fixa mer säkerhet och så.. håller med #57

Loa-bg
0

Tråden är ju i stort sett nere men jag kom just att tänka på en sak.

Jag tror att det här med fasta hinder kommer förbjudas, att fälttävlan kommer finnas kvar med att hinderna går att riva. Och att i framtiden kommer man se tillbaka på fasta hinder som galenskap. Jag menar, om vi går tillbaka i tiden i dag kommer vi nog se mycket som vi tycker är vansinne, även inom fälttävlan (det var ju ännu farligare förr i tiden.)

MiaMaria
0

#103 läs vad jag skrev i #98

Loa-bg
0

#104 Hmm… Jag förstår inte riktigt Fundersam Så hindret var inte fast?

Men det är klart att ett rivbart hinder är säkrare! Men frågan är ju hur hindret är satt! Om vi säger att man staplat stockar på varann och bindit ihop dom och hela, eller en stor del av hindret trillat så hade det ju utgjort en stor fara. Men om du delar in hindret i mindre delar minskar ju risken för skada radikalt.

Det är ju så det är i banhoppning, bommarna trillar var för sig och det blir på det sättet också svårare att fastna eftersom dom just kan gå sin egen väg.

copilot
0

#102 håller med dig och jag tror det blir tatt hand om  

Det fins dom som ser mörkret i alt . Nogon mera enn anra.

Har dom lärt et värktyg som hammar så försöker dom även att  koke soppa med den. Världen är inte statisk. utvecking sker hela tiden. Att  förbjuda alt går inte i ett normalt samhälle

Man måste anpassa så mycket som möjligt

Tänk på hur många som dödas i trafick. Skal vi sluta köra bil ?

I världen är "skydiving" den sport där flest dödas pr utövad timme.

Det säkraste är nog att sitta still på en plats och hoppas inte något hittar en.

Vi anra lever och det har i sig risiki . Någon vill riskera mera. 

För många är det att leva att ta risiko.  Det medför en "arousal" som man inte vill vara förutan, det är även  dom som måste ha det.

Dom fleste arrangörer sätter säkerhet ovan på alt. men olyckor kommer tyvärr.

För inte så länga senn blev en flicka sparkat i huvudet av en häst. Skall alla sluta med häst? 

Vi får sticka et finger i jorden och lukta var vi är och var vi vill vara här i världen - alla som en. ha det trevligt med ditt och låt anra vara i fred med sitt.

Inte någon gillar olyckor, ei hellre söker dem

Loa-bg
0

Visst, en del kanske tar i en hel del, för som sagt "det är farligt att leva, man kan ju dö".

Men jag tycker det är dumt att ta onödiga risker speciellt när det inte bara är en själv man sätter i fara. Man har en häst som sätter tilliten till ryttaren eftersom hästen själv inte kan bedömma risken. Jag tycker bara att det är så dumt! Vill man nu hoppa med hästen, och tycker det är spännande, varför just fasta hinder? Kan någon, snälla, förklara för mig varför hinderna måste vara fasta? Om det är spänningen, ja ok, men var sitter spänningen i ett fast hinder? Jag menar, ett banhoppninshinder kan man hoppa, ett fast hinder kan man hoppa. Var ligger spänningen? Att risken finns att man kan gå omkull, bli invalid för resten av livet eller dö, utsätta sin häst för oehörd smärta? Om man nu vill hoppa fälttävlan för att det är kul med hur hinderna ser ut, att det är annorlunda och kul att hoppa ute i naturen, kan man ju lika gärna göra det säkrare genom att skaffa rivbara hinder.

MiaMaria
0

#105 Nej hindret va inte fast, eller jo själva hindret i sig va ju en smal låda men de satt inte fast på något sätt, inte i marken, hade de gjort de hade de kanske inte gått lika illa som de gjorde.

PonnyAnnie
0

17# det har jag sett många ggr…

Peppe
0

#17 jag vet en d-ponny som hoppade över en hösilagebal (stor) i hagen istället för att gå runt den =) Laroche heter han BTW

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

wewwa
0

#17 Jag kan lova att min shettis hoppar helt utan att nån sitter på eller att nån ber honom göra det i paddocken!

Eostra
0

Vilken diskussion! ;)

Cattiiis
0

Vilken gammal tråd ;)

Eostra
0

Ja, det också! x)

Spiritinthesky
0

har inte läst allt men ändå xD

förbjud inte fälttävlan , byt däremot hindrerna till hinder som går att riva (:

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Fluum
0

tycker inte man ska förbjuda fälttävlan, man borde öka säkerheten för både ryttare och häst. Många av hindrerna är väll fasta(kan inte rivas) , så varför inte göra dom rivbara och ha "kontrolanter" som bygger upp dem vid rivning, skulle bli så mycket säkrare.

MLphoto
0

(Nu pratar jag endast om själva fälttävlansdelen)

Säger detsamma som Iza #115., Varför förbjuda fälttävlan? Det är hoppning i naturen, skillnaden är bara att det är hinder som vi lagt dit och inte hinder som trillat dit själva. Gör hindrerna rivningsbara istället, så skulle det bli mer säkert. Men som sagt, varför förbjuda hoppning i naturen, det är väl det de flesta hästar trivs bäst med, långa galopper upp och ner, över stock o sten. En frihetskänsla helt enkelt. Betydligt bättre än ridning i paddocken :)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

ssofiahedman
0

haha, alltså! vet att tråden typ är nere
men
#39 "Bra att du sa det. Voltige är också djurplågeri. 4-5 tjejer som kråmar sig och voltar uppe på hästryggen som dessutom måste springa runt som en dåre i manegen.."

springa som en dåre? jag tror nog aldrig att du sett någon utöva voltige! hahaha. det är lugn samlad galopp vi pratar om där…. haha.

och måste bara skriva att jag tycker att cilla89 kommit med mycket bra o säga i den här tråden, håller med dig på allt du skrivit :)

Tarek
0

Läste en artikel med några fältävlansstjärnor i ridsport… Dom ville absolut inte ha rivningsbara hinder utan bara fasta… Känns som att det måste finnas en anlednig till det. En av personerna var Linda Algotsson och hon borde ju veta vad hon bratar om??

Själv kan jag inte uttala mej eftersom jag knappt hoppas över en nergrävd bom på ridbanan.

djuvfeldt
0

jag har sett hästar i frihet hoppa hinder många gånger! det finns hästar som man inte kan släppa på rid banor eller i ridhus där det står hinder, dom hoppar med glädje tills dom storknar. inte alls ovanligt.

nannan
0

Problemet ligger i för få träningstillfällen, sämre möjligheter och färre banor.

Ingen vill längre anordna fälltävlan, då det är för tidskrävande för arrangörerna, och det blir färre och färre tävlingar. TRÅKIGT!

Rivningsbara hinder är inte helt lätt, tänk dig själv i en coffin, där hästen river insprånget och snubblar ner i diket med en bom mellan benen?!

Ahnna
0

Här är en intressant grej… En god vän till mig tävlade i samma klass som tjejen som dog i Bollnäs. Hon gick och inspekterade banan efteråt för att få veta vad som hade hänt och hon konstaterade att lådan som ekipaget stupade på hade rubbats och stod snett, för att hästen hade fallit på den. Hade den stått fast (som den ska göra) så hade hästen troligen inte ramlat över ryttaren och då hade hon troligen klarat sig. Nyligen kom en rapport som slog fast att hindret inte var felkonstruerat, vilket jag tycker är väldigt märkligt. Min vän har ridigt fälttävlan under många år och har ingen anledning att hitta på en så allvarlig sak.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Zkold]
0

Djurpågeri är det långt ifrån i alla fall. Djurplågeri är när man skadar djur på något sätt med ren vilja för att djuret ska plågas.

gejsa
0

#122# Vad ruskigt! Jag trodde dom gick och tittade på  hindren emellanåt när dom tävlade.

Eve
0

Har inte läst hela tråden, men delar av den…

Jag tycker att fälttävlan ska få högra säkerhet på något vis.. Men att göra hindrerna rivningsbara tror jag inte hjälper, utav åsamkar ännu mer skador. Att riva en tung stock och sedan få den lös mellan benen är inte att rekommendera.

Och JA jag har sett hästar som hoppar frivilligt. Jag antar att du inte rider, då du inte verkar veta hur en häst beter sig när den tycker att det är kul.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

[MartinaPettersson]
0

Jag tycker fälttävlan är snudd så djurplågeri.
Är man som ryttare inte noga med sin egen säkerhet ska man vara det för hästens. Jag förstår inte hur man kan utsätta sin häst för något som fättävlan. Hästen löper stor risk för skador på framför allt ben. Och alla vet ju hur stor chans en häst har med ett brutet ben..? Jag var på Strömsholm för några dagar sedan och kollade på fälttävlan och jag säga att jag inte vart särskilt imponerad. Jag förstår inte riktigt vad som är så kul med att hoppa över fasta hinder..? Kan man istället inte ägna sig åt vanlig hoppning och distansritt?

Men visst, häst och ryttare tycker kanske att det är kul med fälttävlan och det kan jag inte säga emot..

Var inne och kollade på annonser förut och hittade ett flertal där det stod ungefär "hästan bör endast användas till skogspromenader pga gammal fälttävlanskada.."

Jag tkr inte riktigt det är okej..

Fluum
0

#118 - voltige kan var "djurplågeri" om man inte gör det på rätt sätt. Men gör man på rätt sätt , vilket vill säga att man inte klänger så drar i hästan , man ska inte andända gjorden som någont att dra sig upp med, för då är man på helt fel spår !! Vi hade en jätte duktig voltigetränare som kom till våran ridskola som informerade oss om hur man skulle göra för att inte "slita på hästen" och varas så lätte och smidig som möjligt,
ex. "indianhoppet", har dom slutata med totalt då det var jätte slitsamt på hästen.
men vet man vad man gör , vilka övningar som inte tar skada på hästen så är det INTE djurplågerir. !!

Jenca
0

Man märker på en häst när den gillar något väldigt väldigt väldigt mycket, min kompis tävlar 1* fälttävlan på hennes 23 åriga häst, han har som mest gått 3* fälttävlan om jag inte minns fel,skulle han inte få tävla skulle han inte vara lika fräch som han är just nu & man ser på han att han älskar de så grymt mycket! tycker de är en bra sport & människorna som håller på de vet vad dom håller på med och tvingar ingen häst att göra något den itne vill,skador händer i alla sporter. Vi lever inte förevigt så då får man helt enkelt försöka ta vara på de man får & göra de bästa av de hela (y'

JoyBysen
0

Har inte läst tråden så noga, men läste att vissa tyckte det var fel att tvinga hästen att hoppa sådana hinder.

Det går inte att tvinga en häst till någonting.

Och särskilt inne på banan/terrängrundan, där man inte kan ha några hjälpmedel, typ piskor, elstötar osv.

Många hästar vill hoppa terränghinderna, annars skulle de inte gjort det.

Papaya
0

Jag har inte läst hela tråden.

Skulle alla sporter förbjudas där det finns risk för skador skulle vi inte ha några sporter kvar. Möjligtvis stillsamma strategispel om dessa kan klassficera sig som sport. Känner hästen sig tveksam eller inte är ense med sin ryttare kan den ju välja att inte hoppa. Vad är sporrar och spö mot 650kg häst i en tveksam situation egentligen? Är du på väg att krocka med en annan billist tänker du knappast på om den i passagerarsätet nyper dig i armen. Och i det fallet som togs upp i TS inlägg så var det ju faktiskt ryttaren som avled och inte hästen, och ryttaren var förhoppningsvis fullt medveten om riskerna i den sport som hon utövade. Hade det varit hästen istället så får man väl hoppas att det skulle finnas tillräckligt med beredskap för att avsluta dess lidande så snabbt som möjligt.

Visst, jag tycker också det är dumt att ekipaget utsätts för onödiga risker, men rivningsbara hinder skulle inte lösa problemet så länge man använder sig av stockar och annat "grövre" material att bygga hindren av. Och med tanke på vilken fart hästen kommer mot hindret skulle det vara helidiotisk om hindret flyttar på sig om hästen snuddar vid det.

Man kan inte förvänta sig att en häst ska ta sig igenom en bana, oavsett gren, om den ifåga inte har något som helst intresse av att utföra den.

//Emma
Hartassens Kaniner - uppfödning av hartypade hoppkaniner

Alma-G
0

Tycker inte man ska stänga ner den, möjligtvis säkerhetslägga grenen mer.
Iallafall i de högre klasserna när hästen inte kommer över med marginal längre. Jag hoppar banhoppning, men terräng verkar kul (ska prova på det) till en viss nivå, som omväxling.

Gronstedt
0

CarlS, inlägg #17: Har du aldrig sett löshoppning? Har du aldrig hållit en häst i grimman 15 meter framför ett hinder och sedan bara släppt den lös och sett den dra mot hindret och hoppa det och sedan bralla runt hela ridbanan och ta hindret en gång till innan den kommer till dig med öronen spetsade som spjut för att fråga om du inte vill leka mer? Har du aldrig sett hästar strömhoppa över naturhinder i hagarna av pur livsglädje? Då har du inte sett mycket av hästar och borde avhålla dig från kategoriska påståenden. En del individer älskar att hoppa så mycket att det knappt går att hålla dem stängslade!

Alma-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#17 När dom senaste löshoppade min ponny sprang han runt runt över hindrena tre gånger utan någon drivning, eftersom dom inte fick stopp på honom! Tillslut fick dom ställa sig med pisken framför hindrena så att han inte skulle hoppa ännu mera, haha, han hade öronen framåt och ja. Han skulle ju aldrig hoppat tre gånger i rad utan att han gillar det? Eller snarare älskar att göra det. Alla har sina "intressen" och grejor dem gillar att göra, likaså hästar, vissa vill bara gå i skogen, vissa ha kul med gymkhana och vissa gillar att hoppa, thats it!

Vill även tillägga att jag aldrig har hoppat med spö eller sporrar på min ponny och han har vägrat en gång på ungefär ett år, han gör det med sån glädje att man blir smittad. Blir besviken på ditt påstående.

kaka1234567
0

Vad synd att fälttävlan inte ska finas längre så min bebbe älskar de han blir så lycklig han är en gammal fälttävlans häst och älskar de han gör. Om jag skulle nu skulle få shansen att köpa honnom hade jag tänkt åga. Och tävla i de de han älskar synd. Men de kan ju hända när som hälst. Men stakars tjej =(

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

kaka1234567
0

#5.Men om hästen gillar de är de inte djurplågeri heregud vad folk kan överdriva. Ja du kan man förbjura ridningen överhuvutaget. Hästen sliter på benen och kroppen förstörs-.

Westwn,dressyr ban hoppning galopp trav är djur plågeri. bett är så absolut djur plågeri och sadel. asllt gästen har är djurplågeri och om den har bett ärde ju enu med djurplågeri hästen har en gård metalbit i munen.

Asså vissa kan värkligen Överdriav

_Mvh kaka
_

JoyBysen
0

#134 Ingen har väl sagt att fälttävlan inte ska finnas längre!?!
Det är vissa som vill att det ska bli så, men det är nog minst lika många som vill ha kvar sporten!

[Agneslundin]
0

kan man inte bara ha hinder som går att fälla ? :) då skulle det bli säkrare

kaka1234567
0

#135. jag skrev lite fel jag mena de vore synnd om man gjorde de

_Mvh kaka
_

[Folee]
0

I fälttävlan, är det svårt att göra rivbara hinder? Vist kan det hända saker med rivbara hinder också, men betydligt mer kan hända med fasta? Iaf i de högre höjderna.

men om man hade rivbara hinder skulle fälttävlan vara super tycker jag! Det är ju också mer naturligt än på en bana :)

#133: Tycker också att man inte ska hoppa med spö eller sporrar. Dåblir det ju att man tvingar hästen :)

Jag kan säga att min häst tycker om att hoppa. Jag hade inte hoppat på hela vintern, och så ställde vi fram ett hinder på 30 cm och han blev helt galen och skulle verkligen hoppa! Han hoppar ALLT utan problem :)

Zabbio
0

#17 Yapp, har sett hästar hoppa i hagen många gånger. Över stockar, små vattendrag eller bara hoppat och bockat för att det varit kul att göra. Tror att de flesta hästar som går i en hage med möjlighet att skuta runt och med hästkompisar, har hoppat över hinder. Speciellt vid lek när de kommer springandes bredvid varandra kan de hoppa över sånt som står i vägen.

Min häst, när jag rider, drar mot små stockar osv.Jag har varken spö eller sporrar, rider bara i skogen och tar ett skutt när jag vill och ser en lagom stock på lämpligt ställe. Nya, okända stockar kan han vara tveksam mot tills han skrittat över dem.

Sen kan det ju diskuteras varför hindrena ska vara fasta i fälttävlan, och vad man kan göra för attöka säkerheten. Men faktum är att olyckor och dödsfall händer inom precis allt. Hästar dör i hagen, är det då djurplågeri att släppa ut dem? Själv tycker jag att det är sndd på djurplågeri att ha så små och platta, tråkiga hagar utan sällskap så att hästen nästan omöjligt kan skada sig… trots att det anses ''säkrare''. Och ändå skadar även de hästarna sig i hagen.. kanske för att de inte får lära sig att röra sig effektivt om det plötsligt ligger en för stor grästova någonstans.

Hursomhelst kan man inte förbjuda allt för att det sker olyckor.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

elli-kleo
0

Ucsh vad hämskt. Jag tycker att man bör göra rivbara hinder även i fälttävlan. och öka krav och säkerhet på/för ryttare och häst!!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Gronstedt
0

Det vore intressant att se statistik på hur många hästar som skadas vid banhoppning med rivbara hinder respektive vid fälttävlan med fasta hinder, naturligtvis viktat för antal ekipage som utövar respektive gren.

Att människor skadas eller dör är självförvållat, men om det verkligen skulle göra skillnad med rivbara hinder så bör det förstås införas för hästarnas skull. Men, som sagt, jag skulle vilja få reda på fakta, inte bara upprörda tyckanden. Och handen på hjärtat, så är det nog betydligt fler dressyrhästar än hopphästar som avlivas på grund av skador de fått till följd av ridning. Utslitna leder är nog en vanligare avlivningsorsak än fallskada. Eller?

Kattapult
0

Lite OT, men sporrar och spö är ju förstärkning och förfining av hjälperna, om de används på rätt sätt är det är inget som används för att tvinga en häst till något.

[Folee]
0

#143: Jo det förstås. skrev ett inlägg och tänkte inte på varför man egentligen har sporrar och spö. all utrustning är en hjälp om man använder det rätt :)

[Folee]
0

#143: Jo det förstås. skrev ett inlägg och tänkte inte på varför man egentligen har sporrar och spö. all utrustning är en hjälp för hästen om man använder det rätt :)

Klasselover
0

Även jag har sett hästar hoppa i hagen över stockar och enbart små grenar ;) Kan berätta av min erfarenhet:  hästen stannar på hinder den känner sig osäker på, oavsett rivningsbara eller fasta.

Visst, rivningsbara hinder är en jättebra idé. Men det skulle vara svårt att införa. Många är uppbyggda av rejäla stockar, även om de skulle vara lösa är jag säker på att en häst inte lär kunna flytta på den.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Birke
0

#146 Den översta "biten" skulle inte behöva vara en stock. Kanske bara en vanlig bom?

Zabbio
0

Kanske ett hinder där toppen är uppbyggd lite som en mur kunde vara något?

T.e.x. om den översta stocken är delad skivor av viss tjocklek; tillräckligt lätta för hästen att putta ner men tunga och breda nog att ligga kvar säkert. Det skulle inte störa helhetsintrycket så mycket och risken med bom melan benen border minska?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

liljegren
0

Om man nu funderar på att förbjuda farliga ridsportsfrenar kan vi lika gärna förbjuda alla.

Jag har gått omkull på vanlig gräsvolt och hade jag haft lite otur och fått hästen över mig hade jag fått ordentliga skador.

Det krävs inga fasta hinder eller hinder överhuvudtaget för att hästen ska gå omkull.

Det räcker med en häst som är rädd och kommer i sken, eller en häst som är lite drullig och har lite otur och ramlar.

Birke
0

Fattar inte varifrån TS fick ifrån att hästarna tvingas över hindrena..

imsuchadiva
0

Tycker man kan använda laserstrålar som bommar istället.. Ingen risk med bommar mellan hästen ben, eller att de fastar uppe på de fasta hindrena.

[Agneslundin]
0

#151 tror du hästen kommer fatta att den ska hoppa över ? tänkte liksom den tänker nog att den lika gärna kan springa igenom istället för att hoppa :) men ideen va bra tycker jag.

imsuchadiva
0

ptja, med dagens tekniker så tror jag att de går att få så pass skarpa att det ser ut som vanliga bommar..

Var det inte bland annat Maria Gretzer som man fick se hoppa över laserstråle för några år sedan?

Elshira
0

Jag anser att hoppa över fasta hinder är dumt, och jag skulle personligen aldrig i mitt liv göra det med en häst jag älskar.

Som #151 säger så tycker jag man borde komma upp med säkrare hinder. Jag vet bara något enstaka hinder som "ramlar ihop" om man kommer åt det, men man borde helt klart utvecka säkrare hinder för hoppning - då även för den "vanliga hoppningen". Hinderbommar i vanligt papper hade kanske varit en idé, då kan man inte heller ha tur eller otur när man slår i bommen - pappret går sönder.

Men alla ni som säger "all ridning är en risk, så det är en droppe i havet" måste ha en väldigt dålig insikt. För absolut - all ridning (och det mesta i det dagliga livet) är riskfyllt.

Men betyder det att man ska skita i att göra det säkert? Jag själv har ridit i hela mitt liv och aldrig ramlat av på ett sådant vis att hjälm eller väst varit till nytta. Borde jag av den anledningen skita i använda hjälm och väst? Nej - för det är en onödig risk, även om den är liten så finns den där. Samtidigt kan jag rammla och bryta nacken och då kommer hjälmen givetvis inte hjälpa.

På samma vis så finns pilbälten i bilar - ofta klarar man sig även utan bälte, men många gånger hade man klarar sig helt eller bättre med det.

Så min mening är att så länge det går att minska riskerna så gör man det, men i vissa fall så går det givetvis inte. Men fasta hinder är något som i min värld är helt onödigt och befängt när det går så enkelt att göra rörliga hinder.

Hakuna matata!

liljegren
0

#154, klart att det går att förbättra och göra det säkrare, men oavsett hur säkert man gör det finns det alltid en risk att hästen kommer fel och så är allt "kört". Så om man vill ha en "helt säker" sport så är ridningen kanske inte den rätta…

Och jag håller med dig i meningen ang. fasta hinder.. lite ot, men skulle man inte kunna klassa det som en form av barrering?

Gronstedt
0

#151: Hur ska man fixa rök-/dammridåer på vartenda hinder - speciellt utomhus? Och som någon frågade ovan, hur många sekunder dröjer det innan hästen lär sig att inte bry sig om strålen, även om den syntes?

imsuchadiva
0

Tycker hästen om att hoppa, så lär den ju hoppa över laser också.

Gronstedt
0

#157: Varför? De brukar ju inte hoppa över högt gräs, till exempel, så fort de fattat att man kan gå rakt igenom.

imsuchadiva
0

Varför ska hästen gå igenom laser som ser ut som ett hinder?

Den kan ju gå igenom vanliga hinder om det är så också..

Kima
0

VArför är travsporten så mycket plågeri???

Birke
0

#160 Vart kom denna komentaren ifrån? Risken är att tråden drar iväg mkt. Starta en ny tråd.

(personligen ser jag inget plågeri i travsporten)

Kima
0

Eftersom det är många som kommenterat att travsporten är mer djurplågeri vill jag bara veta vad dom grundar detta på!

Birke
0

#162 Starta en ny tråd om det då?

[Folee]
0

#163: dom hade kommenterat i den här tråden

Gronstedt
0

#159; Det gör betydligt mer ont och är betydligt jobbigare att gå genom en 10 cm tjock träbom än genom en ljusstråle som de inte ens ser.

Birke
0

#164 Blir lika mkt trådkap ändå.

Elshira
0

#155 Jag sade att det är risker med all ridning (och massa annat i det vardagliga livet, som att korsa en väg), men varför någonsin ta större risker än nödvändigt?

Hur många rider på landsvägen när det går en grusväg bredvid? Hur många rider utan hjälm när de hoppar? Hur många åker med "vanligt" hönät istället för påsar/små nät/ikea kassar? Hur många har hästarna broddade i bak när de går med hagkompisar?

Alla dessa saker är "vardags saker" som man kan göra anorlunda och göra det säkrare. Vad är vitsen med att hoppa ett hinder som sitter fast när man kan hoppa lika högt och snabbt över ett som ligger löst. Man kan faktiskt sätta en häck lös, och man kan faktiskt tillvekra en stock i lätt plast, osv. Man kan med andra ord få "natur hinder" utan att de för den delen är bommar. Så vad är vitsen?

Hakuna matata!

[Folee]
0

#167: good! :)

ettnamnbaraa
0

"hästen hakade i hindret och voltade framlänges" VADFAN ÄR DET FÖR HINDER SOM HÄSTARNA KAN HAKA I ?!?! okej för fälttävlan och fasta hinder, men ha förfan vettiga hinder som inte går att haka i / fastna i och skada sig på ! blir så arg.

lisette
0

det är väl inte så konstigt att de hakar i? förmodligen är det med bakknäna.

tänk på ditt språk!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.