Så hemskt
En jag vet ska slakta sin friska Travhäst, bara för att den inte vinner tävlingar, varför kan han bara inte sälja den…..slakta en frisk häst det finns iochförsig många som gör men ändå..

antagligen för att det inte är så många som vill köpa en travare..

en på mitt stall rädade en travare från slakt. hennes kompis sa tar du inte hästan slaktas han, och hon tog hästen

Nej fy vad hämskt :o Bätrtre sälja hästen för slakt priset, det är ju ändå ganska vanligt med travare som omskolas till kör eller ridhäst.

#3 visst är det ganska vanligt men kanske inte så vanligt om man kollar på hur många travare vi har här i landet..
Tyvärr är inte travarna speciellt uppskattade som ridhästar..
Plus att det är ju mycket enklare att bara skicka hästen till slakt än att sälja den..:/
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

synd att helt friska hästar ska behöva slaktars bara för att dom inte duger längre. som om bäst före-datumet gått ut och det går inte att göra något.

vissa travare får det ännu värre, skolas aldrig om riktigt utan får istället byta hem hela tiden för de räknas som "oridbara"

#5 Precis!
#6 jo det är förj*****t!! därför har jag själv enbart travare! är inne på min tredje..
Fruktansvärt sorgligt att friska, sunda hästar avlivas… bara för att de inte är framgångsrika inom travet, innebär det ju inte att de ingen framtid kan ha inom andra användningsområden, t.ex ridning.
Ledsamt med den "travindustri" som finns, den borde inte existera! Man borde ju helt klart ta hand om alla de travare som "spottas ut" för att få fram de riktigt bra individerna. Skamligt..

Men endel travhästar är det bättre om dom avlivas om de har för häg inavel och har dålda fel så att dom slipper att bli oridbara och skickas mellan olika ägare. Tycker jag
Det är väl ingen häst mår bra av att skickas mellan olika ägare - egentligen - men hög inavel är det ju vi människor som skapar, och inget som hästen borde behöva lida för, än mindre avlivas pga..

hellre att de tar bort hästen än att den vandrar runt tycker jag.
men det finns lustiga människor. fast faktum är att om man har travhästar, då har man det för nöjes skull och att man hoppas tjäna sig en hacka.

Travtränaren i vårat stall säljer vidare sina hästar. Alla hästar borde kunna få en chans till!
Att de kan hamna hos olika människor har inget med rasen att göra är vanligt med alla hästraser. Skulle man se det så så skulle ju ingen häst säljas
Däremot om hästen har en mkt dålig olat el skada så kanske det kan vara bättre att ta bort den. Det är ju oftast en sån häst som far runt.

#12 nej men om man har arbetat hårt och länge med hästen för att få den till en bra ridhäst skulle iaf inte jag kunna sälja den. Visst det finns säkert dom som tänker så, men det är nog mer vanligt att men vill ha något att jobba med.

en avelshingst inom travet tog ägaren bort för han tyckte den fick för lite ston han blev erbjuden mer än slaktpriset för hästen men slakta ändå efteråt gick en avkomma till honom å vann det största loppet för 4-åriga ston å ingen vill ha med han å göra inom travet

#14 handlar väl inte om travare som ridhästar nu?