ovanligt mkt flygfän?
Hej!
Jag undrar om ni andra hästägare har märkt något om att det är ovanligt mycket knott m.m som biter hästarna?
Mitt varmblod är sååå biten, ovanligt stora blaffiga sår på bogen, under magen och halsen!! Blev helt bestört en morgon när jag skulle kolla till hästarna..så nu har dom fått stå inne ett dygn så att såren ska få läka lite..
Det blir liksom vätskande sår och vätskan ser ut som utspädd jodopax i färgen
Jag är alltid jättenoga med att smörja och att spruta hästarna, så jag undrar om ni märkt att det är ovanligt mycket konstiga flygfän som biter våra vänner så in i bombens??
Carpe Diem….Fånga dagen
Jo det har exploderat som katten med flygkuser.. :(
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

hmm, jag har extra lite iår, är väldigt förskönat där min häst går, blåser lätt nästan hela tiden så han blir inte mkt biten i hagen alls, men har iofs bra täcke på sig med.
har oxå problem med flygfäna.. dom har bitit på min ponny så fruktansvärt så hon har fått små öppna sår :(

Jag håller med om att det är extremt. Vi fick först regn sedan värme o då sa det bara pang. En av mina hästar har så jobbigt o till råga på allt är stallet stängt för tvätt o målning i två veckor annars brukar han stå inne på dagarna. Svullna ögon som rinner. Har flughuva men han har en förmåga att ta av sig den. Förstår inte sitt eget bästa

Ja, det var förskräckligt med dessa flygfän!!! Tänkte först för några veckor sedan, även fast det var ganska varmt, att åhh, vad skonade dom är från flygfäna.. Dom går även dom i en hage där det är öppet och blåser ganska mycket..
Men sen, för en vecka sen..då bara..*chock* vart fasiken kom alla envetna insekter ifrån?!
Eftersom jag har kusarna i en sommarhagen där jag inte ser dom hela dagarna, utan måste åka ett par gånger om dagen för att sköta om dom, så ser man ju inte heller hur mycket det egentligen finns där! Och dom har ett utrymme dom kan gå in i, men ändå så blev just varmblodet så biten! Fullblodet har klarat sig ganska bra hittills!
Och vi har oxå flughuvor, men som du säger, Kickilu, så gnuggar dom av sig dom och då är ju det sämre.. Så dom får gå med grimma och flugpannband.
Jag har smörjt såren med Silonsalva och sprayar över hela kroppen med Prob, så nu börjar det se bättre ut..men oron finns ju där hela tiden varje gång jag åker dit..att hur kommer det att se ut..
Tänk så man ska oroa sig över sina fyrbenta vänner
Dom har fått stå inne i två nätter nu, men det blir jobbigt att åka fram och tillbaka när man har en mil till hagen dom går i..men det får väl kosta..huvudsaken hästarna har det bra, de små gullungarna
Så skönt med alla "vänner" här på iFokus, att man får svar så direkt på en oroande fråga man har..känns jättebra att ha alla här som vänner, som stormar in och hjälper till på sitt sätt!
Stor kram till er alla!
Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen

5, Min ena behåller inte ens grimma på. Då måste jag spänna den så hårt att det blir skav och så kan man ju inte ha det. Känns lite hopplöst. Sommaren i all ära men insekterna är en plåga.
Tacka vet jag att min ponny står där det finns åtminstone en bris hela tiden!
Vi spenderade nyss tre dagar hos en vän i närheten av där vi stod förra sommaren och stackarn har fått ngt stort och öppet bett precis som hon fick i förra stallet! Glad att vi inte står där längre för bromsarna var så stora att de bet igenom flugtäcken och allt!
min häst har alltid små blodfläckar någånstans. Först var det inte en mygga ute och från en dag till en annan så kom dom. Han fick nästan panik när man red i skogen! men nu har han vant sig :)
Vi har beställt med några kompisar ett jättebra täcke! Haha, jag vet inte vad det var för något men ska visa sen när det kommer. Super är det iaf.

He he..så söt med täcket på sig!! Men det ser ut som om han vill sjunka genom marken..he he..
Jag har oxå ett sådant täcke, men de små knotten tar sig ju nästan igenom t.o.m det här täcket!
Funderar på om man kanske skulle kosta på sig ett riktigt Boett-täcke..dom är ju superbra, men dyra bara
Men min gamla häst, han fick panik när det regnade och han hade täcket på sig och det blev blött..
#9 Hur gör du när det regnar? Går det bra även om han har täcket på sig? Och om det regnar en hel natt t.ex..blir han kall och frusen med täcket på då?
#8 Jätteintressant om du kan visa oss sen vad det är för täcke du beställt
Carpe Diem….Fånga dagen
Vi har också väldigt mycket flygfän. Igår när jag släppte tillbaka Winnie i hagen så sparkade han bakut riktigt högt ett flertal gånger bara rakt ut i luften. Misstänkte nån broms eller nått som satt under svansen.
Ögonen är också lätt svullna. Jag smörjer med Aloe Vera runt om vilket hjälper både mot svullnaden och att flygfäna inte tycker om att sätta sig i smörjan.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#10 Ingen aning han har bara haft det i två dagar..
Skynda långsamt så går det fortare.
Jag har märkt av att det är väldigt mycket mer än vanligt. Köpte ju min häst i slutet av maj och då har uppfödaren aldrig märkt av någon knottkänslighet, nu måste han gå med eksemtäcke, badas med PROB-schampo och flugspray på täcket… Manen och svansen är helt sönderkliade…
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
var bor ni? jag bor i norra sverige och där är det inte jättemycket, men jag tror de är mer än vanligt.
Ni påminde mig om att jag sköljde av honom och glömde spraya honom, suck! :(
här är det grymt mycket igår ! alla hästar går med heltäckande täcken och flughuvor. De har stora skorpor under magarna där de blivit bitna stackarna ! Är inte alls ovanligt att de tas in varje dag i flera timmar för att komma bort från det. Så här illa har det inte varit här någon gång vad jag märkt..
Min häst får fnatt när bromsarna och blinningarna kommer fram och springer runt som en galning oavbrutet sen min systers medryttarhäst slår backut osv näär man ska rida honom :(
Lillkillen klarar sig för han har eksem täcke ;)
Ska dock köpa flugtäcke till Min häst ;)
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Har en ponny här hemma som har fått ett stort sår på bogen, när jag tog in henne en morgon så var det som öppet och lite köttigt så såret blev tvättat och på med lite salva så flugorna inte skulle vara på det, sen mycket insektspray och insektstäcke, sen får de komma in vid 8 på morgon och gå ut vid 8 på kvällen! Känns inte kul nu på SOMMAREN att ha dem inne så länge:( Men alla hästar är alldelles sönderbitna på ljuvret! Även fast vi haft insektspray på dem! USCH för dessa inskter, speciellt de helt enorma bromsarna (hästbromsar)

Ja, fy sjutton för insekterna nu
Märker att det är många som har samma problem som jag, med att hästarna har stora sår efter alla insekter!
Jag bor i Dalarna och det är för dj…ligt just nu..rent ut sagt!!
Men vi har varvat med att dom får stå inne på dagen och ibland komma in även på natten emellanåt..
Just nu ser dom bra ut, men så sprayar jag ihärdigt oxå
samt smörjer med silonsalva på öppna sår..
Så jobbigt att man ska behöva ha så mycket bekymmer med hästarna på sommaren, när man egentligen ska njuta av sol och ledighet..Det ska ju vara lite semester från hästarna, nu när dom kan gå ute dygnet runt..men..
Carpe Diem….Fånga dagen