Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4191 ggr
hoppis86
0

Björnlokor i ensilage

Nu har jag sett en bonde som plastar in ensilage
och fick med björnlokor i balarna.
Är de inte giftiga inplastade?

ebengtssson
0

jo det är giftiga…

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

CelsiusT
0

Dom är ju giftiga när dom står upp.. men när man hugger av lokorna så går giftet ur. Det är iaf vad jag lärt mig. Men om det sedan är giftigt att ha i balar vet jag inte, men bord eju inte vara det om det stämmer att giftet går ur när dom är slagna.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CelsiusT
0

"Björnlokan kan orsaka stor sveda om den kommer i kontakt med huden hos människor. Björnloka och jätteloka innehåller furokumariner som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fotosensibilisering).[1] Brännskadeliknande symtom med kraftig hudirritation, rodnad och blåsor, som kan bli stora och smärtsamma. Besvären kan kvarstå i veckor, eventuellt även ärrbildning och mörkfärgning av huden.

Förgiftningar genom förtäring av växten är inte kända hos människa."

Källa: Wikipedia

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alma-G
0

Själv fått en björnloka på mig som liten (eller sprang in i, jag var runt 6 år), sved som in i h*lvete och kunde inte sova på nätterna!

Molla
0

Haha Jag läste Björnklor… blev helfel! =)

Elshira
0

De är ju inte livshotande (vad jag vet?) så om jag var du skulle jag tagit bort själva lokorna samt endel ensilage som låg närmast. Kasta hela balen skulle jag nog inte göra.

Men det jag i första hand skulle göra är nog att lämna tillbaka balen och be om att få en ny. Björnloka är ju inte precis lika vanligt som smörblommor osv så det tycker jag borde vara bondens rätt att hålla koll på.

Hakuna matata!

Linnea
0

Alla som har björnloka på sin mark är skyldig att ta bort dom just pga risken för "brännskador".

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Är inte risken stor att man får med frön och sprider björnloka till hagmarkerna och får problem Obestämd

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning